O bucată de Românie frumoasă, completă și perfect funcțională

O bucată de Românie frumoasă, completă și perfect funcțională

Demnitate umană, libertate, democrație, egalitate, statul de drept și drepturile omului. Șase valori europene frumoase, dar abstracte pentru mulți români, preocupați de grijile concrete ale traiului comun. Pentru a le scoate din slogan și a le aduce mai aproape, cei de la Gavrila & Asociatii si The Institute le-au transformat în oameni care încearcă să facă România mai bună. 

Șapte oameni-principii, care prin ceea ce fac zi de zi și prin realizările lor concrete, spun mult mai mult despre importanța valorilor europene decât orice slogan. 

Campania Oameni de valoare europeana a promovat cea de-a 17-a edițiie a Galei Societăţii Civile, care a premiat cele mai bune proiecte ale sectorului asociativ din România. Despre ce înseamnă Europa pentru România, o conversație din ce în ce mai necesară în contextul mișcărilor europene recente, despre societatea civilă, ONG-uri și schimbările prin care trec în ultima perioadă, povestesc echipele Gavrila & Asociatii si The Institute, în rândurile următoare.

 

Ideea

Ca de fiecare dată, am încercat să găsim o idee relevantă pentru agenda publică a momentului. Astfel, contextul socio-politic ne-a condus frumos de mână către ideea campaniei pentru Gala Societății Civile de anul acesta.

România a preluat pentru prima dată președinția Uniunii Europene dar vocile euro-sceptice au început să se înmulțească și la noi. Am decis să reamintim publicului de cele șase principii fondatoare ale U.E. dar nu într-un mod abstract ci fiecare dintre ele personalizat de șapte oameni din ONG-uri românești. Șapte oameni-principii, care prin ceea ce fac zi de zi și prin realizările lor concrete, spun mult mai mult despre importanța valorilor europene decât orice slogan. Oameni de valoare europeană.

 

Ce înseamnă valoare europeană pentru români

E un principiu de bază care pare de la sine înțeles, dar nu e, și de aceea trebuie repetat și evidentiat, subliniat pentru a vedea importanța lui. Statul de drept, Libertatea, Drepturile Omului, Demnitatea Umană, Democrația și Egalitatea sunt acele lucruri care ne feresc de dictatură, iliberalism sau de un regim autoritar. Românii s-au obișnuit deja cu posibilitatea de a călători, studia și munci oriunde în Europa, beneficii care decurg direct din aceste principii, așa că am ținut să le reamintim de unde pleacă, de fapt, totul.

 Am folosit typography-ul pentru a accentua această dimensiune intimă a cuvintelor lor care sunt integrate prin art direction chiar ființei lor: de exemplu, Carmen Uscatu și Oana Gheorghiu de la Dăruiește Viață, care au derulat o campanie de strângere de fonduri pentru construcția unui spital de tratare a copiilor bolnavi de cancer și au primit donații de la zeci de mii de oameni; ele sunt portretizate cu hainele îngemănate și cu mesajul "Împreună #NoiFacemUnSpital", tocmai pentru a demonstra ce importantă e solidaritatea colectivă pentru a realiza acest proiect grandios destinat Demnității Umane.

Totul a fost destul de simplu și clar: am selectat dintre câștigătorii de anul trecut ai Galei Societății Civile acele personalități care ni s-au părut că reprezintă elocvent cele șase principii europene. Le-am prezentat conceptul pe care l-au îmbrățișat rapid și apoi am stabilit de comun acord declarațiile-statement personale ale fiecăruia. Apoi am trecut la treabă: sesiune foto cu Alex Gâlmeanu și typography-ul cu Bianca Dumitrașcu.

 

Evoluția Galei

În 2002, când am inițiat acest proiect și am organizat prima ediție a competiției anuale, scopul era de a scoate din anonimat sectorul asociativ și inițiativele organizațiilor non-profit, neguvernamentale. După 17 ani, în 2019, încercăm să scoatem în față toate inițiativele civice, atât ale sectorului asociativ organizat formal – asociații, fundații, federații –, dar și proiectele persoanelor fizice și ale grupurilor de inițiativă care nu sunt înființate formal - cetățenii interesați de ceea ce se întâmplă în jurul lor și, mai ales, în comunitatea lor și cum le influențează acest lucru viața de zi cu zi.

De-a lungul anilor, structura competiției s-a adaptat pentru a ține pasul cu schimbările din sector, de aceea am introdus începând cu anul trecut o secțiune de „Inițiative cetățenești” în care centralizăm toate proiectele înscrise în competiție de persoane fizice și grupuri de inițiativă, tocmai pentru a le scoate în față și pentru a le acorda un loc la fel de important ca cel al proiectelor realizate de ONG-uri.

 

Schimbările societății civile

Nu considerăm neapărat că sunt niște schimbări, ci pur și simplu lucrurile făcute de cetățenii activi, implicați și interesați de viața cetății, sunt acum mai vizibile, mai ales în ultimii ani, de când oamenii au început să își apere drepturile sau au încercat să împiedice încălcarea drepturilor lor în strada prin intermediul protestelor.

 

Perspectiva asupra societății civile

Societatea civilă este formată din cetățeni. Aș face o diferențiere între sectorul asociativ – ONG-uri – și oamenii care își cer respectarea drepturilor în stradă.

În România, aceiași oameni din ONG-uri sau endorserii acestora ies în stradă și protestează probabil cu o frecvență mai mare pentru că ei cunosc mai bine problemele din sistem. Se lovesc de ele mai des, implementează proiecte pentru a umple anumite goluri, reacționează mai rapid la niște decizii „necugetate”, să le spunem, ale oamenilor de la guvernare și tot așa.

Credem că acțiunile acestor cetățeni mai activi au devenit mai vizibile pentru ceilalți români mai puțin implicați. Iar probabil cei din urmă ajung să se implice abia atunci când sunt afectați direct.

 

România văzută prin Gala Societatii Civile

Uau, ce Românie frumoasă, completă și perfect funcțională am avea.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Initiative Romania

Initiative este una dintre cele mai mari retele independente de media din lume, asigurand servicii specializate de strategie, planificare si cumparare de media. Initiative este membra a Interpublic Group of... vezi detalii »

Campanii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related