Mihai Citiriga ne povesteste cum, de la o vizita in Timisoara si intrarea din intamplare intr-un hub de coworking, a ajuns sa-si construiasca un business propriu in aceasta zona, numai ca in Brasov. Fratii Mihai si Cosmin Citiriga au oferit, la inceput, 5 locuri disponibile in spatiul lor de birouri. Dupa doua extinderi, Hub 1317 a ajuns astazi la o capacitate de 20 de locuri, iar in viitorul apropiat vor ajunge la 30. Fratii Citiriga isi doresc, totodata, sa introduca un nou serviciu in comunitate - sharingul de trotinete, biciclete sau chiar masini electrice.
Inceputul
Am ajuns, prin coincidenta, intr-un hub din Timisoara. La vremea respectiva cred ca era primul spatiu de coworking din Romania. Acolo m-am intalnit cu Vlad Isac, cel care se ocupa de spatiu si cel care mi-a povestit ce e, cum functioneaza, cum se organizeaza un spatiu de coworking. Noi in Brasov, la vremea respectiva, avem un spatiu de birou mai mare decat aveam nevoie si am decis, impreuna cu Cosmin Citiriga, fratele meu, sa facem si noi un hub in spatiul care era in plus. Asa a luat nastere HUB 1317 Brasov. Era la inceputul anului 2013.
Pentru inceput am avut doar 5 locuri disponibile, am vrut sa vedem cum merge, daca ideea e buna si daca are potential; ulterior am crescut si ne-am extins.
Echipa
Suntem doi asociati, Mihai si Cosmin Citiriga. De administrare ma ocup eu, cu tot ce implica asta, de la relatia cu clienti, website-ul, sigla, etc. pana la aprovizionarea cu cafea si, uneori, spalatul vaselor. Deciziile cu privire la viitorul hubului si la extinderi le luam impreuna.
Piata si business
Piata de spatii de coworking e foarte mica in Brasov, suntem 3 spatii mici, cu capacitate de 15-20 de locuri fiecare. Noi am inceput in 2013, iar celelalte doua businessuri in 2015 si, respectiv 2017. Concurenta a crescut odata cu piata; din motivul asta, n-am simtit-o intr-un mod negativ, dimpotriva. Cred ca de fapt suntem parteneri in promovarea unui nou stil de lucru, coworkingul fiind inca la inceput.
Servicii
Birou dedicat, cafea si ceai, 2 sali de intalniri, spatii de depozitare, acces la evenimentele organizate aici, internet de mare viteza, fax, imprimanta, copiator, spatiu de parcare, posibilitate de a gazdui punct de lucru sau sediu social. Pe viitor vrem sa ne convingem colegii sa nu mai vina cu masinile la birou, si pentru asta vom avea un serviciu de bike sharing si planuim chiar si un electric car sharing.
Incercam sa comunicam cu clienti si sa ne adaptam oferta de servicii la ce nevoi au si ei, dar nu am schimbat nimic semnificativ de la inceput si pana acum.
Oaspetii
Nu suntem un hub specializat pe o nisa anume, avem membri din multe domenii economice. Daca pana acum veneau persoane fizice care lucrau pentru companii din afara Brasovului si ne gaseau ei pe noi, acum lucrurile s-au schimbat si am inceput sa fim contactati de companii chiar inainte de a angaja personalul. Majoritatea companiilor sunt din zona de IT.
Spatiul
Capacitatea noastra actuala e de 20 de locuri, am inceput cu 5 si am avut doua extinderi pana acum. In vara asta mai planuim o extindere si vom ajunge la 30 de locuri. Gradul de ocupare astazi e de 110%, asta pentru ca avem 22 de membri si 20 de locuri. Asta e posibil pentru ca avem clienti part-time care impart aceelasi birou.
Planul tarifar
Initial am vrut sa acoperim cheltuielile noastre cu biroul, pe care le-am impartit la cele 5 locuri disponibile, de aici tariful. Ulterior am vazut ca eram prea ieftini, a crescut si cererea, am studiat si concurenta si am ajuns la tarifele pe care le practicam azi, adica 499 lei abonamentul business, cu toate facilitatile incluse.
Comunicare
Promovarea am facut-o in principal in mediul online si mai ales social media (Facebook), dar pentru ca am ajuns la 100% capacitate si continuam sa vina lumea spre noi, am oprit orice fel de promovare momentan. Cel mai bine a functionat pentru noi Facebook-ul, dar si prin viu grai s-a dus vestea despre noi.
Viitor
Cum spuneam, urmeaza o extindere. Lucram, de asemenea, la un proiect de a construi un etaj peste actuala cladire, iar in momentul in care investitia va fi finalizata, vom avea 60-70 de locuri disponibile.
Pe langa asta, avem si o preocupare in ceea ce priveste protectia mediului si mobilitatea urbana motiv pentru care vrem sa punem la dispozitia clientilor nostri o serie de trotinete, biciclete si masini electrice. Ele vor fi la comun si vor trebui impartite intre membri - despre asta e coworkingul, pana la urma, despre folosirea la comun a bunurilor din birouri de la aparat de cafea la imprimanta si copiator, la biciclete si masini.