Dar Bogdan Gîrbovan este mereu surprins de ceva sau de cineva din România. Și tot ce l-a suprins în ultimii 13 ani a așezat în categorii. Iar aceste categorii au fost cuprinse apoi într-o carte, care se numește chiar așa simplu, Categorii. Volumul este publicat de Galeria Posibilă, se lansează azi și este primul titlu dintr-o serie despre fotografia din România.
Cred că asta e partea mișto la arta fotografică, sau artă, în general: am fost uimit de ce am descoperit în mine, am aflat ce îmi place, lucruri care m-au schimbat în bine și care m-au făcut să ajung la o estetică personală și o anumită manieră de lucru în fotografie.
Cele 10 capitole, 10/1, Chambre d'amis, Două luni de nicăieri, 5@14, Uniforme și Veșminte, R.A.P.I., Spa.ro, Trip la 2 stele, RO_Archive, Passato Prossimo sunt descoperirile lui Bogdan Gîrbovan din 2006 până în prezent, însoțite de texte de Dan Perjovschi, Andra Matzal, Matei Câlția, Sanda Watt și alții.
A început în 2006, când era student în anul III și și-a ales tema de licență: 10 portrete realizate în 10 garsoniere dintr-un bloc de 10 etaje din București. Apoi a continuat. La munte, la mare, în păduri, case și curți, pe stradă, oriunde a simțit că e ”ceva” de descoperit.
Îmi plac subiectele banale, cele pe care le vezi în fiecare zi, dar care sunt tratate, arătate diferit față de felul cu care suntem obișnuiți
10/1
La seria 10/1 m-am gândit prima dată în anul școlar 2006 - 2007. Eram student în anul III și am ales tema pe care o voi dezvolta la finalul anului IV, asta însemnând lucrarea de licență. De atunci știam exact ce voi face pentru această lucrare. Ideea a fost realizată încet și cu calm și a durat până în mai 2008.
În blocul în care locuiam, garsonierele erau așezate unele sub altele și ocupau zona mediană a lui, mai puțin la parter, unde se afla casa scării. Restul erau apartamente cu 2 sau 3 camere. De la etajul 10 la 1 am fotografiat fiecare garsonieră care era sub mine.
10/1. Bogdan Gîrbovan
Prima garsonieră
Prima garsonieră a fost cea de la etajul 9. Eu locuiam la 10 și deja experimentasem pe garsoniera mea, știind ce voi face în continuare. Dar prima experiență cu garsoniera de la 9 (unde locuiește Doamna Bita) a fost într-o duminică la prânz, când vecina m-a rugat să o ajut să ung ușa cu ulei pentru că scârțâia îngrozitor.
10/1. Bogdan Gîrbovan
Pe lângă asta, eram fascinat de locuința de la 9, pentru că era un spațiu identic cu al meu, dar cu altă identitate și energie. Atunci i-am explicat doamnei Bita despre proiectul 10/1 și a fost de acord să îmi pozeze. Știu că am fotografiat-o chiar în ziua aia. Am fugit acasă, mi-am luat aparatura și am tras o rolă de film (peliculă). De aici a început distracția…
Ce ai descoperit în locurile pe care le-ai fotografiat
Subiectul ăsta este vast și l-aș împărți în două. În primul rând ar fi locurile prin care m-a plimbat fotografia ca execuție, adică zonele de cercetare sau documentare: de la mare la munte și de la mic la mare. În al doilea rând ar fi locurile pe unde m-a dus fotografia ca lucrare de artă, pentru că am călătorit prin prisma expozițiilor și evenimentelor legate de fotografie. Călătoria, fie ea pentru a realiza fotografiile sau pentru a le prezenta, reprezintă pentru mine adevărata cunoaștere.
Două luni de nicăieri. Bogdan Gîrbovan
Fotografiile mele sunt făcute numai în România și mereu sunt surprins de ceva sau de cineva. Ca manieră de lucru, nu merg pe nimic surprinzător sau „uau”. Cred că asta e partea mișto la arta fotografică, sau artă, în general: am fost uimit de ce am descoperit în mine, am aflat ce îmi place, lucruri care m-au schimbat în bine și care m-au făcut să ajung la o estetică personală și o anumită manieră de lucru în fotografie.
Cea mai grea parte
Pentru realizarea proiectului 10/1 a fost nevoie să fotografiez cele 9 garsoniere de sub mine, iar cel mai greu a fost să conving oamenii să accepte să îmi pozeze în propria lor casă. Dar mi-am dat seama că vecinii de la 9 îmi fac cunoștință cu cei de la 8, cei de la 8 mă prezintă celor de la 7 și tot așa. Tinerii au fost cei mai suspicioși, cu ei am lucrat cel mai mult la capitolul convingere.
10/1. Bogdan Gîrbovan
Reacții
Au fost două tipuri de reacții. Unii oameni fotografiați au fost relativ nemulțumiți că apar prea mici în fotografie, dar am reușit să le explic că pe lângă portretul lor urmăresc și spațiul în care ei trăiesc.
10/1. Bogdan Gîrbovan
Au mai fost reacțiile celor din branșă (artiști, critici, curatori, profesori, studenți, oameni de imagine) care au reacționat fenomenal atunci și văd că lucrul acesta continuă și acum.
Ce ai simțit când ai citit textele care însoțesc fotografiile
Emoție, pură emoție. Textele din carte scrise de invitați (Svetlana Cârstean, Diana Marincu, Igor Mocanu, Sanda Watt, Andra Matzal, Dan Perjovschi, Michele Bressan, Nicu Ilfoveanu, Iosif Kiraly și Matei Câlția) sunt emoționante pentru mine.
Este vorba despre munca mea de 10 sau 12 ani, adunată într-o carte, în care fiecare proiect are cuvântul dat de un alt autor. Textele sunt originale, mă subliniază, mă descompun pe straturi și devin un liant între fotografie și public.
Starea din spatele camerei
Cu siguranță contează starea în care ești, dar pentru mine când sunt „la treabă” nu mai există nimic altceva. Nu vreau să încep cu elemente de transă sau că mă transpun, dar când fotografiez sunt acolo și atât. În final ești tu ca artist, deci se vede rezultatul.
Povestea Categoriilor
Cartea Categorii este o prezentare a proiectelor mele puse într-un volum consistent de imagine și text, iar scopul este de a face cunoscut un artist fotograf și munca lui. Pentru că expozițiile sunt temporare și de o durată relativ scurtă (cele mai mari perioade sunt de 3 luni), am hotărât împreună cu Matei Câlția să legăm aceste proiecte într-o carte, care are o durată de viață mai îndelungată.
Matei este galeristul de la Galeria Posibilă și lucrăm din 2009 împreună. Producția cărții a fost o colaborare, atât cu el cât și cu toti oamenii pe care el i-a implicat.
Publicul și intenția autorului
Tocmai pentru o înțelegere mai mare și mai complexă am scos această carte. Este bine ca publicul să înțeleagă intenția autorului, iar acest volum chiar asta face. Prezintă autorul și proiectele lui.
Cum a evoluat publicul? Nu știu să zic exact, dar știu că evoluează în fiecare zi. Vin generații tinere, care sunt axate pe multi-media, iar aici arta fotografică are numai de câștigat.
Chambre d'amis. Bogdan Gîrbovan
Amprenta
În cele mai multe cazuri tratez portretul compozițional. Îmi place să contextualizez persoana sau subiectul și de aceea ele apar mici în cadru. Îmi place la nebunie treaba asta.
Chambre d'amis. Bogdan Gîrbovan
Uniforme și veșminte. Bogdan Gîrbovan
Iar la capitolul direcție cred că pot spune cu ușurință că fotogenia social aplicată mi se potrivește. Nu știu dacă în procesul meu creativ există lucruri pe care nu le-aș face, nu știu exact unde e limita. Acum pot spune că sunt lucruri pe care nu le-aș fotografia, dar peste 10 ani mă pot trezi că am făcut-o.
5@14. Bogdan Gîrbovan
În ceea ce privește etica în fotografie, mai nou, pentru a fotografia oameni, ai nevoie de un model release. Cred că ăsta este cel mai important lucru pe care fotograful trebuie să-l respecte.
Ce transformă un obiect obișnuit într-un subiect de fotografiat
Aici sunt multe de zis, e un răspuns de genul totul sau nimic :). Mie, de exemplu, îmi plac subiectele banale, cele pe care le vezi în fiecare zi, dar care sunt tratate, arătate diferit față de felul cu care suntem obișnuiți. Deci cred că răspunsul este talentul, renumele artistului și greșeala.
Trip la 2 stele. Bogdan Gîrbovan
Trenduri în fotografie
Sigur că se poate vorbi. Așa cum putem vorbi de genuri ale fotografiei, putem vorbi și despre trenduri. Unul dintre ele este, din punctul meu de vedere, acest statement de a fotografia pe film, sau peliculă, cum îmi place mie să îi spun.
Chiar mi se pare tare fain că fotografia pe film este accesată chiar și în campanii comerciale în România (deși este clar o nișă). Am văzut câțiva artiști în zona fashion, și nu doar acolo, care îmbrățișează acest trend și se simte diferența.
Fotograf în epoca selfie-ului
Este foarte dificil să fii fotograf în epoca asta, dar cred că tocmai asta e provocarea pentru cei care aleg cu bună știință domeniul. Asta e lupta.
Spa.ro. Bogdan Gîrbovan
Mie îmi place că mă pune la treabă, mă face să găsesc soluții originale, atât în concept cât și în zona tehnică.