Content si diversitate. Acestea sunt cuvintele care cuprin cel mai bine PR-ul in 2018, potrivit Cameliei Cavadia și Alinei Sin, Managing Partners Fabrica de PR. Un an în care s-a văzut o concentrare mai mare pe componenta socială a campaniilor gândite și implementate de agențiile de PR. Atât brandurile, cât și persoanele publice implicate în astfel de acțiuni sunt dispuse să aloce bugete, timp, idei, resursă umană în această direcție.
Am sesizat începutul unui trend care credem că se va extinde în 2019, și anume faptul că brandurile nu vor mai putea fi neutre. Contextul socio-politic va determina brandurile să se poziționeze și din acest punct de vedere și să își afirme și mai mult valorile și principiile pe care sunt fondate.
Despre purpose, schimbări în industrie, trenduri-vedetă și cât din atmosfera lui 2018 s-a resimțit în marcom, în rândurile de mai jos.
2018 pe scurt
Deși an centenar, am simțit 2018 ca pe un an în care am fost mai dezbinați ca oricând ca nație.
În PR
Remarcăm, în primul rând, o concentrare mai mare pe componenta socială a campaniilor gândite și implementate de agențiile de PR. Atât brandurile, cât și persoanele publice implicate în astfel de acțiuni sunt dispuse să aloce bugete, timp, idei, resursă umană în această direcție.
Am remarcat, de asemenea, o valorizare mai mare a contentului de calitate, o targetare mult mai atentă și selectivă a brandurilor și creatorilor de conținut aleși pentru implementarea campaniilor propuse. La polul opus, în contextul unui cross permanent între PR și alte domenii conexe, se simte nevoia, cel puțin din interiorul domeniului nostru, a unei delimitări precise a atribuțiilor omului de comunicare.
În agenție
2018 a fost pentru noi, Fabrica de PR, o reîntregire a echipei. Spunem reîntregire pentru că formula în care activăm acum nu este o premieră. Este o formulă de lungă durată, care a cunoscut diferite etape, cu mici întreruperi în cei aproximativ 15 ani de colaborare, mare parte dintre ei petrecuți în televiziune. Este o continuă mirare și bucurie, totodată, pentru noi, faptul că suntem în această echipă de atât de multă vreme. Se vorbește despre o lipsă tot mai acută a resursei umane, pe care am constatat-o în diverse contexte. Tocmai de aceea, faptul că reușim să lucrăm în cea mai bună, avantajoasă și echilibrată formulă pentru noi ne asigură în primul rând un confort al încrederii.
Pentru noi, 2018 a fost un an al proiectelor variate. Avem un background în zona de entertainment / TV și PR de vedetă, însă odată cu înființarea agenției am adăugat acesor domenii și altele, cum ar fi real estate, cultură, festivaluri, sanatate etc. Am învățat mult în acest an, despre noi și despre industrie, și poate că cel mai important lucru pe care l-am înțeles este acela că odată ce știi mecanismul acestei meserii îl poți aplica în toate domeniile, bineînțeles, cu focus pe elementele definitorii.
Pe de altă parte, 2018 a fost un an în care am înțeles încă o dată că este nevoie de o ajustare a așteptărilor față de meseria de comunicator. Trăim o perioadă în care flow-ul comunicării se axează pe mai multe segmente, conexe, dar fiecare cu specificul său. De multe ori o percepție eronată a meseriei de om de PR duce la așteptări neconforme cu job description-ul acestei meserii. Și nu în ultimul rând, pentru noi, 2018 a fost un an de poziționare a agenției pe piață.
Cât din atmosfera generală a lui 2018 s-a resimțit în PR
Ca impresie generală, am sesizat o tensiune la nivelul comunicării la toate nivelurile, în contextul politic și social existent, tensiune pe care nu am resimțit-o însă și la nivel micro, în cadrul comunicării dintre agenția noastră și clienți.
Totodată, am sesizat începutul unui trend care credem că se va extinde în 2019, și anume faptul că brandurile nu vor mai putea fi neutre. Contextul socio-politic va determina brandurile să se poziționeze și din acest punct de vedere și să își afirme și mai mult valorile și principiile pe care sunt fondate.
Cuvântul anului în PR
Content. Și diversitate.
Trenduri-vedetă
S-a consolidat comunicarea prin intermediul creatorilor de conținut, a celor care pot influența într-un fel sau altul alegerea unui anumit produs și chiar decizia de cumpărare a acestuia, însă brandurile au fost mai atente mai degrabă la calitatea conținutului, decât la cifre (număr de follower, subscriberi etc).
"Purpose"
Credem că orice acțiune de PR trebuie să aibă un scop precis, care este vital să fie setat încă de la început. Acesta trebuie atins prin campanii care să creeze vizibilitate, dar totodată să adauge și un plus de valoare brandului.
Campanii mișto
Noi suntem fanele echipei de la „Dăruiește Viața”, le urmărim îndeaproape toate campaniile și de câte ori avem ocazia le și sprijinim, noi sau clienții noști. De la ei – campania Paramount pentru lansarea ”Mission: Impossible – Fallout” cu o vizionare a filmului la 604 metri înălțime, în Norvegia. Merită să căutați pe net pozele și povestea.
De la noi – primul Instafestival din România, la care am colaborat cu comunitatea de instagrammeri de la noi și cu alți parteneri.
Cum te pregătești pentru 2019
În câteva cuvinte, pentru 2019 ne dorim campanii inspirate și clienți mulțumiți. Focusul nostru este pe crearea unor campanii cât mai personalizate pentru fiecare brand în parte, în consonanță cu obiectivele și nevoile fiecăruia. Nu în ultimul rând, ne dorim campanii pline de conținut și valoare. Nu neglijăm nici importanța PR-ului clasic, cel care, de cele mai multe ori, este drumul clar și sigur de formare a unei identități, de impunere a unor calități specifice brandului respectiv.