[fresh x design] Maria Dermengiu (Marie Nouvelle Design): Estetica se dezvolta acolo unde nu exista lupta pentru supravietuire

[fresh x design] Maria Dermengiu (Marie Nouvelle Design): Estetica se dezvolta acolo unde nu exista lupta pentru supravietuire

Maria Dermengiu, Creator&Founder Marie Nouvelle Design, este unul dintre oamenii care au ales sa-si schimbe meseria serioasa cu una nu mai putin serioasa. La 28 de ani a hotarat sa renunte la cariera de avocat si si-a spus: Maria trebuie sa picteze. O alegere care a adus-o in pozitia incepatorului care trebuie sa reinvete.

Acum 8 ani, mi-am propus sa fac din pictura nu un hobby, ci un "jobby", renuntand la cariera de avocat, dupa doi ani de stagiatura. 

A inceput ca autodidact, apoi a urmat Scoala de Arte. Apoi a pornit businessul: colectia de esarfe inspirate din arta ei, urmata de celelalte accesorii: gentile, husele de telefon, colectiile de haine inspirate de expozitiile recente si linia de HomeDeco: tapet, abajururi, ceramica faianta. A inceput cu 1.500 de euro, pe care i-a reinvestit prudent.

Au fost ani grei in care am muncit de una singura, de la creatie, viziune, fisiere digitale, vizualuri, social media, shootings, fabrici, client service, facturi, impachetare, site online etc.

Maria povesteste in randurile de mai jos cum a transformat-o pictura, care au fost greutatile de inceput si care sunt cele din prezent, cum a evoluat atitudinea romanilor vizavi de estetica personala si care este rolul creatorilor in educarea lor.

 

De la hobby la "jobby"

Dupa cum stiti, sunt artist vizual: pictorita si designer de obiect. Sunt una dintre aceia care au ales sa-si schimbe meseria 'serioasa' cu una nu mai putin serioasa dar vazuta ca un hobby.

Un downshift necesar care m-a asezat in pozitia incepatorului, a novicelui care descopera ca trebuie sa reinvete de la zero o alta meserie. Autodidact in forma pura.

Acum 8 ani, la 28 de ani mi-am propus sa fac din pictura nu un hobby ci un "jobby", renuntand la cariera de avocat, dupa doi ani de stagiatura. In pauza de maternitate am inceput sa-mi intrebari legate de sens, de contributie, intrebari pe care de altfel ni le punem cu totii din cand in cand... Raspunsul legat de identitatea mea a venit surprinzator, intr-o dimineata 'Maria trebuie sa picteze'.

Am cumparat culori si pensule si am indraznit sa-mi incerc mana. Am fost admisa la Universitatea de Arte din Londra, dar destinul a facut ca eu sa raman in tara si sa incerc pe cont propriu sa imi realizez menirea.

Sa invat sa pictez, sa invat sa comunic, sa ma exprim si ceea ce exprim sa aiba constanta si consecventa si nu in ultimul rand sa ma expun- cel mai dificil pentru mine, caci fara omul si emotiile lumii sale, nicio pictura nu ar mai avea incarcatura de valoare intrinseca atribuita desenului sau.

Cred ca este nevoie de curaj pentru a te asculta pe tine, pentru a-ti urma intuitia desi nimic din lumea exterioara nu iti sustine cauza - nu diplome, evaluari, masterate, concursuri. "Curajul nu inseamna pana la urma absenta temerilor, ci puterea de a nu te lasa paralizat de ele".

 

Metamorfoze

Inclinatia pentru forme si design am avut-o din frageda copilarie deoarece am calatorit mult si am avut ocazia sa vad o multime de locuri incarcate de cultura si istorie, am facut cunostinta cu marile muzee si galerii atunci cand simtul pentru estetic si frumos se contureaza in constiinta copilului ce devine adolescent.

Pasiunea pentru Arta s-a nascut firesc din nevoia ca lumea din jurul meu sa faca sens, sa fie armonioasa si sa exprime ceea ce eu simt adesea in forul meu interior.

Provin dintr-o familie foarte conservatoare, cu meserii pragmatice, bine ancorate in realitate.

Timp de un an de zile, la inceput, mi s-a pus intrebarea 'Cine te crezi sa faci ceea ce faci? Te-a certificat cineva? Noi suntem aici sa-ti sadim indoiala' .

Recunosc, adormeam si ma trezeam cu frica dar imboldul de a descoperi ce se afla in spatele pensulelor si a culorilor era mai mare. Sau poate mai concret, curiozitatea sa vad daca eu pot recalibra si reinventa viata mea in jurul artei.

Mai mult decat atat, in anul in care m-am apucat de pictura, am divortat si mi-am luat cei doi copii in crestere aruncandu-ma fara plasa in ceea ce avea sa devina pasiunea vietii mele.

Bineinteles, m-am inscris ulterior si am terminat si Scoala de Arte Bucuresti, pe langa Facultatea de Drept si post universitara de Studii Europene cu care mi-am inceput drumul in viata.

 

Invataturi

Asa cum am mentionat mai sus, am inceput ca autodidact, lucru salvator pentru mine caci mi-am putut descoperi propria viziune nealterata de un mediu academic. Apoi m-am inscris la Scoala de Arte, pictura, in dorinta de a avea o baza legala pentru firma pe care doream sa o infiintez. Si pentru a suprima orice prejudecati s-ar fi ivit in viitor legate de maniera in care decid sa creez.

Prin redefinirea mea ca artist am invatat un aspect foarte important - sa nu ma judec.

Sa nu ma ierarhizez in raport cu marii pictori, oameni de succes din domeniul meu pentru ca m-ar fi paralizat in evolutie, ci sa privesc teritorial.

Sa pun intrebari si pe masura ce le raspund, sa imi continui drumul.

Toata aceasta schimbare de paradigma, necesitatea ca eu sa am un Sens si nu neaparat o meserie, mi-a revelat un alt aspect important al nostru: autoactualizarea. Autoactualizarea devine o necesitate elementara.

Deoarece, asa cum spunea un filosof, "daca nu ne implnim, daca nu devenim constienti de ceea ce putem fi, daca nu ne realizam, daca samanta care suntem nu devine copac, vom simti in permanenta ca ne lipseste ceva.

De fapt, fiecare om simte la un moment dat ca ii lipseste ceva iar sentimentul acesta se datoreaza faptului ca nu s-a actualizat, ca nu s-a concretizat."

Eu am continuat pe drumul reinvatarii, al autodepasirii, prin dezvoltarea unui business de arta la scurt timp dupa ce am descoperit pictura. Un alt drum necunoscut pentru mine. Din dorinta de a aduce iubitorii de arta, de frumos inapoi la ea, la esenta, am creat Marie Nouvelle.

Am invatat ca daca pornesti pe drumul tau, prima regula este sa nu te gandesti la profit. Pentru ca atunci toate deciziile tale vor trece prin mental, prin filtrul a ceea ce le-ar placea altora si a ceea ce 'se cere' si nu a ceea ce ai Tu de oferit.

Ceea ce stiu este ca , de multe ori, atunci cand nu cunosti regulile si nu preiei viziunea generala de ansamblu a masei critice din domeniul in care activezi, poti cu adevarat inova, redefini ceva prin filtrul tau.

 

De ce are nevoie un designer la inceput 

Primii pasi pe care ar fi indicat sa ii faca un designer, un creator la inceput de drum este sa inteleaga piata, cui se adreseaza munca lui si sa invete despre ce este vorba intr-o firma. Cum se fac preturile, facturile, gestiunea marfii, tot ce tine de operational. Foarte important- imaginea sa trebuie sa fie consecventa si sa transmita ceea ce si-a propus.

Reputatia se construieste. Ea ar trebui sa vina natural in urma unui lucru bine facut. Daca platesti sa fii vazut, iti construiesti un castel de nisip. Si networking-ul urmeaza acelasi fir. Lucrurile nu se fac "cu orice pret".

Este nevoie de rabdare sa poti creste organic.

Nu toti vedem inca de la inceput intregul plan in ansamblul sau, de unde plecam si mai ales unde ar trebui sa ajungem insa daca perseveram, daca avem disciplina muncii si compasul interior cu noi, nu ne vom rataci si nu vom devia mult de la cararea noastra. Este nevoie de multa perseverenta si prezenta. Sa fim activi si sa nu lasam o zi sa treaca fara sa fi facut ceva pentru business-ul nostru.

 

Primul proiect

Primul proiect MarieNouvelle a fost colectia de esarfe inspirate din arta mea. Apoi au urmat celelalte accesorii: gentile, husele de telefon, colectiile de haine inspirate de expozitiile recente si nu in ultimul rand linia de HomeDeco: tapet, abajururi, ceramica faianta.

A fost mereu un proces anevoios pentru ca lucram cu fabrici din Romania ce nu erau puse la punct din punct de vedere tehnologic si dadeau rateuri dese, pierdeam multi metri de matase, plangeam mai des :))

Lucrul cu tesaturile naturale a fost mereu un challenge. Ani de zile m-am lovit de lipsa de profesionalism, training adecvat al muncitorilor ce prelucrau matasea. De aceea, de doi ani am ajuns sa produc colectiile de haine si esarfe in Londra, UK. La costuri mai mari, bineinteles..

 

Businessul

Am pornit business-ul cu 1500 euro. I-am investit in materiale (textile, ambalaje, etc).

Din vanzarea primelor piese am reinvestit si am crescut portofoliul de produse, mereu cu grija bugetului limitat.

Nu m-am aruncat sa fac nimic extra care nu mi-ar fi adus ceva pentru Marie Nouvelle - awarness, conversie. Au fost ani grei in care am muncit de una singura, de la creatie, viziune, fisiere digitale, vizualuri, social media, shootings, fabrici, client service, facturi, impachetare, site online etc.

Sunt mandra sa spun ca nu am adus "bani de acasa" ci am tinut business-ul strict din ceea ce producea, din care m-am intretinut si eu.

Am inceput sa schimb des asistenti carora li se pare greu, prea greu. De cele mai multe ori tot singura sunt si le fac.

Eu trebuie sa si creez, sa am grija sa tin expozitiile de pictura o data pe an. Din pacate, anul acesta nu am avut nicio expozitie din cauza timpului si a aglomerarii cu Marie Nouvelle.

 

Targetul

Femeia MarieNouvelle este femeia carismatica, delicata si boema, dar la fel de bine ancorata in mediul social- urban - femeia de cariera si suflet de artist.

Femei mature, care doresc sa se diferentieze de mass fashion purtand piese frumoase de colectie, materiale naturale de la care nu fac rabat, au un look chic.

 

Promovare

Am inceput pe platformele de social media. Mai intai pe Facebook, apoi vazand ca cererea este tot mai mare, am creat site-ul nostru online marienouvelle.ro. Din Facebook ajung pe site.

De curand suntem destul de activi pe contul de Instagram. Promovarea vine si de la intermediarii nostri online, ce vand produsele MarieNouvelle. Apoi cateva magazine fizice care au in posesie produsele noastre.

Inca nu am investit in Google Ads sau alte canale cu plata. Urmeaza sa facem o strategie in acest sens.

Din punctul meu de vedere, cea mai buna promovare este un client multumit.

 

Etapele de creatie 

Mai intai creez pictura pe panza. Din tot ceea ce pictez, aleg acea lucrare care cred ca s-ar potrivi sa fie mai departe imprimata. Nu creez pentru print ci exact invers, creez pentru expozitii si aleg din aceste picturi doar ceea ce ma inspira sa mearga mai departe la fabrica.

(nota de subsol: Nu pictez direct pe materialele textile, deci NU fac hand-made deoarece cred ca piesele ar trebui sa fie timeless si vreau sa le fac intr-o maniera cat mai profesionista.)

Transpun apoi imaginea digital, prin fotografie la rezolutie maxima si o pregatesc dupa specificatiile fabricii pentru print.

Imi gandesc colectiile, ce mi-as dori sa port, cum sa arate printul, din ce unghi, descompus sau intreg, etc

Comand apoi materialele textile, le trimit la fabrica pentru pretratare, apoi urmaeaz printul si astept inapoi sulurile gata pe care le trimit mai departe la atelierul meu de croitorie. Acolo vorbim despre croiuri si detalii, le finiseaza iar eu le voi fotografia ulterior pentru a le putea urca in shop-ul online.

Fotografie de produs si fotografie de context (atunci cand timpul imi permite).

Lucrez cu niste fotografi minunati pe care ma pot baza la orice ora.

In pictura, in creatia plastica nu cred ca ne trebuie documentare. Pierzi astfel vocea ta personala si insight-ul tau ce vine din interior, nu exterior. Fara sa vrei, poti prelua multe elemente de la ceilalti.

Suntem oricum inspirati din tot ceea ce ne inconjoara. Trebuie doar sa ai simturile deschise, sensibile la ce se intampla in exterior si cu siguranta se vor decanta apoi pe panza. Prin filtrul sensibil al artistului.

 

Amprenta

Sunt intrebata foarte des de ce am ales, ca artist, sa fac produsele Marie Nouvelle ?

Eu nu am inventat roata. Si nici esarfele. Nici printul.

Insa daca cineva va dori sa ma cunoasca sau sa inteleaga de ce am ales sa fac ceea ce fac, as spune asa: in spatele tuturor lucrurilor pe care le purtam, exista niste creatori. Exista acolo niste suflete ce isi pun vocatia, vointa si imaginatia in mainile celorlalti.

Cum alegem sa facem acest lucru este, cred eu, ceea ce conteaza cel mai mult. Mai presus de castigurile materiale, trebuie sa daruim inapoi lumii ceva. 

Ca artist, singurul lucru pe care-l pot oferi, si care nu poarta valoare pecuniara, este viziunea mea asupra a tot ceea ce ma inconjoara, farama din inima mea nespusa prin cuvinte ci transmisa in culori si imagini.

Fiecare tablou pictat poarta cu sine o stare, o crampeie de emotie pe care aleg s-o dau mai departe si s-o impartasesc cu ceilalti.

De aceea am ales sa nu fac nimic ce implica imagini generate de calculator, vectori sau alte forme mecanizate ,ci sa ofer simplitatea mainilor mele.

 

Arta aplicata in Romania

Domeniul artei aplicate este inca la inceput de drum, aici in tara. Suntem pionerii artei aplicate cu tot ceea ce implica acest proces - artistul creator/antreprenor cat si productia in fabrica la standarde internationale. Acestea din urma se calibreaza cu noi, cu ceea ce le cerem si cu specificatiile noastre.

Ca artist, pot spune ca sunt printre primii daca nu chiar primul din tara care face arta aplicata la nivelul acesta de business.

De la concept integrat, viziune, management, productie, creatie- de una singura.

Foarte putine elemente le fac outsourcing. Prefer sa le fac eu pentru ca ma descurc. Pe termen lung insa va trebui sa deleg ca sa pot sustine cresterea.

Admir multi designeri de la noi. Ii admir pe cei care muncesc si fac eforturi sa ramana pe o piata atat de putin dezvoltata ca la noi si care nu renunta. Isi muncesc visul si ne ofera o lumea particulara.

Despre fair play nu ma pot pronunta. Eu stiu ca oricand sunt intrebata, raspund. Le spun celor ce intreaba despre sursa, le dau contacte, le dau feedback din experienta mea. Nu tin pentru mine informatii. Eu nu am avut un mentor la inceput de drum si imi este usor sa transmit mai departe ce am acumulat eu. Apoi depinde de fiecare ce face cu informatia primita.

 

Romanii si estetica personala

Dezvoltarea gustului tine de evolutia cuturala, economica. Estetica se dezvolta acolo unde nu exista lupta pentru supravietuire. Spiritualul se dezvolta acolo unde nu te lupti sa traiesti de pe o zi pe alta. La fel si Arta. Si lucrurile speciale, create, se vand acolo unde piata este educata in acest sens.

Noi creatorii avem rolul de a educa, de a propune si de a risca.

 

Trenduri

Daca eram un fashion designer, poate aveam necesitatea aceasta dar eu ma consider in primul rand un artist, un creator ce si-a propus sa aduca arta mai aproape de iubitorul de arta, sa o faca accesibila si sa o impartaseasca cu ceilalti si prin produse ce pot fi purtate, nu doar admirate pe un perete sau intr-o galerie. Creez piese vestimentare si accesorii in colectii de doua ori pe an,max, deoarece fac slow fashion, atemporal.

Artistul trebuie sa fie mai intai autentic, sa transmita ce este el si viziunea sa, nu ce se cere in piata.

 

Moda sustenabila

Si la noi a inceput sa primeasca importanta. Insa ne lovim iarasi de problema productiei, a tehnologiei necesare pentru reciclare, etc..

Moda sustenabila in sensul MarieNouvelle este in felul urmator: Culorile folosite in imprimare sun eco friendly, nu au impact asupra mediului inconjurator. Apoi imprimarea se face uscat, nu este necesara apa de clatire si astfel nu se deveseaza mai departe. Lantul de productie este atent controlat, de la oamenii implicati pana la sursa materialelor.

Nu putem schimba lumea peste noapte, dar putem sa o imbunatatim fiind mai atenti la tot ce ne inconjoara.

 

Moda urata

Gusturile trebuie educate. Despre "urat", am putea face un interviu separat. Este un concept contemporan in care artistul este desacralizat, perceput un 'om ca oricare altul',  in care tehnicile lui nu mai trebuiesc descoperite, ci este detronat de oricare ar vrea sa faca "arta" sau "design" printr-o mazgalitura sau o piesa vestimentara ce nu are nici un rol anume. Doar sa fie, ca asa vrea el. Si designerul profesionist se confrunta cu aceeasi problema contemporana. Dar sunt multe de spus si discutat aici.

 

Frumosul

Frumosul pentru mine inseamna revenirea la esenta, la armonie.  Armonia culorilor, in spectrul lor, armonia formelor si linistea unei meditatii inseamna "frumos".

Omul frumos este omul nobil, pasnic, inclinat spre cunoastere, bunatate, bunavointa.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Pozitii

Sectiune



Branded


Related