Cu o gama diversa de cursuri, de la design interior si fashion la cooking, productie video si business, Atelierele ILBAH a pornit ca o afacere de familie si s-a extins intr-o comunitate formata din oameni dornici sa inceapa o cariera sau un business intr-un domeniu nou sau oameni care doresc sa-si urmeze pasiunile. In prezent, scoala are doua sedii in Bucuresti, unul in Cluj si unul in Ploiesti.
Preferintele cursantilor difera in functie de localizare, astfel ca Bucurestiul prefera cursurile de design, fashion, beauty sau cooking, in timp ce Clujul se axeaza mai mult pe business, marketing sau management.
Desi comunicarea se bazeaza pe online, Atelierele ILBAH pledeaza pentru eficienta evenimentelor offline. Astfel, constructia comunitatii din jurul scolii este axata pe evenimente diverse precum Creativo - Club Social de Cusut si Brodat, Zilele Internationale ale Frumusetii (ocolaborare cu Beauty One) sau Gala anuala a Atelierelor ILBAH, unde sunt premiati cei mai buni traineri si cursanti.
Continuam sa privim inspre scolile alternative si povestim cu Vlad Iliescu, General Manager Atelierele ILBAH.
Formula de start
Conceptul Atelierele ILBAH a luat nastere in 2012, din dorinta de a oferi oamenilor sansa de a urma cursuri ca o adevarata experienta de cunoastere si autocunoastere, care sa motiveze si sa ofere incredere. Cred cu tarie in faptul ca participand la cursurile Atelierele ILBAH, te poti dezvolta profesional, dar si personal, in comunitati de oameni care impartasesc aceleasi pasiuni ca tine.
Businessul a inceput ca o afacere in familie - la inceput am fost eu, fratele meu, sotia mea si sotia lui. Usor-usor echipa a crescut, iar familia s-a marit cu mii de cursanti.
In momentul de fata, avem 2 sedii in Bucuresti, unul in Cluj-Napoca si unul in Ploiesti. Dezvoltarea noastra continua pentru ca ne plac foarte mult provocarile si oamenii care intra in contact cu noi.
Intotdeauna am vrut sa venim cu lucruri noi si sa atragem cursantii prin energia si vitalitatea cursurilor. Piata s-a dezvoltat foarte mult din 2012 si pana acum. Au aparut un numar impresionant de scoli de acest tip si cursantul are acum foarte multe optiuni. Orice scoala care doreste sa supravietuiasca, trebuie sa investeasca proportional cu aceasta crestere. Lucrurile facute “ca la carte” nu mai sunt suficiente... trebuie sa inovezi.
Pentru cine?
Publicul tinta al Atelierelor ILBAH este un public educat, pretentios, care intelege importanta invatarii. Varsta minima este de 16 ani, iar maxima nu exista... Am avut si cursanti de 85 de ani la cursuri la care nu ne asteptam, cum este cel de fotografie.
Ne adresam oamenilor cu mintea si inima deschisa, oamenilor optimisti, care se incarca cu energie si pozitivitate din orice. Daca vorbim de statistici, in jur de 70% din cursanti sunt femei, procent reiesit si din faptul ca avem foarte multe cursuri din domenii creative. Barbatii, din experienta noastra, sunt mai pragmatici si se indreapta mai mult catre cursuri mai tehnice.
Este clar ca exista oameni care vor sa experimenteze ceva nou, sa schimbe macazul si chiar sa incerce, de ce nu, o reconversie profesionala. Trebuie doar sa ii convingi ca au o sansa si ca, si ei la randul lor, pot avea succes.
Model educational
Programa de curs a fost construita pe un schelet care sa permita cat mai multa flexibilitate si interactiune formator-cursant si chiar cursant-cursant. Feedbackul cursantului este factorul care a influentat cel mai mult programa cursurilor de-a lungul timpului (aceasta este si o diferenta majora fata de invatamantul formal).
Avem feedback care se completeaza la inceput, la final, in timpul cursului... mereu. Nu poti sa te astepti sa ai noi cursanti daca nu apleci urechea la multumirile si nemultumirile fostilor cursanti.
Toata lumea vrea cat mai multa practica, asa ca si cursurile Atelierele ILBAH se duc in aceasta directie. Cu toate acestea, componenta teoretica este un aspect la care tinem foarte mult si nu lipseste din cadrul nici unui curs. Teoria ajuta foarte mult, pentru ca te ajuta sa gandesti si sa renunti la a face lucrurile mecanic.
Cursuri populare
In Bucuresti, sunt cautate foarte mult cursurile din zona Design, Fashion, Cooking, dar si Beauty sau Business.
In Cluj-Napoca, sunt cautate mai mult cursurile din zona IT, Business, Marketing, Management, dar si Design. Clujul sta destul de slab la capitolul Beauty, lucru pe care l-am observat si in cadrul targurilor de profil la care nu se inghesuie foarte multa lume (conteaza foarte mult si segmentul, bineinteles).
La Ploiesti, oamenii sunt destul de pragmatici: Beauty, Business.
Trendurile si emisiunile TV pot influenta destul de mult factorul “popularitate” cand vorbim despre un anumit curs sau domeniu. Master Chef sau Chefi la Cutite sunt emisiuni care fac “pofta” de cooking, astfel se dezvolta un trend.
Selectia trainerilor
Ne alegem trainerii dupa niste criterii clare ce tin de studii, de performante in domeniu, dar si de experienta.
Nu ne intereseaza sa aducem ca traineri cei mai “cunoscuti” oameni din domeniu, sau personalitati de prin media (desi stim ca vand). Sunt foarte multi profesionisti care “stau ascunsi” si isi fac treaba impecabil. Ei sunt ca niste perle pe care ne place sa le descoperim.
Apoi, intervin factorii “umani”. Trainerul trebuie sa motiveze, sa inspire si sa ofere incredere. Trainerii nostri trebuie sa fie optimisti, pasionati, empatici, bun speakeri si motivatori.
Dupa ce am finalizat selectia, trainerul poate incepe cursul. El poate sa preia noi grupe doar daca feedback-ul general obtinut din partea fostilor cursanti este unul pozitiv.
Impactul & acreditarile scolii
Toata lumea stie ca exista un deficit al fortei de munca in aproape toate domeniile din Romania. Altfel spus, orice scoala care genereaza forta de munca calificata are un impact, reusind, putin cate putin, sa ajute la satisfacerea cererii. Sunt foarte multe firme care ne contacteaza si cu care colaboram pentru a angaja cursanti, indiferent de domeniu.
Majoritatea cursurilor Atelierele ILBAH sunt acreditate de Ministerul Muncii si Ministerul Educatiei (prin ANC), diplomele obtinute la final fiind recunoscute atat in tara cat si in strainatate. Avem si programe speciale de training care vin in completarea cursurilor acreditate, dar si cursuri exclusiv pentru pasionati (cursuri hobby).
Absolventi
Blogul nostru contine pana in acest moment peste 500 de articole si foarte multe dintre ele sunt despre cursanti care au reusit. Cateva exemple:
Diana Caramaci (Curs Design Vestimentar): Premiul pentru cel mai bun debut in moda la Bucharest Fashion Week 2017. Brandul Diana Caramaci a fost lansat in aprilie 2017, odata cu castigarea concursului Young Designers on Stage at BFW, organizat de Atelierele ILBAH. Diana a participat, intr-un singur an, la nenumarate evenimente importante: Vienna Fashion Week, Oman Fashion Week, Chisinau Fashion Week, Bucharest Fashion Week, Feeric Fashion Week, Timisoara Fashion Week, Spring Fashion Gala.
Ana-Maria Bealcu (Curs Machiaj Profesional): Locul 1 la concursul “Make-up Forum” organizat in cadrul Cosmetics Beauty Hair, cel mai mare eveniment de profil din Romania!
Arh. Sergiu Califar (Curs Design Interior): Premiul Publicului pentru proiectul Mandachi Hotel & Spa in cadrul celei mai mari competitii de Design Interior din Romania: Elle Decoration Design Awards 2019.
Comunicare
Avem un departament intern de Comunicare si PR care se asigura ca tot ceea ce facem este comunicat intens si corect. Google, Facebook, Instagram, YouTube, incercam sa fim prezenti peste tot. Pe diverse site-uri de profil, trainerii nostrii prezinta tutoriale video de tipul “How to do” sau “Do it yourself”.
Ne-am creat propria comunitate pe retelele sociale, o comunitate receptiva si activa. Totul s-a realizat organic si, in acest moment, numai pagina de Facebook Atelierele ILBAH depaseste 50.000 de aprecieri.
In plus, organizam multe evenimente offline. Online-ul conteaza mult, dar offline-ul genereaza incredere si, deci, conversii. Dintre evenimentele organizate de Atelierele ILBAH mentionez:
#Creativo – Club Social de Cusut si Brodat este un eveniment de anvergura organizat de Atelierele ILBAH impreuna cu partenerii nostri de la cusutsibrodat.ro.
Zilele Internationale ale Frumusetii in colaborare cu Beauty One, un eveniment dedicat cursurilor si industriei Beauty (workshopuri, seminarii, masterclasses, totul gratuit).
Organizam an de an si Gala Atelierele ILBAH, ocazie cu care premiem cei mai buni cursanti si traineri, dar si cei mai activi parteneri sau angajati. Cursantii au ocazia sa participe si sa se implice in evenimente precum: Bucharest Fashion Week, Elle Style Awards, Shootinguri in reviste de specialitate (pe Fotografie si Video); emisiuni Antena 1, Elite Model Look (pe Coafor si Make-up); Gala Unica, Gala Radar de Media, Gala Bursa (pe Decoratiuni florale).
Diferentiatori
Investim continuu. Toate cursurile se desfasoara la sediile noastre, asta insemnand ca ele trebuie sa fie dotate corespunzator pentru partea practica. Daca spunem ca facem cursuri de cooking, ei bine, am investit in propria bucatarie, utilata complet si cu 16 posturi de lucru.
Cursuri de Croitorie? Avem o sala speciala cu masini de cusut si tehnica de ultima generatie. Numai la Cursul de Broderie, utilajele depasesc valoarea totala de 25.000 euro. La fel se intampla si la cursurile din domeniul Beauty (masaj, cosmetica, make-up, etc). Pentru cursul de fotografie avem propriul studio foto.
Un alt atu este aplicatia interna de gestionare a cursantilor pe care am dezvoltat-o de la 0. Nu mai exista ceva similar pe piata de formare din Romania. Numarul mare de cursanti ne-a obligat sa investim intr-un astfel de sistem care ne usureaza foarte mult munca din punct de vedere organizatoric si ne permite sa ne axam pe ceea ce conteaza mai mult: calitatea cursurilor.
Investitia pana in momentul de fata in acest CRM depaseste 60.000 euro, dezvoltarea aplicatiei incepand inca din 2016. Aplicatia se imbunatateste pe zi ce trece.
Pe partea de business
Anual, cifra de afaceri a firmei a crescut in medie cu aproximativ 20%. Pentru exercitiul financiar curent (2019) previziunile noastre arata o crestere de 30-40% a cifrei de afaceri fata de anul precedent.
Cresterea organica (si spectaculoasa credem noi) a cifrei de afaceri este determinata cu siguranta de investitiile facute constant! Acest lucru se observa foarte clar si din profitul firmei, care a ramas undeva la nivelul din 2015!
Planuri
Directii de dezvoltare exista, asa cum au existat inca din 2012. Vom deschide noi cursuri, noi sedii in tara, vom dezvolta si mai mult aplicatia interna. In principiu, continuam sa investim.
Ce NU cred ca vom face sunt cursurile online. Atelierele ILBAH se bazeaza foarte mult pe interactiunea dintre oameni, si fara aceasta, conceptul nu ar mai avea substanta!