Raluca Fiser (Green Revolution): Bucureștiul nu este pentru orice biciclist, ci pentru cei care au un gram de curaj sau de nebunie

Raluca Fiser (Green Revolution): Bucureștiul nu este pentru orice biciclist, ci pentru cei care au un gram de curaj sau de nebunie

Raluca Fiser, președinta Green Revolution, spune asta în cunoștință de cauză: a pedalat pe biciclete închiriate în orașe cam de pe fiecare continent – de la Rio de Janeiro, la Washington, până la Bruxelles, Berlin, Dubai sau Singapore. Și tocmai acesta e unul din obiectivele principale ale asociației pe care o conduce: Bucureștiul să nu mai fie un oraș care cere aptitudini de eroi celor care vor să meargă pe bicicletă.

Green Revolution a apărut acum 10 ani cu misiunea de a înverzi orașele și are în portofoliu proiecte ca Legea Picnicului, Legea colectării selective în instituțiile publice, studentObike, Roabă de Cultură sau Green Bee, I’Velo Corporate, Bike2Work, Green Report. Unul din cele mai importante proiecte este I’Velo, care a reușit să scoată peste 1.700.000 de români la pedalat. Acesta a fost lansat în București și s-a extins în 7 orașe: București, Constanța, Brașov, Sibiu, Albă Iulia, Oradea, Iași.

Cum s-au schimbat atitudinea și perspectiva românilor față de problemele de mediu, cum treci de imunizarea acestora și le atragi atenția, care sunt micile victorii și care sunt marile probleme în România, povestește Raluca fiser mai jos:

Încercăm să evităm exprimările “planetă se sufocă” pentru că ne-am dat seama că dacă oamenii sunt puși în fața unor peisaje și a unor fenomene de o dimensiune prea mare, își pierd interesul pentru că se vor gândi “sunt prea mic să schimb ceva”.

 

Scurtă istorie

Acum 10 ani, ne-am propus să “înverzim” orașele, la propriu și la figurat. Pe vremea aceea, nici nu se vorbea despre orașe verzi, despre orașe smart sau despre problemele de mediu din orașe. În 2019, ne mândrim cu peste 20 de proiecte implementate anual care au avut un impact asupra a peste 3 milioane de persoane.

Simple idei au prins contur și s-au materializat în legi și încet, încet am început să dezvoltăm în orașe un mediu de trai civilizat și sănătos. Pe parcurs, asociația noastră a atras și alți oameni extrem de pasionați de ceea ce fac, iar acum avem un nucleu solid de 14 oameni și zeci de voluntari responsabili. O familie mare și mai ales, green.

 

Obiective & misiune

Green Revolution a derulat programe în trei direcții majore: transport alternativ, educație și conștientizare, advocacy. Purtăm un dialog permanent cu autoritățile, cu reprezentanții societății civile, ai mediului de afaceri, dar si cu utilizatorii noștri și îi invităm pe toți să construiască împreună cu noi viitorul.

Foarte multe lucruri nu sunt reglementate, responsabilitatea se pasează dintr-o parte în alta, e greu să îi adunăm pe oameni împreună și să îi facem să înțeleagă că avem același scop. Dar nu ne dăm bătuți! 

 

Proiecte importante

I’Velo, unul dintre proiectele noastre de suflet, a reușit să scoată peste 1.700.000 de români la pedalat, ceea ce a dus la reducerea emisiilor de CO2 din atmosfera cu aproximativ 2.500 de tone. Început inițial la București, acesta s-a extins în 7 orașe: București, Constanța, Brașov, Sibiu, Albă Iulia, Oradea, Iași.

Alte proiecte cu care ne mândrim: Legea Picnicului, Legea colectării selective în instituțiile publice, studentObike, Roabă de Cultură sau Green Bee, I’Velo Corporate, Bike2Work, Green Report, care au surprins prin noutate și creativitate și prin faptul că a reușit să coaguleze mulți și diverși oameni în jurul lor.

În 2009, când am lansat primul proiect I’Velo, din parcul Kiseleff, anunțurile marcau faptul că poți să te plimbi cu bicicletă gratuit timp de 2 ore. Toată lumea venea cu buletinul, se așeza la coadă, să închirieze o bicicletă. Și de fiecare dată oamenii întrebau: ‘Cât costă?’, ‘Cum, e gratis?’. Pur și simplu oamenilor nu le venea să creadă faptul că e cineva suficient de nebun sau inconștient să îți dea un bun, fără cost. Între timp, s-au obișnuit, iar astăzi ne bucurăm de proiecte care au o reputație foarte bună.

 

Obstacolele bicicliștilor

Am pedalat pe biciclete închiriate în orașe cam de pe fiecare continent – de la Rio de Janeiro, la Washington, până la Bruxelles, Berlin, Dubai sau Singapore. Bucureștiul, pe lângă aceste orașe, nu este pentru orice biciclist, ci pentru cei care au gram de curaj sau de nebunie să se urce în șa și asta din cauza lipsei de infrastructură.

Nu avem piste care să conecteze orașul dintr-o parte în altă, cele pe care le avem nu sunt suficient de late sau bicicliștii întâlnesc pe ele tot felul de obstacole, precum stâlpi sau mașini parcate.

Bicicliștii nu sunt respectați pe stradă nici de către șoferi și nici de către pietoni, iar asta le pune de multe ori viața în pericol. De aceea, pe lângă îmbunătățirea infrastructurii, trebuie să investim eforturi pentru a-i educa pe toți oamenii care ies pe stradă. În străinătate, mașinile nu parchează pe pistă de biciclete, pietonii nu se plimbă prin astfel de zone, traseele sunt foarte bine determinate, semnalizate și conectate.

 

În România

Bucureștiul este unul dintre cele mai poluate orașe din Europa. De aceea, promovarea bicicletei că mijloc de transport alternativ nu contribuie doar la reducerea emisiilor, ci și la fluidizarea traficului din București.

România duce lipsa de o infrastructură de ciclism adecvată și sigură, de o reglementare foarte clară a standardelor pentru infrastructură de biciclete, cum ar trebui să arate o pistă și care sunt legile pentru ocuparea spațiului public de către cei care au afaceri.

În plus, autoritățile ar trebui să înceapă campanii de educare și conștientizare a beneficiilor utilizării transportului verde, atât pentru copii, cât și pentru adulți. Atâta timp cât autoritățile nu vor acordă prioritate oamenilor, în locul mașinilor, în politicile lor, va fi foarte greu să răzbim în această luptă. Împreună cu entități internaționale (ECF și WCA) lucrăm constant pentru a promova ciclismul că mijloc de transport ecologic și sănătos, care aduce beneficii societății ca întreg.

De exemplu, certificarea Europeană – Cycle Friendly Employer, pe care noi o oferim companiilor care promovează mersul cu bicicletă la muncă, în rândul angajaților este un instrument care îi poate încuraja și pe alții să adopte un comportament responsabil față de oraș.

 

Promovare

Cred că lipsa de educație și responsabilizare sunt principalul obstacol în toate proiectele noastre.Suntem conștienți că schimbarea se produce în timp și are nevoie de un efort susținut.

Încercăm să evităm exprimările “planetă se sufocă” pentru că ne-am dat seama că dacă oamenii sunt puși în fața unor peisaje și a unor fenomene de o dimensiune prea mare, își pierd interesul pentru că se vor gândi “sunt prea mic să schimb ceva”.

Și încercăm să le explicăm totul la nivel micro. Dacă eu și prietenii mei nu vom mai aruncă gunoi pe jos, vom avea tot mai mult spațiu verde curat. Dacă eu și colegii mei venim cu bicicletă la serviciu, nu vor mai fi probleme cu găsirea locului de parcare, voi ajunge mai repede și străzile vor fi mai libere. Dacă le prezentăm oamenilor beneficiul direct aceștia sunt mai motivați să își schimbe comportamentul. Cu cât ești mai pasionat și creativ, cu atât mai repede vin ideile, iar noi spunem că mai avem idei pentru încă 100 de ani.

 

Perspectiva românilor vizavi de problemele de mediu

Atitudinea oamenilor față de problemele de mediu s-a schimbat în ultimii ani, asta poate și datorită faptului că aceștia se plimbă tot mai mult în afară țării și văd cum funcționează lucrurile acolo. De multe ori, după ce se întorc oamenii spun “De ce nu se poate face și la noi?”.

În general, publicul tânăr care a avut șansa să cunoască sau să trăiască în țări civilizate încep să acorde tot mai multă atenție acestui subiect. E interesant totuși cum unii oameni se obișnuiesc cu un anumit comportament pe care o țară îl impune, iar când ajung undeva unde nu se mai respectă aceste reguli, revin la comportamente nesănătoase față de mediu.

De aceea, este important că pe lângă educație, să avem modalități și reguli clare de colectare a gunoiului spre exemplu, de transport civilizat, de protejare a mediului pentru ca aceste comportamente să se păstreze.

 

Cum atragi atenția

Da, o mare parte a oamenilor consideră că România are multe alte probleme la care trebuie să găsească soluții și nimeni nu neagă acest lucru. Doar că lipsa implicării sau mai bine zis neglijența fată de mediu a început să își producă efectele. Oamenii încep să vadă apele pline de gunoaie, pădurile tăiate și efectele devastatoare pe care lipsa arborilor o produc, orașele sufocate de mașini și aerul aproape imposibil de respirat.

Apele sunt murdare pentru că aruncăm peturi și ne spălăm covoarele în ele spre exemplu, străzile sunt pline de mașini pentru că pentru o distanța de 1 kilometru luăm mașina.

Copiii sunt însă ancora noastră în procesul de educare prin care trecem. Astfel, pentru ei, am luat câteva lecții bune de ecologie, le-am amestecat cu o poveste pe înțelesul copiilor, am adăugat un strop de aventură și am trecut tot în zona de tehnologie. Altfel spus, am construit în parcul Tineretului o farfurie zburătoare, cu ajutorul căreia în ultimii 5 ani, peste 40.000 de copii au putut explora un loc altfel.

 

Cea mai grea parte în a fi activist de mediu în România

Demoralizantă, epuizanta și descurajatoare, asta aș spune despre munca noastră în cele mai multe zile. E greu să punem la aceeași masă toate entitățile și să le convingem că țelul este comun și că aduce beneficii tuturor. Uneori ești plimbat de la un factor de decizie la altul, iar în acest ping-pong trebuie să reușești să identifici responsabilitățile fiecăruia și să te asiguri că acestea sunt respectate.

Dar, privind în urmă, există peste 3 milioane de oameni atinși prin proiectele noastre, 3 milioane de oameni care ne zâmbesc. Așa că în fiecare zi o luăm de la capăt, încurajați de toată această energie (verde) și pozitivă.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related