PR-ul s-a schimbat aproape radical în ultimii 10 ani, datorită digitalizarii, a noilor canale și a schimbărilor din presă, spune Ruxandra Marin, Senior Partner Oxygen în Cluj. Acum, omul de PR trebuie să fie un bun strateg, un fel de creator de hărți, iar skill-urile specialiștilor din domeniu sunt mult mai vaste decât în urmă cu 10 ani. În 2009, Ruxandra trecea din corporație în agenție și intra în echipa Oxygen:
Veneam dintr-o mare corporație, cu reguli și proceduri stricte și, când am ajuns în agenție, eram atât de dornică să învăț, să experimentez și să mă exprim, încât nici o provocare nu îmi părea prea grea.
Ce s-a schimbat, între timp, care sunt părțile bune ale acestui domeniu, ce a învățat lucrând în el, povestește Ruxandra în rândurile de mai jos:
Acum 10 ani
Entuziasmul primilor pași în agenție. Veneam dintr-o mare corporație, cu reguli și proceduri stricte și, când am ajuns în agenție, eram atât de dornică să învăț, să experimentez și să mă exprim, încât nici o provocare nu îmi părea prea grea.
Chiar dacă acum 10-12 ani, PR-ul era încă un fel de „suport” pentru vânzări, o rudă mai saracă a marketingului, oricât de multă ar fi fost munca, oricât de dificile condiţiile şi de volatil mediul în care operam şi comunicam, succesul proiectelor şi reuşitele peste așteptări au meritat tot efortul. M-a fermecat această meserie.
Schimbări
Fix acum 10 ani am intrat în echipa Oxygen. Acum sunt Senior Partner al agenției Oxygen în Cluj, deci antreprenor în Cluj. Este locul la care visez de foarte mult timp, am trecut prin multe etape împreună cu echipa, dar cea mai mare schimbare a fost la nivel de percepție. Am învățat că există o soluție pentru orice situație în comunicare, și că oricât de greu ar fi, dacă ai oamenii potriviți în echipa ta, totul iese bine, și mai ales că, atunci când faci ceea ce îți place, călătoria este minunată.
La ce lucrai
Eram Account Manager în Oxygen, o agenție la început de drum pe atunci. Aveam deja câțiva clienți mari, multinaționale și demaram împreună proiecte frumoase. Era o perioadă frumoasă a PR-ului, cu foarte multe proiecte de care îmi aduc aminte cu drag. A fost anul în care am lansat împreună cu clientul Cinema City, oficial în Romania, prima sală IMAX, în AFI Cotroceni. Îmi amintesc și acum cum a fost să pașesc în acea sală când încă era în construcție și, împreuna cu jurnaliștii, să asistam și să participăm la ridicarea ecranului de peste 26 de metri.
Starea de spirit
Starea de spirit în PR trebuie să fie bună mereu, chiar dacă orizontul se schimbă. Cred ca trebuie să treci prin niște etape pentru a reuși să fii pe deplin satisfăcut de munca ta. De-a lungul anilor, a fost confirmat rolul strategic al PR-ului.
Omul de PR trebuie să fie un bun strateg și să știe exact când și cum să acționeze și la cine să apeleze. Este un fel de creator al unei hărți, construită în timp si cu multă experiență. Totodată, PR-ul s-a schimbat aproape radical în ultimii 10 ani, datorită digitalizarii, a noilor canale și a schimbărilor din presă. Skill-urile pe care un om de PR le deține acum sunt mult mai vaste, mai complexe decât în urmă cu 10 ani. Noi am crezut mult în digital încă de la început și am motivat mulți cliențI încă de pe atunci să investească și să demareze proiecte în social și digital, ceea ce le-a adus multe beneficii de-a lungul timpului.
FFW in prezent
Este fabulos, într-adevăr. Experiența este cea care ne dă energie și optimism, plus o “așezare” în gândire.
De ce e mișto să lucrezi în PR
Oamenii, dinamismul industriei de comunicare și nevoia constantă de a fi la curent cu tot ce e nou. Nu te plictisești niciodată.
Cât de mult simți că poți schimba lucrurile
Noi suntem creatori de percepții, emoții și atașament. Noi clădim reputații. Sunt ferm convinsă de rolul și puterea PR-ului, un tool mult mai autentic în conversația și relația dintre branduri și oameni. Și ceea ce mă bucură și mai tare este deschiderea brandurilor și companiilor de a lua decizii curajoase, menite să schimbe chiar și o idee.
Cele mai bune lucruri care s-au intamplat in 10 ani
Oamenii se schimbă, însă în acest domeniu există o ciclicitate. Situațiile, scenariile, se repetă, iar rezultatele nu sunt tocmai neașteptate. Cred că rolul PR-ului a devenit tot mai important în construcția și dezvoltarea unui brand, în clădirea relațiilor dintre o companie/un brand și audiențe (angajați, fani, clienți, consumatori, oameni), iar livrarea de dovezi, nu de promisiuni, este tot mai relevantă într-o perioada în care transparența crește și cererea pentru autenticitate este o necesitate tot mai mare.
Cred ca cel mai mult apreciez diversitatea, creativitatea și curajul oamenilor din acest domeniu. Am vazut oameni care au crescut tare frumos, care s-au dezvoltat și au prins aripi, iar acum fac o reală diferență în locurile în care se află.
In ceea ce privește procesele, înveți să te disciplinezi ca să poti livra calitate în PR. Trebuie să existe o flexibilitate destul de mare și o constanță în serviciile pe care le oferim, pentru a atinge rezultatele dorite împreună cu clientul.
Este foarte multă muncă “în spatele scenei”, cu variabile multiple, muncă pe care inveți să o gestionezi cu empatie și realism, dincolo de obiective de business. Și totul se vede în rezultatele care trec dincolo de brand, produs, clienți, deoarece există viziune și integrare a nevoilor reale ale comunităților.
Cel mai bun lucru din munca ta, pe care îl știu prea puțini
Cel mai bun, dar si cel mai greu, este să știi cum să fii cu un ochi pe viitor, cu atenția pe cifre și cu inima pentru echipă, să îi inspiri spre a scoate ce este mai bun din ei.
Ce i-ai spune eului tău de acum 10 ani. Ce îi spui celui de peste 10 ani
Ce mi-aș spune mie de acum 10 ani?! Să mă bucur de călătorie, este fabuloasă. Celui de peste 10 ani i-aș spune să viseze în continuare, mai avem multe de realizat.