Au trecut vremurile cand aveai nevoie de aparat de filmat, PC pentru editat si CD writer ca sa poti arata la interviu ce stii sa faci. Dar, ca sa stii un vrei sa ajungi, trebuie sa stii de unde ai plecat. Andrei Munteanu (Group Creative Director, Graffiti BBDO) ne vorbeste din postura de senior cu 12 ani de experienta in publicitate.
Prima „agentie” la care am fost la un interviu era de productie publicitara, iar la primul interviu la o agentie adevarata am aflat ca ar trebui sa-mi pun la punct un portofoliu.
Printre campaniile importante la care a lucrat de-a lungul timpului se numara Shaolin (pentru Bucovina), Varu’ (pentru Tocmai.ro) si Vanila Skype (pentru BRD), care a adus premii si bucuria filmarilor cu Marcel Iures.
O cariera in publicitate
Pe la 19 ani, in anul doi de facultate, e greu sa te gandesti la o „cariera”. Mai degraba a fost vorba de ce mi-ar placea sa fac, atras fiind de mirajul „reclamelor”. Cam la asta se reducea publicitatea pentru mine: sa faci reclame la televizor.
Primul pas l-am facut participand la diversele concursuri organizate la emisunea „Marca Inregistrata” a lui Andi Moisescu. Trebuia sa trimiti scenarii pentru spoturi pe diverse brief-uri pentru a castiga stagii de practica in agentiile de atunci.
Primele interviuri
In publicitate am intrat cativa ani mai tarziu, dupa ce am terminat si un master de „Consultanta in publicitate”. Ma gandeam eu ca trebuie sa respecti toti pasii clasici: studii de specialitate, stagiu de practica, CV cu poza regulamentara in stanga sus si hobby-uri la final!
Primele interviuri mi-au dat un pic lumea peste cap: prima „agentie” la care am fost la un interviu era de productie publicitara, iar la primul interviu la o agentie adevarata am aflat ca ar trebui sa-mi pun la punct un portofoliu.
Ca junior era greu sa iti faci un portofoliu ”atunci” (iti trebuia un aparat foto/de filmat, un PC pentru editat, un CD writer ca sa ai ce arata la interviu)! Acum toate lucrurile astea le faci cu un smartphone! De aceea, „se purtau” testele: ti se dadea o tema pentru acasa pe care trebuia sa o rezolvi in cateva zile. De obicei era un brief de campanie: script spot, KV, OOH.
Parcursul tau de pana acum
Sunt de vreo 12 ani in publicitate, rastimp in care am schimbat 3 agentii, iar perioade grele au fost mereu si vor fi in continuare (momente cand pleaca un client important, cand pleaca un singur om, o echipa sau chiar toti! sau cand preiei un rol nou si esti un pic speriat la inceput).
Dar din toate astea inveti cate un pic. Si de la fiecare dintre oamenii cu care interactionezi. Nu conteaza din ce postura sau departament. Astea sunt etapele dezvoltarii, de fapt. Pentru ca dincolo de faptul ca iti schimbi „junior” cu „senior” sau „senior cu „director” pe cartea de vizita si in semnatura de mail, important este sa fii multumit de lucrurile pe care le-ai facut si sa stii ca esti apreciat pentru ele.
Campanii de care esti mandru
Bucovina – Shaolin. A fost un proiect pe care s-a lucrat intens si desi trebuiau prezentate mai multe directii in prezentarea de pitch, s-a decis ca ideea unui shaolin care invata echilibrul in Bucovina este suficient de puternica pentru a convinge clientul. Si asa a fost.
Tocmai.ro – Varu’. A fost o campanie suprinzatoare din multe puncte de vedere: crearea unui Mr.Wolf autohton a fost imbratisata rapid de client si fara prea multe modificari, personajul a intrat atat de mult in cultura populara incat actorul care l-a interpretat a fost strigat mult timp dupa campanie „Varu”, am reusit sa ne „batem” de la egal la egal la nivel de categorie cu Mercador/OLX si la nivel de notorietate personaj cu Ciobanul Ghita.
BRD/Vanila Skype – Vanila Skype. Pentru ca proiect cultural, pentru ca Marcel Iures, pentru ca premii...
De la altii admirate
DROBETA – Descopera Drobeta – De dragul:„Veoricooo, ai umblat tu cu mana aia? Vezi ma la pasari....”
MAGIC HOME – creatie in slujba unei cauze nobile, dar care chiar a avut si efect
Si din afara
Tide – It’s a Tide Ad. Nu prea sunt multe de spus aici.
De-acum incolo
Fii creativ si ceva bun o sa ti se intample. In publicitate sau in alt domeniu. In agentie sau in afara ei.