Mergem la vot. O campanie care vrea sa te simti incomod. Frustrat, furios, captiv

Mergem la vot. O campanie care vrea sa te simti incomod. Frustrat, furios, captiv

Si chiar asa te simti privind si ascultand cele patru mesaje. Te simti incomfortabil. Ti se pare ca e prea mult. Poate prea dramatic. Poate exagerat. Asta si vrea campania Mergem la vot. Sa te simti prins intr-o menghina din care nu mai stii cum sa scapi. Sa intelegi absurdul care sta in spatele pasivitatii. Raluca Mihaila, Managing Owner Utopic Brain | Marketing & Creative Boutique, s-a gandit la campania aceasta observand cum Romania se transforma intr-un escape room din care tot mai multi vor sa fuga unde vad cu ochii. A adunat in jurul ei o echipa dornica sa ajute si sa se implice si fara nici un buget au facut Mergem la vot: patru mesaje, din partea a patru personaje, reprezentative pentru varstele Romaniei.

 Am trecut intentionat peste mai multe reguli de marketing online: spoturile noastre sunt lungi, sunt obligatoriu de auzit ca sa aiba sens, personajele nu sunt prinse in actiune, exista un singur cadru.

Mergem la vot nu este o campanie de marketing, explica Raluca, ci o initiativa sociala, cu un scop foarte clar: de iesire din indiferenta, din amorteala, din lipsa de actiune si negare. Este un reminder pe 4 voci la la "Desteapta-te romane".

 

Ideea

Campania a demarat pe fondul unei Romanii care mi-am imaginat cum se transforma sub ochii mei intr-un escape room din care tot mai multi isi doresc sa plece in toate directiile, sa lase totul in urma si sa mearga la "mai bine".

In acelasi timp, insa, am vazut ca o mare parte din aceiasi oameni care sustin ca "in Romania nu se mai poate trai" sunt unii dintre cei care arunca hartii pe jos, desconsidera, lasa pet-uri dupa un picnic, injura de fata cu copiii lor, se baga in fata la coada, promit lucruri si nu se tin de ceea ce spun, intarzie cate 40 min la intalniri si se poarta ca si cum nu a nimic anormal in asta, claxoneaza frenetic si degeaba in conditii de bara la bara, critica in numele libertatii de exprimare fara a pune ceva in loc, generalizeaza relele si minimizeaza ce se face bun.

Ce inseamna acest "mai bine" vine la pachet cu "vreau sa fiu respectat" si "vreau sa castig mai multi bani", dar  daca se merge pe fir, putini s-au gandit la ce sa faca cu acei bani multi sau daca ei insisi isi arata respectul fata de ceilalti.  Astfel ca, dincolo de cei cu motive reale, exista un mimetism care viralizeaza cele doua "curente de gandire" vazute ca un drum cu sens unic: respectul si banii.

Am identificat patru categorii de oameni care ajung sa creada ca merita mai mult decat le ofera Romania: cei aflati in contexte de viata grave care ii blocheaza in supravietuire, cei care s-au saturat sa mai incerce ori sa spere, cei care nu au avut acces la modele constructive de comportament si cei care au ajuns la niveluri profesionale atat de inalte, incat ramanand aici, simt ca s-ar plafona. DAR dincolo de cauze exista un numitor comun care ii aduc laolalta: toti vor sa le fie bine. Nimeni nu devine frustrat sau suparat de prea multa fericire.

Tinand cont de contextul actual, am considerat ca votul este o fereastra prin care trebuie sa ne uitam inspre normalitate. Si daca pui in relatie potentialul cu procentul parerilor exprimate prin vot iti dai seama ca exista loc de mai bine daca am face cu totii un gest foarte usor. De aici a venit Mergem la vot.

 

Realizarea

Ideea cu care am pornit la drum era complicat de gestionat logistic in cateva saptamani, asa incat am taiat si adaptat masiv pana am ajuns la a-mi dori inregistrari audio de impact. Voci care sa te faca sa te simti incomod, captiv, prins intr-o menghina din care nu mai stii cum sa scapi. Frica, anxietate si angoasa. Absurdul care ne paste daca ramanem pasivi.

Scopul campaniei este unul foarte clar: de iesire din indiferenta, din amorteala, din lipsa de actiune si negare. In extenso, este un reminder pe 4 voci la la "desteapta-te romane".

Singurul obstacol (aparent) a fost lipsa unui buget. Fiind un demers personal, de la un om catre alti oameni, nu a avut nici un fel de sustinere financiara din partea vreunei corporatii, agentii sau partid politic. Ce m-a surprins a fost deschiderea fantastica pe care am regasit-o in randul celor care au raspuns pe loc DA la intrebarea "ma gandesc sa fac o campanie de aducere a romanilor la vot – vrei sa ma ajuti sa facem ceva fain impreuna?"

Cu toate ca scopul a fost si a ramas ca un mesaj sa ajunga la multi oameni, nu voiam sa fac asta oricum. Si la fel mi-am ales si partenerii impreuna cu care am realizat proiectul si fara care, probabil ca m-as fi rezumat la un text postat in social media.

 

Cum s-a coagulat echipa

Foarte simplu, s-au adus unii pe altii. Tudor Lucaciu, Cristi Stefanescu (aka Electric Brother), Ada Gales, Serban Pavlu, Ion Lucaciu, Bogdan Lucaciu, Andreea Secara, Sorin Dan, Cosmin Fericean, Iulian Ion, Dragos Grecu, Marica Marius, Adrian Bulgariu, Filip Malita, Neil Coltofeanu, Manole Sava, Stefan Anger, Dragos Vilcu, Alina Mircea, Ioan Grumazescu, Bebe Nicolae.

 

Textele

Textele au fost scrise de mine si adaptate minimal la inregistrari cu reprezentantii celor patru generatii, astfel incat tot ceea ce se aude sa reprezinte lucruri in care sa credem cu totii.

 

Timp

Prima data cand mi-am pus serios problema sa fac ceva a fost cu cateva zile inainte sa expire apelul vostru la campanii care sa aduca milenialii la vot. A fost o confirmare a faptului ca nu sunt singura care vede o oportunitate in randul acestui segment de populatie. Plus, stiam ca pot face ceva in privinta asta.

Pana a doua zi gandisem conceptul – acela complicat, care necesita buget si multa logistica. Am parcat ideea vreo luna cand, din senin mi-a venit ideea de vizual din care am ajuns la cea cu inregistrarile audio. Am facut pe loc doua texte, m–am inregistrat singura sa vad cum suna (inca o mai am, e spooky), mi-a placut si apoi am inceput sa ma gandesc la posibili parteneri de proiect care sa ma ajute sa fac saltul de la inregistrare cu mobilul la conditii optime de studio. Pregatirile, inregistrarile si executia au durat, puse cap la cap, 48 de ore. Ce a durat mai mult a fost rumegarea pe idei si concept.

Insa Mergem La Vot nu s-a terminat doar pentru ca a fost lansata in 4 mai. Ea va continua sa aduca postari si engagement in toata social media si se va incheia in 26 mai ora 23:59:59. Imi doresc sa aiba si o continuare pentru alegerile din toamna, dar ramane de vazut.

 

 

Scopul

Am trecut intentionat peste mai multe reguli de marketing online: spoturile noastre sunt lungi, sunt obligatoriu de auzit ca sa aiba sens, personajele nu sunt prinse in actiune, exista un singur cadru, nu avem un punct final de centralizare a traficului (fiecare platforma are video-urile upload-ate local), nu ne dorim statistici, nu retinem nici o data de la useri, nu ne promovam postarile.

Pentru ca nu am gandit-o ca pe o campanie de marketing, ci ca pe o initiativa sociala care se comunica si online pentru a ajunge la cat mai multi prin intermediul oamenilor care cred in cuvintele spuse acolo.

Ce ne imaginam este o prezenta la urne care sa arate ca ne pasa. Vrem ca oamenii sa isi spuna punctul de vedere prin vot valid. Cine, cu cine voteaza, este un subiect in afara misiunii noastre si tine de constiinta si responsabilitatea fiecaruia.

 

Reactii

1. "Bravo" – multumim tuturor celor care contribuie la distribuirea continua a mesajelor.

2. "Mai faceti filmulete" – am incercat sa acoperim cele 4 mari generatii: copiii care incep sa inteleaga lucruri, tinerii adolescenti / millenialii, adultii, generatia in etate. Sigur ca putem aborda varstele din 10 in 10 ani, dar ideea nu era sa fie multe filmulete, ci cateva relevante. Noi am gandit patru. Oricine ni se poate alatura cu altele noi :)

3. "Puneti si subtitrare". Noi va recomandam sa va inregistrati in timp ce ascultati video-urile si apoi sa va uitati la voi. Toata acea emotie ar disparea in cazul unui text citit. Inca de la inceput am considerat interpretarea, tonul, intimitatea linistii, timbrul vocal ca elemente cheie in transmiterea mesajelor. Cine subtitreaza in online isi elimina sansa auditiei, ori pentru noi ea este un element central al ambalarii mesajului. Textele integrale sunt oricum disponibile pe canalul de Youtube al campaniei in dreptul fiecarui video. Oricine le poate distribui sau cita.

 

Cum ati ales cele patru personaje

A fost o bucurie, desi nu ne-au adus laolalta motive dintre cele mai vesele.

Ne-au interesat expresivitatea fizionomiei, timbrul vocal puternic, autenticitatea si neafilierea politica sau implicare in nici un tip de actiuni de propaganda militantista. Patru oameni vorbesc cu o tara intreaga si atat. Am mers direct catre cei pe care ni-i doream alaturi de noi si am avut norocul sa ne spuna toti DA.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Campanii

Sectiune



Branded


Related