Acum 10 ani, Corina Vințan, Founder and Managing Director Links Associates, lua o decizie importanta: lasa in urma o cariera lunga in diplomatie si pornea agentia Links, gandita ca un proiect de conectare al oamenilor si al mediului de business, ceea ce in mediul diplomatic se numeste diplomatic advocacy. In 10 ani s-a schimbat aproape tot, spune Corina Vintan.
S-a schimbat mediul, totul a devenit foarte mobil si volatil. Inainte lucram cu o presa stabila si guverne de cel putin doi ani. Acum lucram cu putina presa, cu guverne care au viata scurta, pe fondul unei revolutii tehnologice care a schimbat radical polii de putere in societate.
Reperele societale sunt complet diferite, avem o lume mai complexa ca niciodata, prinsa intre energiile schimbarii si rezistenta conservatoare a lumii de pana acum.
S-au intamplat si lucruri bune insa: se mizeaza mult mai mult decat inainte pe continutul narativului si capacitatea acestuia de a crea emotie, PR-ul a iesit din bula de plastic si s-a adaptat la nevoile societatii, iar comunicarea a adus dinspre consumatori spre companii un mesaj foarte important: fara implicare si impact in societate, mediul de business si brand-urile nu rezista intr-o lume activa, conectata si militanta.
Acum 10 ani
Acum 10 ani faceam alegerea de a merge pe calea antreprenoriatului si lasam in urma perspectiva unei cariere de lunga durata in diplomatie. Plecasem recent din ministerul afacerilor externe si incepusem sa lucrez pentru German Marshall Fund, impreuna cu care am avut primul proiect ca proaspat fondatoare de agentie. Am avut un inceput entuziasmant, Links ocupandu-se de comunicarea conferintei de deschidere a Summit-ului NATO, Bucharest Conference.
Era inceputul proiectului Links, iar eu si Diana, buna mea colega si prietena, stateam in Hilton cu laptopul in mana si creionam conceptul viitor al agentiei.
La ce lucrai
Links a fost gandit ca un proiect de conectare al oamenilor si al mediului de business intr-un scop. Ca selling point as spune ca suntem Human-Business-Links. Noi am incercat sa transpunem si sa reinterpretam in business, ceea ce in mediul diplomatic se numeste diplomatic advocacy.
Ca obiective de business am decis sa ne implicam in proiecte care au ca miza progresul Romaniei, saltul calitativ in mentalitate si actiune. In acest sens, am creat o formula care a produs si multa simpatie dar si multe controverse. Uneori am platit tribut pentru curajul de a explica public proiecte ale clientilor care erau contestate din varii motive.
Acum 10 ani eram pe baricadele proiectului Rosia Montana. Si in acest moment cred ca pentru acei ani a fost un proiect facut ca la carte, care s-a izbit de o lipsa de leadersip a establishmentului si care isi arata consecintele pe termen lung. Am trait momentul in care si compania si agentiile implicate au platit cu propria imagine si credibilitate un pret mare pentru a spune si cealalta versiune a povestii.
Au urmat multe proiecte frumoase si provocatoare in toate domeniile de varf, imobiliar, energie, telecom, retail, tehnologie, industrie, aparare, diplomatic, Links adunand in portofoliu clienti din 14 industrii diferite.
Starea de spirit
Starea de spirit a fost mereu aceea de incredere si credinta ca ceea ce facem serveste unui scop mai mare decat noi, ca ne facem treaba cu profesionalism, discernamant si etica.
S-a confirmat ca munca asidua, o echipa inteligenta si dedicata poate obtine rezultate schimband multe reguli in comunicarea mult prea standardizata de la acea vreme. Sigur ca se lipea si de noi ‘notorietatea’ clientilor, noi fiind agentia care a trecut prin niste campanii de linsaj mediatic, dar cumva, asta ne-a intarit ca echipa si ne-a dat si mai multa energie.
FFW in prezent
S-a schimbat mediul, totul a devenit foarte mobil si volatil. Inainte lucram cu o presa stabila si guverne de cel putin doi ani. Acum lucram cu putina presa, cu guverne care au viata scurta, pe fondul unei revolutii tehnologice care a schimbat radical polii de putere in societate. Reperele societale sunt complet diferite, avem o lume mai complexa ca niciodata, prinsa intre energiile schimbarii si rezistenta conservatoare a lumii de pana acum.
S-a confirmat ca domeniul nostru este un domeniu strategic, de o importanta capitala in reusita business-ului, in influentarea deciziilor la orice nivel, s-a confirmat ca nu suntem diferiti si ca urmam trendurile globale.
Perspectiva mea asupra business ului este optimista pentru ca asa sunt eu. Am o echipa de seniori cu care cred ca am avut reusite nu doar in comunicare, ci in schimbarea jocului in domeniul pe care l-am abordat prin clienti.
Proiectul Links a fost legitimat de afilierea la cea mai mare retea de comunicare din lume, compania Edelman. Am reusit sa convingem reteaua prin modelele noastre noi, prin networkul nostru fantastic si prin etica muncii. Am invatat mult de la Edelman, dar cel mai important a fost sa invatam ca suntem antreprenori, suntem liberi si responsabili pentru solutiile pe care le propunem clientilor.
Cat de mult simti ca poti schimba lucrurile
Trebuie sa fii receptiv la ceea ce se intampla in jur, trebuie sa ai un awareness foarte mare si sa nu cazi in Patul lui Procust. Solutiile noastre au fost mereu indraznete si asumate. Am ales sa lucram in network-uri in care atat decidentii, influencerii si publicul participa la un dialog si gasesc solutii care sa atinga categorii cat mai mari de oameni. Domeniul nostru are nevoie de solutii aplicate si de mare mobilitate. Nu facem arta pentru arta decat daca vrem sa ne expunem lucrarile la muzeu. Clientii cer rezultate clare si masurabile.
Trei motive pentru care e misto sa lucrezi in PR
Primul este diversitatea domeniilor prin care te plimba comunicarea. Sa inveti esentialul si sa rezolvi situatii complicate si crize in domenii atat de diverse este un cadou in cariera.
Un alt motiv este ca acest domeniu nu te lasa in rutina, te solicita intelectual, emotional si fizic 24/7. Clientii au perioade de business as usual, noi nu prea. Fiecare proiect este un prilej de a invata, a elabora o strategie noua, a aborda creativ, inovativ o situatie, a invinge rezistenta sau ostilitstea mediului, in fiecare proiect traiesti o noua emotie.
A treilea motiv este ca pentru mine comunicarea si lobby-ul nu sunt o meserie, sunt un mod de a fi. Acest domeniu mi-a dat sansa de a construi un proiect propriu, mi-a dat libertate de gandire si miscare, mi-a dat griji si anxietati ca oricarui antreprenor. Mai mult decat toate acestea, mi-a adus in cale oameni incredibili, clienti, parteneri, carora nu pot decat sa le fiu recunoscatoare. Acest proiect, Links, confirma pentru mine ca legaturile intre oameni sunt motorul oricarei societati si deasupra oricarui job, ramane bucuria de fi intre oameni intotdeauna un problem-solver.
Cele mai bune lucruri care s-au intamplat in ultimii 10 ani
Cred ca in ultimii 10 ani, comunicarea s-a transformat masiv, mizand mult mai mult decat inainte pe continutul narativului si capacitatea acestuia de a crea emotie, de a agrega energii si a produce rezultate masurabile. Comunicarea se face cu alte instrumente si cu presiunea rezultatelor.
Partea cea mai buna care se intampla acum este ca, dincolo de KPI’s, comunicarea a tradus dinspre consumatori spre companii un mesaj foarte important: fara implicare si impact in societate, mediul de business si brand-urile nu rezista intr-o lume activa, conectata si militanta.
Oameni: diversitatea si conectarea lor la trendurile globale ; o anumita democratizare a industriei care a dus la o mai mare competitivitate ;
Procese: cresterea complexitatii temelor de comunicare care va atrage o crestere a nivelului profesiona
Rezultate: iesirea PR-ului din bula de plastic si adaptarea la nevoile societatii
Cel mai bun lucru din munca ta, pe care il stiu prea putini
Amandinele si eclerele cu ciocolata pe care le mananc eliberata de orice vina si stimulata de DDL-uri imposibile.
Ce i-ai spune eului tău de acum 10 ani. Ce îi spui celui de peste 10 ani
Eului de acum 10 ani: Never fail to act !
Eului meu de azi ii spun: ce bine ca esti aici, ce bine ca pr-ul nu te-a deghizat.