Sapte ani, Radu Constantin a fost magician mentalist. In paralel, interesul lui pentru actorie, regie, teatru si film s-a transformat in mai multe experimente: o scoala privata de actorie, o firma de animatie pentru copii, dezvoltare personala prin teatru pentru copii si adulti. Pana intr-o zi cand a facut de test un sketch pe YouTube. A mers bine. Asa ca a mai facut unul si inca unul si tot asa. În 2018 a lansat serialul ”Școala Invers”, care a dat 30 de episoade în Trending YouTube, iar din noiembrie 2018 face parte din proiectul PRO TV , ”Viața bate vlogul”. Canalul lui are acum peste 640.000 de abonati, iar unele video-uri ajung la milioane de vizualizari.
Mi-era teama la inceput, pentru ca mi s-a parut ca toate nisele sunt ocupate deja de creatori deja celebri. Dar nu era deloc asa.
Pe YouTube a incercat si a testat mai multe formate: sketch-uri, o VlogoEmisiune, a incercat daily-vlog, a facut farse, apoi a “inventat” din greseala formatul Music Vine, care a devenit foarte popular. Dupa Music Vines a venit serialul “Școala Invers”. Strategia lui e simpla: consecventa. Problema principala pe care o au foarte multi români este ca se apuca de ceva si apoi se lasa pagubasi, crede Radu Constantin.
Inceputul
Acum doi ani am trecut de la cariera de magician mentalist pe care am practicat-o timp de 7 ani, la partea de video.
Mi-a placut intotdeauna partea artistica. Am fost pasionat de actorie, de regie, de teatru si film. Chiar daca timp de doi ani am fost la facultatea de constructii, in paralel am dezvoltat si aceasta latura artistica. Am pornit o scoala privata de actorie, am avut propria firma de animatie pentru copii, in zona asta artistica.
Dupa o perioada am inceput sa predau dezvoltare personala prin teatru la copii apoi la adulti. Aveam in acea perioada din ce in ce mai multe show-uri de mentalism prin tara dar nu eram multumit pentru ca sufletul meu tanjea tot spre actorie si film.
Pana intr-o zi cand am facut de test un sketch pe YouTube. A functionat foarte bine, am primit multe comentarii bune si am mai realizat inca unul, si inca unul, si tot asa. Asa a inceput drumul meu pe YouTube.
Cand am descoperit creatia video am inceput sa fiu din ce in ce mai indragostit de asta. Spun cu mana pe inima ca atunci cand muncesti pentru ceva si nu ai un castig financiar, aprecierea oamenilor este singurul lucru care te poate tine pe drum in continuare.
Sursa: YouTube
Am intrat prima data pe YouTube si am studiat acest fenomen timp de 8 luni inainte sa incep sa fac continut. Mi-era teama la inceput, pentru ca mi s-a parut ca toate nisele sunt ocupate deja de creatori deja celebri. Dar nu era deloc asa.
Iar dupa mai multe incercari am reusit sa creez doua tipuri de formate 100% originale: Music Vine si Serialul “Școala invers”.
Primele video-uri
Le privesc admirativ pentru ca este singura dovada a evolutiei mele, imi place cand ma uit si vad cat de “slab” eram atunci si imi aduc aminte cum gandeam atunci si unde sunt acum. Normal nu e de evitat nici partea cringe a video-ului pentru ca nu sunt cele mai stralucite.
Evolutie
Foarte multa lume spune ca eu am crescut peste noapte, avand in vedere cei peste 500.000 de abonati noi din ultimul an. Adevarul este ca in spate au fost mai multi ani de munca. Nimeni nu da lovitura peste noapte.
Etapele de evolutie se bazeaza pe educatie si auto-educatie: in fiecare zi citesc sau urmaresc un tutorial, de exemplu. Asta este baza evolutiei mele: studiat, citit, urmarit tutoriale.
Despre brandul meu personal: Tot ce fac sau ce urmeaza sa fac este atent pregatit si gandit in spate, nu public nimic de dragul de-a fi publicat.
Ma bazez pe o strategie simpla: consecventa. Problema principala pe care o au foarte multi români este ca se apuca de ceva si apoi se lasa pagubasi.
Cautari, experimente
Am inceput cu sketch uri, dupa care am facut un fel de emisiune. VlogoEmisiune o numeam eu pe atunci, am incercat sa fac si daily-vlog, am facut si farse, apoi am “inventat” din greseala formatul Music Vine care m-a propulsat sus. Dupa Music Vines a venit serialul “Școala Invers”.
Vizualizari
Folosesc un “secret” pe care il stie toata lumea dar putini il aplica: IDENTIFICARE! Daca publicul se identifica cu continutul tau, atunci ai castigat atentia lui.
Sursa: SocialBlade
Mi-e usor sa observ punctele cheie ale evolutiei mele: Music Vine (format original inventat de mine) si serialul “Școala Invers”.
Music Vine cu Nicole Cherry:
Music Vine cu Andra:
Music Vine cu Smiley:
Factori care au ajutat
Perseverenta, incurajarile comunitatii mele, resursele prin care m-am educat, sustinerea prietenul meu John, managerul meu Florin Grozea si echipa Hit Yourself, colegii mei din serial.
Cel mai important lucru pentru a face views este continutul… Conform celor mai tari regizori de la cursurile online MasterClass topul importantei este: 1. Continutul 2. Prestatia actorilor 3. Filmarea
Acest top vine din experienta construirii unui film, dar este aplicat si pe YouTube. Nu sustin publicatul in fiecare zi, e ca intr-o relatie, daca stati prea mult impreuna va plictisiti. Asa si pe Youtube: daca te vad de prea multe ori nu mai am interes. Eu consider ca doua postari pe saptamana sunt de ajuns.
Ce functioneaza
Pot sa zic ca functioneaza scandalurile, barfele si tot ce tine de zona asta tabloida. Insa nu ma intelegeti gresit, si continutul de calitate functioneaza, cum ar fi serialele. Uitati-va pe tot globul la moda cu serialele si ce isterie s-a format. E adevarat ca serialul (ca format) nu e specific YouTube-ului dar din punctual meu de vedere poate fi adaptat aici.
Presiunea vizualizarilor
Vrei sa spui daca m-a schimbat notorietatea? La inceput a fost flatant, cine se apuca de domeniul artistic si spune ca pe el nu-l intereseaza sa-l recunoasca lumea pe strada… minte. Da, a fost flatant pentru mine dar s-a consumat repede, mi-am dat seama ca nu este despre notorietate ci este despre exemplul pe care il dai si schimbarile pe care poti sa le aduci in vietile oamenilor.
De exemplu fiecare episod de-al meu are cate o morala ascunsa. Fie ca e voba despre prietenie, relatii cu parintii si profesorii, sau lucruri pe care esti tentat sa le faci cat esti tanar. E importanta influenta pe care o ai, ca youtuber.
Sunt tipul de creator care face continut pentru public. Ma gandesc mereu daca o sa le placa oamenilor. Mereu pun placerea lor pe primul loc si apoi a mea. Imi folosesc abilitatile de scriitor, regizor, actor ca sa le “fac pe plac” iar faptul ca fac multe vizualizari inseamna ca am ales bine.
Simt responsabilitatea continutului, nu presiunea vizualizarilor, acelea sunt doar niste cifre. Exista insa responsabilitatea vorbelor: am grija ce vorbesc si ce fac, pentru ca sunt foarte multi oameni care consuma YouTube si vreau sa preia lucruri bune de la mine.
Logistica
In acest moment suntem in echipa restransa 7 oameni insa in grupul larg suntem peste 20.
Un episod de serial (care durează 8-10 minute) este realizat în 2-3 ore la scris, 3-4 ore la filmari, inca 3-4 la montaj, organizare filmare 2-3 ore. In total 12-20 de ore per episod.
De ce e nevoie
De oameni de calitate pentru rolurile din serial, si asta e cel mai greu de gasit. O camera inchiriezi, o locatie de filmare o gasesti, dar oamenii… Eu am nevoie de tipologii anume de actori si figuratie. Mai mult decat atat, am nevoie de oameni care sa vina cu entuziasm in proiectul meu chiar daca nu au niciun beneficiu material.
Cel mai minimalist a fost un MusicVine, de fapt primul: Carla’s Dreams la Scoala:
Cel mai complex de pana acum a fost episodul 12 din sezonul 3. Nu m-am gandit in viata mea ca e atat de greu sa filmezi o cursa de cu masini:
Cum te faci remarcat pe YouTube
Calitate, perseverenta, viziune originala.
Serialele atrag atentia si creaza engagement la public. Asta stiu sigur. Un exemplu: Intr-o seara eram langa bloc si ma saluta tipul de la firma de curierat si imi zice: “Salut Radu, uite acuma ma uitam la episod, mai am putina treaba da nu pot sa nu ma uit, lasa ca nu moare nimeni 10 minute”.
Deci oamenii se opresc din ce au ei de facut ca sa se uite. E palpitant pentru ca actiunea are o evolutie interesanta, iar episoadele se terminacontroversat.
Dar ca si ingredient as putea sa spun ca numarul 1 este curiozitatea, fa-i pe oameni curiosi si se vor opri din orice fac, orice! Reteta pe care o respect e simpla: identificare.
Video-uri populare
Cel mai popular video este episodul 1 din sezonul 1. A facut 3.5 milioane de vizualizari. Urmat tot de cateva episoade din serial.
Teme
La mine e simplu: miezul e liceul, oricine a facut liceul, asta e si motivul pentru care se uita si copii dar si adulti.
Inspiratia este suma lucrurilor pe care le vezi si le auzi. Daca eu vad 100 de filme in momentul in care ma pun sa scriu, mintea mea va combina tot ce a vazut, involuntar si imi va livra mie un rezultat, rezultat pe care noi il numim “inspiratie”. Consider ca nu ai cum sa creezi ceva ce nu ai vazut / sau ti-ai imaginat. Deci inspiratia tine de cat de mult citesti cat de multe situatii vezi cat de multe material vezi iar mintea ta le va combina intr-o directie personala si iti va da cea mai tare varianta.
Am un scop foarte bine definit: vreau sa ajung la Hollywood si vreau sa inspir oamenii. Iar pentru asta nu-mi permit sa-mi dau cu parerea despre vecini sau sa ma bag in tot felul de discutii. Acestea nu-mi aduc niciun plus in cariera, nu ma intereseaza.
Experienta pe YouTube. Invataturi
Nu exista succes fara perseverenta si nu-ti dori niciodata sa dai lovitura peste noapte pentru ca va tine putin.
Bani
Se fac bani din YouTube nu pot sa ma plang, eu am avut norocul sa fac si destul de repede pentru ca sunt un creator de continut care e atent la toate aspectele. Inclusiv la asta.
Cati, cum, sa va spuna managerul meu Florin Grozea, el tine contabilitatea :) Eu sunt creator, imi place sa vorbesc despre arta.
Publicitate
Da, am colaborat si colaborez cu branduri si cu agentii. Impreuna cu echipa mea alegem doar asocierile cele mai potrivite pentru stilul meu si pentru valorile pe care le am. Daca eu nu cred in serviciul sau produsul respectiv, nu ma bag. De asemenea vreau sa fie aliniat cu valorile mele. Am avut proiecte pe care le-am refuzat, daca le-as fi acceptat ar fi insemnat sa-mi incalc valorile. Lucru care nu se va intampla niciodata!
YouTube-ul din Romania, cu bune si rele
Youtube-ul a evoluat frumos din punctual meu de vedere. Dar stii cum se spune, fiecare padure are si uscaturile ei. Este firesc sa fie asa. Si una peste alta cred ca se duce intr-o directie buna.
Imi place ca platforma are din ce in ce mai multa atentie de la public si imi place sa vad creatori din ce in ce mai buni pe YouTube.
Nu mi place ca exista creatori care fac lucru asta pentru faima si bani. Ma deranjeaza ca modelul pe care il dau EI oamenilor este unul gresit!
Doua recomandari
In Romania ma uit uneori la Sebastian Cotofana, imi place stilul lui. Iar de afara il urmaresc pe Matt D’Avella.
Critici si superficialitatea ”noii generatii YouTube”
Daca vrei sa vezi Răul poti sa-l vezi, dar daca alegi sa vezi Binele… il poti vedea! Este vorba doar despre cum privesti lucrurile. Consider ca este un drum gresit sa compari generatiile. Fiecare are farmecul ei, poate pentru mine era tare sa ma joc cu banutul la perete dar pentru ei e mai tare un joc pe smartphone. Consider ca echilibrul este cheia si ca fiecare generatie are placerile ei care nu trebuie judecate!
Planuri
Am trei directii importante pentru anul acesta:
1. Vreau sa fac un nou serial pe YouTube
2. Vreau sa fac un film de lungmetraj anul acesta, dar imi doresc sa fie o productie mare si filmul sa mearga in cinema
3. Vreau sa lansez o carte pentru adolescenti (imi doresc sa ajut si sa schimb ceva in Romania; consider ca statutul de influencer ti se potriveste doar atunci cand aduci o schimbare in bine si cand influentezi pozitiv comunitatea care te urmareste)
O sa continui cu serialul, dupa care o sa fac un serial nou. Asta e planul, dar sa fie perseverenta.
YouTube peste 20 de ani
Totul se va muta pe YouTube, se vor baga din ce in ce mai multi bani in productiile de pe aceasta platform, pentru ca aici se muta publicul!