Didier Gosset este Managerul de Comunicare al IMPALA, asociația europeană a caselor de discuri independente cu sediul la Brussels. Misiunea IMPALA este de a dezvolta sectorul de muzică independentă, de a promova diversitatea culturală și antreprenoriatul și de a moderniza percepțiile asupra sectorului muzical. Didier conduce și casa de discuri Black Basset Records, scrie pentru revista The Word și găzduiește un show radio lunar în Belgia.
Scenariul în care un independent ajunge în vizorul (și poate în portofoliul) caselor de discuri majore spune, probabil, multe despre calitatea, inovația și capacitatea caselor de discuri independente de a dezvolta artiști tineri de succes. Dar cert e că acest scenariu nu asigură teren de joc egal pentru toți cei implicați în industrie, teren de care casele de discuri independente mici au mare nevoie pentru a avea succes - Didier Gosset (Communication & Membership Manager, IMPALA).
Didier Gosset vine la Mastering The Music Business - Conference & Showcase Festival
Timp de 3 zile, Bucureștiul va deveni, prin intermediul MMB, un punct de întâlnire în care artiști din toate genurile muzicale vor avea ocazia să se cunoască și să stea de vorba cu profesioniști locali și internaționali de succes, dar și cu alți artiști locali și internaționali. Producători ai industriei muzicale globale și bookeri ai unor festivaluri de succes la nivel european vor veni la București pentru a întâlni și asculta 30 de trupe debutante românești și internaționale care doresc să-și prezinte noile show-uri live în fața unui auditoriu specializat, în cadrul MMB Showcase Festival. Sesiunea de showcase-uri live va avea loc în Club Fratelli in serile de 20 si 21 martie.
Q&A înainte de eveniment
O specie aparte de IMPALA. Provocări depășite de-a lungul timpului
Antilopele Impala sunt, într-adevăr, niște animale admirabile. Nu numai că aleargă foarte repede, ci ele pot și sări la înălțimi considerabile peste obstacole și se adaptează cu mare ușurință mediului înconjurător. Mai presus de orice, ele sunt cunoscute pentru felul în care lucrează împreună. Exact asta încercăm și noi să obținem prin asociația IMPALA.
Unul din punctele importante ale istoriei IMPALA este primul proces de dezinvestire colectivă agreat în cazul unei fuziuni. Acest lucru s-a întâmplat în momentul în care Universal a achiziționat activitățile de fixare de fonograme ale EMI și apoi a vândut catalogul Parlaphone către WMG.
IMPALA a negociat un acord cu WMG și Merlin care viza revânzarea unui segment important din acel catalog către case de discuri independente din întreaga lume. Această mișcare a adus 2% din cota de piață în sectorul independent. IMPALA a fost unul dintre primii suporteri ai lui Merlin, atunci când acesta s-a înființat în 2007 cu misiunea de a așeza independenții pe harta digitală. Aceasta a fost o mișcare de o importanță capitală. Ea a dat independenților condiții la care puteau doar să viseze atunci când apăruseră primele platforme digitale pe piață.
O altă poveste de succes este cea despre Apple Music. Platforma a fost obligată să își schimbe la 180 de grade decizia de a se lansa fără să plătească drepturi caselor de discuri și artiștilor independenți în perioada de probă care dura 3 luni. O alta este facilitatea garantării împrumuturilor, lansată de către Fondul European de Investiții, care ajută acum întregul sector cultural și creativ european.
Alte vești bune la vremea lor au fost fuziunea Sony/BMG din 2007 și chiar acordul de licențiere cu Napster din 2001.
Una peste alta, IMPALA a reușit să le dea independenților o voce colectivă extrem de puternică în Bruxelles și în Europa, deloc o realizare minoră dacă te uiți la situația în care se aflau în perioada 2000, anul de lansare al asociației.
Unul din proiectele foarte dragi noua este Young Label Spotlight, pe care l-am demarat pentru a sărbători împlinirea a 15 ani de existență. Încă există solicitări pentru a demara proiecte asemănătoare.
Relația dintre IMPALA și playerii majori
Avem viziuni diferite pe anumite subiecte, însă lucrăm de asemenea împreuna când e vorba de interese comune sau globale. De fapt, e un echilibru care funcționează, iar noi ne asigurăm că suntem activi în domeniile importante.
Casele de discuri majore nu sunt adevărata problema din industria muzicală, ci mărimea cotei de piață și puterea pe care această concentrare de cotă o dă unui grup foarte mic de actori principali. Faptul că am ajuns acum la doar trei majori subliniază această problemă în fiecare zi.
Preluarea independenților populari de catre casele de discuri majore
Concentrarea puterii (și în acest caz a hiturilor) în mâinile câtorva jucători nu poate duce decât la o prea mare centralizare a sectorului muzical. Iar IMPALA a fost întotdeauna un adversar declarat al acestei situații.
Scenariul în care un independent ajunge în vizorul (și poate în portofoliul) caselor de discuri majore spune, probabil, multe despre calitatea, inovația și capacitatea caselor de discuri independente de a dezvolta artiști tineri de succes. Dar cert este că nu asigură teren de joc egal pentru toți cei implicați în industrie, teren de care casele de discuri independente mici au mare nevoie pentru a avea succes.
Sunt artist DIY, am un album produs și distribuit de mine. Mă pot numi o casă de discuri independentă?
Da, se poate. Iar acesta este de obicei un prim pas spre lucruri mai mari și mai frumoase. Numeroși membri IMPALA și-au lansat activitatea în muzică exact în acest mod, pe cont propriu, o abordare pe care o sprijinim. Dovadă stă faptul că doi dintre nominalizații la premiul "IMPALA - Albumul european al anului" sunt artiști care își lansează singuri albumele.
Primii, trupa elvețiană Black Sea Dahu, colaborează acum cu Mouthwatering Records pentru management și anumite servicii specifice unei case de discuri, în timp ce celălalt nominalizat, un singer-songwriter portughez numit Old Jerusalem este un membru activ al AMAEI, asociația portugheză a caselor de discuri independente.