Andreea Zamfirescu, fotograf: Imi place sa creez ceva care nu poate fi intalnit in viata reala

Andreea Zamfirescu, fotograf: Imi place sa creez ceva care nu poate fi intalnit in viata reala

Andreea Zamfirescu face fotografie regizata, bazata pe idei si concepte. Si din punctul acesta de vedere, recunoaste: are o etica de lucru destul de neprietenoasasi si nu face fotografii comerciale in care nu isi poate lasa amprenta suprarealista. Despre fotografie si suprarealism am mai vorbit cu Andreea in 2016, cand locuia si invata in Marea Britanie. Acum s-a intors in Romania si a creat un proiect fotografic despre basme romanesti in imagini, intitulat Mythologia, la care a lucrat doi ani. S-a intors pentru că acasa e cel mai bine, cu bune si cu rele, spune ea. Si tot acasa gaseste inspiratie pentru fotografiile ei. 

Ideea Mythologia locuia la mine in cap de mult timp, chiar din timpul facultatii cand ma gandeam sa fac proiectul asta ca lucrare de lincenta

Despre basme, trenduri in fotografie, kitsch, negocieri creative si mitologie, in randurile de mai jos:

 

Aventuri in Marea Britanie

As spune ca experienta din Marea Britanie a fost destul de interesanta si foarte bogata din punct de vedere al informatiilor pe care le-am acumulat. Trebuie sa recunosc ca sistemul lor de invatamant difera foarte mult de al nostru, e super practic.

In timpul facultatii mi se parea ca nu acumulez extrem de multa informatie, insa indata ce am terminat facultatea, am realizat ca de fapt stiu mai multe de cat credeam. Au o metoda super subtila sa iti bage informatii in cap, fara sa le tocesti (prin practica, research, discutii saptamanale cu profesorul etc.) Nu m-am omorat dupa traiul din Marea Britanie, insa facultatea a fost o experienta minunata.

 

De ce te-ai intors 

Este o intrebare pe care o aud extrem de des. Cred ca intr-un fel eram mult prea atasata de tara undeva in sinea mea si nu ma vedeam locuind acolo pentru todeauna. Unii oameni sunt facuti pentru a emigra si a ramane afara si sunt alti oameni, ca si mine, care sunt cumva stransi legati de tara lor si vor sa se intoarca acasa. Cu bune sau rele, acasa e cel mai bine.

 

Mythologia

Ideea Mythologia locuia la mine in cap de mult timp, chiar din timpul facultatii cand ma gandeam sa fac proiectul asta ca lucrare de lincenta. Cred ca a pornit ca un fel de raspuns la faptul ca deja cream personaje de basm in fotografiile mele si cumva am cautat sa le leg de ceva. Am vrut sa le leg de Romania intrucat consider ca avem un folclor deosebit despre care rareori se aude in media.

A fost un proces extrem de lung care s-a derulat pe o perioada de doi ani. Initial, am inceput sa ma gandesc la personajele pe care vreau sa le transpun in imagini, dupa care mi-am imaginat  cum ar putea sa arate fiecare cadru. Ba chiar le-am si desenat, special ca sa-mi fac o idee mai ampla.

Dupa care am inceput sa caut modele si sa realizez moodboarduri mai detaliate cu tinute, idei de make-up, par si locatie pentru fiecare personaj. Cea mai lunga etapa a fost sa gasesc tot ce am nevoie si sa imi fac o echipa care sa ma ajute - fiind un proiect barter (fara buget), am avut cateva limitari in ceea ce priveste productia. Indata ce am creat echipa si am stabilit data fiecarei sedinte foto, s-a realizat proiectul.

 

Cea mai grea parte 

Au fost doua parti dificile in realizarea acestui proiect. Primul hop a fost atunci cand a trebuit sa gasesc o echipa cu oameni talentati care sa participe la proiect - iar aici partea dificila a constat in faptul ca atunci cand faci un proiect atat de mare, fiecare om depinde de un alt om; asadar ai nevoie de oameni extrem de seriosi si extrem de implicati care sa se potriveasca perfect conceptului tau.

In cazul Mythologia fiecare om reprezinta o piesa dintr-un puzzle urias. Curios a fost faptul ca o alta parte super grea la acest proiect, a fost gasirea unui spatiu expozitional. A durat de prin august pana in noiembrie. Intamplarea a fost ca  initial se gasise o colaborare in acest sens, care a cazut chiar cu o luna inainte de data planuita a lansarii. A fost o perioada extrem de stresanta.

Am vrut sa am basme si personaje mitologice care sa fie cat de cat distincte intre ele astfel incat sa nu se faca confuzie. Am ales bineintels si cele mai populare personaje din cultura noastra, precum Ileana Cosanzeana, Muma Padurii, Ursitoarele, Ielele, etc, iar Ileana Cosanzeana a fost cea care a deschis proiectul.

 

Starea din spatele obiectivului

Teoretic, starea in care esti influenteaza fotografia, insa acum vine urmatoarea intrebare: in ce stare te baga fotografia? Sincer, pe mine fotografia ma decontecteaza de la alte stari si ma aduce intr-un alt tip de stare in care vreau sa dau tot ce pot ca sa redau intr-o imagine ceea ce am eu in cap.

 

Amprenta

In primul rand, imi place sa creez ceva care nu poate fi intalnit in viata reala. Fotografia pe care o fac este de cele mai multe ori regizata si se bazeaza pe idei si concepte, care de cele mai multe ori sunt ascunse in detalii. Din punctul asta de vedere, recunosc ca am si o etica de lucru destul de neprietenoasa, pentru ca refuz sa fac fotografii fara suflet, daca acestea nu sunt bazate pe concepte bine gandite.

Asadar, refuz unele proiecte comerciale sau in care nu-mi pot lasa amprenta usor suprarealista. In acelasi timp consider ca nu este vorba neaparat ca le refuz din motive etice, dar nici nu ma pot atasa de un proiect daca nu il simt.

Fac si fotografie de produs, insa acolo este o zona neutra. Nu cred ca exista o anumita deontologie a fotografului si a imaginii: intr-o lume ideala fiecare face ceea ce ii place si refuza proiecte si imagini care nu sunt in conformitate cu idealurile sale artistice.

 

Ce transforma un obiect obisnuit intr-un subiect de fotografie

Nu cred ca exista o reteta care sa transforme neaparat un subiect in ceva ce merita fotografiat. Totul porneste de la a gasi interesantul in neinteresant, fie prin culoare, unghi, pozitii, concept si mai ales, poveste.

 

Trenduri

Nu stiu daca se poate vorbi neaparat de niste trenduri care sa influenteze fotografia din Romania. Mai exact, pe partea de advertising, vad in continuare foarte mult ,,kitsch" in fotografia de la noi.

Pe de alta parte, sunt platformele de social media care cumva influenteaza bransa de fotografi mai noi, mai putin cunoscuti. Nu cred ca aceste platforme dau neaparat startul unui trend in sine, dar am inceput sa vad foarte multa fotografie de strada. 

 

Fotografia comerciala

Intodeauna am acceptat sa aleg numai proiecte cu care simt ca pot vibra si eu. Tocmai din acest punct de vedere, am avut placerea de a avea numai clienti cu care sa colaborez frumos. Intr-adevar surpriza a fost ca, desi in sfera fotografiei comerciale predomina in continuare ,,kitsch-ul", am dat si peste clienti care au dorit sa se produca fotografii speciale, in care arta sa fie integrata in comercial. In general, eu prezint cateva moodboarduri pe brief-ul care mi se da si asa stabilesc ideea. Insa lucrurile difera de la client la client.

 

Basmele copilariei

Am avut o anumita sensibilitate fata de toate basmele care includeau printese, zeite sau regine. Cu toate astea, personajul mitologic care m-a captivat doar din cauza numelui a fost Muma Padurii. Imi amintesc ca desi eram mica, imi placea foarte mult cum suna si mereu ma intrebam daca este buna sau rea. Nu stiu daca neaparat basmele sunt importante, ci ideea de a te deconecta de realitate prin ceva care sa te lase sa visezi.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related