Piko Creative a apărut printre cărți. Divizia de design a editurii Cu Drag din Republica Moldova, deținută de Petru Șarcov, a fost fundația pe care au construit doi designeri cu o viziune comună: a face lucrurile "peste limite". Iar Constantin Șarcov și Eugen Catruc au respectat cu brio filosofia autodepășirii: cel mai premiat și publicat proiect Piko este o reinterpretare a blazonului oficial al Țărilor de Jos, la care s-a lucrat timp de 6 luni (design, construcție manuală, asamblare, fotografie și final edit), cu toate etapele documentate într-un video de 16.000 de cadre. Orientarea spre craft s-a văzut, totodată, și în proiectele comerciale - tot prin 2015, Piko lucra la 5 fonturi handmade din zahăr brun pentru un proiect digital.
Consolidarea agenție de design și comunicare Piko Creative a implicat, între altele, și schimburi de experiență valoroase: echipa Piko, în frunte cu Constantin, a trecut prin internshipuri la Cohn & Jansen JWT și Carioca în perioada 2011-2012, formând ulterior un departament propriu de producție orientat către agenții străine. Iar, mai recent, Constantin a lucrat timp de-o lună la McCann Bucharest, prin programul McCann Incubator.
Piko 1.0 a durat 6-7 ani. Ani de investiții, festivaluri, oficii mai scumpe decât puteam să ne permitem și învățare prin experimente și greșeli. Nu regret nimic, dar acum aș începe afacerea după internship/lucru în cadrul unei agenții mari. Ne-a costat foarte mult timp căpătarea experienței.
Toate astea ne aduc în prezent, la Piko 2.0. O agenție premiată, cu profit constant în ultimii 3 ani și, nu în ultimul rând, un an de activitate în Amsterdam, lucrând cu clienți din zona start up-urilor. Proiectele de-acasă nu lipsesc și nici clienții români nu se țin departe: Piko a lucrat până acum cu EA Sports Bucharest, Danube Footwear sau Microgreens România.
Peste alți 10 ani, Constantin plănuiește o reîntoarcere la origini în forma unei cărți dedicate agenției. Momentan ne aflăm pe la jumătatea narațiunii și draftul e cât se poate de promițător:
Primii pași
Eu am crescut într-o familie iubitoare de cărți. Tatăl meu a fondat câteva tipografii și o mare parte din copilărie mi-am petrecut-o între mașini uriașe de tipar. În adolescență am fost interesat de cultura hip-hop, graffiti și desen, iar în perioada școlii, datorită Nopții Devoratorilor de Publicitate de la Chișinău, am căpătat o pasiune pentru publicitate.
În clasa a 10-a deja știam că-mi doresc să devin designer grafic și să fac coperți de cărți. Am intrat apoi la Facultatea de Arte Plastice și Design la Universitatea Ion Creangă de la Chișinău, la cei mai buni profesori de grafică pe care i-am găsit la noi - Simion Zamșa și Alexandru Ermurache.
Pe atunci, tatăl meu avea editura Cu Drag, unde Eugen Catruc era designer grafic. Cu el am fost la Noaptea Devoratorilor de Publicitate, am văzut că avem viziuni comune și am zis să deschidem o agenție de design și comunicare așa cum ne place nouă, peste limite.
Se întâmpla la sfârșitul anului 2007. Ne uitam la Sagmeister atunci, de fapt ca și acum, doar că atunci nu știam cine e, ci doar de proiecte precum Casa da Musica etc :) Simțeam că putem face mai mult decât face piața locală, și asa am început. Cu mult curaj, școală bună în spate și zero experiență în afaceri.
Piko 1.0
La început, ofeream mai mult servicii de branding și packaging, dar încercam să flirtăm și cu proiectele de publicitate. Primul nostru client a fost Asociația Contabililor și Auditorilor Profesioniști, cunoscută drept ACAP, unde am folosit niște rulouri de hârtie albă care să simbolizeze cecurile.
Inițial, nu eram entitate aparte, ci parte a editurii Cu Drag. În primii ani, echipa noastră era formată din 4 oameni: eu (copywriter), Eugen (art director), account manageri (au fost mulți, în primii doi ani am schimbat cam 4-5 accounți) și Petru Șarcov, tatăl meu, care era directorul editurii și cel mai experimentat om dintre noi la capitolul business.
Primul nostru oficiu era într-o uzină sovietică, cunoscută drept “Vibropribor”, care pe timpuri producea cutii negre pentru avioane. Oficiul era drăguț, dar trebuia să treci prin cele 9 porți ale iadului ca să ajungi înăuntru, la propriu.
Proiectele veneau în mare parte de la editură, iar noi eram SWAT design team. Ne doream să facem mai mult și experimentam, construiam, fotografiam, nu ne gândeam deloc la remunerație. Primele proiecte care merită atenție au fost Under Break și Festina Lente.
Primul nostru premiu ni l-a adus un print cu o dinamită și o țigară, pentru un concurs de campanii sociale anti-fumat. Atunci am decis să nu mai lucrăm vreodată cu producătorii de tutun, principiu valabil și-n prezent. Ulterior, au început să vină premii și distincții precum AdPrint, Golden Award of Montreux, KIAF Gold, New Creatives, Luerzer’s 200 best etc.
Piko 1.0 a durat 6-7 ani. Ani de investiții, festivaluri, oficii mai scumpe decât puteam să ne permitem și învățare prin experimente și greșeli. Nu regret nimic, dar acum aș începe afacerea după internship sau lucru în cadrul unei agenții mari. Ne-a costat foarte mult timp căpătarea experienței.
Apropo de experiență: internshipul ca tool de dezvoltare
Primul nostru internship a fost datorită printurilor pentru Felicia Optica. Așa am făcut cunoștință cu Emilian Olaru, la acel moment art director la McCann Moscow. I-au plăcut mult și am început să ne scriem. Deși citeam absolut tot ce găseam legat de advertising, simțeam că ne lipsește experiența “muncii în teren”.
Emilian este art director senior cu o experiență de invidiat, a fost la Cohn & Jansen încă de la începuturile agenției, BBDO Moscow, McCann Russia și alte agenții mari. L-am rugat să ne ajute cu o recomandare pentru un internship la una din agențiile la care a lucrat, și așa am ajuns în 2011 la Cohn & Jansen JWT București.
Acolo am făcut cunoștință cu Andrei Cohn, Nadejda Ghilca și Andrei Ignat Harald; a fost primul nostru contact cu o agenție de rețea și, deși internshipul nu a durat mult, am fost atenți să învățăm cât mai multe de la ei. Pentru ospitalitate și oportunitate le suntem recunoscători până-n prezent.
Peste un an, tot cu ajutorul lui Emilian, am ajuns la Carioca, unde am stat cu băieții 2 săptămâni să învățăm producție. Având aceste două lumi super diferite, am decis să le îmbinăm în ceea ce ulterior a devenit Beauty & the Beast (B&B) - departamentul de producție al agenției, prin care ofeream agențiilor străine servicii de CGI, creative retouching și illustrații craft. La acest moment, B&B este entitate independentă cu oficiul la Kiev. Am învățat multe de la partenerii mei Eugen și Andrei, fapt pentru care le sunt enorm de recunoscător.
Cel mai recent, am participat la programul McCann Incubator; pentru că marea parte a ultimilor 10 ani mi-am petrecut-o în Piko, am decis să aplic, am vorbit cu Jonay Sosa și așa am ajuns la McCann Bucharest timp de o lună în care am lucrat cât 3 și-n care am avut ocazia să învăț mult.
Acolo le-am cunoscut pe minunatele colege Marifer, Clara și Belen și super terminatorii de la McCann: Jonay Sosa, Maria Carillo, Miruna Nițu, Cătălin Dobre, Andres Vergara și am avut ocazia să lucrez pentru branduri precum Coca-Cola, Fanta, L’Oreal, National Geographic, KFC, Vodafone, Pizza Hut, Call of Duty Black Ops, MasterCard.
Să știți că este greșit să gândim că internshipurile sunt doar pentru studenți. Oricine are nevoie de o schimbare de mediu și de ambianță pentru a ieși din zona de confort și pentru a se dezvolta. Mai ales un conducător de afacere. Pentru mine a fost ideal ca timing. De obicei, în august, atât la Chișinău, cât și în Amsterdam, se lucrează în ritmuri mult mai lejere.
Cele mai cele proiecte
Printre cele mai complexe proiecte este I WILL MAINTAIN, în același timp cea mai premiată și publicată lucrare a noastră.
Suntem foarte mândri și de identitatea Parlamentului Republicii Moldova, proiect de durată și foarte complex. La Piko glumim că cel mai bun teambuilding este să faci o identitate pentru Parlament. Cel puțin la noi, în proiectul dat, au fost implicați absolut toți membrii echipei.
Ne mândrim și cu The Chosen Dot, pentru WorkFor Switzerland, proiect realizat împreună cu colectivul de animatori 4inaroom (Sandu, Alyona, Șerban).
Și nu aș putea omite colaborarea cu Bitfury, în care am lucrat câte 15-16 ore zilnic, timp de 6 luni, și-n care colaboram, dar și concuram pe același segment cu agențiile The Clients Moscow și Ogilvy New York.
Piko 2.0
Simțeam de o vreme că, neavând aspirații de rețea, ne rămâne cam puțin loc pe piața din Moldova. Am început să analizăm perspectivele de extindere internațională și așa am ajuns la următoarea listă:
1) Berlin
2) Amsterdam
3) undeva în Țările Baltice
4) București / Kiev / Moscova
Locația trebuia să întruneasca criterii precum: potențial de extindere, școală și comunitate puternică de creativi și designeri, să ofere credit de PR (cu regret, cât de bun nu ai fi, odată ce ai scris Chișinău lângă numele companiei, bugetele scad în 10) și să nu trebuiască să ne vindem sufletul, financiar vorbind.
Am ales în final Amsterdamul pentru că întrunea toate aceste puncte: era mult mai simplu de a deschide un BV decât GMBH în Berlin, toată lumea vorbește engleza, procesul de înregistrare e relativ clar și nu foarte costisitor - și, cel mai important, acolo o aveam pe Daniela, fostul nostru client și actualul producător, care ne-a convins și ne-a ajutat să ne punem pe picioare acolo, fapt pentru care, într-o zi, o să-i construim un monument din bronz cu o pisică în mână.
Mai apoi, am început să lucrăm cu Gabi, care a făcut mult hype în comunitatea startup-urilor de acolo, și lui la fel, îi mulțumesc pentru implicare. A fost greu, dar acum, după un an, când văd că încet-încet au pornit proiectele, zic că a fost un pas reușit. Avem mare noroc de toți prietenii care ne-au ajutat cu contacte și recomandări. La momentul acesta avem 4-5 proiecte active acolo, ceea ce e peste așteptări.
Pe cei care doresc să repete pasul nostru îi atenționez că, cel mai probabil, în primii ani vor investi mai mult decât vor câștiga, deci e un joc de termen lung. La fel, în Olanda nu poți avea oficiu într-un apartament, you simply don’t fuck with the Dutch law.
Clienții olandezi
Am reușit să refuzăm clienți, am câștigat alții noi, ne mărim încetișor lista de parteneri și încercăm să câștigăm cât mai mult prin word-of-mouth.
Colaborăm cu Are We Europe Foundation, niște jurnaliști tineri super pasionați cu care am făcut deja două proiecte pe digital storytelling: Edges of Europe și The Road to__, Babymoon, startup care se ocupă de producerea primul smart baby carrier, DeepDee, startup din domeniul medicinei și primul nostru client olandez sau Alex Sharp, cu care colaborăm la seria de evenimente techno WNTRGRND, ce au loc iarna aceasta în Amsterdam.
Aici doresc să mulțumesc Monicăi Jitariuc pentru recomandare și susținere, Andrews: Degen, HOME ERS, Dutch Embassy Office in Moldova.
Tot pe partea de proiecte, o mică istorioară: de ziua Regelui în Olanda am făcut o serie de postere din care puteai să decupezi o sabie și o coroană de rege și regină; aveau și un QR code care trimitea spre un playlist spre Spotify despre Kings & Queens. Astfel am sărbătorit primul nostru Koeningsdag. Big up colegului Gabi pentru inițiativă.
Biroul din Amsterdam face new business și, pe lângă perspectiva globală a lucrurilor, ne dă acces la resursele creative, legale și culturale ale lumii noi, pe care le implementăm pas cu pas în oficiul din Chișinău. Pentru unii clienți e mai comod să facă operațiuni cu oficiul din Olanda, aici suntem într-o jurisdicție compatibilă cu țările din care provin.
Poate sună a Captain Obvious, dar diferența între a face business în Chișinău și în Amsterdam e foarte mare. În Chișinău, pentru o operațiune simplă, ai nevoie de 3 zile, 2 bănci, o lumânare la biserică, aspirină și 2 contabili. În Olanda, în 5 minute ne facem singuri transferurile, iar Blair, contabilul nostru neo-zeelandez ne consultă și ne pregătește rapoartele la Belastingdienst (ANAF-ul olandez).
În R. Moldova mă simt la fundul unei prăpastii unde e cald, dar nu văd nimic în jur, iar în Olanda mă simt ca într-un balcon sus-sus, unde sunt mic, e frig, dar în schimb, am în fața ochilor o panoramă de invidiat.
Evoluția businessului Piko Creative
Nu voi da cifre dar pot să vă spun simplu, primii 7 ani, Piko a lucrat în 0 sau chiar în minus. Iar în ultimii 3 ani suntem constant în profit, resurse ce putem să le investim în dezvoltarea noastră. Suntem ca și oamenii din America Latină, nu extrem de bogați, dar fericiți.
La nivelul serviciilor, pentru moment, proporția adusă în business e următoarea: 60% design, 30% advertising și creativitate, apoi 10% consultanță. Evoluția o vedem spre îmbinarea tot mai strânsă a digitalului, designului și creativității. După experiența McCann, vom împinge și mai mult direcția de comunicare și publicitate.
Ce s-a schimbat fundamental este că nu ne mai gândim doar la portofoliu; începem de la problema clientului, ca după ce găsim o soluție eficientă să o plasăm pe Behance, și nu invers. Ne-am maturizat, era și timpul :)
Un scop este să păstrăm tot rock’n’roll-ul pe parcurs.
Planuri
În Olanda suntem la început de drum - și mă simt ca în Piko acum 10 ani - dar clienții văd că nu suntem începători, că avem experiență și premii, și le este interesant să încerce altceva față de piața locală. La început eram verzi și pe alocuri prea încrezuți, deseori refuzam proiecte. Acum mi-am spus ca voi face tot posibilul să nu dau voie niciunui potențial client să plece măcar fără vreun sfat sau o recomandare.
Oficiul din Amsterdam este cel mai de perspectivă plan pentru Piko, de acolo vin cunoștințele, know-how-ul și eventual și bugetele. Vrem să-l dezvoltăm pas cu pas, să simțim bine pământul și să mergem înainte.
Oficiul din Chișinău merge stabil, avem o rețea de clienți de nota 10, care au încredere în noi și cu care suntem mândri să lucrăm. În același timp, lucrăm tot mai mult cu clienți din România, clienți minunați precum EA Sports Bucharest, Danube Footwear - primul skateshoe românesc, Microgreens România.
Partea frumoasă când suntem 10, nu 200 de oameni, e că nu e complicat să ne mutăm sau să lucrăm din alt punct al planetei. Am decis să investim mai mult în cultura Piko și în echipă decât în festivaluri.
Plecăm la OFFF Barcelona deja al doilea an consecutiv, am fost la Dutch Design Week în Eindhoven cu toată echipa, unde am sărbătorit un an de business în Olanda, facem Salad Fridays, pe scurt, la noi e vesel.
Specializarea voastră, după 10 ani
Piko este o agenție care combină ideile, strategia, designul grafic, experimentele vizuale și bunul gust. Ne place să experimentăm și să primim plăcere din proces, nu doar din rezultat. În rest, după cum spun 123Klan: style is the message.
Unde vă vedeți peste alți 10 ani? :)
În 10 ani vreau să avem o agenție despre care să scriem o carte.