[Dincolo de copertă] Alexe Popescu: Designul ar trebui să fie invizibil. Ca o haină care e atât de comodă încât nu o mai simți

[Dincolo de copertă] Alexe Popescu: Designul ar trebui să fie invizibil. Ca o haină care e atât de comodă încât nu o mai simți

Coperta unei carti este undeva intre logo, poster si ambalaj, da o definitie personala Alexe Popescu care, de 12 ani, face design de carte. Alexe a terminat inginerie mecanica in franceza la Politehnica din Bucuresti, apoi a dat la Arte si a obtinut o diploma in graphic design in 2002. Lucreaza cu Publica din 2007 si a realizat designul a sute de carti, de la colectii de literatura sau de stiinta, pana la Nonficţiune pentru copii şi adolescenţi sau carti de activități creative. Nu s-a oprit doar la design, ci a si scris o carte, alaturi de Doru Somesan: RO-KIT Identitate românească în 50 de componente.

Cred ca in ultimii ani cultura vizuala a publicului din Romania s-a imbunatatit, din cauza ca pe rafturile librariilor apar tot mai multe carti bine facute, spune Alexe

Designul de carte din Romania e din ce in ce mai bun, in fiecare an, crede el. Din pacate, insa, designul bun este reprezentat mai curand in proiecte independente, artistice, in tiraj mic. Alexe si-ar dori ca marii editori sa acorde designului mai multa valoare si astfel sa avem carti frumoase si in tiraje de masa.

 

Începutul

Dupa ce am terminat inginerie mecanica in franceza la Politehnica din Bucuresti, am des, coperit "calea" si am dat la Arte unde am terminat cu o diploma in graphic design in 2002. Au urmat experiente de lucru variate, incluzand lucrul la o tipografie, asistent la facultate, artdirector in publicitate si joburi freelance.

In 2007 lucram ca inhouse designer pentru un grup de companii care s-a extins si cu o editura, Publica. Lucrez si astazi cu placere in aceasta echipa.

 

Prima carte

Prima carte a fost Funky Business de Jonas Ridderstråle si Kjell Nordström, un hit al literaturii non-fiction, care schimba radical modul de raportare la mediul de afaceri. Cartea nu a avut mari probleme, cu exceptia reproducerilor alb/negru pe hartie volumica, din cauza masinii de tipar rotative.

Imi amintesc  cu placere de standul Publica de la Bookfest 2007, care continea doar aceasta carte :) Pentru podea am pastrat betonul pavilionului, pe care l-am imprimat stencil cu identitatea cartii. Textura podelei a urcat prin foto si pe pereti. In rest o canapea rosie, un sistem modular de cutii si un LCD pe care rulau cei doi autori cheliosi suedezi.

 

Cele mai importante lucruri în designul de carte

Folosirea tipurilor de litera, a tipurilor de hartie, de cerneala, a tipurilor de legatorie. Am invatat si sa gestionez diferite limitari, care reprezinta de fapt adevarate provocari creative.

 

Etapele de creație

Totul pleaca de la "naming". De multe ori traducerea in romana a unui titlu creeaza lungi discutii. Apoi incep sa dezvolt idei legate de acest titlu/subtitlu. Orice text este foarte important in economia copertei, stilul de designul pe care il propun fiind de obicei Typography (folosirea exclusiva a literei). Documentarea e importanta, vine ca o acumulare a micilor doze online zilnice, dar si cu excese ocazionale.

 

Particularitati

Produsul "carte" ar trebui sa fie cat mai usor de folosit (citit, rasfoit, gasit, transportat, stocat). Aici intra multe variabile - formatul (cat mai ergonomic, cu sau fara clapete, hard cover sau paperback), tipurile de litera (combinatia de fonturi display si text, spatierea lor), layout-ul copertei (1, 2, 3, 4 si cotor plus eventual si supracoperta daca e cazul) si de interior (gestionarea proportiilor dintre elemente precum si a spatiului alb), tiparul (policromie sau culori speciale, tipul de hartie) legatoria (coasere, sau brosare la cald), finisari (plastifiere, lacuire, timbru sec etc).

Din pacate, anumite detalii de productie nu ies mereu cum ar trebui (ex. gradul de negru, o legare prea rigida, diferente de culoare intre tiraje). Designul depinde si de tipul de carte. Pentru cele care propun o citire liniara, de exemplu, designul ar trebui sa fie invizibil. Ca o haina care e atat de comoda incat nu o mai simti.

 

Cine da feedback

Feedback-ul e dat in majoritatea cazurilor de editor, dar sunt si cazuri in care avem si si feedback-ul autorului. In general, un design bun se accepta rapid. Dar exista si cazuri in care e nevoie de clarificari, si este foarte provocatoare constructia unei argumentari in jurul raportului functie/forma.

 

Carti dragi la care ai lucrat

Mi-a placut foarte mult sa lucrez la designul colectiilor Publica: Victoria books - selectie de biografii, Narator - povesti reale bine scrise, Publica Extra - cărți de activități creative și recreative pentru toate vârstele, Co-lectia de Stiinta sau Publica Youngster - Nonficţiune pentru copii şi adolescenţi/Subiecte educative în texte captivante.

Probabil mi-a placut cel mai mult sa lucrez la propria mea carte, scrisa impreuna cu Doru Somesan: RO-KIT Identitate românească în 50 de componente.

 

Designul de carte in Romania

Designul de carte din Romania mai bun in fiecare an. Este in parte meritul concursului Cele mai frumoase carti din Romania, dar si a cresterii atractivitatii acestui domeniu pentru din ce in ce mai multi designeri. Din pacate designul bun este reprezentat mai curand in proiecte independente, artistice, in tiraj mic. Mi-as dori ca marii editori sa acorde designului mai multa valoare si astfel sa avem carti frumoase si in tiraje de masa.

 

Clisee

Cliseele ar fi folosirea bazelor de imagini, si a acelorasi fonturi sau a hartiei offset, cu un alb sanitar. De asemenea o calitate slaba a copertei 4. Trenduri actuale: type, minimal, senzorial.

 

Cititorii

Coperta unei carti este undeva intre logo, poster si ambalaj. Este forma care te ajuta sa faci un pas spre continut. Daca si acesta e convingator, ramane doar testul pretului.

Cred ca in ultimii ani cultura vizuala a publicului din Romania s-a imbunatatit, din cauza ca pe rafturile librariilor apar tot mai multe carti bine facute.

 

Topul tau

Veche Ro: Circuite integrate liniare, C Bulucea, 1975, designer necunoscut

Recenta Ro: Sofica de Jusin Baroncea si Ioana Trusca, design Radu Manelici

Recenta straina The Catcher in the Rye, designed by Wang Zhi-Hong for Rye Field Publications

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related