[România pe YouTube] Sebastian Coțofană: Până să fie superficialitate pe YouTube, era oricum la TV, era oricum în ziare, era peste tot

[România pe YouTube] Sebastian Coțofană: Până să fie superficialitate pe YouTube, era oricum la TV, era oricum în ziare, era peste tot

Cel mai important lucru ca sa faci vizualizari este sa fii de bun simt sau de-a dreptul nesimtit, spune Sebastian CotofanaDa, asa se imparte traficul pe YouTube, in Romania sau aiurea. In functie de alegerea pe care o faci: Simpatic sau foarte penibil, foarte smart sau foarte prost, umor inteligent sau umor de doi lei, decent sau foarte indecent. Depinde de care parte a fileului alegi sa fii. Sebastian a ales să fie de partea umorului inteligent si in decembrie 2013 a urcat primul video pe YouTube.

Lucram la radio 2 ore pe zi, aveam foarte mult timp liber, prea putini bani, voiam sa ma fac cunoscut si stiam ca nu o sa imi ofere nimeni chestia asta. Trebuia sa fac eu ceva. 

Si a facut Cotofan (250.000 de abonati) si Politia Muzicii, emisiunea lui pe YouTube, unde taxeaza greseli si absurditati din muzica romaneasca. Sebastian a studiat Comunicare și Relații Publice la SNSPA si prezinta matinalul ProFM de luni până vineri. Mai jos, Sebastian povesteste despre aventurile lui pe YouTube si cum l-a schimbat experienta de pana acum.

Prin ceea ce am creat pe YouTube, oamenii au prins incredere in mine, am ajuns sa am emisiunea de dimineata la Pro FM, am ajuns sa am joburi de voiceover, contracte de publicitate, prezentari de evenimente, am cunoscut sute de oameni, am invatat enorm.

 

Inceputul

Pe 9 decembrie 2013 am incarcat primul clip. Lucram la radio 2 ore pe zi, aveam foarte mult timp liber, prea putini bani, voiam sa ma fac cunoscut si stiam ca nu o sa imi ofere nimeni chestia asta. Trebuia sa fac eu ceva. Vreo jumatate de an inainte de primul clip am stat sa caut ideea. Din momentul in care am gasit-o si pana am postat, au fost maximum doua saptamani, pana am gasit pe cineva care sa ma filmeze si sa editeze. 

 Sursa: Youtube

Primele video-uri

Primul clip a fost chiar primul episod din proiectul Cotofan/Politia Muzicii. N-a bubuit internetul, nu a fost viral, nu vorbea lumea despre mine... Dar eu mi-am vazut de filmul meu, eram mandru ca am reusit sa fac primul clip si voiam sa continui. Am primit sfaturi si incurajari din partea prietenilor.

La mine lucrurile intotdeauna au venit in timp. Succesul nu a venit ca o avalansa. Si mai bine, poate ca nu as fi stiut sa il gestionez. De fapt, poate ca nici nu a venit succesul. Le privesc cu drag, cred. Am invatat mult de atunci, cum sa scriu, cum sa joc in fata camerei.

Multe lucruri care mi se pareau funny atunci nu mi se mai par acum. Am invatat ce sa spun, ce sa nu spun, cum sa spun lucrurile pe care nu ar trebui sa le spun. Chiar daca nu-mi place un clip pe care l-am facut in trecut, sunt mandru de el. Stii de ce? Ca am muncit pentru el cat m-a dus capu’ pe mine la momentul ala, am scris, am filmat, am muncit. Mi-am ocupat timpul cu ceva constructiv. 

 

Evolutie

Am vrut mereu sa fiu corect, sa spun lucrurile verde in fata, intr-un mod funny. Nu mi-a iesit mereu, stiu. Am hotarat ca nu voi menaja pe nimeni. Apoi am invatat sa dozez. Cat de mult sa apara un anume personaj, ce limita sa nu depaseasca glumele, cat de in serios sa ma iau, cum structurez emisiunea astfel incat omul sa nu dea stop episodului, sa il tin acolo cat mai mult. Cred ca FUNNY si SMART sunt atributele pe care m-am bazat.  

 

Format, incercari, experimente

Cel mai mult cred ca am ascultat si citit ce vor oamenii. Primesc sute de sugestii saptamanal, pe Facebook, Instagram si in comentarii. Citesc peste 90% dintre ele. E o capcana sa crezi doar in cei care iti spun „Bravo, esti tare!”.

De multe ori, mi-a venit sa contracarez comentarii in care eram criticat. Si uneori, dupa ce le-am rumegat, mi-am dat seama ca oamenii au dreptate. Am niste rubrici noi acum, de exemplu cea cu piese cringe, „Trendy Cringe”. Rubrica a aparut dintr-o necesitate. Primeam atat de multe piese de genul asta, care uneori nu puteau fi tratate ca piese adevarate, incat era nevoie de un context.

La fel si Anonimusic. Oamenii mi-au tot trimis mesaje cu piese ale unor artisti necunoscuti si mi-am dat seama ca am nevoie de un context in care sa ii introduc si sa ii ajut pe cei care au potential.

 

Vizualizari

Ce numar de vizualizari? Nu am cifre wow, am cifre decente. Orice prostie de pe YouTube are mai multe vizualizari decat clipurile mele. Am crescut vizibil mai mult cand am devenit mai bun, cand a crescut calitatea. Cand am inceput sa scriu mai bine, sa filmam mai bine, sa editam mai bine. Am avut o perioada de un an si jumatate cand contractul de la TV imi impunea doua episoade pe saptamana. Atunci trageam de ele, nu aveam material destul, calitatea scadea. A ajutat ca nu am facut treaba de mantuiala. N-am scris niciodata un clip ca sa scap de el. Daca a fost nevoie sa stau pana la 5 dimineata la studio, pana la 5 am stat. Poate ca o sa ti se para o prostie, dar cel mai mult a ajutat ca am pus suflet in tot.  

Sursa: SocialBlade 

 

Ce functioneaza pe YouTube

Cel mai important lucru ca sa faci vizualizari este sa fii de bun simt sau de-a dreptul nesimtit, sa fii simpatic sau foarte penibil, sa fii foarte smart sau foarte prost, sa ai un umor inteligent sau un umor de doi lei, sa fii decent sau foarte indecent. Toate astea iti aduc vizualizari. Depinde de care parte a fileului alegi sa fii.  :)

Frecventa conteaza enorm. Ca in orice in viata asta, trebuie sa fii constant ca sa reusesti. Sa nu te dai batut inainte sa poti trage niste concluzii despre ceea ce faci, dar nici sa perseverezi in prostie.

Nu exista lucruri care functioneaza si lucruri care nu functioneaza. Conteaza cum spui ceea ce spui si cui vrei sa te adresezi. Daca tu maine vrei sa faci un vlog despre magneti de frigider, de exemplu, si il pui frumos in scena, iti garantez ca intr-o anumita perioada de timp vei ajunge sa ai un numar de vizualizari care poate fi mare pentru nisa ta si vei forma o comunitate de iubitori de magneti de frigider.

 

Presiunea vizualizarilor

Nu cred ca m-au schimbat vizualizarile. Daca au facut-o, cred ca in bine. In sensul ca sunt constient ca sunt zeci de mii, sute de mii de oameni care ma urmaresc si trebuie sa ma comport ca atare. 

Incerc sa fiu mai atent cu ce scot pe gura. Nu in sensul ca ma cenzurez, in sensul ca nu vreau sa fie interpretat gresit ce spun. Din contra, cred ca sunt mai taios acum. Incerc sa fiu un model, incerc sa ma controlez. Uite, cand imi vine sa dau geamul jos in trafic sa il injur pe unul, incerc sa nu o mai fac. Daca ma recunoaste, ce o sa gandeasca omul ala? Ce fel de model mai sunt eu? Totusi, cateodata mai las geamul cand am vreo urare pentru cate un pelican. Ca de la cotofana la pelican... 

Daca maine as pune un clip si ar face foarte putine vizualizari, poate m-as panica putin si atat. Daca s-ar intampla luni de zile la rand, mi-as da seama ca trebuie sa schimb ceva. Dar, intr-un fel, abia astept un moment de cumpana. M-as mobiliza si as inventa ceva nou, foamea si suferinta stimuleaza creativitatea.

 

Logistica

In jurul proiectului Cotofan sunt multi oameni, dar niciunul nu lucreaza cu norma intreaga, cu totii avem si alte proiecte, la care lucram separat sau impreuna. Dar as putea spune ca echipa mea este formata din:

-sute de oameni care ma urmaresc si imi trimit sugestii;

-un documentarist (eu) care le analizeaza, selecteaza;

-un documentarist (eu) care asculta si priveste zeci de clipuri muzicale si cauta subiecte;

-un writer (eu) care leaga subiectele si face intreg scriptul;

-un DOP, Cristian Gugu, care imi face set up-ul: lumini, camere, sunet;

-un graphic designer, Paul Tanase;

-un editor video, Liviu Tudora;

-un account, Mihai Putinelu, care se ocupa de proiectele si contractele mele;

-un make-up artist (eu) care imi da cu fond de ten inainte de filmare;

-un motan, Sarsaila. 

Eu am nevoie cam de 12 ore sa gasesc subiectele si sa scriu, apoi inca o ora sa filmez. Editarea dureaza undeva la 6 ore, cu feedback, modificari etc. E un job, efortul e unul normal. Daca ne-am inhamat sa facem treaba asta, nu mai e un efort, e un job. Nu caram pietre de moara. Omoara putin din weekend de regula, dar e ok, nu am copii de crescut sau altceva mai bun de facut. Este nevoie de seriozitate, perseverenta si chef de joaca. Cel mai usoare clipuri pentru mine sunt cele de traveling „Cotofana, pasare calatoare”, acolo e mai greu pentru editor. Cele mai complexe pentru mine sunt cele de la Politia Muzicii.

 

Promovare

Nu fac ceva anume ca sa atrag atentia publicului. Sunt constant, respect ziua si ora de postare cu care s-au obisnuit oamenii, fac cross intre retelele sociale in momentul in care postez, ca sa stie cat mai multi oameni ca am clip nou. Imi promovez canalul de YouTube si la matinalul pe care il am la Pro FM. Cea mai buna cale sa cresti pe YouTube este sa creezi cat mai mult content de calitate.

 

Teme

Cele mai populare sunt, culmea, clipurile de la Omul Strazii, pe care le-am facut cu nu prea mult efort. Intrebari capcana adresate oamenilor pe strada. Au milioane de vizualizari. Dar pot spune ca si celelalte formate pe care le-am facut CotoFUN TesT si Pasare Calatoare au strans vizualizari. Tot ce ating se transforma in aur. :))

Nu consider ca trebuie sa ma implic in temele serioase de interes social. Nu deocamdata. Cred ca as putea avea pareri pertinente, dar nu am experienta de viata si credibilitatea ca sa dau eu lectii si sa emit judecati de valoare. Mai incolo.

 

Experienta pe YouTube

Experienta YouTube mi-a schimbat viata. Prin ceea ce am creat pe YouTube, oamenii au prins incredere in mine, am ajuns sa am emisiunea de dimineata la Pro FM, am ajuns sa am joburi de voiceover, contracte de publicitate, prezentari de evenimente, am cunoscut sute de oameni, am invatat enorm.

Am invatat ca trebuie sa pui mana sa faci, nu sa spui ca o sa faci. Trebuie sa fii original, pentru ca in timp se va vedea. Trebuie sa fii sincer cu tine, sa iti gasesti ceea ce ti se potriveste si sa muncesti foarte mult, sa fii dedicat. Trebuie sa ZAMBESTI mereu tuturor oamenilor.  

 

Se fac bani din Youtube?

Da, cine spune ca nu se fac, minte. Nu neaparat direct din ce plateste YouTube pe vizualizari, dar colateral. Din oportunitati de joburi, colaborari cu branduri. Se fac multi bani. Mii, zeci de mii de euro pe an.

Majoritatea proiectelor mele vin prin agentii. Conditia este sa imi placa proiectul si sa ne intelegem asupra tuturor detaliilor, ce vor ei si ce putem oferi noi. Am lucrat cu zeci de branduri. De exemplu, am fost acum cateva luni cu Digi Sport si La Liga, (Liga Profesionista de Fotbal din Spania) la meciul Atlethic Bilbao – Barcelona. Acolo unde am avut o super experienta de cateva zile, nu numai sportiva ci si gastronomica, am vizitat, etc.

Acum cateva saptamani am fost cu Huawei la Paris. Cu Coca Cola am lucrat la ambele editii Next Big Vlogger si am fost cateva zile in Grecia pentru un proiect international. Cu Ciuc am fost la Electric Castle. Toate sunt complexe, toate mi-au placut sincer si mai presus de business, ma gandesc cat de norocos sunt ca am facut toate chestiile astea.

 

YouTube-ul din Romania, cu bune si cu rele

In Romania toata lumea stie YouTube-ul, dar din perspectiva de content creator, abia acum il descopera oamenii. Oamenii abia acum realizeaza ca si ei pot avea un canal, ca pot crea content, ca isi pot promova produsele, in cazul in care au deja o afacere. In continuare, sunt doar cativa youtuberi super vizibili, care chiar si traiesc din YouTube.

Ca sa traiesti din YouTube, nu e de ajuns sa ai multi subscriberi si vizualizari. Trebuie sa stapanesti si businesswise tot fenomenul. Sa stapanesti un limbaj de agentie de publicitate, de tv. Sau sa ai pe cineva care face asta pentru tine. Nu pot sa zic ca urmaresc pe cineva anume. Urmaresc ce apare si nu pot sa spun ca e ceva ce nu imi place. Mi-e indiferent, eventual. Mie imi place de mine, eu trebuie sa fiu principala mea preocupare. Nu am timp sa ii urmaresc pe altii constant, sa ma gandesc la ce fac ei.

 

Critici si superficialitatea ”noii generatii YouTube”

Astea sunt vremurile. Asta se consuma, asta se cere si daca masa asta vrea, asta primeste. Eu imi fac partea mea in ceea ce priveste educatia noii generatii. In clipurile mele, am si rol educativ. Problema nu pleaca din internet, pleaca din sistemul de invatamant. Pana sa fie superficialitate pe YouTube, era oricum la tv, era oricum in ziare, era peste tot. Si nu numai la noi, ci worldwide.

 

Planuri

Nu am facut un tel din a-mi dezvolta canalul de YouTube, vreau sa ma dezvolt pe mine. Sa invat mai mult, sa citesc mai mult. Am in plan sa dezvolt niste business-uri pe langa YouTube, anul asta. Voi continua cu joburile mele. Daca va mai exista YouTube-ul peste 20 de ani, il voi vedea intr-o camasa alba de in, cu o palarie gen Pharell si ochelari de aviator, de pe Coasta de Azur sau Costa Brava, nu m-am hotarat inca. Wink wink.   

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Campanii

Pozitii

Sectiune



Branded


Related