Aura Dumitru, Communication Engineer & Partner MakeSense, crede ca (micro)influencing a fost cuvantul anului in PR. Influencingul a fost vedeta in 2018 si a facut pasi seriosi de integrare in piata: s-au lansat noi agentii dedicate acestui concept, au aparut tooluri si platforme care sa gestioneze mai bine colaborarile cu influencerii. A mai fost un an al vitezei, deloc plictisitor, in care PR-ul s-a bucurat din ce in ce mai mult de un loc la masa campaniilor integrate din piata, iar brandurile au inceput sa isi faca simtita prezenta si in conversatii sociale, din afara domeniului lor.
Pentru 2019, cei de la MakeSense se pregatesc cu multa rabdare:
Va fi un an interesant si efervescent, mai ales ca va fi un an cu alegeri prezidentiale, iar acest lucru va misca multe ape in intreaga piata.
2018 pe scurt
2018 l-am simtit ca pe un an al vitezei. Cand a trecut?
In PR
PR-ul se bucura din ce in ce mai mult de un loc la masa campaniilor integrate din piata, ceea ce e un lucru foarte bun si speram sa reusim sa mentinem aceasta tendinta. In plus, industria de comunicare se mai bucura in ultima vreme de multe jucarii si tool-uri interesante, de o crestere importanta a retelelor de socializare (in special Instagram), lucruri care fac ca viata din agentie sa nu fie niciodata plictisitoare.
Daca vorbim de coborasuri, in schimb, nu pot sa nu amintesc de bau baul GDPR, care a tocit nervii multora dintre noi. Inca ne uitam cu interes la implicatiile GDPR in industria comunicarii si a marketingului si la toata evolutia discutiilor in jurul Facebook si Google legat de protectia datelor.
In agentie
Pentru noi, 2018 a fost un an de asezare in business, de asimilare a upgrade-ului facut anul trecut. In 2017 am infiintat CreativeSense – divizia creativa alaturi de care am inceput sa dezvoltam campanii de comunicare 360 in-house. Pana in 2017, daca intrebai orice client al nostru despre modul de lucru al echipei MakeSense, cel mai probabil aflai ca are mai puțin glam și mai multă analiză si precizie. Colegii de la CreativeSense au venit alaturi de noi sa adauge un plus gandire creativa si, astfel, construim campanii cu sens pe care le măsurăm pas cu pas, verificând mereu că suntem pe drumul cel bun, adică se mișcă produsul de pe raft, sună telefonul în recepție, se umple coșul de cumpărături online.
Ne-am inceput anul in forta cu mai multe pitchuri, parte din ele transformandu-se apoi in clienti. Printre conturile castigate anul acesta fie in pitchuri, fie in requesturi directe sunt Grupul Monza Romania, Anchor Grup, cu Bucuresti Mall si Plaza Romania, Reinert, Biciclop, Esteto, Brisk, To The Top si nu numai.
Cat din atmosfera generala a lui 2018 s-a resimtit in PR
S-a resimtit destul de mult Centenarul aproape tot anul 2018 si cred ca adevaratul challenge a fost sa-si mai faca loc si altceva. Multe branduri si-au dorit sa se asocieze cu acest eveniment, chiar daca nu toate aveau un punct de legatura veridic si firesc.
Cuvantul anului in PR
(micro)influencing
Nu degeaba cred ca a fost cuvantul anului. Influencingul a fost vedeta anul acesta si a facut pasi seriosi de integrare in piata: s-au lansat noi agentii dedicate acestui concept, au aparut tooluri si platforme care sa gestioneze mai bine colaborarile cu influencerii. De disparut nu cred ca au disparut multe, ci imbraca alte “haine”, se adapteaza noilor timpuri.
"Purpose"
Noi nu l-am simtit neaparat mult mai intens decat inainte. Scopul isi face loc in discutiile noastre inca de la etapa de briefing, pana la evaluare. Indiferent daca vorbim de un scop al companiei, al brandului sau al campaniei de comunicare gandite, el trebuie si este mereu prezent in mintile noastre.
Politica si brandurile
Sunt de apreciat initiativele avute de alte branduri in acest sens, insa in continuare cred ca suntem departe de aceasta lume in care brandurile sa prinda voce si mai departe de domeniul lor de interes. Pana la urma, nu e nevoie neaparat sa facem asta cu orice pret, atat timp cat nu e asumat de ambele tabere: companie si publicul cu care comunica.
Anul centenarului
Mult a fost, putin a ramas. Adica a fost mult zgomot in general legat de subiectul Centanarului. Ma uitam doar la materialul acesta legat de evenimentele conexe Centenarului la nivel national si mi se pare ca reflecta, intr-un fel, si ceea ce s-a intamplat in lumea brandurilor. Multe dintre ele au incercat o asociere, mai mult sau mai putin relevanta la un moment dat, cu acest “hot issue”.
O executie buna care mi-a ramas in gand dupa toata aceasta comunicare este cea a brandului ROM.
Campanii misto
Imi aduc aminte cateva activari stralucite in jurul referendumului, cred ca le stim cu totii.
Mi-a mai atras atentia si actiunea din martie a brandului Coca Cola, activarea in jurul ninsorii din martie.
Un strop de optimism
Partea buna a lui 2018 este ca se termina cu bine
Lasand gluma pe mai tarziu, overall stiu sa-ti spun ca pentru noi a fost un an plin si acesta este, cu siguranta, un lucru bun. Am avut proiecte ambitioase, rezultate faine si clienti multumiti.
Cum te pregatesti pentru 2019
Toata echipa se pregateste cu o vacanta de 2 saptamani de sarbatori, timp bun sa umplem bateriile pentru anul urmator. Caci de asta avem mare nevoie dupa un 2018 plin. In plus, ne pregatim si cu multa rabdare, va fi un an interesant si efervescent, mai ales ca va fi un an cu alegeri prezidentiale, iar acest lucru va misca multe ape in intreaga piata.