Pe plan local, proiectele neconventionale ce ajung sa fie implementate sunt extrem de putine si multe raman doar la stadiul de idee, spune Corina Barladeanu, General Manager 2ActivePR. Astfel de proiecte speciale au o doza marita de imprevizibilitate in ceea ce priveste rezultatele si de acolo vin si obstacolele principale.
Daca pentru agentie neconventional inseamna utilizarea new media, a solutiilor tehnologice interactive, guerrilla PR, a micro-influencerilor, pentru client, neconventionalul vine, totusi, cu niste limitari, cu o abordare mai retinuta.
Corina Barladeanu povesteste despre proiectele care au reusit sa depaseasca aceste limite, ce se intampla cu neconventionalul in digital, in 2019, si care este sursa de inspiratie pentru iesirea din conventional.
Cel mai recent proiect neconventional
Unul dintre proiectele recente la care am lucrat a fost expozitia Hirotoshi Ito, artistul japonez recunoscut la nivel mondial pentru creatiile lui stranii si provocatoare. Artistul este unul dintre putinii care lucreaza in piatra la nivel mondial si o aparitie pe cat de controversata, pe atat de apreciata.
Ideea proiectului a fost inspirata chiar de ADN-ul brandului PIATRAONLINE si valorile sale, in special faptul ca piatra, ca orice alt material natural, reuseste sa creeze povesti si arta. Clientul a apreciat ideea si a sustinut-o, oferindu-ne sprijin de-a lungul perioadei dedicate implementarii. Proiectul, conceput pentru a marca un moment aniversar al brandului, a primit multe aprecieri in special pentru faptul ca a a dus in Bucuresti o expozitie de arta contemporana impresionanta.
Limitele neconventionalului in Romania
Daca vorbim despre neconventional in relatii publice din Romania, dar nu numai, cred ca ar trebui intai de toate sa zabovim asupra intelesului acestui termen, des uzitat in industrie. Pentru mine, neconventionala este acea idee ce se diferentiaza prin curaj, impact si rezultate. Poate fi un mix excelent intre un context ofertant si o idee low budget dar de impact, sau un buget care iti permite sa implementezi si deci, care nu limiteaza creativitatea.
Din pacate, de cele mai multe ori, proiectele neconventionale raman doar la stadiul de idee. Motivele sunt multiple si tin, de obicei, de liniile trasate la nivel global, pe care echipele locale de marketing nu le pot depasi, atat in ceea ce priveste bugetul, dar si directiile creative. Cred ca, pentru a genera astfel de proiecte este nevoie de o sinergie intre echipa din agentie si departamentul de comunicare sau marketing din companie, dar si de increderea ce vine ca urmare a unor experiente pozitive de lucru anterioare.
Neconventionalul vine cu o doza marita de imprevizibilitate in ceea ce priveste rezultatele – este greu sa anticipezi ce impact in cifre va genera o astfel de campanie, chiar si in ciuda unei strategii puternice de risk management. Totodata, o idee cu potential neconventional ce este bine implementata poate conduce la un upgrade de perceptie si awareness pentru brand pe care o idee conventionala nu le poate atinge.
Cine se ocupa de neconventional in agentie
Ideile neconventionale nu ar trebui generate doar de un departament de creatie. Acestea pot sa vina de la creativi sau strategi, la fel de bine ca events manageri, de la juniori, la seniori in aceeasi masura. 2activePR reuneste oameni cu personalitati creative si pasiuni si interese diverse: de la teatru la literatura, de la calatorii bine documentate la make-up art sau implicarea activa in ONG-uri orientate catre probleme strigente ale societatii de azi. Cred cu tarie ca apetenta catre binele colectiv, catre frumos, catre integritate este un catalizator pentru proiecte speciale.
Deschiderea clientilor
Pe plan local, proiectele neconventionale ce ajung sa fie implementate sunt extrem de putine. Dupa cum mentionam anterior, exista oprelisti generate de faptul ca departamentele de marketing si comunicare ale companiilor au mai mult functie de executie si localizare versus strategie si viziune de brand, astfel ca prerogativele lor sunt limitate.
In ceea ce priveste definitia neconventionalului, cred ca punctul comun dintre cele doua viziuni este nevoia de rezultate pozitive, fie ca vorbim de media clippings, awareness, sau atingerea unui nou target ce rezoneaza cu valorile si obiectivele proiectului creativ.
Diferentele vin la nivel de implementare. Daca pentru agentie neconventional inseamna utilizarea new media, a solutiilor tehnologice interactive, guerrilla PR, a micro-influencerilor si altele, pentru client, neconventionalul vine, totusi, cu niste limitari, cu o abordare mai retinuta.
Ce inseamna neconventional in digital
In 2019, neconventionalul in social media va fi despre adevaratii influenceri, despre cum cetatenii pot sa isi asume puterea pe care pana acum au lasat-o in mainile diverselor autoritati. Campania #HAILAVOT si succesul ei (mai ales in Romania) este un perfect exemplu in acest sens.
Proiecte care v-au atras atentia
Am apreciat Copiii Referendumului, un veritabil wake-up-call intr-un context social controversat. De asemenea, m-a amuzat si felul in care 5 To Go s-a folosit de teoria jocurilor intr-un dialog amuzant cu lantul de cafenele Starbucks.
Povestea si impactul Gretei Thunberg mi se pare demn de o sprijinire a campaniei ei si in Romania. Sunt curioasa de ce adolescentii (adultii) din Romania nu au inceput inca demonstratiile pentru salvarea Planetei. Sa fie doar ziua de maine si teritoriul nostru national o preocupare pentru societatea romaneasca si nu intreg contextul planetar?
Unul dintre proiectele mele preferate din acest an este Holocaust story dramatised for the Instagram generation, un exercitiu de recuperare a istoriei realizat de antreprenorul hi-tech Mati Kochavi si al fiicei sale, Maya.