David Droga este un nume cu rezonanta in advertising-ul international. Australian de origine, acesta si-a fondat propria agentie – Droga5 in New York, in anul 2006. Ajunsa la 700 de angajati in prezent, a fost numita de multiple ori agentia anului si a castigat trofee la cele mai prestigioase festivaluri de profil.
Din aprilie 2019, Droga5 a devenit parte a Accenture Interactive.
Cea mai recenta aparitie a lui David Droga a fost la Cape Town, Africa de Sud, in cadrul conferintei anuale Design Indaba unde si-a exprimat viziunea despre advertising si a prezentat campaniile la care a lucrat in ultima perioada.
David Droga's Optimism @ Design Indaba
Etica lui profesionala se bazeaza pe principiul - pick what you stand for.
Daca deja o facem ca indivizi, de ce nu am face-o ca branduri?
Pana la urma, considera David, brandurile sunt si ele cetateni ai aceleasi societati.
Mantra care ii defineste modul de lucru este credinta in faptul ca nu te costa mai mult, sa faci ceva bine.
De fapt te costa mai putin sa faci ceva bine, decat sa faci ceva prost.
Din propria experienta, David a observat ca e nevoie de acelasi volum de energie ca sa faci ceva valoros sau ca sa justifici ceva mediocru.
Cristalizarea modului sau de gandire a inceput inca de la varsta adolescentei. Tatal lui, om de afaceri, ii spunea mereu ca orice ar face, trebuie sa aiba success, in timp ce mama lui, artista si ecologista, ii spunea sa faca ce ii place dar sa aiba si un impact pozitiv. David a ales sa fie cineva care sa nu aiba nicio parere de rau pentru succesul obtinut, dar care sa se simta bine despre modul in care l-a obtinut. A ajuns astfel sa suficient de norocos incat sa fie platit ca sa viseze, dupa cum marturiseste - “I get paid to daydream”. De atlfel, considera ca toti creativii sunt norocosi pentru ca sunt platiti sa isi spuna parerea si sa isi puna imaginatia si sistemul de credinte pe o bucata de hartie sau intr-un film. In plus, pe masura ce locurile de munca se automatizeaza si dispar, cei de care va fi cel mai greu de scapat sunt “the original thinkers”. Poate ca oamenii liniari si logici fac ca planeta sa se invarta, dar David e de parere ca cei creativi fac ca viata pe aceasta planeta sa merite traita.
Pe Droga il caracterizeaza o atitudine de underdog, aceea de a nu incerca sa dovedesca cat de creativ este si incearca sa judece mereu lucrurile din perspectiva celui care consuma publicitatea, caruia trebuie sa ii castige atentia prin gasirea unui argument care sa il faca sa ii pese.
Clientilor le pasa, agentiilor le pasa, dar de ce le-ar pasa consumatorilor? David considera ca daca in spatele unei campanii se afla o idee puternica, aceasta va transcende campania, va atrage cu siguranta atentia si va dezarma reticenta generala a publicului in fata advertisingului. Oamenii vor fi intotdeauna de partea lucrurilor care se bazeaza pe un sistem de credinte.
Australia
Primul case prezentat de el a confirmat acest lucru. Clientul: Australia.
Provocarea: gasirea unei perspective originale, in contextul in care majoritatea campaniilor de promovare a unei tari pun accentul pe natura, clima sau mancare. Obstacol: ca orice alt brand si aceasta tara se considera buricul pamantului. Iar marturie in acest sens, pot depune toti cei 24 de milioane de directori de marketing. Solutie - dictata chiar de provocare: australienii si personalitatea lor. Lipsa lor de reverenta ii face sa fie o companie perfecta la o bere.
In plus, este general acceptat ca australienii nu se iau prea in serios. Dar cum sa capitalizeze acest lucru?
Nu a fost greu de constatat ca unul din lucrurile pe care oamenii il cunosc despre Australia este filmul Crocodile Dundee. Asadar, au hotarat sa faca cel mai australian lucru posibil, adica sa convinga intreaga lume ca filmul va avea un sequel. Asa a aparut trailerul de film, care a adunat toti marii actori australieni de la Hollywood – de la Robbie Margot la Chris Hemsworth si Russell Crowe. Si pentru ca ideea a fost suficient de puternica, dar poate mai ales din mandria de a fi australieni, acestia au acceptat sa joace fara sa fie platiti. Interesant este ca realizatorii au ales ca trailerul sa fie suficient de prost, astfel incat sa se ridice la standardele unui sequel, prin urmare au distribuit un actor american in rolul fiului lui Dundee.
Campania a fost lansata printr-un teaser la Superbowl, adica singura data cand americanilor le pasa de publicitate.
Bineinteles, ulterior campania a fost declinata si prin postere sau website-uri dedicate filmului inexistent.
Rezultatul: veniturile guvernului australian din vizitele turistilor americani a crescut cu 6 miliarde de dolari in prima jumatate a anului, ceea ce califica aceasta campanie ca fiind cea mai profitabila de sub semnatura lui Droga.
The truth is worth it
New York Times este un nume care inseamna mult pentru toti cei care pastreaza un loc in inima jurnalismului.
Referindu-se la campanie, Droga a afirmat “Acesta este un exemplu ca nu trebuie sa incercam sa dovedim cat de inteligenti si creativi suntem ca agentie. Nimic din ce facem nu va fi mai impresionant decat ceea ce fac jurnalistii.”. Ceea ce se remarca in procesul de creatie este inlaturarea zidului dintre redactie si departamentul de marketing, care formeaza de cele mai multe ori o relatie asemanatoare cu cea dintre biserica si stat. Ce a contat a fost ca oamenii de creatie nu au incercat sa calce pe ce fac jurnalistii, ci dimpotriva, au incercat sa-i scoata in evidenta.
Agentia a creat o platforma numita "The truth is worth it” pe care a postat o serie de 8 filmulete ce deconstruiesc procesul de realizare a reportajelor prin imagini, convorbiri si clipuri reale, pe subiecte care variaza de la impozitele lui Trump, pana la Isis sau imigrare.
Campania a surprins si a reusit sa incorporeze atitudinea favorabila adevarului, din cultura pop, exprimata anterior de exponenti precum Meryl Streep care a tinut un discurs in acest sens la gala premiilor Oscar si a ajuns sa dermine sportivi NBA sa poarte tricouri cu “adevarul merita”.
Joaca intre agentii
Desi nu aveau nevoie de publicitate, HBO a apelat la Droga5 pentru lansarea ultimului sezon Game of Thrones. Aceasta a fost o oportunitate pentru agentie ca sa demonstreze ca ideile mari trec peste conventii si aduna oamenii in jurul lor.
Asa ca David Droga a apelat la un client ce nu se afla in portofoliul agentiei, Bud Light, pentru ca brandul construise in ultimii doi ani o imagistica bazata pe personaje medievale. S-a mizat pe surprinderea publicului prin transferarea personajelor relativ comice din universal Budlight in cel brutal al Games of Thrones.
Dupa convingerea clientului, a fost nevoie de convingerea agentiei clientului, anume Wieden+Kennedy, pentru implicarea in proiect. Spotul ce a unit agentii aflate in competitie a fost proiectat la Superbowl.
Ideea centrala a campaniei este articulata de indemnul “for the throne”. Profitand de obsesia oamenilor pentru acesta, agentia a continuat cu o campanie globala pentru Crucea Rosie, cu sloganul “Bleed for the throne”, care chema oamenii sa doneze sange, primind in schimb acces la un teaser secret si posibilitatea de a castiga bilete la premiera sezonului.