Ia-ti uniforma, stai in banca ta, treci prin manual, asculta lectia, s-a sunat, hai acasa, fa-ti tema, repeta. Ziua urmatoare. Stai in banca ta, asculta, fa-ti tema. Memoreaza, memoreaza. Da examenul final, ia-ti coronita. Succes in viata.
Intrebare la primul interviu: spune-ne 10 moduri diferite in care poti folosi o cutie de pizza (intrebare reala, primita de autor la un interviu in domeniul vanzari).
Nici n-ai apucat sa zici ca esti ambitios, proactiv si ai spirit de echipa. N-ai gresit cu nimic; era bine daca aveai libertatea s-o faci. Era bine daca te nasteai in Finlanda, unde creativitatea si gandirea critica fac parte din curricula.
Totusi, lucrurile se misca si pe aici, unde s-au tot format scoli alternative dedicate celor care vor sa-si imbogateasca portofoliul personal de skilluri. Specializarile cuprind storytelling, design, leadership, public speaking si, nu in ultimul rand, creativitatea.
Poate ca nu te-au sunat inapoi la primul interviu; dar urmatorul o sa curga de la sine dupa ce le vei trimite o cutie de pizza pe post de CV (sa zicem), lucrata cu colegii de la scoala alternativa.
Astfel, pornim o noua serie editoriala dedicata alternativelor educationale si incepem cu zona dezvoltarii creative. Despre The Alternative School for Creative Thinking, Teodora Migdalovici, fondatoarea scolii, ne povesteste ca a aparut in contextul infiintarii filialei Cannes Lions Romania. Proiectul local avand nevoie de promovare, solutia a venit printr-o strategie atipica si a presupus lansarea unei scoli private de educatie in creativitate, care sa raspunda totodata la nevoile industriei: „sange proaspat” bine antrenat.
Aparitia scolii
In 2004, cand am pregatit lansarea scolii, industria de comunicare avea nevoie de generatii noi, de oameni educati, la zi cu ce se intampla la scara internationala si care sa stie cum sa abordeze un brief.
Era nevoie si de clienti mai educati, care sa stie cum sa recunoasca o idee buna, de o idee zgomotoasa, din categoria “smoke and mirrors”. Piata era impartita intre campanii cu idei copiate si campanii adaptate. Erau cateva insule de creativitate remarcabile, dar masa critica pentru o schimbare masiva lipsea.
Eram singura din Romania care scana deja de cativa ani festivalurile internationale de creativitate direct de la sursa si, cand am devenit ambasadorul Cannes Lions in Romania, in loc sa aplic metoda de promovare traditionala, cu aparitii in presa, le-am propus organizatorilor festivalului o strategie cu totul atipica: lansarea unei scoli de gandire creativa, de unde sa selectez oameni pentru competitiile de la Roger Hatchuel si Young Lions.
Platforma oferea o solutie de tip win-win-win: vorbeam despre Cannes si despre Eurobest pe aproape toata durata anului, nu doar 3 luni inainte de eveniment, vorbeam cu substanta, disecand campanii remarcabile si oferindu-le oamenilor poate cel mai important lucru: un sistem de referinta si niste instrumente de lucru, generam forta de recrutare educata pentru industrie.
Nu in ultimul rand, ma asiguram, prin modul in care pregateam studentii pentru competitii internationale, ca numele Romaniei va fi asociat cu performanta creativa. The Alternative School a fost primul proiect articulat de diplomatie privata de dupa ‘89, promovand in afara o Romanie dincolo de cliseu.
Contextul de atunci
La inceput erau doar facultatile de Jurnalism si SNSPA, unde imi si incepusem cariera de profesor asociat in creativitate cu niste ani in urma, dar vorbim despre cursuri izolate, intr-o mare de informatii diverse. Evident, lipsa de focus isi spunea cuvantul. Era nevoie de o structura noua, dedicata, cu un program gandit in detaliu, cu un ochi la nevoile reale si imediate ale industriei si cu altul la ce inseamna performanta internationala.
Zis si facut – lansam o scoala privata de educatie in creativitate. Ma bucur ca, 15 ani mai tarziu, piata e plina de oferte educationale creative si ca o armata de entitati fac evenimente despre creativitate. Inseamna ca munca mea de pionierat a dat roade nesperate. The Alternative School nu a fost gandit, simtit si proiectat ca un business, ci ca o misiune.
Pentru cine?
Initial, proiectul s-a adresat creativilor / comunicatorilor de pana in 30 de ani, de la agentii, clienti din tara si din afara, startup-uri si facultati de profil, doritori sa faca performanta internationala in creativitate si motivati sa se califice la diversele categorii de la Young Lions (Design, Cyber, Marketers, Media, Film), dar si celor de pana in 23 de ani, aspiranti la experienta de studiu si networking de la Roger Hatchuel Academy, care are loc la Cannes, in timpul festivalului.
In timp, oamenii din companii si din agentii si-au dorit acest gen de specializare si daca depasisera 30 de ani. Asa ca am ajuns nu doar sa fac traininguri si prezentari pentru companii precum – Coca-Cola, Google, Petrom, BAT - dar sa si export cu succes programe de fitness creativ peste tot in lume.
Modelul educational alternativ
In cazul nostru, el se bazeaza pe injectii de informatie filtrata, bine curatoriata, cu focus pe performanta globala in creativitate cu rezultate si la client si la scara societatii, profesori practicieni, briefuri reale, feedback-uri cu cap, invatare de tip kaizen si, la origine, de inspiratie Waldorf.
Initial gandite pentru departamentele de creatie, cursurile au fost extinse pentru tot ce inseamna exercitiu creativ de comunicare, cu miza pe eficienta, rezultat, schimbare de mentalitati.
Abordam PR, Branding, Design, Strategie, Digital, Mobile Advertising, Media Creativa si toate sunt privite din perspectiva rezultatului (pentru client si la scara comunitatii, a societatii.)
Cand nu avem cursuri, facem evenimente dedicate care mai clarifica topicuri care nu ne sunt neaparat la indemana, subiecte despre care credem eronat ca stim destul: The Best of Lynx, The Best of Spikes, The Best of Eurobest sau prezente active la Festivalul Ambasadelor. Vrem sa vedem ce se mai intampla cu comunicarea in lumea araba sau in cea asiatica, sa ne mai plasam un pic in context, sa mai iesim un pic din bula.
Acum, de exemplu, dezvoltam o platforma despre campanii, branduri, povesti din Middle East, care fie sunt catalisti pentru evolutie sociala, fie pur si simplu sfideaza cliseele. Platforma se va extinde in timp la tot ce inseamna dezamorsare de cliseu, cand vine vorba despre fixisme identitare si nationale. Despre asta si diplomatie privata pe loveandlobby.com.
The Alternative School face curatoriat, incearca sa navigheze printre jaloane si sa le ofere oamenilor niste referinte pe toate palierele, nu doar pe cel asociat cu creatia de trofeu. Stiu ca foarte multi asociaza Cannes-ul exclusiv cu premiile, dar pentru mine Cannes Lions a fost, inainte de toate, o formidabila scoala.
Pana la urma, anual, sunt 300 de seminarii. Eu merg la festivalul acesta de peste 19 ani, la care adaugam Eurobest, Dubai Lynx, Spikes.
In sinea mea sunt setate, la “stories” si "memories”, nu neaparat trofee, ci idei, nu neaparat medalii, ci continut remarcabil, care trece proba timpului, nu neaparat agentii, cat oameni care au schimbat lumea cu ideile lor.
Trainerii
Oameni cu rezultate, cu performante pentru clienti, cu idei care te scot de pe pilot automat si care au impact real in societate, oameni cu chef sa-si documenteze prezentarile si sa impartaseasca – nu, nu e suficient sa vii cu mainile in buzunare, oameni cu caracter.
Zic si caracter, pentru ca in industria de creativitate exista un procent de impostura de neignorat, la care se adauga tentativa jocurilor politice. Sa nu uitam defileul de ego.
Citeam analiza unui argentinian zilele trecute care lua la bani marunti fix topicurile de mai sus. Dar cand lasi de-o parte toate astea, zicea el, zic si eu, ce ramane e nepretuit. Si pentru acest nepretuit merita tot efortul.
Impactul scolii in industrie
O altfel de piata. O noua piata. Pentru ca asa cum am anticipat, atunci cand le-am propus cannezilor strategia de promovare a festivalului prin lansarea unei scoli, The Alternative School a mobilizat implicit toata industria si a setat directia pentru creativitate. Cum ar fi putut seniorii sa ignore fenomenul, cand tzasti-bastii de 20 de ani veneau la job mult mai pregatiti, mai informati si mai la zi decat ei ?
Azi trainingurile, cursurile si evenimente cu focus pe creativitate sunt numitor comun intr-o industrie care acum 15 ani declara cu multa emfaza, prin varfurile ei, ca topicul e cu desavarsire irelevant si ca e o cauza destinata sa moara in fasa. Nici ca mi-as fi putut dori un rezultat mai bun. Virusul a fost inoculat.
Fara sa renunt la ce s-a construit pana acum, simt ca urmatorul pas pentru mine e un nou proiect de pionierat, caruia trebuie sa-i dau din ce in ce mai mult contur, voce si vizibilitate. E vorba despre diplomatia privata si proiectele asociate, in care scoala si varfurile ei vor avea lucruri de spus.
Absolventii
Sunt 15 ani de la debutul scolii si cred ca realitatea face demonstratia. Nu exista agentie importanta sau client relevant in Romania care sa nu aiba printre executivii ei sau printre junior-seniors, oameni care sa nu fi fost scoliti la The Alternative School. M-am uitat recent pe niste fisiere vechi, cu numele oamenilor selectati pentru Cannes, in urma lucrului pe briefuri si a competitiei locale – Iv cel Naiv, Agi Iota, Mihai Gongu – oameni din primele generatii de Young Lions.
Sa ne gandim ca, in fiecare generatie, nucleul dur a fost format din 20-30 de persoane pe semestru, caci la noi cursurile au fost mult timp construite in doua module. Inainte de 2008, cam cu atatia oameni plecam direct la Cannes.
Inmultiti cu 15 ani si trageti concluziile de volum, desi cele mai importante sunt cele de calitate. Aici studentii au primit o injectie de informatie, dar si un implicit manual de navigare cu busola setata ca la carte.
Probabil ca cel mai mult ma bucur de cei care livreaza creativitate romaneasca la export – o Ioana Halunga, un Cristian Costea, o Coca Dobrescu, un Filip Gonzacenco, o Ioana Harasim, un Vlad Butucariu, o Maria Neicu, un Radu Oprea, o Ioana Benjamin, un Stefan Gutue (care aplica principiile creative cu success in medicina in UK).
O parte dintre fostii studenti sunt la randul lor profesori – Cristian Costea la Miami Ad School Europe, Bianca Dumitrascu la Caracter si Type Tuesdays.
La fel ma bucur si de rezultatele celor din CEE – fosti studenti sunt acum directori de creatie premiati. Putini stiu ca primul leu castigat de Serbia a pornit de la o idee discutata intr-un training dedicat, despre creativitate contemporana si “How to win a lion”.
Certificări si oportunități dupa absolvire
Pana la primul mare premiu luat la Cannes, am refuzat sa emit diplome si certificari. E plina piata de hartii trase la Xerox. Ce mi-am dorit a fost sa dau oamenilor ceva mult mai pretios – un tip de cunoastere aplicata, un tip de interpretare a lumii, care sa le serveasca pentru tot restul vietii.
Dupa primul aur castigat la Design / Cannes YL, am decis sa ofer diplome absolventilor performanti din fiecare an si certificate de absolvire, cu recomandari si analiza detaliata a evolutiei studentului, pentru ceilalti. Astazi, fiecare primeste un astfel de document, iar cei mai buni dintre ei, ca de fiecare data in 15 ani, sunt ajutati sa-si gaseasca jobul potrivit, in mediul potrivit.
Ce am mai oferit? Prezenta la Cannes si Eurobest, la un moment dat inclusiv Dubai Lynx, pentru cei mai buni dintre ei. Formule inspirate de angajare, consultanta pentru portofoliu, biografie si cum sa-si construiasca un brand personal distinct.
In urma cu 2 ani am facut, dupa incheierea cursurilor, o cercetare calitativa cu toti absolventii. Gradul de satisfactie legat de calitatea informatiei, speakerilor, oportunitatilor de studiu si de cariera a fost de 98 la suta. QED.
Promovarea scolii
Sa va spun ceva: am un stomatolog remarcabil, foarte talentat, cu incredibila empatie pentru pacient, in fine, painea lui Dumnezeu. La el in cabinet imi fac cele mai relaxate sieste, pentru ca anesteziile sunt eficiente, bancurile cu Itic vs. Strul sau Trump vs. Putin - delicioase, iar muzica de exceptie. Are clienti pe lista de asteptare, cu lunile.
Si la un moment dat ii zic: “Domn' doctor, haideti sa ma ocup un pic de comunicarea cabinetului, un site nou, o identitate mai la zi, stiti, pe masura clinicii.” Si mi-a zis: “Cea mai buna comunicare pe care-o pot face sta in mainile mele si ale oamenilor mei. Daca maine am zbarcit ceva, se duce pe apa Sambetei orice identitate smechera. La mine creativitatea e in gura fiecarui pacient”.
Si mi-a cam inchis gura, ca sa pastrez registrul stoma. Sigur ca in teorie aveam dreptate, tot asa cum in practica dreptatea era in mare masura si la el. Cu o injectie in comunicare, poate ca ar face businessul mai mare, dar uneori mai mare inseamna riscant, inseamna oameni mai multi si nu toti de calibrul echipei de inceput.
Mai mare nu inseamna neaparat mai bine. Si l-am inteles. Cam la fel e si cu scoala asta. Iti faci treaba, ti se duce buhul, ii inspiri / motivezi si pe altii, devii de la un punct substantiv comun. Sa faci o scoala de creativitate sau sa folosesti cuvantul “Alternativ” acum 15 ani era de un exotism absolut, ceva foarte fresh - pionierat. Acum e o inflatie, aproape un comic sans. Dar revenind la intrebare – word-of-mouth-ul ramane sfant.
Noutati
Cum sunt publice, cum comunicam. Doar nu vreti sa dam din casa inainte de vreme :) Pana atunci pregatim pentru 11 iulie, la MARe - Muzeul de Arta Recenta, “The Best of Cannes” - evenimentul anual in care analizam trendurile in creativitate, post-festival, vedem ce ni se pregateste, continuam parteneriatele din Eastern Europe cu traininguri si evenimente acolo, facem diplomatie privata.