Cat ne defineste ceea ce imbracam si cat de mult conteaza. Cum s-a schimbat asta pe meleagurile noastre si in functie de ce. Cum se raporteaza consumatorii la moda. Dar oare atitudinea fata de aparente cum a evoluat. Care sunt cliseele frumosului si care e contextul uratului. Pornim pe IQads in cautarea initiativelor proaspete din design, cu ajutorul carora poate vom raspunde si la intrebarile de mai sus.
Incepem cu Roxana Andras, fondatoarea OuiMehNon si, la baza, avocat. A pus bazele unui business de moda dupa ce a observat cum nevoia femeilor de haine pentru job, in diferite domenii, este satisfacuta doar cu produse de serie.
Efectul acestei tendinte a fost scaderea apetitului pentru a fi diferit, o mare indulgenta pentru calitatea slaba a produselor si in general un sentiment de a ne complace in a fi personalitati "medii".
Roxana povesteste despre cum e sa pornesti un astfel de brand in Romania, care sunt obstacolele unui astfel de business la inceput, dar si despre trenduri, relatia romanilor cu hainele pe care le poarta, despre moda urata si nevoia de frumos "altfel".
Drumul spre frumos
Profesia mea de baza este cea de avocat de business. Lucrand indeaproape cu clientii mei de la lansarea unui produs sau serviciu pana la finalizarea procesului de vanzare ca si consultant pe partea de legal, am inceput sa ma obisnuiesc cu limbajul de business si sa ma "seduca" ideea de a naste si creste o afacere a mea care sa nu aiba legatura cu profesia.
Cum am ales domeniul vestimentar? Aceasta decizie s-a crsitalizat in timp si nu nu pot spune ca a fost efectul unui "declic". De foarte multa vreme am observat cum a inflorit "consumerism-ul" in domeniul vestimentar si cum majoritatea femeilor din zona corporate recurg de nevoie la tinutele oferite de marile firme de serie din afara. Ma refer la celebrele magazine din mall-uri.
Efectul acestei tendinte a fost scaderea apetitului pentru a fi diferit, o mare indulgenta pentru calitatea slaba a produselor si in general un sentiment de a ne complace in a fi personalitati "medii". Si m-am gandit ca este momentul oportun sa lansez un brand nou care sa aduca in prim plan conceputul de "fresh" in moda si care sa prinda la aceasta categorie de public care este in cautare de modalitati mai deosebite de expresie si care sa se autoeduce in timp pentru a cauta alte branduri si alta calitate.
Etape. Evolutie
Primul pas pe care l-am facut a fost sa caut un designer si a incep o colaborare. Urmatorul a fost sa imi formez o mini echipa care sa functioneze ca un nucleu al acestei afaceri si ma refer la cineva care sa realizeze tiparele, o fabricuta care sa produca hainele si un furnizor de materiale. In paralel cu procesul de productie am inceput colaborari pe partea de web design pentru site, branding si marketing.
Invataturi
Timp de 10 ani am acordat consultanta juridica de afaceri societatilor din grupul Deutsche Telekom si pot spune ca acea experienta mi-a servit in mod vital acestui proces de organizare care este esential pentru initierea unui business. Am invatat de la oamenii cu care am lucrat cum se creeaza un plan de afaceri, cum se "incheaga o echipa", cand si cum trebuie sa ma implic eu ca si manager in munca echipei.
Businessul la inceput
Eu vorbesc din perspectiva finantatorului unui business in domeniul vestimentar deoarece nu sunt si designerul. Dar pot sa spun ca este nevoie cu siguranta sa fii adaptat la cerintele pietei, la trenduri, sa iti alegi extrem de bine publicul tinta, cel caruia i te adresezi cu creatiile tale si apoi este absolut necesar sa te mentii pe piata, sa vii mereu cu colectii si creatii noi.
Este foarte greu la inceput, exista tentatia de a spune "stop"pentru ca si concurenta pe aceasta piata este mare, insa, trebuie sa faci rost de finantare si sa continui pentru a creste brandul pentru ca vei vedea de la o colectie la alta ca deja se formeaza un public al tau.
Cand ajungi la acest moment abia "prinzi" aripi si incepi sa gandesti "mare" cum imi place mie sa imi spun. De la acel moment deja nu te mai gandesti la tine ci la el, la publicul care asteapta ceva nou de la tine. Si asta te motiveaza cel mai mult, credeti-ma.
Primul proiect
Ouimehnon s-a lansat in octombrie 2017 cu prima noastra colectie, cea de toamna-iarna. Imi amintesc de vara "fierbinte" de dinainte cand alergam prin Bucuresti cu tipare si mostre in brate ca sa ne incadram si sa lansam cand ne-am propus. Obstacolele in activitatea de productie sunt legate in mare masura de posibilele intarzieri in lant. Daca se intarzie un process se intarzie intreaga colectie si se pune in pericol lansarea. Si cum este foarte important sa fii prezent la momentul potrivit, orice intarziere in proces poate sa conduca la pierderi.
Obstacole
Obstacolele sunt legate de furnizori (de servicii si materiale). Este un business de productie in care depinzi de furnizori. Noi producem colectii de serie si avem nevoie de furnizori care sa ne asigure continuitatea procesului. A fost foarte dificil sa strangem laolalta acei furnizori pe care sa ne putem baza. Insa abia acum dupa un an am reusit sa facem si acest lucru sa se intample. Abia acum am cumva linistea ca productia este "pe maini bune".
Am stabilit cateva parteneriate cu furnizori de materiale din Franta si Italia si am parafat parteneriate cu trei fabrici de confectii care lucreaza premium. Ouimehnon este un brand premium. Ouimehnon externalizeaza toate procesele si nu am optat pentru angajarea unor oameni la noi. Credem ca nu este momentul si ca puten functiona mult mai bine in sistem de outsource mai ales avand in vedere situatia destul de dificila a pietei muncii in Romania.
Targetul
Targetul nostrum este reprezentat de femeil intre 25 si 55 ani, din zona corporate si antreprenoriat, cu venituri peste medie.
Promovare
Momentan, principalele canale de marketing sunt Facebook si Instagram unde functionam cu reclama platita dar si generata organic. Ne dorim ca anul acesta sa apelam si la Google adwords si Google Display.
Elementul care diferentiaza produsele Ouimehnon de restul tinutelor promovate pe acest segment de piata consta in calitatea designului, materialelor si procesului de fabricatie. Dorim sa fim perceptui ca un brand de fashion din zona premium care adreseaza atat tinuta din timpul orelor d e birou cat si din afara biroului. Fiecare colectie are o linie si elemente de originalitate.
Creatia
Avand in vedere ca nu eu sunt designerul tinutelor noastre, nu pot vorbi din perspectiva celui care creeaza. Insa, de exemplu chiar acum cand vorbim, designerul lucreaza la conceptul noii colectii. Am ales tema. O sa va placa. Este un secret deocamdata. Va fi o nebunie. Ouimehnon va fi un brand de fashion de serie insa un brand "educat".
Nu copiem modele din reviste din afara, nu "desenam" tinute care nu au in spate un concept. Nu. Dimpotriva, ne imbunatatim abordarea de la o colectie la alta si vrem sa ne autodepasim. Colectiile noastre sunt inspirate din pictura, din sculpturi, din curente artistice, din istorie. Colectiile noastre au in spate un concept si sunt unitare. Vrem sa aducem spiritul in hainele pe care le cream.
Amprenta
O intrebare care imi place foarte mult. Eu m-am hotarat sa las designerului liberatetea de a crea si de a-mi prezenta spre selectie tot ce deseneaza. Eu nu impun designerului ce sa deseneze. Ne consultam. Pentru primavara- vara am avut ideea colectiei. A "picat" pe sufletul designerului. A intrat in spiritul epocii respective si a inceput sa "produca" niste creatii extraordinare. Am petrecut trei ore incercand sa facem un top. A fost dificil. Amprenta mea a constat in a sugera ce se va si vinde efectiv si a contribui la a decide asupra modelelor care vor intra in productie.
Cum a evoluat acest domeniu in Romania
Din ce am studiat eu, e un domeniu care a evoluat si continua sa evoleze insa lent. In mod cert designerii din Romania nu beneficiaza de toate resursele necesare pentru a "exploda" fenomenul de design in piata si aici ma refer la cursuri, conferinte, acces la finantare pentru a achizitiona materiale de calitate si alte conditii de acest gen.
Obiceiurile romanilor
Am observat o dorinta din ce in ce mai mare pentru "nou", pentru "altfel", pentru tinute cu elemente de originalitate. Insa acest public este unul limitat. Majoritatea fetelor prefera marile magazine din mall-uri si este ok pentru ca vorbim despre alte preturi si alta categorie.
Trenduri
Rasfoim si noi revistele de moda din afara si urmarim colectiile lansate de marile case de moda insa nu avem ca si scop sa fim in aceste trenduri cu orice pret. Ne inspiram din tema colectiilor noastre si incercam sa ne mentinem in tendinte fara insa a face un scop din asta.
Moda "urata"
Pentru mine conceptul de "moda urata" egaleaza tot ce inseamna industrie de consum vestimentar si vizeaza materiale textile de foarte proasta calitate, modele copiate efectiv dupa colectiile lansate de marile case de moda dar transpuse intr-un produs vizibil mai slab calitativ, productie de masa, procese de fabricatie vizibil viciate.
Ce inseamna frumosul
Frumosul provine dintr-un sentiment autentic de "iubire". Traim asa cum spunea printesa Diana (am vazut recent un filmulet) intr-o lume in care oamenii nu se mai simt iubiti si adaug eu, nici nu mai ofera iubire la randul lor. Nu ne mai iubim pe noi insine. Or, atunci cand cream tinutele, noi ne gandim la publicul nostru cu iubire.
Vrem sa se simta iubite si asa incercam sa aducem in vizualul lor frumosul. Dar frumosul merge mai departe: trebuie sa persiste, sa nu se demodeze, sa fie acolo la greu (cand te grabesti sa ai pe ce pune mana si sa te simti in control), sa placa ochiului si sa incalzeasca sufletul.