Neconvenționalul diferă nu doar în funcție de ce crede clientul sauagenția, dar și în funcție de categoriile sociale cărora se adresează, spune Sînziana Focșa, Communications Strategist Oxygen. Sânziana dă și un exemplu: o colaborare cu un cântăreț de manele pentru un brand de băuturi alcoolice din zona economy părea ceva total neconvențional pentru echipa de comunicare, în timp ce asocierea ar fi părut mult mai naturală pentru oamenii din target. Până la urmă, campaniile neconvenționale înseamnă asumarea unui risc, spune Sânziana, iar aceste riscuri blochează de cele mai multe ori ideile care rămân la stadiu de ”ce ar fi fost dacă”.
Ce înseamnă acum neconvențional în România
Sunt diferențe mari între categoriile de oameni; România este pe penultimul loc în Europa la echitate socială. Iar asta face ca neconvenționalul să difere mult de la o categorie la alta. De exemplu, am propus pentru un brand de băuturi alcoolice din zona economy o colaborare cu un cântăreț de manele. Pentru oamenii din echipa de comunicare asta părea ceva total neconvențional, în timp ce asocierea ar fi părut mult mai naturală pentru oamenii din target. Nu a trecut propunerea :)
Limite
Campaniile neconvenționale înseamnă asumarea unui risc. Dacă propunem ceva pentru prima dată, e imposibil să fim ultra super siguri de rezultate. Iar clientul cu un buget limitat și niște KPIs prin care trebuie să îl justifice preferă de cele mai multe ori să meargă la sigur, pe căi și metode deja testate. Oricât ne place să ne lăudăm că suntem atenți la factori de eficiență, să faci ceva neconvențional înseamnă să îți asumi un risc.
Clișee
Atunci când nu avem nimic interesant de spus, ne batem în cuvinte bombastice. Aici apar acele experiențe autentice, inedite, unice, prin care avem pretenția să transformăm o activare banală într-una neconvențională.
Avantaje și riscuri
Avantaje: atunci când funcționează, aduc un aer fresh brandului și un reach organic foarte bun.
Dezavantaje: dacă reușim să convingem clientul și apoi nu funcționează, acest trial & error nu ne ajută să vindem idei noi și altădată.
Cine se ocupă de neconvențional în agenție
Nu există cineva dedicat, propunerile vin de la echipa de creație sau de la oricine altcineva. Eu am obiceiul să chem în brainstorminguri colegi pasionați de un domeniu relevant pentru universul clientului.
Deschiderea clienților
Sunt deschiși la nivel declarativ, dar de cele mai multe ori nu își asumă un astfel de proiect.
Ce cred clienții că înseamna neconvenționalul. Ce crede agenția
Pentru mulți clienți, neconvențional înseamnă viral. Iar asta face uneori și mai grea promisiunea din partea oamenilor din agenție.
În digital
Majoritatea campaniilor neconvenționale se desfașoară în online, acolo este “locul de joacă” al brandurilor. În special în social media vedem tot felul de abordări cheeky și neconvenționale; parcă există mai mult curaj acolo.
Proiecte care ți-au atras atenția
Mi se pare interesant că brandurile din România încep să converseze între ele, cum s-a întâmplat între Netflix și HBO în cazul GoT. Un exemplu din SUA de comunicare între branduri, dar dusă foarte departe.
Și îmi place să văd branduri care îndrăznesc să se asocieze cu influenceri din comunitatea LGBTQ și încearcă astfel să îndemne la o mai mare toleranță din partea publicului lor.