Pe o piaţă tot mai competitivă, în care companiile şi brandurile se luptă cu toate armele pentru atenţia şi loialitatea consumatorilor, niciun detaliu nu mai poate fi lăsat la voia întâmplării. Mai ales atunci când vorbim despre business-urile online, în care platforma virtuală este primul şi, de multe ori, singurul punct de contact dintre companie şi clientul său. Orice semn de slăbiciune sau aroganţă faţă de cel pe care trebuie să îl convingi să-ţi cumpere produsul sau serviciul, orice neatenţie şi orice greşeală, în general, este aspru şi imediat amendată de cel care se află în spatele ecranului, fie că vorbim de laptop, smartphone sau tabletă. Pentru că astăzi, mai mult decât oricând, consumatorii sunt conştienţi de puterea uriaşă pe care o au şi cer să fie trataţi ca atare. Să fie respectaţi, să fie puşi în centrul universului companiilor şi să li se reamintească în mod constant de asta. În tot acest peisaj, tot mai multe business-uri online au început să conştientizeze importanţa specialiştilor în UX (User Experience sau satisfacţia consumatorului) şi investesc bugete impresionante în atragerea celor mai buni oameni din piaţă, dar şi în implementarea unor strategii de user experience care să-i detaşeze de concurenţă.
"8 din 10 oameni cărora nu le place ce văd atunci când intră prima oară pe un site îl vor abandona şi vor căuta serviciul sau produsul dorit în altă parte."
Atât de mare este impactul şi în astfel de termeni se calculează ceea ce astăzi este cunoscut ca User Experience sau, în alte cuvinte, experienţa utilizatorului în folosirea unui produs online.
Poate veţi spune că încrederea în brand şi calitatea intrinsecă a produselor sau serviciilor vândute sunt mai importante decât design-ul sau funcţionalitatea unui website. Da, dar nici încrederea şi nici testarea produselor (care poate converti o primă experienţă de consum într-un comportament fidel de consum) nu primesc nici măcar şansa de a fi câştigate dacă prima intercaţiune nu convinge.
Iar în aceste vremuri, în care consumatorul a ajuns la un nivel extrem de ridicat de sofisticare şi mult mai atent în privinţa celor cărora alege să le ofere timpul, încrederea şi, în definitiv, banii lui, este foarte uşor să-l pierzi dacă nu îi oferi o experienţă care să se ridice la nivelul aşteptărilor sale. Asta înseamnă design, funcţionalitate, responsivitate, adaptabilitate şi, cel mai important, centrare pe consumator.
Tocmai de aceea, astăzi, nicio companie care îşi defăşoară activitatea online nu mai poate fi competitivă fără un departament puternic de specialişti în UX.
Ce fac, însă, aceştia şi cum a devenit rolul lor unul dintre cele mai importante din strategia de dezvoltare a business-urilor?
În faza incipientă, un specialist în UX este mai degrabă un “psiholog” al online-ului, înţelege şi empatizează cu utilizatorul, creează profile ale acestora (Personas) compatibile cu obiectivele de business.
Toate acestea se fac având utilizatorul mereu în gând şi transformând produsul sau serviciul într-unul centrat de consumatorul final.
După ce creează profilele de utilizatori şi stabileşte obiectivul final, un specialist în UX se transformă într-un designer de UX.
De aici începe o fază minuţioasă de testare şi retestare astfel încât rezultatul final să se plieze perfect pe profilul utilizatorilor, comportamentul lor de consum, dar şi pe aşteptările pe care aceştia le au.
Chiar ei (utilizatorii) fac parte din procesul de testare „prematură”, în care se observă şi se analizează cât de uşor de utilizat este un anumit produs. Se referă la uşurinţa în parcurgere şi navigare, dacă utilizatorul realizează scopul produsului sau dacă parcursul pentru finalizarea unei acţiuni (achiziţionarea unui produs, aplicarea la un job, crearea unui profil etc.) este cel corect.
Cu toţii avem idei şi dorim să le punem în practică.
Lucrând în lumea fascinantă a startup-urilor (în special în Londra), am identificat câteva tipare care transformă o idee într-un business ce generază investiţii şi profituri uriase.
Regula nr.1 - O echipă de profesionişti
Ştim cum toţii vorba “sunt prea sărac să-mi cumpăr lucruri ieftine”.
Acest lucru se aplică şi în cazul oamenilor cu care colaborezi. Trebuie să te asiguri că angajezi profesionişti deoarece unul sau mai multi colegi cu puţină experienţă, dar mai ieftini, pot genera pierderi financiare mai mari decât te aştepţi şi, mai grav, efectele, la nivel de reputaţie în ochii consumatorilor, rămân pe termen lung.
Un startup are nevoie de “forta brută” generată de experienţa unui profesionist.
Totul se mişcă foarte rapid, nu există loc pentru greşeli şi timp pierdut. Din acest motiv, companiile de tip startup apelează la specialişti externi – oameni cu experienţă solidă, un fel de piloti de curse ai online-ului. Aceştia stau, de regulă, între 3-6 luni şi pun temelia produsului.
Regula nr. 2 - Investitorii
Investiţiile sunt vitale pentru un startup.
În cele mai multe cazuri, antreprenorii pornesc la drum cu ajutorul unor investitori de tip „angel” (prieteni, familie) pentru a finanţa echipa, sediul sau aparatura necesare.
Regula nr. 3 – Plus-valoarea pentru utilizator
Aceasta este cea mai importantă componentă din UX şi înseamnă, cu alte cuvinte, beneficiile pe care utilizatorul le primeşte din produs, fie că discutăm de beneficii funcţionale, emoţionale sau sociale.
Acest tip de plus-valoare atrage, inevitabil şi fără excepţie, utilizarea sau achiziţionarea produsului.
Regula nr. 4 - Nimic fără testare
Produsul trebuie testat minuţios încă din faza de început.
Feedback-ul utilizatorului este extrem de important şi trebuie să se ţină de acesta în permanenta.
Regula este simplă: testezi produsul - implementezi feedback-ul.
Acest procedeu continuă şi după ce avem o poziţionare formată.
Regula nr. 5 - Design-ul
Primul contact al utilizatorului cu produsul tău este unul vizual.
Şi prima impresie tot vizual se formează.
De aceea este crucial ca interfaţa grafică să fie atrăgătoare, modernă şi cât mai simplă!
Regula nr. 6 - MVP-ul
Pentru un Minimum Viable Product nu ai nevoie de foarte multe componente.
Nu îţi încărcă produsul cu funcţionalităţi care nu sunt necesare în faza de început.
Un MVP trebuie să reflecte ideea din jurul produsului tău şi să fie funcţional cu un minimum de componente.
Rolul principal al MVP-ului este testarea live a ideii tale.
După ce acesta este lansat, vei primi feedback şi, cu acesta, vei putea construi mai departe.
Regula nr. 7 – Fii diferit!
Ca regulă de bază, ideea ta trebuie să fie inovatoare.
Asta înseamnă să creezi o nouă piaţă sau să revoluţionezi modul în care o altă piaţă funcţionează.
Dacă există competiţie pe ideea ta, încearcă să vezi ce poţi aduce nou.
Nu de puţine ori am văzut cum o simplă caracteristică adăugată unui produs l-a propulsat în faţa competiţiei.
----
Victor Constantinescu este antreprenor, de profesie UX Specialist cu 15 ani de experienţă în domeniul IT. Ultimii 10 ani i-a petrecut în afara ţării, în domeniul UX, în lumea de startup business. A ajutat la scalarea şi succesul unor companii din Marea Britanie, Germania şi Emiratele Arabe Unite. În prezent, este consultant de business pentru companii de tip startup şi face parte din board-ul a două firme din Marea Britanie.
Extra Info: 30 UX Statistics
(sursa: Experience Dynamics )