La final de 2018, Silvia Teodorescu, Senior Partner Zaga Brand, ne citeaza din Star Trek. Si orice an care se termina cu un citat din Star Trek a facut ceva bun, credem noi. De altfel, la cuvantul anului, Silvia alege chiar aceasta expresie: Fapte bune. Un bilant despre lumi noi, misiuni de explorare, dar si realitate cu de toate, o realitate pe care brandurile nu o pot ignora, pentru ca se adreseaza oamenilor care traiesc in ea.
2018 in PR-ul din Romania
Imediat imi vine in minte celebrul statement din Star Trek, un pic adaptat, cand vine vorba despre caracterizarea PR-ului din Romania, si nu numai.
PR Space: The final frontier
These are the voyages of the PR teams of specialists
It’s a 25 year mission
To explore strange new worlds
To seek out new life and new civilizations
To boldly go where no man has gone before….
Anul acesta PR-ul a fost fie regina, fie ultima Cenusareasa; cale de mijloc nu a prea fost. Schimbari: PR-ul „musca” din tot mai multe specializari ale intregii industrii, de la BTL, la Advertising.
Incantari: Ca se intampla acest lucru, firesc dupa mine, si este altfel cand la butoane este „palaria” care trebuie sa se ocupe si de reputatie, si de diferentiere, in acelasi timp.
Enervari: ca nu intotdeauna o face bine, ca si celelalte specializari „musca” din PR, ca ca nu intamplator s-au creat aceste specializari si nu intamplator trebuie sa fii ceva pentru cineva, nu orice pentru oricine.
Cat din atmosfera generala a lui 2018 s-a resimtit in PR
In Romania, din afara, se simt cel mai bine curentele profesionale, digitalizare, tehnologie, foarte putin cele politico-sociale, de atmosfera generala... In schimb, ce se intampla in politica romaneasca si in societate este deja parte din „viscerele” fiecarei campanii romanesti de PR, contextualizarii lor, productiilor finale; 2018 cu tot ce a insemnat el a fost in mintea clientului, a agentiei, a publicului caruia i s-au adresat comunicarile. “Aware” suntem cu totii, mai mult ca niciodata pana acum.
Cuvantul anului in PR
O expresie, nu un cuvant: fapte bune.
Trenduri-vedeta
PR nu mai poate fi decat preponderent digital. Dupa mine, Instagram. PR-ul are trenduri nuantate, nimic nu dispare, chiar ca se transforma. Nu pot spune ca a disparut PR-ul clasic, si nici nu cred ca trebuie sa se intample, sau ca un comunicat de presa este o relicva (desi felul in care continua sa fie concepute majoritatea, poate fi suspectat de acest lucru)... Ce e sigur, insa, e ca tot ce nu este proaspat, inteligent si onest dispare din PR.
"Purpose"
Evident ca fara scop, nimic nu are sens in general. Acest purpose are mai multa semnificatie sociala acum in Romania, decat in multe alte tari, dar nu este nimic nou pentru 2018, ci doar un pic mai acut (traim in multe domenii situatii-limita, cum ar fi in Sanatate) sau un pic mai demonstrativ, pentru ca este la moda sau mai apetisant pentru Millennials.
Da, clientii sunt preocupati in a da un sens mai mare, mai altruist campaniilor lor.
Cel mai bun exemplu in Zaga a fost dezvoltarea si implementarea primei etape a campaniei Cronicari Digitali care isi propune sa aduca tinerii alaturi de patrimoniul cultural al Romaniei. Noi, ca echipa, am simtit nevoia anul acesta sa ne implicam voluntar intr-o actiune care sa aiba un obiectiv relevant pentru comunitatea in care traim.
Politica si brandurile
Da, politica a intrat foarte mult in viata societatii civile. Este ceva firesc, care se intampla in Romania atator multor anormalitati sau, mai bine zis, in Romania atator „muguri” care inca nu apuca sa rodeasca. Ceea ce face sau nu politicul a dat deja roade in implicarea cetatenilor in viitorul „cetatii”. Legatura trebuie sa fie REALITATEA.
Daca aceasta este realitatea in care traim cu totii, cum ar putea brandurile sa traiasca si sa comunice intr-o dimensiune paralela care sa nu tina cont de legile noi care se dau, de manifestatii de strada, de polarizari sociale, de efectele pe care politicul il are asupra celor multi. Trebuie sa fie parte din ceea ce li se intampla clientilor lor, oamenilor care ii aleg.
Anul centenarului
Depinde ce asteptari a avut fiecare. Daca am vrut concordie nationala, inca 100 de km de autostrada, spitale regionale, transport inteligent, bani pentru cultura si educatie, si salarii mai mari pe criterii de merit, poate nu am primit ce am dorit. Asa cum spunea de curand un istoric cunoscut, nici in 1918 nu am avut intelegere intre politic sau social, asa cum ne place sa credem...
In schimb, pentru proiecte gen evenimente, cantari, serbari, aniversari etc., anul centenar a incercat sa tina ritmul. Eu mi-am dorit proiecte care sa cladeasca in viitor; unele s-au demarat, putine. Nu stiu inca daca mi s-a indeplinit dorinta, vom vedea in anii ce urmeaza.
Campanii misto
Magic Home, Cronicari Digitali, Traiasca capra vecinului. Acestea ne-au inspirat pe noi.
Optimism
De acord cu pesimistii. Oamenii au fost partea buna a lui 2018. Echipa Zaga, comunitatea Instagram din Romania, agentiile de PR in general, clientii inteligenti si empatici... oamenii!
Cum te pregatesti pentru 2019
Evit pe cat pot liniile in baza carora sunt enuntate citatele, dar in cazul lui 2019 nu avem asteptari, vrem sa fim surprinsi si sa suprindem.