Etienne de Swardt, parfumierul deseurilor intr-o colaborare cu Ogilvy Paris: ”Daca lumea e murdara, de ce n-am purta-o pe piele?”

Etienne de Swardt, parfumierul deseurilor intr-o colaborare cu Ogilvy Paris: ”Daca lumea e murdara, de ce n-am purta-o pe piele?”

"Putain des Palaces" / Tarfele Palatelor. "Charogne"/Hoitul. "Secretions Magnifique". Trei din parfumurile lui Etienne de Swardt, primite cu revolta, aplauze si neintelegere, care, prin fiecare emotie trezita, si-au atins scopul. Acela de a nedumeri oamenii si de a-i face sa se intrebe. Secretiile Magnifice, de exemplu, a fost un parfum inspirat de secretiile umane: sange, sperma, saliva, sudoare; Etienne cauta pe atunci izul unui om inainte de orgasm. In toate parfumurile sale, cauta mirosul revenirii la origini. Asa a ajuns la "I Am Trash" / "Les Fleurs du Dechet", lansat in colaborare cu Ogilvy Paris, pe care l-a adus si in Romania, in octombrie, la Obsentum, butic dedicat parfumeriei de nisa din cadrul aeroportului Henri Coanda.

Este un parfum creat in totalitate din deseuri reciclate, un omagiu adus lui Baudelaire si Florile Raului, dar si un strigat de ajutor al planetei in fata omului care o consuma. 

Etienne a fost colaborator Moet Hennessy Louis Vuitton, iar apoi s-a asociat cu Olivier Echaudemaison, director artistic Guerlain, si a lansat primele esente Etat Libre d'Orange, parfumuri de lux pentru animalele de companie. Acum, compania are 35 de parfumuri vandute in 450 de magazine din intreaga lume.

L-am intrebat pe Etienne despre miresemele lui 2018, despre ce nevoi isi implinesc oamenii cand se parfumeaza, de ce il inspira resturile si risipa. Ne-a vorbit despre bani, a citat din "Tatal nostru" si si-a adus aminte de insula mamei sale.

  

Ideea crearii parfumului "I Am Trash"

Vine din anii '70, din Noua Caledonie, de pe coasta uitata a tribului Borindi, care traieste acolo in armonie cu mama natura, definit de un simt puternic de recunostinta fata de planeta. Am crescut in Noua Caledonie, insula de unde era si mama mea, iar parfumul ”I Am Trash” este un fel de intoarcere la mare si la origini (n. r. in franceza - retour a la mere, joc de cuvinte mer, mare - mere, mama).

M-am inclinat, prin el, in fata alma mater, mama noastra care ne poarta de grija, spunand lumii intregi ca in curand va fi prea tarziu si ca un parfum ar putea sau ar trebui sa fie cu adevarat important in secolul nostru plin de amenintari. 

De la saturare, deziluzie si dezamagire, am ajuns la Gunoiul e rege ;-) Surpriza este ca, folosindu-ne de resturile noastre, ale tuturor, putem descoperi viitorul.

Parfumul e emotie, emotie lichida; si, totodata, un amplificator al vietii si al bucuriei, o amintire a faptului ca sfarsitul e oricum tragic, asa ca intre timp putem fi dramatici doar printr-un "puf". Cand lumea devine murdara, de ce n-am incepe s-o purtam?

A durat un an sa-l creez si alte cateva luni sa ajunga in Romania, pe raftul Obsentum. Oamenii l-au iubit si l-au cumparat, asa ca victoria mea e totala, pot sa-mi cumpar o masina noua, un diesel, ca sa pot polua in continuare :))

 

Reactii

Oamenilor le-a placut amestecul delicat de flori, lemn si fructe dansand in numele naturii, fructele razboiului si ale resturilor industriei noastre (Givaudan), au aplaudat simbolistica si poezia gunoiului. Da, este gunoi, dar nu e risipa. E o Samsara a fructelor si a florilor.

Rene Char, un poet francez, a spus: vous serez une part de la saveur du fruit/ "veti fi parte din savoarea fructelor”, sugerand ca intr-o zi vei pieri, dar vei renaste in aroma unui fruct. In asta consta poezia acestui parfum: nimic nu este degeaba sau in zadar.  

 

Parfumurile si consumatorii

Oamenii isi aleg parfumurile fiind deschisi la imbratisarea si discursul lor magic, la povestea pe care o spune un parfum, la fantezia si poezia din jurul lui, care ii pot duce dincolo de cotidian. "Gimme danger, little stranger" este motto-ul nostru catre cei care aleg sa poarte parfumurile noastre, care duc pana in vizuina iepurelui lui Alice din Tara Minunilor si dincolo de curcubeu.

Parfumurile sunt unelte nemaipomenite ale anti-disperarii, scuturi de protectie venite dintr-un consumerism sofisticat in contraatac fata de intunecimea secolului 21. 

Banii sunt suverani. Din pacate, acesta e dictatul tuturor industriilor umane. Asa ca banii vor motiva  influenta prin marketing masiv. Dar noi incercam si ne dorim sa fim acest agent mutagen calificat, care sa sustina distorsionarea puterii banilor prin creativitate radicala, non-sens, sinceritate si  sabotaj, ADN-ul de baza al companiei noastre, Etat Libre d'Orange.

 

Inspiratie in crearea unui parfum nou

E ceva de tipul le regne, la puissance et la gloire pour des siecles et des siecle ("caci a Ta este imparatia si puterea si slava in vecii vecilor"). Nimic mai mult, nimic mai putin; restul e doar o distractie lipsita de valoare, nu-i asa? Pur si simplu, imi place drumul mai putin umblat, pasul in laturi care iti ofera perspectiva si ideea copacului vietii ;-)

 

Mirosul care iti aduce aminte de copilarie

"Jicky" (Guerlain) si "Gentleman" (Givenchy) + balsam peruvian +  tensiunea Foucaud + interiorul urechilor si labele unui catel, ceea ce ma duce cu gandul la miere, la note calde si delicioase care aduc aminte eului tau interior ca inca esti un mamifer care inca are nevoie de protectia unei femele.

 

Mireasma lui 2018

I Am Trash, fireste. Sa purtam cu totii postmodernismul pe piele. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Sectiune



Branded


Related