Croieste, coase, descoase, reface. A invatat singura sa faca tipare si toata partea tehnica a unui produs. Pentru un designer, spune Nico Carp, mestesugul este esential pentru a pune imaginatia in practica si a proiecta exact ce ai in minte. Si de acolo, ideea sa se desfaca in nenumarate alte variante.
Un croitor nu poate sa faca acest lucru; doar tu poti. Am vrut sa am moda mea, sa fiu inovator, sa am formulele mele de creatie si de a realiza o haina.
Nico a studiat la Universitatea Nationala de Arte, la Facultatea Decorativa si de Design sectia moda, si a deschis un studio propriu in 2014. Inceputul e greu pentru un designer in Romania, spune ea, dar etapele care urmeaza sunt si mai dificile: mai multe responsabilitati, mai multe deadline-uri, mai multe griji si mai multe decizii. Asa ca are un sfat pentru cei care pornesc in acest domeniu: sa nu se lase influentati si sa isi urmeze instinctul, mai ales acum, in era social media, cand este foarte usor sa te pierzi in multimea virtuala.
Drumul spre frumos
A inceput in perioada copilariei, fiind foarte curioasa de mai multe domenii din industria creativa. Atat pictura, cat si fotografia si croitoria erau cursurile mele favorite de la clubul copiilor din Falticeni, la care participam zilnic dupa orele de la scoala primara. Acolo-mi gaseam linistea sufleteasca, acolo ma refugiam, acolo puteam sa imi croiesc un drum spre frumos si sa-mi dezvolt creativitatea. Asa a inceput totul.
Etape si evolutie
Evolutia din acel moment a fost naturala. Copil fiind, curiozitatea m-a dus la explorarea naturii, formelor, culorilor, am inceput sa observ tot ce ma inconjoara cu alti ochi, de acum cu ochi de creativ. Pictam naturi statice, colectionam frunze toamna si le puneam la presat, citeam biografii ale marilor artisti. Tot ce puteam sa extrag din jurul meu, absorbeam si dezvoltam inca un pic ceea ce in curand urma sa decid ca vreau sa devin. Designer vestimentar.
Invataturi
Am invatat din mai multe surse. O data a fost copilaria cu toate curiozitatile, apoi a urmat liceul, care a fost decisiv. In cele din urma, facultatea. Am studiat la Universitatea Nationala de Arte, la Facultatea Decorativa si de Design sectia moda. Acolo am invatat sa gandesc in termeni de moda, si am avut sansa sa cunosc profesori minunati de la care am "furat meserie". Dupa facultate, am invatat ca daca nu esti echipat cu ambitie si disciplina, acest domeniu poate fi dezamagitor. Am avut nevoie de mult curaj, am renuntat la mine pentru a putea tine in viata brandul.
Un designer la inceput
Un inceput de drum intotdeauna va fi greu. Cu totii stim asta. Insa, cu cat avanseaza lucrurile, cu atat devine si mai greu, sunt mai multe responsabilitati, mai multe deadline-uri, mai multe griji si trebuie sa iti asumi deciziile.
Sfatul meu pentru cei care vor sa urmeze un drum in acest domeniu: invatati sa fiti lideri, sa nu va lasati influentati de nimeni si urmati-va intotdeauna intuitia/instinctul. Acum cu retele de socializare este foarte usor sa te pierzi in multimea virtuala, si uite asa se pierde individualitatea.
Primul proiect
Unul din proiectele de suflet este din 2014 - colectia colaborativa Selenit cu grupul de la facultate, condus de prof. dr. Ioana Sanda Avram. Este startul unui proiect care este continuat de toate generatiile de an III de la moda, Unarte.
O alta amintire de neuitat, este prima mea colectie individuala (autumn/winter 2016). Imi amintesc si acum ce speriata eram, deoarece nu stiam ce voi face cu colectia. Nu aveam distributie, nu cunosteam sistemul magazinelor, aveam doar vise frumoase. Apoi, am prins o oportunitate sa prezint colectia la Artmark in cadrul evenimentului organizat de Band of Creators si, de atunci, a inceput o colaborare frumoasa intre noi.
Businessul
Business-ul l-am pornit in 2014- atunci eram inca in etapa de inceput cand cautam sa-mi asociez o cultura pe care sa o urmez. Mi-am dat seama ca imi este foarte greu sa fiu follower, si asa am renuntat sa mai fac cercetari, sa urmaresc trend-uri, catwalk-uri, fashion shows. Doar streetwear mai prezenta un interes pentru mine.
Am vrut sa am moda mea, sa fiu inovator, sa am formulele mele de creatie si de a realiza o haina. Asa am invatat singura sa croiesc, sa fac tipare, sa fac toata partea tehnica a unui produs. Este foarte important ca designer, sa stii partea tehnica. Contribuie foarte mult la dezvoltarea ta ca si creativ, sa poti sa vizualizezi si sa proiectezi exact ceea ce ai minte. Si apoi, pornind de la ideea pe care o ai minte sa o dezvolti in nenumarate alte idei, este creatia suprema. Un croitor nu poate sa faca acest lucru; doar tu poti.
De exemplu, eu si in acest moment croiesc, cos, descos, refac, si o fac cu mare drag, deoarece stiu ca este un pas important in dezvoltarea mea ca designer dar si a imaginii brand-ului. Mama este jumatatea mea, si ma ajuta cu tot. Uneori o las sa faca ce idei doreste ea, in acest fel isi devolta si ea imaginatia si reusim sa ajungem la acelasi nivel de complexitate atunci cand ne apucam de o colectie noua.
Promovare
Promovarea se efectueaza pe facebook @Nico Carp, cat si de instagram business @nicocarpstudio, si personal @nicocarp.s. De curand am lansat si magazinul online www.nicocarp.com unde veti gasi produsele noastre de suflet.
Ne diferentiem prin ideea conceptului, mesajului si a viziunii. Suntem o portita spre universul fiecaruia dintre cei care ne aleg de fiecare data, si dorim sa incurajam o moda mai constienta, mai frumoasa, longeviva.
Creatia
Etapele de creatie sunt intotdeauna greu de tinut in frau, in sensul in care eu nu am o atentie distributiva foarte buna si uneori vreau sa fac din toate cate un pic si nu termin nimic (hahahaha). Dar, cand imi propun sa urmez o strategie, pasii sunt urmatorii: desenez multe multe schite; aici intru si in arhiva de schite, de unde preiau elemente din colectii anterioare; daca simt nevoia de un anumit element cultural atentic, ma documentez in carti de moda, reviste vechi, fotografii vechi, si in cele din urma internet.
Apoi fac un sourcing pe materiale - in principiu lucram cu materiale naturale din bumbac, in, lana. Dupa ce am materialele, incep sa lucrez tiparele, prototipurile, fitingul, apoi urmaeza productia, care se desfasoara in atelierul propriu de la TOT.
Cum a evoluat domeniul in Romania
Evolutia in Romania este rapida. Din ce in ce mai multi tineri aspira sa faca parte din aceasta comunitate cu circuit inchis.
Relatia romanilor cu estetica personala
In ultimii ani, odata cu cresterea online-ului, am devenit cu toti doritori de mai mult, de mai multa vizibilitate, de mai multe conexiuni. Si asa fiecare dintre noi ne-am contruit o estetica personala, care comunica niste coduri, un lifestyle, niste standarde care reflecta omul.
Trenduri
Este atat de mare cuvantul "trend"! Cum spuneam si mai devreme, nu urmaresc trendurile, drept urmare nu am o opinie ferma despre acest subiect. Insa, daca ar fi sa imi gasesc un loc in istoria modei, mi-as face loc in anii '20. O perioada draga mie!
Moda "urata"
Uratul de-a lungul istoriei artelor a avut un mare impact artist-consumator. Cred ca tocmai controversa este elementul care trezeste interesul si te face sa observi, metaforic vorbind, frumosul in urat.
Unicitatea si imperfectiunea unui produs urat poate naste noi curente si subculturi urbane. De-a lungul istoriei costumului, multe inovatii vestimentare au fost considerate urate sau neadecvate, insa, in timp au modelat lumea si felul in care noi traim zi de zi. Au creat culturi, stiluri, comunitati.
Frumosul si cliseele lui
Frumosul pentru mine inseamna egalitate intre ceea ce esti si ceea ce arati. Ceea ce gandesti, cu ceea ce faci. Ceea ce creezi, cu cel caruia ii oferi darul tau.