Cand avea 5 ani, Stefan Rotaru stia ca vrea sa fie arhitect. 20 de ani mai tarziu, si-a primit si diploma. Doar ca, pe undeva pe drum, stresul si noptile nedormite l-au impins in timpul liber catre fotografie si ilustratie. Ca un fel de terapie. In timp, Stefan a gravitat spre film si animatie, dandu-si seama si ca stresul cu care era obisnuit lipsea. In punctul asta, si-a indreptat privirea spre publicitate.
Dupa ce a incercat sa-si deschida o agentie care n-a supravietuit foarte mult, s-a trezit in pozitia absolventului intr-un domeniu in care nu-si dorea sa profeseze. Cei 6 ani de Arhitectura puteau atarna destul de greu, dar Stefan li s-a impotrivit; si de asta vorbim acum despre cei 2 ani intensi pe care i-a petrecut la Miami Ad School Hamburg.
In primul an (cel putin), programul era de luni pana sambata, de la 9.00 la 22.00 (de cele mai multe ori, si dupa). Si a meritat cu totul, povesteste Stefan. Cu atat mai mult cu cat proiectele gandite de el si echipa lui i-au facut remarcati la sectiunile pentru tineri ale One Show, D&AD, Clio sau ADC. Portofoliul l-a dus apoi in internshipuri la Droga5 New York, BETC Paris si 360i New York.
Ce a gasit acolo, ne povesteste in cuvinte si fotografii mai jos.
Dupa aceasta a doua absolvire, Stefan a trecut prin vreo 20 de interviuri cu agentii din Germania, dar in final a ales sa revina in Romania si sa se ocupe o perioada de proiectele personale. Nu vrea sa faca freelancing, ii place viata de agentie si spera sa gaseasca un loc cu o cultura potrivita, in care sa dea 100% pe partea de creatie.
De la stresul arhitecturii la linistea animatiei
Cand aveam 5 ani, o femeie din parc mi-a pus intrebarea care da batai de cap oricarui copil: "ce vrei sa te faci cand ai sa fii mare?", primind in schimb, un raspuns fara urma de ezitare: "arhitect".
Mi-am dorit sa fiu arhitect dinainte sa stiu cum se scrie. Ma fascinau detaliile cladirilor vechi si minimalismul celor contemporane. In plus, in liceu, fiind tobosar in diverse formatii, am ajuns sa cant cu studenti de la arhitectura, care mi-au povestit despre viata faina din facultate. I was hooked!
La 20 de ani de la evenimentul din parc, absolveam Facultatea de Arhitectura. Totusi, in cei 6 ani petrecuti acolo, am invatat ca pentru a putea face fata stresului generat de proiectele complexe si de noptile nedormite, trebuia sa ma rup fortat de tot ce ma apasa si sa intru intr-o lume care-mi oferea liniste si satisfactie.
Astfel am descoperit fotografia si ilustratia pe care le-am transformat, ulterior, in film si animatie. Am realizat atunci ca toata viata alergasem dupa o iluzie care imi era complet incompatibila. Pe de alta parte, ce faceam in timpul liber depasea granitele unei simple terapii si se metamorfozase intr-o pasiune care ma facea sa astept cu nerabdare proiectul urmator.
De ce publicitate?
Auzisem despre viata misto de creativ si imi placea foarte mult ideea de a-mi folosi abilitatile pentru a da viata unor proiecte complexe, bazate pe idei originale. Am incercat sa lucrez ca freelancer o perioada, iar in anul 4 de facultate am decis sa-mi fac propria mea agentie de publicitate, impreuna cu un prieten din copilarie. El era student la medicina, eu la arhitectura si habar nu aveam cum functioneaza o agentie.
Am lucrat mult la cateva proiecte pentru care, bineinteles, nu am fost remunerati, dar nu dupa mult timp am inchis "pravalia".
Catre Miami Ad School Hamburg
Atunci am decis sa-mi iau inima in dinti, sa fac abstractie de faptul ca abia absolvisem o facultate de 6 ani si sa renunt la meseria de arhitect pentru a ma intoarce la scoala ca sa devin, oficial, art director.
Citisem de Miami Ad School si imi doream mult sa merg la scoala din Hamburg. Auzisem ca legendarul Niklas Frings-Rupp (n.r. co-fondator al Miami Ad School Europe) face minuni si stiam ca echipa Felix Richter si Alex Nowak (ambii ECD Droga5) si mult premiatul Menno Kluin (CCO 360i NY), pe care ii admiram, au facut scoala tot acolo. Pana am absolvit, am avut ocazia sa-i cunosc destul de bine pe toti.
Aplicatia
Am trimis un pseudo-portofoliu la care am lucrat 6 luni, dar asta pentru ca asa am vrut eu. Aplicatia se face rezolvand un brief care se gaseste pe site-ul lor si, in esenta, cheia succesului e sa-i impresionezi pe cei de acolo cu modul tau de gandire.
De fapt, nu e deloc necesar un portofoliu sau sa ai abilitati artistice, ci sa iti lasi mintea sa zboare departe si sa stii sa extragi constant idei faine dintr-un morman de clisee si banalitati.
Am trimis aplicatia prin posta, pentru ca se cereau si niste documente, iar raspunsul l-am primit la cateva ore dupa ce coletul a ajuns in Germania. Am fost foarte fericit, dar in acelasi timp ingrozit, pentru ca trebuia sa rezolv multe lucruri in timp scurt si, mai presus de orice, nu stiam cum va fi sa traiesc in Germania fara sa cunosc deloc limba.
Urma insa sa petrec atat de mult timp in scoala, unde se vorbeste exclusiv engleza, incat nu cred ca m-am trezit vreodata intr-o situatie imposibila pentru ca nu vorbeam germana.
Experienta Miami Ad School
Structura scolara e impartita in cvartale de zece saptamani, cu pauze de 3 saptamani intre ele. Primul an se face exclusiv la scoala si consta in cursuri de la 9 dimineata la 22, de luni pana sambata.
E foarte mult de munca si de cele mai multe ori e nevoie sa lucrezi toata noaptea, dar atmosfera din scoala e foarte faina, iar satisfactia finala merita.
In spiritul lucrului bine facut
Profesorii sunt super faini - sunt oameni din agentii care vin sa predea in timpul lor liber. Sunt foarte deschisi si relatia cu ei este mai mult de prietenie - le pasa foarte mult de evolutia fiecarui student si nu se considera superiori, ba chiar de multe ori spun ca au fost si ei la fel. Unii chiar au fost, pentru ca multi absolventi de MAS ajung sa predea la scoala dupa ce devin publicitari cunoscuti.
In cvartalul al patrulea, studentii trebuie sa puna cap la cap un portofoliu din cele mai bune proiecte realizate in ultimul an, apoi aplica la agentiile la care vor sa faca practica si cand incepe cvartalul 5, pleaca in quarter away pentru 3 internshipuri in diferite orase ale lumii.
In scoala, am tras tare de tot de la inceput si echipa din care faceam parte a castigat majoritatea premiilor internationale importante pentru studenti (One Show, D&AD, Clio, ADC).
Campania "BMW Connected - Seamless"
Gold in cadrul The Young Ones / The One Show 2017
Nu stiu cat a contat, dar probabil ca portofoliile noastre au iesit putin in evidenta si am avut marele noroc de a face parte din ultimul val de interni pe care Droga5 ii accepta pentru o perioada.
Eram cu prietena mea la Cracovia dupa un concert Red Hot Chili Peppers pe care il planuisem de mult. Mergeam pe strada prin multimea iesita de pe stadion si am vazut un indicator pe care scria "droga", care nu stiu nici acum ce inseamna.
Potrivit Google, "droga wewnętrzna" = drum intern :)
La nu mai mult de 3 minute, am primit un email din care aflam ca am fost acceptat la internship si acolo mi s-a rupt filmul de tot. A fost unul din cele mai faine momente din viata mea.
Internshipuri la Droga5, BETC Paris, 360i
Internshipul la Droga5 a fost extraordinar: de la naveta zilnica, pe Broadway, la cladirea pozitionata in capatul Wall Street, cu vedere catre East River, la cultura agentiei care e like no other. Oamenii sunt extraordinar de creativi si formeaza echipe perfecte care functioneaza ca niste ceasuri elvetiene la scara mare, de la care un intern/junior are nenumarate lucruri de invatat.
Am lucrat sub atenta indrumare a lui Felix Richter - Executive Creative Director care a absolvit Miami Ad School in Hamburg si care lucreaza la Droga5 New York de cand agentia era foarte mica. Am lucrat la mai multe campanii Under Armour si pentru lansarea Google Pixel 2. Totul e ca un vis din care nu te trezesti decat dupa ce nu mai esti acolo.
Stefan la biroul din Droga5...
...unde ateriza de pe bicicleta
Fun fact: intr-o dimineata am avut onoarea de a imparti liftul cu insusi David Droga, care era foarte modest si tacut. N-a fost insa vorba de niciun "elevator pitch" pentru ca am fost prea emotionat ca sa spun vreun cuvant.
Apoi m-am intors in Europa si am facut un internship la BETC Paris. E o agentie imensa care seamana cu un furnicar hi-tech. Cred ca am nimerit intr-un moment mai putin oportun pentru ca am inceput imediat dupa Anul Nou si francezilor le ia ceva timp sa se dezmeticeasca.
A fost totusi o experienta interesanta si mi-a placut sa locuiesc in Paris. In plus, agentia ne-a trimis cu un proiect la Disneyland Paris si a fost distractiv, in ciudat temperaturilor cu minus.
Al treilea internship l-am facut tot la New York, de aceasta data la 360i. Am ales sa merg acolo pentru ca Menno Kluin devenise CCO cu nici un an inainte si imi doream extrem de mult sa il cunosc si sa invat cat de mult pot de la el. Per total, experienta mea la agentie a fost peste asteptari.
Am avut ocazia sa lucrez pentru branduri mari, sa cunosc persoane foarte creative si mi-am indeplinit visul de a-l cunoaste indeaproape pe Menno, care este in egala masura un lider puternic si un om timid, cu picioarele pe pamant.
Vedere din cladirea 360i New York
Acolo am lucrat la branduri ca Oreo, Absolut, Canon, HBO (lansarea sezonului 8 GOT) si Mini la care am lucrat foarte mult. Aici, Menno mi-a oferit putere mult mai mare decat ar putea avea un intern pentru ca era o campanie bazata pe animatie si el ma considera un animator foarte bun.
Ce-a urmat dupa?
Dupa cele 9 luni de sarituri peste Atlantic, m-am intors la nava mama, in Hamburg, pentru inca trei luni de scoala in care mi-am finalizat portofoliul, m-am pregatit de absolvire si de cele aproximativ 20 de interviuri cu agentii din Germania.
Interviurile au decurs foarte bine, insa eu planuisem deja sa ma intorc in Romania pentru o perioada in care sa ma ocup de proiecte personale si sa imi fac un plan de viitor. N-as vrea sa devin freelancer pentru ca, deocamdata imi place mult viata in agentie si sunt in cautarea locului cu a carui cultura sa vibrez pentru a ma putea implica 100% in tot ceea ce inseamna creatie.
Am deja cateva astfel de locuri in minte si daca-mi tineti pumnii, poate o sa-mi iasa!
Proiecte de care esti mandru
Portofoliul meu e un continuu work in progress si in general, sunt foarte entuziasmat de proiecte atunci cand lucrez la ele. In momentul in care am terminat un proiect, imi dispare entuziasmul pentru acela si privesc nerabdator spre urmatorul.
Deci, nu pot spune ca sunt mandru de un proiect pe care il am acum in portofoliu, ci sunt mandru stiind ca intr-o zi voi crea ceva mai bun haha.
Din campania Audacity & Happiness pentru Nike / Miami Ad School Germany
CD: Niklas Frings-Rupp; Art Director/Copywriter: Stefan Rotaru
Foto: Christopher Pillitz
Publicitatea in 2019, din postura unui newcomer
De pe la sfarsitul lui 2017, industria de publicitate trece printr-o perioada cel putin ciudata, iar asta influenteaza destul de tare angajarea si evolutia unui junior in agentie. Sunt, insa, convins ca dupa orice perioada gri urmeaza una stralucitoare, care va reprezenta un boost pentru toti cei care au avut de suferit.
Traim in vremuri in care publicitatea clasica reprezinta o farama din spectrul mediilor prin care pot fi transmise campaniile acum.
Asta poate fi un lucru rau cand ne raportam la nivelul de munca depusa pentru a crea campanii la standarde inalte. Dar, in acelasi timp, confera juniorilor care sunt la curent cu pop-culture si tot ce inseamna tehnologia moderna si social media o infinitate sanse de a se remarca si de a participa activ la construirea campaniilor.
Ca sa dam un cliseu, unde te vezi peste 5 ani?
Ma vad canalizandu-mi toate abilitatile invatate de-a lungul timpului si energia creativa exclusiv pentru a realiza proiecte care le ofera oamenilor trairi speciale. Si sper sa fiu in New York, pentru ca acolo sufletul meu e fericit.