Pe 2018 și-a lăsat amprenta influencer marketing, spune Raluca Ghilea, Co-Owner Perceptum: A fost anul în care influencerii au devenit asul din mâneca al tuturor campaniilor de succes. Iar 2019 va urma aceeași cale, crede ea.
2019 va fi, cu siguranță, anul în care brand purpose și programmatic marketing vor fi trendurile câștigătoare, puternic interconectate.
Continuăm să extragem învățăturile lui 2018 și să privim cu lentile optimiste 2019. La început de an, găsim și unele roz.
2018 pe scurt
Influencer marketing. A fost anul în care influencerii au devenit asul din mâneca al tuturor campaniilor de succes. Bloggerii și vloggerii au împărțit o felie foarte mare din tortul notorietății brandurilor, iar 2019 se anunță și mai empowering pentru liderii Social Media.
În publicitate
2018 a fost un an bogat pentru publicitate. De fapt, este foarte probabil să vorbim despre cel mai bogat an de după criză. Estimarile pentru investiții media inclusiv TV depășeau 450 milioane de euro, cu o creștere de 10% față de 2017. Totul e pe creștere la capitolul investiții în pubicitate. Televiziunea, radioul, online-ul, social media, dar și outdoor-ul preferat mai ales de retaileri și clienți din FMCG sau finance. 2019 promite să mențină creșterea și să pornească în forță, încă din primul trimestru.
În agenție
Echipă, curaj, deschidere, tehnologii, multă documentare, campanii integrate de la concept la implementare, storytelling, emotie... A fost un an intens, ne-am mărit echipa, am crescut ca business, ne-am îmbogățit portofoliul de clienți. Credem foarte mult în ceea ce facem, as putea spune că pasiunea e parte din cultura Perceptum.
Cuvântul anului
Viralizare. Nu mai putem spune că un public ideal e doar un public care reacționează la mesajul publicitar. Un public ideal e cel care distribuie mesajul mai departe, creează buzz, devine ambasador de brand, se implică.
Social Media e o mișcare socială, tot ce contează se întâmplă la nivelul comunității, viteza de propagare a mesajelor cu adevărat memorabile este uimitoare, iar piața de publicitate mizează pe forța comunității de a asimila si a impune la rândul ei trenduri, branduri...
Trenduri-vedetă
Și aici avem influența comunităților, dar mai avem ceva care ține tot de ascensiunea tehnologiilor: personalizarea mesajului de marketing și publicitar. Comunicarea la nivel individual, micro-targetarea așa cum este numită în limbaj de marketing, a devenit unul dintre principalele trenduri. 2018 a fost anul în care succesul mesajului de brand a depins cel mai mult de specificitatea lui la nivel de individ, de adaptarea la interese, preferințe, particularități demografice.
”Purpose”
Într-adevăr, a fost unul dintre cele fierbinți trenduri ale lui 2018. Companiile au înțeles nevoia de a investi consistent în brand purpose, în identitatea de brand. Astfel, s-a făcut și mai clară trecerea de la comunicarea de produs la comunicarea de brand. Nu mai este cel mai important cât de performant, unic sau necesar e produsul, ci cât de mult influențează el viața consumatorului în bine.
Aici prevăd că rolul CSR-ului va deveni din ce în ce mai important și integrarea lui în campaniile de marketing și publicitare va fi una dintre garanțiile sucesului. Un exemplu bun este campania #BeHealthy pe care am conceput-o și o implementăm pentru World Class România. World Class s-a detașat de ideea de furnizor de servicii de fitness către o misiune care își propune să motiveze și să educe români să fie mai ativi mai des pentru a se bucura de o viață mai sănătoasă. Atât atrenorii cât și clienții au devenit ambasadori #BeHealthy, iar rezultatele ne arată că reacția comunității este extraordinară atunci când brandul devine sursă de inspirație pentru o viață mai bună.
Anul centenarului
E o întrebare bună, pentru că, într-adevăr, anul Centenarului a devenit o temă fierbinte pentru marketeri și publicitari, dar nu atât de fierbinte pentru public. Cei 100 de ani au devenit 100 de procente, lei sau șanse de câștig. Au fost de multe ori doar un pretext, un număr rotund, fără a fi exploatată în mod real mândria națională sau patriotismul. Pe piața de publicitate aș putea spune că a fost un centenar la promoție, doar cu o siglă deja ușor de recunoscut și cam atât.
Campanii mișto
De la ei: Nike – ‘Colin Kaerpernick – Just Do It’
De la noi: Campania anti-invidie “Traiasca capra vecinului”, initiata de PressOne.
Optimism
Pentru Perceptum a fost un an mai bun decât 2017. Proiecte noi, pitch-uri câștigate, mai multă tehnologie integrată cu emoție și storytelling experiențial. Partea cea mai bună este aceea că avem clienți din ce în ce mai deschiși la abordări inovatoare. Doar așa e posibil, de exemplu, să propui ca activare, la o conferință medicală, video mapping imersiv cu sensor de mișcare și activare de miros, iar clientul să spună Da. Și mă refer la unul dintre clienții Perceptum, bineînțeles.
Cum te pregătești pentru 2019
Eu pariez pe programmatic marketing. eMarketer spune deja că peste 70% din conținutul video și 80% din display ad-uri vor fi publicat prin canale automatizate care permit micro-targetarea și eficientizează la maximum mesajul de brand.
Programatic marketing-ul evoluează o data cu tehnologiile de protecție a datelor, fiind un domeniu pe cât de eficient pentru campaniile de marketing și publicitate pe atât de sensibil în contextul normelor GDPR. 2019 va fi, cu siguranță, anul în care brand purpose și programmatic marketing vor fi trendurile câștigătoare, puternic interconectate.