[Romania pe YouTube] George Buhnici: Oamenii revin pentru că nu exagerez. S-au obișnuit că titlul este adevărat și că povestea va fi autentică

[Romania pe YouTube] George Buhnici: Oamenii revin pentru că nu exagerez. S-au obișnuit că titlul este adevărat și că povestea va fi autentică

La început, colegii de la TV credeau că e un hobby ce se va stinge, jurnaliștii auto spuneau că nu are habar, în timp ce oamenii se uitau la George Buhnici pe YouTube și apoi își alegeau mașinile și telefoanele mobile în funcție de review-urile lui. Era 2007 și YouTube-ul era despre pisicuțe și copii, muzică și filme piratate. Tot atunci, metoda de succes spunea să nu faci clipuri mai lungi de două minute și jumătate. Ale lui aveau de 10 sau 20 de ori mai mult. 12 ani mai târziu, canalul lui George Buhnici trece de 750.000 de subscriberi și are peste 1700 de video-uri. 

Cele mai sigure metode de creștere sănătoasă sunt aceleași dintotdeauna. Să fii primul care prezintă noutatea și să o faci cât mai onest. Unii confundă asta cu spectacolul, iar alții fură startul cu informații incomplete sau false doar pentru a atrage vizualizări. Merge o dată, de două ori poate, dar pe termen lung tot calitatea va prima, spune George.

George Buhnici e jurnalist, realizează emisiunea iLikeIT la PRO TV și are blog. Mai jos, despre cum a început și a evoluat aventura lui pe YouTube, în ce fel se completează sau se contrazic regulile de TV și regulile de net, ce funcționează, în ce constă presiunea vizualizărilor și ce este mai important decât ea.

Funcționează autenticitatea, nu funcționează spectacolul și exagerarea. Problema apare când creatorii nu au răbdare și acționează pe dos. Notorietatea vine mai repede, dar nu și succesul sustenabil pe termen lung.

 

Începutul

În 2007, YouTube era despre pisicuțe și copii, muzică și filme piratate. Faptul că puteam filma ceva cu un Nokia N95 și să îl public și să se vadă oriunde în lume mi-a dat curaj să fac un viral. Am filmat un BMW M3 făcând drifturi într-un giratoriu părăsit și mi-am savurat succesul. Apoi au urmat câțiva ani de pauză. Asta e dovada că și early-adopterii fac greșeli strategice.

 

Primele video-uri

Am început cu adevărat să fac video pentru internet mai târziu, cu o cameră foto compactă care filma și video FullHD. O puneam pe o ventuză și o prindeam pe parbrizul mașinilor pe care le conduceam în timpul liber. Primele clipuri sunt fix ce ieșea din cameră.

Dădeam REC și vorbeam pentru minute sau zeci de minute despre experiența mea cu mașina. Genul acesta de review auto nu făcea nimeni la noi, iar metoda mea a prins. Nu m-am bazat niciodată pe publicitate pentru a-mi susține aceste clipuri, iar această independență m-a propulsat rapid în atenția publicului.

 

Evoluție

Experiența de jurnalist m-a ajutat să cresc organic. Mi-am dat timp să construiesc o comunitate fără să mă grăbesc cu metode de creștere rapidă. Atunci erau la modă schimburile de linkuri, acum se folosește SEO și cumpărarea de vizualizări.

La început am fost susținut mai mult de comunitate decât de oricine altcineva. Colegii de la TV credeau că e un hobby ce se va stinge, jurnaliștii auto spuneau că nu am habar, în timp ce oamenii se uitau la mine ca să își aleagă propriile mașini sau, mai târziu, telefoanele mobile.

Mi se pare foarte interesant cum oamenii de toate categoriile îmi spun de zece ani că și-au cumpărat mașinile de pe urma review-urilor mele. Adulți care nu comentează, nu dau share, nu se abonează, dar mă cred pentru că le spun și cele bune și cele rele.

 

Formatul

Când am început, metoda de succes spunea să nu faci clipuri mai lungi de două minute și jumătate. Ale mele aveau de 10 sau 20 de ori mai mult. Singura metodă a fost să spun tot ce simt eu că e relevant.

Regulile spun astăzi să ai titluri care să facă oamenii să dea click, dar am învățat din televiziune că dacă publicul nu găsește ceva util, nu va reveni la nesfârșit în fața ecranului. Am încercat totuși să scurtez clipurile dar publicul mi-a cerut să nu tai din durată într-o proporție masivă. Știu că i-am întrebat la un moment dat când am avut îndoieli.

Sursa: YouTube

 

Vizualizări

Audiența mea crește continuu de 10 ani pe online. Ajung lunar la peste cinci milioane de vizionări pe un public masculin, matur. Acum văd că începe să încetinească această creștere pentru că nu cred că noi bărbații ne înmulțim în România, dimpotrivă.

Sursa: SocialBlade

Cele mai sigure metode de creștere sănătoasă sunt aceleași dintotdeauna. Să fii primul care prezintă noutatea și să o faci cât mai onest. Unii confundă asta cu spectacolul, iar alții fură startul cu informații incomplete sau false doar pentru a atrage vizualizări. Merge o dată, de două ori poate, dar pe termen lung tot calitatea va prima.

Am descoperit că pot supraviețui și avea succes chiar și când nu am acces la premiere. Cele mai multe mărci auto mi-au refuzat accesul la lansări ani de zile, de teamă. O fac și astăzi. Companiile acestea confundă transparența cu riscul. Așa am testat unele mașini la nouă luni după lansare. E frustrant să faci audiență mai mare pe internet decât toate emisiunile auto de TV și reviste la un loc și să primești mașini la test după ce a lăudat-o și ultima fițuică de 500 de numere pe trimestru. Privind înapoi, testul meu cu acea mașină a adunat peste 700.000 de vizualizări și a recuperat cele nouă luni.

 

Ce funcționează

Da. Frecvența e cheia. Lecția din TV e valabilă și aici. Ce să vezi, regulile nu se schimbă. O postare pe zi ține publicul aproape. Ochii care se văd devin familiari. Familiaritatea e cel mai important ingredient după onestitate.

Funcționează autenticitatea, nu funcționează spectacolul și exagerarea. Problema apare când creatorii nu au răbdare și acționează pe dos. Notorietatea vine mai repede, dar nu și succesul sustenabil pe termen lung.

 

Cum te-a influențat popularitatea pe YouTube

Aveam deja succes de la TV și am trecut deja prin gloria nedorită după arestarea din Bulgaria. Vizualizările multe înseamnă acum pentru mine o carte de vizită mai convingătoare în fața partenerilor de publicitate pe proiecte speciale. Pe crearea de content nu s-a schimbat nimic important. Sunt același și îmi fac clipurile la fel. Am îmbunătățit filmarea, echipamentul, am mărit echipa și am adus colegi care cresc împreună cu mine. Așteptăm împreună să vină și publicitarii cu bugetele acelea mari ca să ne construim visul în 2020.

Nu mă culc pe o ureche. Trag tare să fiu primul în fiecare zi, chiar dacă asta înseamnă să călătoresc și când nu mă simt bine. Ne facem cu toții treaba cu o singură regulă. Content first!

 

Presiunea vizualizărilor

Nu. Eu am adus publicul și am construit comunitatea cu metode care păreau falimentare acum 7-8 ani. Vizualizările mele nu depind de trend. Avem clipuri de ani de zile care încă au mare succes. Cele de azi vor avea același succes ani de aici înainte. Suntem într-o afacere pe termen lung, nu țintim succesul de mâine, dar îl atingem tot mai des cu o strategie care și-a dovedit fiabilitatea.

 

Logistica

Suntem 10 oameni full-time plus câțiva colaboratori pe bază de proiect ori care lucrează cu noi de la distanță.

Facem des LIVE și asta ne place când putem arăta ceva care se întâmplă acum, dar pentru un review de calitate muncim și câteva ore la filmare plus alte câteva ore la montaj. În cazuri speciale, călătorim pe alte continente pentru câteva zile ca să aducem acasă povești mai aparte pe care să le montăm în clipuri de câteva minute.

Uneori facem un LIVE cu telefonul din parcare, iar clipul face sute de mii de vizionări. Alteori călătorim departe sau lucrăm în frig și ploaie pentru clipuri la care ținem mult și ne alegem cu doar câteva zeci de mii de vizionări. Ne impunem să respectăm la fel fiecare clip pentru că fiecare dintre ele are publicul său iar genul acesta de relație e valoros precum cea mai recentă întâlnire.

 

Cum te faci remarcat pe YouTube

Pe YouTube te poți face remarcat cu o premieră sau ceva șocant, o melodie cu ritmuri la modă sau prin expunerea vieții personale. Pe câte dintre cele de mai sus ești dispus să le faci? De câte ori crezi că poți repeta asta?

Oamenii revin la mine și la Cavaleria.ro pentru că nu exagerăm. S-au obișnuit că titlul este adevărat și că povestea va fi autentică, spusă de creativitatea noastră. Nu plagiem și ne inspirăm puțin spre deloc de la alții. Suntem de aici, dar spunem povești despre idei noi și produse globale pe care le trecem prin filtrul experienței noastre. Sună ca la manual, dar și manualele trebuie să se justifice.

 

Promovarea

Ne bazăm cel mai mult pe promovarea organică. Oamenii ne văd clipurile și le dau share, le promovează pe platformele lor. Succesul pe o platformă înseamnă că și algoritmul YouTube spre exemplu ne va promova spre mai mulți utilizatori decât avem abonați. În plus, folosim de câteva ori pe an concursuri prin care oferim produse celor care se abonează. Așa îi fidelizăm pe cei care ne-au mai văzut clipurile dar nu erau încă abonați.

 

Video-uri populare

Testele noastre auto adună zeci de milioane de vizionări pe an. Vin tare din urmă review-urile de tehnologie.

La cât de multe opțiuni bune sunt în piață, alegerea unei mașini sau unui gadget înseamnă să alegi care ți se potrivește mai bine. Noi ne concentrăm pe a le prezenta pe acestea cât mai bine.

Introducem însă și alte teme la care țin. În ultimii doi ani am introdus și clipurile despre construit sustenabil care merg excepțional de bine și acum ne concentrăm pe mașini electrice. Las mână liberă colegilor mei talentați să își dezvolte ideile.

Marian Andrei și-a dorit să meargă doi ani la curse de viteză în coastă așa că am avut mașină de curse și am spus povești cu video despre asta. A ieșit campion și ne-a făcut mândri. Anul acesta testează tractoare și utilaje agricole, planoare și elicoptere. Big Boys Toys. Tot la Cavaleria, Codrin e gamerul cel mai creativ pe care îl cunosc, Răzvan omul nostru care știe prețul corect pentru orice, iar Radu Neagu merită titlul de tech-guru. Iar Lorena este omul care coordonează deja cu succes de doi ani Cavaleria, iar în acest timp platforma și-a triplat traficul. Este o provocare să faci și management și content în același timp, dar acum mai mult ca niciodată exemplul personal este important.

 

Teme, viralități

Am ales de la început să nu înclinăm spre nici o extremă. Nu reacționăm la teme la ordinea zilei, dar ne implicăm atunci când simțim că s-a umplut paharul, cum a fost la Colectiv sau la OUG 13. Acum, mai mult ca niciodată, am ales să lupt pentru trecerea la energii regenerabile și sustenabilitate în toate formele.

 

Învățături

Am ales să tratez YouTube ca pe o metodă prin care să ajung la publicul meu pe orice ecran, telefon, tabletă, consolă, televizor smart. YouTube este pentru mine o platformă de distribuție care nu mă definește însă. Mă adaptez la regulile sale, dar nu mă consider un youtuber, ci un creator de content care spune povești și pe această platformă.

Îmi place însă mai mult decât orice altă platformă din trei motive. Pot publica la cel mai înalt nivel de calitate video, 4K 50fps și HDR în curând. Abonații mei chiar primesc postările mele și chiar ajung la alți utilizatori prin recomandarea YouTube care mă promovează pentru calitatea contentului. Plus că împărțim banii din publicitatea de pe platformă, lucru pe care nu îl pot spune despre facebook, instagram sau Twitter.

 

Cum se fac bani din YouTube

Se fac, dar mai puțini decât investesc. Dacă lucrezi pe cont propriu, YouTube poate deveni o sursă de venit. Pentru o echipă ca a noastră, YouTube nu e suficient. De aceea e relevant răspunsul la următoarea întrebare:

 

Publicitate

Așa ne facem banii care ne ajută să lucrăm și să creștem. Colaborăm cu agențiile și brandurile care ne dau libertatea să creăm povești în care să le aducem alături de noi. Nu facem publicitate ci native-content. E mai bine pentru toată lumea să ne construim noi poveștile iar produsele și mărcile să fie parte a poveștii.

Publicul nostru e matur și simte când o poveste este exagerată. Sunt sătui deja de teleshopping de la TV, așa că de ce ar accepta așa ceva într-un mediu unde pot da skip, pot derula și se pot dezabona? Suntem recunoscători celor care lucrează așa cu noi și sunt zeci de mărci valoroase care își asumă acest experiment de mai bine de cinci ani și adună roadele.

Am susținut dezvoltarea unor brand-uri mici și mari care se pot uita înapoi și să măsoare un efect pozitiv prin lucrul cu noi. Cel mai greu este însă când trebuie să spunem Nu. Și se întâmplă des dacă vorbim despre produse și servicii care nu ne reprezintă cum ar fi tutun, pariuri, băuturi carbogazoase cu zahăr.

 

YouTube-ul din România, cu bine și cu rău

Astăzi, YouTube este o oglindă a societății care arată nivelul exigențelor marii mase de consumatori de conținut. Simplu spus, dacă te uiți la prima pagină te vei lămuri ce vrea majoritatea. Muzică, ceva entertainment și... câte un viral rătăcit. Ajung ocazional și eu în acea pagină cu un review de telefon sau o mașină, dar mă simt stingher printre numele de acolo.

Nu renunțăm la calitate și nu ne deranjează că împărțim platforma cu manelele, dar ne-ar plăcea să vedem mai multe canale care se străduiesc să livreze clipuri de calitate. Fiecare generație are nevoie de educație, informare și povești din care să învețe despre lume.

Acum 10 ani erau mai multe reviste de specialitate decât avem astăzi canale de YouTube ori site-uri de gen. Sunt vremuri grele pentru diversitate. Avem tone de video, dar calitatea lasă de dorit. Și asta e în engleză. La ce să te uiți în limba română? Cum ai crea o grilă de 24 de ore din clipuri românești de pe YouTube?

 

Un video reprezentativ pentru YouTube-ul românesc

Nu am un clip reprezentativ. Mă uit la pagina Trending și nu îmi vine să văd niciunul.

 

Doua recomandări

De la noi, fără supărare, îmi e greu să recomand orice altceva decât Cavaleria. Mi-ar plăcea să avem un concurent de calitate. Uite că am găsit totuși unul civilizat. Recorder fac treabă bună.

De afară, Transport Evolved. Sunt la început, dar vor crește fantastic pentru că fac clipuri excelente despre mașini electrice.

 

Critici și superficialitatea ”noii generații YouTube”

Au dreptate. Generația actuală e în etapa cancanoidă cu muzică ieftină și entertainment slab. Un fel de anii 90 în presa scrisă... Dar știu că se vor ridica cei care sunt capabili să livreze calitate sau poate îmi doresc ceva imposibil.

 

Planuri

Anul acesta pun energie în CaseBune.ro. Milioane de oameni m-au urmărit pe YouTube când am construit sub ochii lor #casabuhnici, prima casă premium-passive din România și una dintre cele zece din lume.

Acum vrem să prezentăm mai multe produse și tehnologii de construit inteligent pentru oricine renovează sau construiește la casă ori la bloc. Lucrez la asta cu oameni de televiziune, cei mai buni ingineri și arhitecți.

Blocurile comuniste și casele vechi nu vor fi aici multă vreme și trebuie să reînvățăm să construim cu mai mult respect pentru calitatea vieții celor care trăiesc în acele spații și cu un impact minim, chiar zero asupra mediului.

 

YouTube peste 20 de ani

Peste 20 de ani nu vom mai depinde un server central fie că îi spune YouTube, Instagram sau Twitter. Aștept ca noile tehnologii de blockchain și criptografie să lege oamenii mai transparent, dar cu mai mult respect pentru creatorii de content adevărat.

Astăzi, eu și echipa mea trăim din banii de publicitate distribuiți după criterii încă subiective. Am învățat să ne promovăm și să comunicăm cu clienții și agențiile, dar e un efort continuu și extenuant. Suntem urmăriți de cel mai mare public de calitate din România, dar ne mulțumim cu bugete de PR și digital care sunt mărunțiș pe lângă cele de media.

Într-o lume în care evaluarea se face inteligent pe baza datelor de audiență și a calității publicului, noi am avea astăzi dimensiunea de business a unui trust media cu bugete suficiente pentru toate proiectele, studiouri de ultimă generație și oameni bine plătiți care să se concentreze pe crearea de clipuri video de calitate. Serios acum, tu și cunoscuții tăi pe ce ecrane consumați content? Și atunci de ce puneți banii de publicitate în altă parte?

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related