[Concluziile lui 2018] Simona Dan si Raluca Mihalachioiu: Un an bun pentru PR, dar nu neaparat un an usor pentru oamenii de PR

[Concluziile lui 2018] Simona Dan si Raluca Mihalachioiu: Un an bun pentru PR, dar nu neaparat un an usor pentru oamenii de PR

Nume noi care apar in fiecare an, agentii medii care merg usor-usor spre specializare, multinationale care isi muta atentia si deciziile spre regiune. Sunt cateva din miscarile de pe piata din 2018 pe care le pun pe lista Simona Dan si Raluca Mihalachioiu, Managing Partners The Public Advisors, agentie care a sarbatorit 10 ani.

In PR resimtim totul. In general, am simtit multa tensiune in societate: revolta, dar si renuntare; nesiguranta, dar si refuzul dialogului. 

Atmosfera tensionata a lui 2018 a dat nastere si la lucruri bune. Oamenii de comunicare si-au dat seama ca pot si vor sa faca mai multe pentru cauzele si valorile in care cred. Si ca urmare s-au vazut mai multe campanii de activism corporativ, sustinerea unor initiative civice si pro bono.

 

2018 pe scurt

 

In PR

Un an bun pentru PR, dar nu neaparat un an usor pentru oamenii de PR. Clienti noi care acum intra pe piata, multe pitchuri, presiune pe bugete si pe viteza de reactie si de livrare. Pe de o parte avem companii, in special din zona de B2B, pe care nevoia de recrutare, extinderea sau activitatea competitiei le-au determinat sa se gandeasca pentru prima oara la strategia lor de relatii publice si sa caute un partener in domeniu. Este o oportunitate pentru piata, dar vine adesea la pachet cu asteptari nerealiste cu privire la bugete si cu o mare nevoie de educare. Pe de alta parte avem fenomenul din multinationale de mutare a deciziei la regiune, de aici focusul pe implementare, pe bani si pe timp.

In ceea ce priveste agentiile de PR de la noi, pe piata se disting cateva clustere clare, daca ne uitam la cifrele de afaceri, la dimensiunile echipelor, la serviciile oferite. Spre exemplu, segmentul new entry, nume noi care apar in fiecare an. De asemenea, avem zona de agentii medii care merg usor-usor spre specializare: isi aleg ”teritorii proprii”, isi dezvolta capabilitatile si isi construiesc expertiza in aceste directii.

 

In agentie

Pentru noi, 2018 a fost un an plin, dar un an bun: am primit un numar record de invitatii la pitchuri. Am castigat o serie de clienti importanti pentru agentie: BCR – comunicare corporate, Grupul PONT - Capitala Tineretului din Romania, DentEstet, BNP Paribas Personal Finance, Hagag Group, Nestle, Asociatia Dental Office Managers din Romania, Athens Medical Group, Trouw Nutrition, Molson Coors.

A fost totodata anul in care am incheiat primii 10 ani de The Public Advisors: un an de bilant, de evaluare a optiunilor pentru viitor si un an in care am pus accent pe senioritatea echipei noastre.

 

Cat din atmosfera generala a lui 2018 s-a resimtit in PR

In PR resimtim totul. Nu de alta, dar asta e treaba noastra: sa observam fenomenele, sa intelegem publicurile, sa punem brandurile in contextele potrivite. In general, am simtit multa tensiune in societate: revolta, dar si renuntare; nesiguranta, dar si refuzul dialogului. Tinem cont de toate in tot ceea ce facem.

Cred ca multi dintre oamenii de comunicare simt ca pot si vor sa faca mai multe pentru cauzele si valorile in care cred. Si de aici pot iesi multe lucruri bune. Anul acesta am vazut mai multe campanii de activism corporativ, sustinerea unor initiative civice si pro bono.

 

Cuvantul anului in PR

Activism

 

Trenduri-vedeta

Din briefurile primite, putem spune ca serviciile cele mai solicitate sunt cele legate de employer branding si CSR/ sustenabilitate. De departe, vedeta este employer brandingul: criza fortei de munca se resimte in toate sectoarele din economie, de aici nevoia de a comunica brandul de angajator, atat extern, pentru a atrage candidati noi, cat si intern, pentru a asigura o rata de retentie cat mai ridicata.

O alta oportunitate de care noi ne-am bucurat anul acesta a fost sa realizam proiecte de personal reputation management pentru manageri si antreprenori.

 

"Purpose"

In continuare se vorbeste de purpose mai mult decat se dezvolta in baza lui. Adesea cererile clientilor sunt punctuale, pe obiective pe termen scurt si mediu, pe zone sau directii bine definite. Totodata am vazut o serie de campanii de corporate citizenship care deriva dintr-un purpose al companiilor, purpose care merge dincolo de profit.

 

Politica si brandurile

Stim ca multi consumatori se asteapta ca brandurile sa aiba pozitii mai ferme pe subiectele fierbinti din societate. Si eu cred ca fiecare brand trebuie sa sustina valorile si initiativele in care crede, dar trebuie sa ne gandim in primul rand la ADN-ul brandului, la target si la masura.

Cu alte cuvinte, sa ne alegem acele “lupte” relevante pentru brandul nostru si pentru publicul lui. Si nu in ultimul rand, sa pastram masura: daca in promovarea unei idei ii jignim pe cei care nu o impartasesc, nu cred ca ajungem departe. Riscam sa transformam brandurile in platforme de exprimare a propriilor nemultumiri si sa ratam preocuparile reale ale publicurilor carora ne adresam.

 

Anul centenarului

Centenarul a fost o oglinda fidela a comunicarii din Romania: cateva campanii faine, multe comunicari irelevante, pe scurt, cam putina substanta. Mi-au placut in mod deosebit proiectul Lidl ”100 de Romani”, #TraiascaCapraVecinului al PressOne si preluarile sale si campania ”Romania 100 de idei” a publicatiei Ziarul Financiar.

 

Campanii misto 

« Viata atarna de un fir de par » a asociatiei Daruieste Viata e una dintre cele mai bune campanii de anul acesta si o inspiratie pentru mine.

Am apreciat campania realizata de KFC « We are sorry (FCK) » pentru cum a tratat o situatie de criza cu umor dar si cu onestitate. 

In ceea ce ne priveste, am avut ocazia sa contribuim la o cauza buna prin campania #BringingUsCloser dezvoltata pentru Asociatia Pacientilor cu Afectiuni Neurodegenerative, proiect care a castigat Silver Award for Excellence la Romanian PR Award. Un al proiect de suflet al agentiei The Public Advisors este campania “Accepta-ma, sustine-ma, apropie-te!” realizata pentru Societatea Romana de Dermatologie (SRD), o campanie de constientizare asupra faptului ca psoriazisul nu se transmite prin atingere.

 

Un strop de optimism

Cum spuneam, pentru noi a fost un an bun si cred ca a fost in general un an de crestere a pietei de PR din Romania. Cea mai buna parte e exact asta: piata creste, nu neaparat datorita bugetelor in crestere, ci datorita intrarii pe piata a unor clienti noi. Ceea ce face piata un pic mai diversa si, implicit, munca noastra mai interesanta.

 

Cum va pregatiti pentru 2019

Din presiunea pe sustenabilitate data de legislatia europeana si de politicile de companie, vor rezulta mai multe parteneriate cu societatea civila, vom asista la schimbari mai consistente la nivel de business. Implicit comunicarea va avea mai multa substanta, gata cu CSR-ul de tip “photo opportunity”!

Continuand trendul din ultima vreme, ne asteptam ca valul de activism corporativ sa cuprinda mai multe industrii, brandurile sa fie mai curajoase. Implicit oamenii din spatele lor.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Festivaluri

Sectiune



Branded


Related