In vreme ce lumea din Cluj discuta in verva despre start-up-uri, mai putin intalnite sunt conceptele originale, design thinkingul sau managementul inovatiei. Lucru care nu a ramas neobservat de Adrian Docea si echipa Heraldist & Wondermarks, familiarizati in acelasi timp cu costurile ridicate pe care le implica pregatirea oamenilor la scolile alternative din Vest (zboruri, cazare, diurna, transport etc).
Din aceste doua lipsuri, knowhow si acces, a aparut ideea fondarii unei scoli la standardele Vestului, bazata si gandita pentru Europa de Est: St.Brendan - The European School of Innovation, un demers not-for-profit al Heraldist & Wondermarks care a organizat pana acum 5 masterclass-uri gazduite de profesori de elita, profesionisti premiati la festivaluri ca D&AD sau Cannes, sau reprezentand universitati de top.
Echipei din jurul St.Brendan i s-a alaturat si Mihai Coliban, aflat pana de curand intr-un sabatic in Londra, unde studia chiar inovatia. Din rolul de Headmaster, Mihai se ocupa de programa scoala, selectia si negocierea cu trainerii, formatele cursurilor si altele. Pana acum, temele abordate au venit din sfera marcomm, dar Mihai spune ca pe viitor scoala se va extinde spre arhitectura, film sau ilustratie, dar si in zone neconventionale, cum ar fi, "de ce nu, innovative cooking classes sau meserii pe cale de disparitie". Povestea pe larg, mai jos.
90% dintre cursurile St.Brendan vor avea loc in Cluj si in imprejurimi; la finalul lunii februarie insa, scoala se lanseaza si la Bucuresti, printr-un eveniment gazduit de Erik Kessels, unul dintre cei mai cunoscuti creativi europeni si fondatorul agentiei independente KesselsKramer.
O scoala de inovatie pentru Europa de Est
Adrian Docea: St.Brendan e un proiect creat de Heraldist & Wondermarks. Pentru ca proiectul s-a nascut in Cluj, am fost expusi foarte devreme la o industrie IT care crestea rapid. Ne-am dat seama ca suntem intr-un oras cu 20.000 de oameni in IT in care toata lumea vorbeste despre startup-uri, insa aproape nimeni nu stie sa creeze concepte originale, sa faca ideatie accelerata, design thinking, managementul inovatiei.
E o problema uriasa, o mare oportunitate ratata. Nu poti sa ai 20.000 de IT-isti captivi intr-o industrie de outsourcing si 2 oameni creativi. Cum vom crea inovatie Made in Romania in acest fel? Si asta e Cluj. In restul Romaniei, problema e si mai grava. De asta s-a nascut Scoala de Inovatie.
Mihai Coliban: St.Brendan e pentru estici din mai multe motive: in Vest au Miami Ad School (Hamburg), Hyper Island (Suedia, UK), Thnk (Amsterdam), Berlin School of Creativity, cursuri D&AD (UK), plus toate universitatile simandicoase la care isi trimit unele companii angajatii si est-europenii mai cu bani, copiii. Noi avem Scoala ADC, cate ceva pe la IAA si cam atat. In jurul nostru - nici atat.
Ca sa faci scoala in Vest, te costa o caruta de bani, in general; Olanda si Finlanda sunt exceptii. Mi s-a parut ca are sens sa-i luam chiar pe unii dintre cei pentru care trebuie sa platesti cate 1.000 de euro pe zi, in Londra sau Berlin, si sa-i aducem in Romania, ca sa predea exact aceleasi cursuri, insa la 1/8 (o optime, da, nu e o greseala) din preturile vestice.
Masterclass in Art Direction - Alexandra Taylor
Echipa implicata. Rolul de Headmaster
Mihai Coliban: Intreaga echipa Heraldist e implicata: Elena Hurjui (CEO Heraldist), avem un excelent Project Manager - Brindusa Inocan, Andy Daniluc si echipa de creatie din Heraldist trag din greu la campanii si, deloc in ultimul rand, S-P Mahony (CEO Heraldist) isi foloseste legaturile din zona pentru ca atrage clienti si a raspandi vorba despre St.Brendan. O echipa internationala, intr-adevar, insa, important e "echipa", inainte de orice.
Personal, il stiu demult pe Adrian. Stiam ca, dupa Moscova, face chestii misto la Cluj si abia asteptam sa-mi dea un challenge (eu sunt rezervat si modest, nu ma bag peste oameni). Si provocarea a venit in iunie 2018. Am citit, am asteptat doua zile, ca sa nu para ca-s prea entuziasmat, si m-am bagat.
Cu St.Brendan, Adi mi-a deschis ochii asupra unei realitati care ma muncea de multi ani - sunt varza la networking si la sharing. Asa ca am decis ca e momentul sa iau masuri radicale, pentru ca am intalnit, efectiv, mii de oameni misto si am hotarat sa folosesc conexiunile alea si tot ce am invatat, in general.
Rolul de Headmaster presupune a face programa scolara, a gasi mentori si a negocia cu ei, a gandi formate, a face un plan de business si multe altele.
Cui se adreseaza St.Brendan?
Adrian Docea: Din Industria tech: startuperi plus product managers si marketers din companii tech mari. Din industriile creative: oameni cu profiluri foarte diverse, de la publicitari la artisti plastici. Din companii romanesti medii si mari si din corporatii: oameni de marketing, R&D, product management, company management.
Pentru ca 90% din masterclass-uri, bootcamp-uri si evenimente vor fi in Cluj si in imprejurimi, audienta e impartita intre Ardeal si orasele care au conexiuni aeriene rapide cu Clujul, in special Bucuresti, in viitor Budapesta si alte orase.
Mihai Coliban: Ne adresam oricarei industrii care are nevoie de creativitate si inovatie, cu focus pe Transilvania, care e si catch-wordul nostru cand facem propunerile catre potentialii mentori si, pana acum, a mers destul de bine. Speram ca participantii sa vina din antreprenoriatul mare si mic, dar si din freelance si corporate, pentru care exploram si niste programe pe termen mai lung.
Ca exemplu de diversitate, pe masterclassul de Creative Writing, am avut nu mai putin de sapte angajati ai unei firme imobiliare din zona, care s-au aratat a fi extrem de talentati. Depinzand de profilul mentorilor, vorbim si cu oameni care vor sa exploreze industrii, dar si cu profesionisti cu experienta.
Masterclass in Creative Writing - Will Awdry
Constructia proiectului, pe principiul agilitatii
Adrian Docea: Am asteptat peste un an sa gasim un sponsor cu care sa lansam scoala. Nu l-am gasit, asa ca am inceput-o cu banii de buzunar. Suntem o tara cu o criza serioasa de resurse creative. Vrem sa rezolvam problema asta. Inca nu suntem la stadiul de break-even, inca sponsorizam partial proiectul, dar cu timpul vom fi sustenabili. De jumatate de an suntem singura scoala de inovatie din partea asta de lume, aducem cei mai tari profesori de pe continent si vrem sa continuam sa crestem.
Scoala asta a aparut si dintr-o frustrare: incepuseram sa trimitem oameni la masterclass-uri spre Londra, Barcelona, Berlin, si ne-am dat seama ca un masterclass de 6 ore pentru o persoana ajungea sa ne coste peste 1.000 euro, cu tot cu zboruri, cazare, diurna, transport si costul propriu-zis al masterclass-ului, care e in jur de 650 euro pe zi. Am reusit sa aducem aceleasi masterclass-uri, cu aceiasi profesori, la un cost/zi de aproape 10 ori mai mic.
Daca esti o companie cu ambitii creative din Romania, e o sansa unica sa-ti poti trimite oamenii la masterclass-uri la niste costuri atat de mici.
Mihai Coliban:"Agil" inseamna ca vorbim idei si formate noi in permanenta, pe de o parte, si ca facem tot posibilul sa invatam din experiente, pozitive si mai putin pozitive pe de alta parte.
Apreciez mult faptul ca Adi, cand are o idee, o prototipeaza si o lanseaza cat mai repede. Lumea a devenit foarte competitiva si, daca astepti sa ai produsul perfect, ti-o ia altcineva inainte. Frumusetea unui proiect "agile" e ca nu sunt retete, totul e un experiment, vezi din mers daca o idee functioneaza, etapa de evaluare a modelelor teoretice e foarte scurta in St.Brendan. Suntem "doers".
Naming
Adrian Docea: Am vrut ca Scoala de Inovatie sa devina un hub educational important pentru Europa, de aceea are un nume international, nu am vrut musai sa fim interesanti. Am vrut sa avem o pozitionare clara, iar St.Brendan e protectorul exploratorilor. Scoala asta e o scoala pentru exploratori. Pe scurt: “St.Brendan School of Innovation. The Bold. The Brave. The Great Explorers”.
Mihai Coliban: Eu am primit brandul gata facut si, desi prima reactie a fost "cine naiba mai e si St.Brendan, asta?", am descoperit valoarea ideii de a da oamenilor un role-model, un tip de personalitate in care sa creada. Deci, St. Brendan The Explorer it is, pentru ca, nu-i asa, adesea "the way creates the will", nu doar invers.
Trainerii si domeniile atinse
Adrian Docea: Deocamdata, i-am adus din Londra & Tarile Nordice. Cel mai probabil vor continua sa vina intr-o proportie mai mare din acea zona, pentru ca e foarte dezvoltata pe skill-uri creative.
Am incercat sa aducem oameni care sunt considerati elite in domeniul lor. De exemplu, cand am adus un profesor de Art Direction & Design, a fost vorba de Alexandra Taylor, titulara masterclass-ului de art direction al D&AD in ultimii 10 ani, o profesoara validata de elita industriei britanice de advertising.
Pentru presentation skills am adus un profesor care lucreaza cu Oxford University si London School of Economics. Cam asta e standardul de calitate pe care vrem sa-l sustinem. As vrea sa aducem la Cluj in fiecare luna profesorii pe care n-am visat vreodata sa-i avem in Romania.
Mihai Coliban: Cum zicea si Adi, avem o sursa de mentori preferata, insa exploram si valori locale cu siguranta, veti vedea curand.
Programa si masterclass-urile
Mihai Coliban: Pana acum, am lucrat mai mult cu oameni din categoria pe care o stapanim cat de cat (cum spuneam, sunt si modest): marketing si comunicare. Am atins, insa, si Service Design si Intrapreneuship. Vrem sa mergem si mai departe, de la arhitectura la film, ilustratie, packaging pana la - de ce nu - innovative cooking classes sau meserii pe cale de disparitie.
Masterclass in Service Design - Sergey Yanovskiy
Suntem implicati 100% in facerea programei si alegerea disciplinelor in functie de ceea ce dicteaza si mentorii. Pana acum, si mi se pare bine asa, pentru ca asa ii alegem: mentorii raspund de designul masterclassului lor.
Le discutam inainte, setam obiective, dam niste directii, vorbim despre audienta potentiala, insa intervenim minim in design, fiecare mentor fiind o autoritate in domeniul lor.
Formatul e agil si el - organizarea unui masterclass e o ecuatie cu multe necunoscute, care trebuie rezolvata cu rezultate maxime pentru toti participantii. Toate elementele sunt interdependente: subiect, mentor, fee, costuri, locatie, numar de studenti (multi mentori impun un numar-limita de studenti, pe care il respectam), preturi, campanie de comunicare samd.
Audienta medie e de 21 de participanti pe masterclass. Am primit feedback foarte pozitiv (cand am primit), nimic de implementat urgent. Avem formulare de feedback pentru fiecare masterclass in parte, insa nu pot sa zic ca se inghesuie lumea sa le completeze.
Viitor apropiat, viitor indepartat
Mihai Coliban: Vom avea, pe 22-23 februarie, lansarea St.Brendan in Bucuresti, la ArCuB, in parteneriat cu Art Directors Club of Romania, The Institute si IQads, la care va asteptam. Pivotul acestui eveniment e Erik Kessels, de la faimoasa KesselsKramer din Amsterdam, langa el vor veni Vali Suciu, presedintele ADC*RO si alti cativa invitati foarte interesanti. Subiectul:"Creative Bravery" si dihotomia Arta vs. Publicitate.
In prima zi avem cateva prezentari, un panel si networking. A doua zi se va intampla intr-un grup mai restrans, maximum 20 de participanti, si va fi un hibrid de "portfolio review" intr-un format interactiv/provocator si un masterclass.
Pe mai departe, vrem sa lansam formate noi, sa abordam mai cu incredere si subiecte/domenii din afara comunicarii. Vom ramane la frecventa de un masterclass pe luna, cu o limita de 30 de participanti, planuim bootcamps specializate de cate-o saptamana, ne gandim cum putem lansa in orase europene... Avem planuri mari, ne vom bucura daca se vor intampla si alea mici, la inceput.