[Romania pe YouTube] Doi Degeaba: Ce ne-a împins să postăm animațiile online? Am vrut să impresionăm niște fete din căminul studențesc

[Romania pe YouTube] Doi Degeaba: Ce ne-a împins să postăm animațiile online? Am vrut să impresionăm niște fete din căminul studențesc

În 2015, Orlando și Inocentiu erau în sesiune, în anul I. Niște fete mișto le-au spus un banc, iar ei l-au transformat în animație, pentru a le impresiona. Își amintesc bine acel moment: totul a fost făcut la oha (și vorbeam cu ei despre asta, chiar în acel an). Nu știm ce s-a întâmplat mai departe cu fetele, dar impresionați au fost alți oameni, pe internet. Din ce în ce mai mulți.

Doi Degeaba au ajuns la un milion de subscriberi, iar animațiile lor trec ușor de un milion de vizualizări. Un lucru a rămas însă neschimbat: episoadele sunt despre viața reală de student în România și majoritatea lor sunt inspirate de întâmplări reale. 

"Noi am zis de atunci, de când am observat că lumea ne urmărește, că dacă facem asta pe termen lung, va trebui  să arătăm în serialul nostru adevărata viață a adolescenților și să nu cenzurăm nimic.  Pe asta ne-am construit brandul, pe adevăr. We are keeping it real." 

Cu Orlando Degeaba si Inocentiu Kantialau de la Doi Degeaba începem seria România pe YouTube. Ce mână creatorii de conținut în lupta hoardelor online, cum se fac bani pe YouTube, ce funcționează și ce nu. Pentru că se vorbește mult și se arată cu degetul des înspre generația YouTube, am vrut să aflăm mai multe despre membrii ei. Ce îi înspiră, cum e cu faima online și presiunea vizualizărilor, cum ajungi popular și care sunt condițiile să rămâi în atenția publicului capricios.

Se fac bani, spun cei de la Doi Degeaba, dar mult mai puțini decât s-ar crede și de 100 de ori mai puțini decât în alte părți. Și e nevoie de multă muncă pentru asta. Ce funcționează: să te rupi de turmă și să faci ceea ce nu face nimeni, în stilul tău.

 

Începutul

Suntem Orlando si Inocentiu, am inceput în 2015 să postăm pe YouTube. Eu cochetam de mult cu grafica si animatia, insa ce ne-a impins sa si postam animatiile online a fost dorinta de a impresiona niste fete din camin. Nu ne-am gandit mai departe de atat. Am facut animatia, la inceput, doar pentru gasca noastra de prieteni.

Pe parcurs, am observat o nevoie de continut in care adolescentii sa se regaseasca, pe atunci nu exista prea mult continut care sa arate cum e viata unui adolescent in Romania, sa zicem, dupa anii 2010. Atat putem spune. Pe atunci, YouTube-ul romanesc era inca destul de virgin si pasnic.

 

Primele video-uri

Acesta a fost primul nostru video: 

Tinem minte ca eram sesiune in anul I si niste tipe misto din camera vecina ne-au zis bancul din clip, iar noi, ca sa le impresionam, l-am transformat in animatie. Experienta a fost foarte misto pentru ca totul a fost facut la oha, fara alta intentie decat cea de a ne distra.

Acum, cand le privim, vedem cat de mult am evoluat de atunci si ne reamintim de ce am inceput sa facem Doi Degeaba.

 

Evolutie

De cateva zile am ajuns la 1 milion de subscriberi, ceea ce ne fascineaza si ne copleseste, noi nu credeam vreodata ca vom ajunge la mai mult de 1.000 de fani. Nu ne vine sa credem ca exista atatia oameni care ne urmaresc si carora le plac tampeniile noastre. Vrem sa le multumim din tot sufletul, sa le zicem ca ii iubim si ca unde am ajuns cu Doi Degeaba este doar meritul lor.

De cand am observat ca lumea ne urmareste, am zis ca daca vom face asta pe termen lung, va trebui sa aratam in serialul nostru adevarata viata a adolescentilor si sa nu cenzuram nimic. Pe asta ne-am construit brandul, pe adevar. We are keeping it real.

Nu prea am avut etape semnificative de evolutie. Cu fiecare episod ne-am dat seama ce gresim si incercam sa reparam acele greseli, o dadeam in bara si apoi reparam bara. Toata evolutia a fost bazata pe incercari, greseli si rezolvari.

 

Cateva stats:


sursa: YouTube / About


sursa: SocialBlade / About

 

Vizualizari

Avem continut in care se regaseste orice adolescent, nu e niciun alt secret. Suntem sinceri si aratam ceea ce se intampla in realitate in viata unui adolescent, cu bune si rele.

Altfel, au fost doua momente cand am crescut vizibil: cand Cosmin ”Romercial” Mitu ne-a mentionat intr-o postare si a scris cateva cuvinte frumoase despre ceea ce facem noi, am crescut de la 120 de fani la aproape 2.000. Pentru asta ii ramanem datori toata viata :)

Al doilea moment a fost cand am facut episodul cu Calutul care a ajuns viral:

 

Ce (nu) functioneaza

Primim foarte multe mesaje de la alti YouTuberi care sunt la inceput, ei ne intreaba ce trebuie sa faca pentrumai multe vizualizari si mai multi subscriberi, iar noi le zicem asa: continut de calitate combinat cu postari frecvente.

Acum, continutul de calitate nu inseamna o productie foarte scumpa. Nu trebuie sa va luati cea mai scumpa camera de filmat sau cel mai scump calculator. Noi si acum lucram pe un calculator vechi de peste 10 ani pe care il tot reparam.

Continut de calitate este din punctul nostru de vedere o „poveste”  relevanta care iti produce o scanteie in minte. Unde gasim noi acele povesti? Peste tot. Intr-o statie de autobuz, la un curs la facultate, la o intalnire cu o fata, la o iesire in oras, cand asculti o melodie, pe WC. Oriunde.

 

Presiunea traficului

Dupa cum multi stiu, noi preferam sa ramanem anonimi, nu vrem sa fim vedete si nu vrem faima. Suntem aceiasi oameni, ne simtim norocosi si nu simtim presiunea vizualizarilor.

 

Logistică

In medie, la un video lucram 4-5 zile, iar efortul este destul de mare - pe langa Doi Degeaba, avem si facultate, iar unii dintre noi, si locuri de munca. Dar, in final, cand vedem atatia oameni distrandu-se si razand la clipurile noastre, scriindu-ne mesaje despre cum le-am facut ziua mai frumoasa sau cum au trecut prin multe momente grele cu ajutorul nostru, tot efortul merita.

E nevoie de urmatoarele: un calculator, microfon, tableta grafica, foi de hartie , pixuri si muuulta, multa bere si alte chestii. :D

Unul dintre video-urile noastre mai minimaliste e cel de mai jos:

  

Unul dintre clipurile mai complexe de care ne aducem aminte:

 

Promovare

Pe YouTube te faci remarcat si atragi atentia publicului in momentul in care te rupi de turma si faci ceea ce nu face nimeni, in stilul tau. Nu lucram cu reclame platite pe YouTube sau pe Facebook.

Atentia este, intr-adevar, un factor foarte important acum si, dupa parerea noastra, o pastrezi fie prin video-uri scurte, fie prin video-uri lungi cu scenarii bune. Desigur ca noi avem o reteta pe care o respectam, insa nu o putem dezvalui :D 

Suntem norocosi pentru ca promovarea canalului o fac direct fanii nostri, care sunt cei mai bestiali oameni pe care i-am intalnit vreodata. Din nou, nu credeam ca exista atat de multi oameni care sunt pe aceeasi lungime de unda cu noi, ne bucuram ca ne sunt alaturi. 

 

Strategii de crestere

Pe parcursul anilor, ne-am cam dat seama de strategiile de crestere pe YouTube, acele micro detalii pe care trebuie sa le pui in practica, dar acestea functioneaza diferit pentru fiecare canal. Partea buna e ca YouTube iti pune la dispozitie toate aceste strategii, trebuie doar sa le citesti.

 

Teme & inspirație

Cel mai popular credem ca inca ramane Calutul, chiar daca sunt si clipuri cu mai multe vizualizari (de ce au acele clipuri mai multe vizualizari, vom pastra secret).

Tema noastra principala este si va ramane viata de student in Romania. Aproape toate ideile din epsioadele noastre sunt inspirate din intamplari adevarate.

Este evident ca daca faci clipuri pe o tema virala, ai o crestere mai mare a vizualizarilor. Acum fie poti sa te folosesti de aceste viralitati, fie sa nu mergi cu turma, asta depinde de continutul fiecaruia.

Noi, cum ziceam mai sus, nu simtim presiunea vizualizarilor; nu ne simtim datori sa reactionam la viralitati, insa daca apare o tema virala care are legatura cu tipul nostru de continut, atunci desigur ca o vom folosi in clipurile noastre. In rest, nu schimbam tipul de continut doar ca sa facem clipuri pe teme virale.

 

Experienta YouTube

Pe noi ne-a influentat prin faptul ca am invatat cum este sa muncesti cu adevarat pentru ceva ce iti place. Am invatat ca uneori, daca dai 100% nu este indeajuns. Multi copii ne-au intrebat cum sa faca animatii si le-am explicat pas cu pas, ca au nevoie de luni de zile sa se documenteze, ca e nevoie de zile intregi de munca si nopti nedormite. Cand au aflat, ne-au zis "Aaaa, e prea greu, credeam ca e usor".

YouTube inseamna foarte multa munca (daca vrei sa faci YouTube la cel mai inalt nivel) si multi nu stiu ca YouTuberii muncesc ore, zile, saptamani pentru un clip de 3 minute, dar partea buna este acest efort pe care il depui te ajuta foarte mult si in afara YouTube-ului, in viata personala. Inveti cum e sa iti alegi un tel in viata si sa muncesti si sa dai 110% pana il obtii.

 

Invataturi

Am invatat foarte multe lucruri despre oameni. Am invatat ca toti oamenii sunt frumosi daca ii descoperi, am invatat ca un om poate fi intr-un fel online si altfel offline, am invatat ca toata lumea are o opinie, am invatat ca nu trebuie sa te afecteze opiniile altora, am invatat ca toata lumea duce o lupta si nu trebuie sa judeci pe nimeni daca nu stii povestea din spatele ecranului, am invatat ca secretul succesului este munca, am invatat sa fii bun cu toata lumea chiar daca sunt hateri sau troli, am aflat cati oameni creativi exista pe lumea asta si am invatat ca damn, it’s an incredible time to be alive.

 

Se fac bani pe YouTube?

Se fac, dar nu cat crede lumea. Suntem in Romania, iar aici la noi incasarile de pe YouTube sunt de aproape 100 de ori mai mici decat in afara. Principalul modalitate prin care poti avea incasari mari este din plasare de produse sau colaborari cu alte branduri.

Am colaborat cu foarte multe branduri. Momentan, am semnat cu agentia Global si ei se ocupa de noi.

Ne implicam in proiecte doar daca se potrivesc cu fanii nostri, altfel refuzam categoric. Inainte de a accepta o colaborare ne gandim daca cei care ne urmaresc si-ar dori sa vada rezultatele aceleia.

 

YouTube-ul romanesc cu bune si rele

YouTube-ul in Romania a evoluat enorm de mult prin simplul fapt ca exista foarte multi creatori de continut si asta nu poate decat sa aduca valoare (stiti cum e, cand este concurenta, este si evolutie).

Ce vedem rau si ce nu ne place momentan nu tine de YouTube-ul Romanesc, ci de YouTube in sine, fiindca tinde sa nu mai sustina canalele mici cu continut original, ci prefera sa incline spre cantitate in loc de calitate.

Dar, la cum decurg lucrurile (vezi Articolul 13 votat), este doar o chestiune de timp pana cand va aparea o alta platforma unde vor migra creatorii de continut de pe YouTube. Asa s-a intamplat si cu Hi5 si cu MySpace si cu Vine si la fel se va intampla si cu Facebook si YouTube.

 

Criticile vizavi de superficialitatea generației YouTube

Simplu, dacă tineti minte in anii 50, cand a aparut muzica Rock and Roll, toti tinerii erau in extaz cand il ascultau/vedeau pe Elvis si toti adultii erau impotriva, ziceau ca este un gen de muzica care nu mai promoveaza calitatea si ca descrie numai superficialitati, prostii si obscenitati. La fel s-a intamplat si cu muzica Hip-Hop. Lumea evolueaza tot timpul, asa apar noile trenduri si in aceste cazuri fie imbratisezi aceste schimbari, fie ramai in urma.

 

Planuri

Avem multe idei despre cum putem evolua cu tot ce înseamnă Doi Degeaba și va trebui să ne urmăriți în continuare dacă vreți să vedeți ce surprize pregătim :)

 

YouTube peste 20 de ani

YouTube nu va mai exista peste 20 de ani, nu credem că va mai exista nici peste 5 ani.
Dar va fi altceva, altă platformă ce îi va lua locul.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Sectiune



Branded


Related