Shortcut spre film. Eugen Kelemen (Hardcut): Imi place sa spun ca nu fac trailere "mincinoase"

Shortcut spre film. Eugen Kelemen (Hardcut): Imi place sa spun ca nu fac trailere "mincinoase"

Multe sensibilitati se ascund in spatele unui afis sau trailer de film. Echilibrul fin intre ce vrea regizorul, producatorul si distribuitorii. Negocieri. Gandul la spectatori. Dorinta de a fi onest cu filmul. Trailerul si afisul sunt primele unelte de comunicare ale autorului in relatia cu spectatorul si ele trebuie sa aiba un concept, un mesaj in sine. Acesta e punctul de la care pleaca Eugen Kelemen in munca lui. Monteur de profesie, Eugen a infiintat acum un an boutique-ului Hardcut, dedicat creatiei de postere si trailere de film.

Recent, a colaborat cu regizori straini precum Sergei Loznitsa pentru posterele filmelor “The Trial” si “Donbass”, dar si cu regizori romani aflati la debut, precum Hadrian Marcu (“Un om la locul lui”) sau Mihaela Popescu (“Yet to Rule”).

In conceperea unui trailer trebuie tinut cont de spectator. De multe ori se impune nu doar sa faci un serviciu filmului, cat in egala masura si spectatorului.

Eugen vorbeste despre acele “money shots” pe care le doresc unii autori de film, compromisuri, relatia cu regizorii, greutatile de inceput pentru buticul sau de creatie, despre spectatori, bugete si promovare onesta.

 

Relatia cu cinematografia

De profesie, sunt monteur. Si ceea ce caracterizeaza relatia mea cu cinematografia e pasiunea. E mult context aici, dar pe scurt sunt multe ore de studiu si de lucru. Altfel, Cape Fear (r. Martin Scorsese) e filmul care m-a dus inspre aceasta pasiune, care ulterior mi-a devenit profesie. Acolo a fost declicul. Apoi, am trecut prin diverse televiziuni ca intr-un final sa ajung acolo unde mi-am dorit. Sa montez film. 

Mai nou, sunt si producator. Asta doar pentru ca imi doresc sa realizez genul de filme de care sunt indragostit: horrorul. Pe langa asta, sunt si profesor asociat-lector la Facultatea de Film si Teatru UBB Cluj.

 

Ideea Hardcut

Trailerul si afisul sunt primele unelte de comunicare ale autorului in relatie cu spectatorul. E necesar ca aceste instrumente de comunicare sa aiba un concept, un mesaj in sine. Asta m-a atras cel mai mult. Adica sa incerc sa ma exprim si prin forma asta.

Hardcut e o companie tanara, desi am facut lucrari si in afara existentei ei. Cred ca avem un an si ceva de la infiintare.

La capitolul greutati, in primul rand, a fost lipsa increderii producatorilor si a regizorilor. Apoi, lipsa bugetelor si lipsa expertizei in materie de comunicare si marketing de film. Am depasit o parte din aceste obstacole cu rabdare si diplomatie.

Suntem doi oameni in acest moment. Eu si Mihai pe design. In ceea ce priveste colaboratorii nostri, am avut norocul sa lucram cu o parte dintre cei care se pricep. Sunt o mana de oameni, oricum. Si in felul asta am avut un “boost” de incredere. Le si multumesc pe aceasta cale. Stiu ei cine sunt.

 

Primul client, primul proiect

Primul client a fost Parada Film cu “Ana, mon amour”. A fost si cel mai dificil datorita conceptului (actorii au pozat nud pentru afis), dar am avut sustinerea tuturor celor implicati, a autorului si, evident, a producatorului, dar in mod special a actorilor care mi-au acceptat propunerea. In final, ne place foarte mult ce a iesit. 

Am facut doua versiuni de afis, una pentru circuitul festivalier si una pentru circuitul domestic. Tot noi am facut si trailerul filmului. Si asta a fost dificil, pentru ca relatia personajelor principale se dezvolta in timpi cinematografici diferiti si a trebuit sa fac un concept mai deosebit. 

 

Particularitati si sensibilitati

In conceperea unui trailer trebuie tinut cont de spectator. De multe ori se impune nu doar sa faci un serviciu filmului, cat in egala masura si spectatorului. Imi place sa spun ca nu fac trailere "mincinoase". Evident, autorii filmului isi doresc acele “money shots”. Uneori nu se potrivesc conceptului neaparat si atunci apar compromisuri.

Apoi, mai apar probleme legate de muzica folosita in trailer. Eu nu lucrez cu muzica de librarie. Regizorii si producatorii cu care am colaborat pana acum mi-au inteles si acceptat dorinta de a compune muzica special pentru trailer. De aceea, am doi compozitori - colaboratori foarte talentati cu care lucrez. Evident, asta creste pretul proiectului, dar pana acum a functionat.

In ceea ce priveste afisul, e multa munca. E mult feedback. De multe ori se intampla ca feedbackul sa vina atat de la autorii filmului, cat si de la coproducatori si distribuitori, iar interesele lor sunt diferite. De aceea apreciez foarte mult cand e o interfata (agentii de PR) intre noi si echipa filmului. 

Daca nu am aceasta interfata, poate sa devina dificil. La noi, de cele mai multe ori, regizorul e si producator. E "double the trouble". De aceea ii incurajez pe toti autorii sa apeleze la servicii specializate de PR. Ei ar trebui sa negocieze intre noi. 

Noi incercam sa lucram cat mai curat, ca atunci cand avem de realizat modificari, sa le putem face rapid si eficient.

 

Etapele procesului de creatie 

In mare parte, pornim de la o discute cu autorii si un brief scurt. Alteori avem libertate deplina si venim noi cu propuneri. Genul acesta de lucrari sunt cele mai dificile. Se poate intampla ca din trei propuneri de afis sa nu treaca niciuna. Dar sunt rare cazurile. Avem si exemple fericite.

Tocmai am terminat un afis de care suntem foarte mandri, unde prima si singura propunere a fost acceptata. E vorba de afisul filmului “The Trial”.

 Mihai a venit cu ideea, iar regizorul, Sergei Losnitza, a fost impresionat. Feedbackul lui a fost unul foarte putin invaziv din punct de vedere creativ. Asta ne-a placut foarte mult.

 

Afisele si trailerele din Romania 

In ultimii ani s-au facut afise foarte frumoase si pline de sens, care chiar au servit filmelor pe care le promovau. Imi place sa cred ca si cele facute de noi au contribuit la asta. Pe de alta parte, multe afise sunt simple si nu ies in evidenta. Posibil din cauza lipsei bugetului. 

Si da, asta lipseste: bugetul. Sunt putini producatori care isi aloca de la bun inceput un buget concret pentru promovarea filmului. De aici si lipsa promovarii unor filme care merita vazute de un public cat mai larg.

Ca idee, sunt activ in diferite cercuri si spectre sociale. Reprosul oamenilor este acelasi: filmul romanesc trece neobservat. Promovarea stradala si in locurile specializate este minimala de cele mai multe ori.  Dar atunci cand se investeste in promovare, se simte.

E un cerc vicios. Cinematograful nu tine filmul in sali daca nu are spectatori. Spectatorii nu merg la cinema pentru ca filmul nu are promovare. Si, precum spuneam mai devreme, afisul si trailerul sunt primele unelte de comunicare si promovare.

 

Cel mai frumos afis de film din toate timpurile?

Daca alegem unul, am zice de cel pentru “Vertigo”. E foarte eficient si in acelasi timp, tinand cont de perioada in care a fost realizat, e impecabil conceput, ca design.

 

 

Afise de film romanesc

“Ana, mon amour”. Ambele variante. Ne-a placut si cel de la “Sierranevada”.

 

Trailere recente

Ultimul pe care l-am predat este “Un om la locul lui”. Am colaborat direct cu regizorul, Hadrian Marcu, prin intermediul 4ProofFilm. Filmul va avea lansarea in cinematografe pe 23 noiembrie. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Campanii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related