Răzvan Buşulescu, Marian Rădună: 'Nu arunca chiștoace - Strada nu e scrumieră'

Răzvan Buşulescu, Marian Rădună: 'Nu arunca chiștoace - Strada nu e scrumieră'

Suntem niște cetățeni care cred în civilizație.

Așa se descriu Răzvan Buşulescu şi Marian Rădună, care într-o seară de aprilie, fiind în trafic, au făcut observație unui șofer care își aruncase mucul de țigară pe jos și i-au oferit propria lor scrumieră. Aveau să repete gestul de multe ori, pentru că în aceeași seară, cei doi au pus bazele campaniei 'Nu arunca chiștoace – Strada nu e scrumieră'.

De atunci au adunat în jurul lor o comunitate online de aproape 8000 de persoane, dintre care unii se oferă voluntari la acțiunile de strângere a mucurilor de țigară din București. Comunică în special pe Facebook și până la acest moment au acoperit costurile campaniei din buzunarele lor.

Au atras deja câteva branduri interesate de susținerea cauzei, dar speră să mărească numărul lor și să obțină atenție din partea autorităților de profil.

 

Fondatori

Eu, Răzvan, am 38 de ani şi sunt director în cadrul unei companii auto. 
Iar eu, Marian, am 39 de ani şi sunt manager într-o multinațională de logistică.

Suntem prieteni de câţiva ani, perioadă în care ne-am implicat amândoi într-o grămadă de proiecte civice, atât cât timpul ne-a permis. Lucrăm amândoi full-time, avem familii, copii, dar nevoile societății în care trăim nu ne lasă indiferenți.

 

Ideea campaniei

Noi obișnuim să vorbim la telefon în fiecare zi, pe drumul dinspre serviciu spre casă (sau spre alte proiecte civice, după caz). Ne-am dat seama că, invariabil, în fiecare zi măcar unul dintre noi se enerva când un alt șofer din trafic arunca mucul de țigară pe geamul mașinii, ca și cum n-ar locui nimeni pe această planetă.

Şi uite așa, într-o zi de la sfârșitul lui aprilie, în timp ce vorbeam la telefon, ne-am trezit amândoi că făceam observație altor participanți la trafic că aruncau chiștoacele pe strada. Unul dintre ei s-a scuzat, spunându-ne că nu are scrumieră în care să arunce chiștocul, așa că i-am făcut cadou scrumiera pe care o aveam în mașină.

Așa ne-a venit ideea unei campanii şi ne-am apucat de treabă. Chiar în acea seară din aprilie, am început să căutăm scrumiere on-line şi am schițat proiectul campaniei. Atunci am realizat că avem nevoie de puțin ajutor şi am apelat la câţiva prieteni: Cosmin Pojoranu ne-a creat grafica şi textul flyer-ului şi ne-a făcut cadou domeniul on-line nuarunca.com; Auraş Geambaşu se ocupă de domeniul on-line care, momentan, este în construcție; împreună cu Eugen Erhan am gândit şi creat logo-ul campaniei, iar Cristina Hurdubaia se ocupă de anumite postări de pe pagina de Facebook.

 

Mesajul

Dorim responsabilizarea cetăţenilor acestei ţări, care trebuie să înţeleagă faptul că pentru a trăi într-o ţară curată şi civilizată este nevoie şi de implicarea lor, iar schimbările mari nu se produc peste noapte, ci necesită multă muncă şi voinţă din partea tuturor.

Mesajul nostru este acela că doar o comunitate mare poate produce o schimbare, atât la nivelul mentalității colective, cât şi la nivelul comportamentului oamenilor din comunitate. Ştim că suntem doar doi oameni, ajutaţi de câţiva prieteni din când în când, dar noi credem în puterea fiecăruia dintre noi de a schimba ceva.  

 

Startul campaniei

Am lansat campania pe data de 29 mai 2019, chiar în ziua în care am deschis pagina de Facebook şi am apărut în reportajul de la Știrile ProTv, aceasta fiind prima televiziune care a fost interesată să se alăture campaniei noastre.

La acea dată toate materialele erau imprimate, gata pentru a fi distribuite. Am achiziționat, de asemenea, 200 de scrumiere speciale pentru autovehicule pe care am lipit logo-ul campaniei.

Astfel, din acea zi, noi am trecut la treabă. Încercăm să ne facem timp ca, în fiecare zi, să distribuim în trafic măcar câteva scrumiere şi flyere. La câteva zile, ne întâlnim amândoi şi facem acțiuni comune, ne alegem o intersecție aglomerată din București, iar după programul de muncă ne petrecem o oră-două în acea intersecție, împărţind scrumiere şi alte materiale.

 

Legislație

Am descoperit că foarte mulţi oameni nu ştiu că există prevederi în legislaţie care interzic şi sancţionează fapta de a arunca deşeuri pe spaţiul public. În acest sens, la nivelul municipiului Bucureşti, potrivit prevederilor Hotărârii C.G.M.B. nr. 181/2017, fapta constând în „aruncarea biletelor de călătorie, resturilor de ţigări sau hârtii şi alte tipuri de deşeuri pe domeniul public" se sancţionează cu amenda între 2.000 şi 5.000 lei.

De asemenea, conform dispoziţiilor art. 102 pct. 23 din O.U.G. 195/2002 – Codul rutier, aplicabile la nivel naţional, fapta constând în „aruncarea, lăsarea ori abandonarea pe drumul public de obiecte, materiale, substanțe sau vehicule, după caz" constituie contravenţie şi se sancţionează cu 9-20 puncte-amendă  (adică între 1.305 lei şi 2.900 lei).

Solicităm autorităţilor publice competente să exercite atribuţiile pe care le au în acest domeniu, precum şi să responsabilizeze cetăţenii cu privire la obligaţia de respectare a dispoziţiilor legale privind păstrarea curăţeniei în mediul în care trăim, inclusiv prin aplicarea amenzilor contravenţionale. Ne-am adresat deja câtorva autorităţi publice cu atribuţii directe în domeniu şi aşteptăm răspunsul oficial al conducătorilor instituţiilor. De altfel, avem programate întâlniri în acest sens, însă nu putem cunoaşte feedback-ul şi disponibilitatea acestora de implicare în proiect, până la momentul la care nu vom primi un răspuns oficial.

 

Acțiunile campaniei

Pe data de 08 iunie 2019, am organizat prima acțiune de strâns chiștoace, în Piața Unirii. Ni s-au alăturat câţiva voluntari şi urmăritori de pe Facebook. Nu au fost mulți, dar rezultatele acțiunii au fost  uimitoare, iar presa a manifestat interes cu privire la eveniment.

Cu acest prilej, am filmat şi cel de-al doilea material televizat, împreună cu echipa de la Știrile TVR, materialul fiind difuzat la Jurnalul de Seară din data de 09 iunie 2019, la TVR 1 şi TVR 2.

Încurajați de succesul acestei acțiuni, am decis să facem câte o astfel de acțiune în fiecare lună, așa că pe data de 09 iulie urmează cea de-a doua acțiune de strâns chiștoace. Până în prezent, pe pagina evenimentului s-au anunțat 147 de persoane interesate, dintre care 41 de persoane au anunțat că vor participa efectiv la eveniment.

 

 

Costuri

Costurile de achiziție, producție şi imprimare a materialelor sunt suportate integral de noi doi şi se ridică până în prezent la peste 5000 lei. Aici includem şi costul de înregistrare a mărcii şi denumirii la O.S.I.M. 

Este evident că aceste costuri sunt doar la debutul campaniei, iar pe viitor, pe măsură ce proiectul va lua amploare, acestea vor creşte exponenţial. Însă, odată cu implicarea companiilor în proiect, acestea vor prelua propriile costuri de imprimare a materialelor ce vor fi distribuite către angajaţi şi, respectiv lipite pe maşinile companiei, astfel încât campania va putea fi susţinută şi din exterior.

Noi nu vindem şi nu vom vinde niciodată către voluntari sau către companii stickere ori scrumiere inscripţionate cu logo-ul campaniei, precum nici orice alte tipuri de materiale. Acţiunea noastră este pur voluntară, lipsită de orice caracter pecuniar - nu urmărim obţinerea vreunui beneficiu material din aceste acţiuni. Implicarea noastră în acest proiect vine doar din dorinţa de a face ceva, atât cât putem, pentru a avea un oraş, o ţară, o societate, mai curate şi mai civilizate.

 

Comunitatea

Majoritatea reacțiilor de la oamenii abordați în trafic sunt pozitive. Mulți dintre ei ne spun că au aruncat chiștocul din obișnuinţă, îşi cer scuze şi îşi iau angajamentul că nu vor mai arunca pe stradă în viitor. De aici, avem convingerea că există voință, însă lipsește informarea publică, educația cetățenilor şi implicarea autorităţilor publice competente.

Pentru că am primit o grămadă de solicitări din partea urmăritorilor de pe Facebook, care ne cereau colante şi materiale pentru a le putea împărţi pe stradă sau lipi pe propriile autovehicule, am postat public, pe pagina noastră, macheta campaniei "Nu arunca chiștoace. Strada nu e scrumieră", cu invitaţia tuturor cetăţenilor interesaţi, să o imprime şi să o folosească.

 

Implicarea brandurilor

La acest moment, s-au alăturat campaniei noastre mai multe companii, care au preluat logo-ul nostru, au imprimat stickere şi le-au lipit pe mașinile companiei. Cu titlu exemplificativ, menţionăm XPO Logistics, Dr. Reddy's şi FaceFood Romania. În același timp, suntem în discuții avansate cu mai multe companii naționale şi multinaționale, care sunt în proces de alăturare la campania noastră, urmând să primim mai multe răspunsuri chiar în cursul acestei săptămâni.

 

Comunicare

Comunicarea şi abordarea pe Facebook au venit natural, pe măsură ce noi am postat zilnic acțiunile noastre şi ale voluntarilor din ţară. Odată cu popularizarea paginii, au început să apară şi mesajele de la urmăritori, însoţite de filmuleţe şi poze realizate de ei în trafic şi pe stradă. De aici, a plecat ideea rubricii #primite de la voi.

 

 

Declinări

Recent am demarat şi operaţiunea „Nu arunca chiştoace la munte şi mare", am creat machete „Nu arunca chiștoace. Muntele nu e scrumieră" şi „Nu arunca chiștoace. Plaja nu e scrumieră", le-am postat public pe pagina de Facebook şi am invitat toate persoanele doritoare să nu ezite să le preia şi să le folosească.

Weekend-ul trecut am mers la Sinaia, unde am vorbit cu reprezentanţii de la Telegondola Sinaia, precum şi cu reprezentanţii mai multor localuri din zonă, care ne-au asigurat cu privire la susţinerea campaniei, iar unii dintre ei au lipit deja colante. 

În acest weekend am fost şi la mare, respectiv în Eforie Nord, în Costineşti şi în Vama Veche. Am fost întâmpinaţi bine peste tot, iar în Vamă deschiderea 
administratorilor de plajă, care deţin terasele din zonă, a fost incredibilă. Ne susţin deja campania mai multe localuri de pe plajă, printre care şi „Expirat", „Stuf Vama Veche", „Acolo", „La Pecheni" şi „Yuva Beach Bar".

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded


Related