Nu credeam că în 2019 va trebui să ne apărăm dreptul la liberă exprimare, spune Patricia Alexandra Novanc, purtător de cuvânt mömax Romania. După demersul companiei, de a încuraja votul înainte de alegerile europarlamentare, au urmat două serii de reacții surprinzătoare. Un feedback bun din partea clienților, consumatorii încântați de demers, care au apreciat inițiativa mömax, și autorități care au venit în control.
Am rămas cu un gust amar, din cauza reacţiei autorităţilor care au venit în control la scurt timp, fără să ne explice mare lucru, ce n-a fost în regulă din punctul lor de vedere, chiar cerându-ne nouă să justificăm ce legi am încălcat... Am simțit o tristețe că în ziua de azi se mai pot întâmpla astfel de lucruri.
Chiar și această reacție, însă, a fost bună, spune Patricia. A constituit o dovadă că demersul a fost necesar și implicarea brandurilor contează.
Decizia de a încuraja votul
A fost o decizie spontană, luată în săptămâna dinaintea alegerilor. Nu a fost ceva original, ne-a inspirat gestul făcut de alte firme si ne-am zis, wow, uite ce chestie mișto, hai să o facem și noi. Dacă suntem mai mulți, o să conteze. Ideea era de implicare civică, ne-am dorit să încurajăm oamenii să iasă la vot, indiferent de preferințele lor politice.
Temeri
Am verificat legile în vigoare și am găsit acel articol de lege care spune că influențarea alegătorilor spre votarea unui anumit candidat sau partid politic este faptă penală, dar am considerat că nu intrăm în această categorie.
Pentru noi nu a fost important cu cine se votează, ci doar exercitarea dreptului în sine. Am creat elementele grafice pentru promoție, care avea să se desfășoare strict în data de 26.05, și am anunțat-o pe Facebook, unde s-a bucurat de un succes neașteptat.
Reacții
Reacțiile au fost în majoritate pozitive, urmăritorii din social media au interacționat spontan, se bucurau că avem o poziție asumată și că ne alăturăm celorlalte voci din spațiul public. Am avut foarte puține reacții negative (pe Facebook din partea unor profiluri destul de dubioase, deci nu neapărat ceva de luat în considerare).
Rezultate
Rezultatele au fost și bune și rele: bune pe partea de feedback din partea clienților, mai puțin bune deoarece ne-am trezit cu controale ale Poliției și ale OPC-ului în urma unor sesizări anonime în ceea ce privește legalitatea acestei promoții, felul în care se desfășoară ea, etc. Din partea Poliției încă mai așteptăm o informare oficială despre ceea ce s-a întâmplat.
Impresii & concluzii
Ne-am bucurat să vedem că suntem pe aceeași lungime de undă cu majoritatea clienților noștri, că sunt oameni responsabili, cărora le pasă de ce se întâmplă în jurul lor și ne-a făcut plăcere să contribuim în felul nostru la implicarea civică.
Am rămas cu un gust amar, din cauza reacţiei autorităţilor care au venit în control la scurt timp, fără să ne explice mare lucru, ce n-a fost în regulă din punctul lor de vedere, chiar cerându-ne nouă să justificăm ce legi am încălcat... Am simțit o tristețe că în ziua de azi se mai pot întâmpla astfel de lucruri. Nu credeam că în 2019 va trebui să ne apărăm dreptul la liberă exprimare. Dar în felul ăsta ne-am și convins că, dacă există astfel de piedici în calea noastră, demersul e bun și implicarea fiecăruia dintre noi contează.
Ca dovadă și prezența mare la vot de anul acesta :)
Poziția companiilor
Motivele mi se par evidente: oamenii din aceste companii au simțit nevoia să ia atitudine, să se facă auziți, știind că au o anumită influență asupra altor oameni. Și totodată o responsabilitate. Iar scopul este acela de a influența schimbarea atitudinilor obișnuite până acum: inerția, lipsa de implicare, neîncrederea în valoarea unui vot.
Pentru noi ca brand există o parte de implicare socială pe care o considerăm absolut normală și credem că și alte companii ar contribui în bine la societate dacă ar integra-o în politicile lor. De exemplu, ne-am făcut o obișnuință de a ne adresa mai multor segmente ale societății- pensionarii sunt încurajați să se angajeze la noi în magazin, liceeni- pentru care desfășurăm un program de informare vocațională, sprijinirea inițiativelor locale în educație (colaborare cu FEEA și MindsHub) etc- și de a fi prezenți în viața comunității în care activăm. Nu ne gândim doar la partea comercială, pentru că avem tot timpul în minte contextul în care ne aflăm și faptul că relațiile cu oamenii ar trebui să fie pe primul loc.
Teama de subiecte controversate
Probabil am realizat tot mai mulți dintre noi că este important să ne exprimăm, să ne facem cunoscute dorințele și nevoia de normalitate în societate.
Va urma?
Cu siguranţă!