Aflat la majoratul din publicitate, Andrei Tripșa s-a alăturat echipei Next Advertising în calitate de Creative Director și, respectiv, "soldat de partea binelui" în urmă cu circa jumătate de an. În timpul asta, agenția a decis să pornească o reorganizare a modului de lucru plecând de la proiecte și clienți, pentru a aduce la aceeași masă oameni cu competențe relevante cât mai diferite, din toate departamentele. Închegarea și coerența noilor "trupe" este unul dintre principalele puncte de focus în 2019.
După ce a trecut prin Scala JWT, McCann și Propaganda, acum 7-8 ani discutam cu Andrei despre înființarea Three, agenția care l-a învățat, între multe altele, și să trăiască după Calendarul Contabil Român. Alături de el, Sabin Staicu și Radu Sorescu rămân aici pe poziții, iar colaborările dintre Three și Next vor continua:
[...] viitorul [Three] este în continuare despre proiecte frumoase, crescut branduri și advertising responsabil prin colaborări cu oameni mișto, cum sunt cei de la Next, cu care avem o relație bună pe care vom încerca să o creștem în continuare. Acum o să fie mai simplu :)
Andrei ne povestește în continuare despre mojo-ul industriei, oamenii noi care o traversează (mulți dornici de carieră și mai puțin orientați spre vocație) sau activismul publicității, care ar trebui integrat în schema cu grijă, atenție și, neapărat, sens.
Amintiri vechi și noi
Am intrat intempestiv în publicitate, acum 18 ani, fără ca până atunci să fi avut prea mare legătură cu industria. Știam câte ceva de la foști colegi de facultate, absolvenți la Arte, pe care de câte ori îi întâlneam erau ocupați și... obosiți.
Când s-a ivit ocazia, datorită burții lipite de spate, n-am stat prea mult pe gânduri. Trebuia să-mi iau un job, undeva, oriunde, asa că s-a întâmplat să nimeresc în publicitate la Scala Thompson-JWT.
După trei ani și jumătate de agonie și extaz, am ajuns la McCann unde am dat cu nasul de altfel de model de agenție, unde lucrurile erau fundamental diferite. A fost locul în care am aflat multe despre mine, mai ales faptul că vreau să lucrez în această industrie, și care cred că m-a format fundamental. Dacă am făcut ceva bine după aceea, în calitate de director de creație la Propaganda sau Three, este din cauză că am avut șansa să trec pe acolo.
A fost bine. Am prins vremuri interesante, am cunoscut oameni care acum îmi sunt prieteni.
Cred că pe atunci era perioada de pubertate a publicității la noi. Erau multe idealuri, ambiție, dorința de a demonstra că si noi putem. Ne doream foarte mult să facem și noi advertising, idei "tari". Era multă zăpaceală și mai deloc metodă.
Nu tot timpul constructivă, dar de multe ori era mișto rivalitatea de atunci între agenții: "cine câștigă Ad'or -ul", "ne înscriem la Ad'or?", apoi "cine merge la Portoroz?", "cu ce?". "Ghost-ul" era unul dintre principalele subiecte de discuție, de la strategie de festival până la comentariile "de meci" pe marginea campaniilor celor doi poli de pe vremea aia: McCann și Leo.
Cu antreprenoriatul la Three
Începuturile Three-ului reprezintă pentru mine o perioadă foarte frumoasă, iar businessul a crescut împreună cu niște oameni care, atunci, erau la fel de la început ca și Three-ul și care acum au ajuns să facă campanii cu adevărat solide.
Sabin Staicu și Radu Sorescu sunt oameni pe care Three- ul se bazează foarte mult în drumul lui. Și asta este poate cel mai important lucru pentru mine, dincolo de experiența antreprenoriatului, care este altă mâncare de pește :)
Chiar mă gândeam că, înainte să ajungi să pui pe roate un mic "shop de creație", trebuie să înveți să pui pe roate un "sereleu"... Asta-i realitatea antreprenoriatului din România: cu depuneri de declarații de tot felul, bilanțuri, revisaluri și anafuri, și cash flow, și salarii... și abia după aia mai rămâne timp pentru inovație, marketing creativ și sisteme noi de gândire... De fapt, am învățat să trăiesc după Calendarul Contabil Român :)
Diferența între ce îmi imaginam că o să fie viața cu un business pe cont propriu și ceea ce este în realitate a fost mare, dar am învățat din mers și pot spune că nimic din zbuciumul micului antreprenor român nu mi-e străin.
În fine...
Acum în Three, la nivel de organizare și coordonare, lucrurile merg deja de la sine, așa că viitorul este în continuare despre proiecte frumoase, crescut branduri și advertising responsabil prin colaborări cu oameni mișto, cum sunt cei de la Next, cu care avem o relație bună pe care vom încerca să o creștem în continuare. Acum o să fie mai simplu :)
CD la Next Advertising
Next este pentru mine un proiect serios și asumat, ca orice proiect personal.
Am cântărit destul de mult decizia, având în vedere că Next-ul este o agenție de dimensiune medie spre mare, cu o structură clasică, care se sprijină pe mai mulți piloni: creație, strategie, client service, media și unul destul de serios în digital. Este o diferență importantă față de ultimii opt ani, care implică responsabilitate.
Cred că principala mea misiune la Next ține de a reuși cu toții să vedem și să înțelegem același lucru despre ce înseamnă această meserie, să avem aceeași viziune.
Eu cred foarte mult că noi lucrăm în domeniul soluțiilor creative, oricare ar fi forma lor, iar atitudinea corectă față de un proiect este de neutralitate media, în care o campanie în digital poate fi la fel de importantă ca o campanie TV, deci vom încerca să strângem oameni cu competențe diferite în jurul fiecărui proiect. Precum exemplul lui Steve Jobs cu pietrele care, lovindu-se între ele, se șlefuiesc una pe alta.
Probabil că procesul va fi destul de contondent și gălăgios, dar sunt oameni foarte faini în tot Next-ul, de la seniori cum sunt Cezar, Ileana, Ioana, Ruxi, Wanda, Alex și, bineînțeles, Sorin, până la divizia de tineret Petra mare, Petra mica sau Solomone, iar calitatea campaniilor care vor ieși pe ușă va depinde în bună măsură de cât de diferite sunt creierele care vor sta la aceeași masă și nu doar de cât de la-fel-de-competente sunt ele.
Așa că am început un proces de reorganizare în agenție bazat, cum spuneam, în jurul proiectelor și al clienților, prin care vom forma trupe, găști sau echipe interdisciplinare din toate departamentele Next-ului, care vor avea ownership în găsirea soluțiilor creative.
Publicitatea în 2019. Mojo, tehnologie, activism
Legat de industria autohtonă, cred că a evoluat mult, a ajuns la o oarecare maturitate, sau poate tocmai a ieșit din pubertate și asta înseamnă mai multă claritate. Pare că se vede un drum al ei, propriu, un fel de școală românească de publicitate care a început, cred, să conteze și la nivel internațional. La asta, în mod clar, au contribuit mult inițiativele care au reușit să strângă în același loc lucrurile care ne uneau și ne inspirau decât cele care ne separau și ne hrăneau marele nostru ego creativ (care, până la urmă, doar ne făceau mai cu moț), iar una din cele mai importante inițiative a fost facerea ADC*RO-ului împreună cu Școala ADC*RO.
Singurul lucru pe care l-a pierdut industria asta este mojo-ul, cel puțin la nivel de percepție din exterior - și asta înseamnă, de fapt, mai puțin capital uman interesant și neașteptat, ca să zic așa, resursă de care eu cred că industria asta are și va avea mare nevoie în viitor.
Au cam început să se vadă din ce în ce mai des oameni care vor să "înceapă o carieră în publicitate" și mai rar, spre deloc, oameni care vor să "încerce să vadă dacă, nu știu... li se pare mișto să lucreze în publicitate", ca o (posibilă) vocație.
Eu zic că va fi foarte important în viitor lucrul ăsta, având în vedere că acum traiectoria pe care merge publicitatea și mai ales viteza cu care trebuie să se deplaseze/adapteze este clar legată de tehnologie.
Și e tare, și o să fie și mai tare, probabil... eu mă bucur pentru că niciodată creativitatea nu a dispus de atât de multe instrumente prin care să se manifeste și niciodată nu a avut posibilitatea să aibă atat de multe forme în atat de multe locuri noi.
Și tot datorită noilor tool-uri pe care le avem acum la dispoziție, publicitatea și comunicarea publică, în general, au la îndemână, în principal prin social media, mult mai multe detalii, nuanțe și informații despre cei cărora li se adresează, fapt ce influențează indiscutabil atât construcția și conținutul mesajului, cât și acuratețea evaluării răspunsului/reacției.
Publicitatea poate să-și atingă scopul și în același timp să încerce să facă lumea un loc mai bun. Deci, da, publicitatea nu poate să nu se implice în subiectele sociale cu adevărat importante. Este, însă, o linie foarte fină între parazitarea conversației și implicarea cu sens.
Cum mai umblă vorba despre festivaluri
Despre festivaluri, în mod sigur sunt relevante, au importanța lor și ajută la creșterea și dezvoltarea bussinessului. Pe de altă parte, nu cred că strategia unei agenții de publicitate se poate construi în mod serios doar sau în mare măsură în jurul competițiilor și nu cred într-o abordare în care participarea la festivaluri este un obiectiv în sine. Dar e mișto să iei și premii.
Obiective: pentru tine, creația Next, agenție per ansamblu
Obiectivele pentru 2019 sunt mai degrabă orientate spre interiorul organizației și felul în care vom reuși să ajungem acolo unde ne dorim, spre cât de repede și cât de bine se vor închega noile grupuri, eventual cu o infuzie de fresh blood, spre cât de coezive și coerente vor fi, astfel încât să reușim să ne atingem potențialul, să aducem clienți noi cu proiecte frumoase. Și cum zicea un mare clasic în viață: să facem să fie bine, să nu fie rău :)