Enigma Otiliei, in benzile desenate de Mihai Grajdeanu. "Avem o infinitate de subiecte locale ce ar putea concura cu cele mai bune benzi desenate straine"

Enigma Otiliei, in benzile desenate de Mihai Grajdeanu. "Avem o infinitate de subiecte locale ce ar putea concura cu cele mai bune benzi desenate straine"

Cand era copil, se ducea cu parintii la filme, in gradina de vara din Mangalia. Si apoi se intorcea acasa si le continua desenand. Si apoi, din desen in desen, a inceput sa-si creeze propriile povesti in benzi desenate. Mihai Grajdeanu se intoarce des la copilarie, ca la un moment important in definirea lui ca artist. Acum, desenul inseamna si lucruri serioase: documentare, perseverenta, continuitate. Numele lui e legat de „Legendele Dacilor” si "Comics Didactic". A reprezentat Romania de mai multe ori la festivaluri internationale de benzi desenate.

Noi ne-am cunoscut acum vreo doi ani, in contextul seriei editoriale Cu BD-urile in mana. Fata de ce ne povestea atunci, lucrurile in domeniul BD-urilor nu s-au schimbat radical: este in continuare nevoie de interes si investititii, nu doar in directia promovarii si sustinerea artistilor romani, ci si in directia povestilor autohtone.

In schimb, Mihai a mentinut o legatura stransa cu copiii si adolescentii de liceu, organizand ateliere si pentru promovarea BD-urilor in scoli si in afara lor, prin Bucuresti, Brasov, Mangalia sau Rasnov. A observat ca elevii nu mai sunt interesati de literatura romana. Si, din dorinta de a-i aduce mai aproape de povestile romanesti, a lansat anul acesta "Enigma Otiliei" in format de banda desenata. A lucrat la el 4-5 luni, timp in care intra si extragerea textului principal al romanului, pentru a fi adaptat in scenariul BD.

Maine, 13 noiembrie, are loc si vernisajul unei expozitii la Palatul Sutu cu planse din publicatiile BD semnate Mihai Grajdeanu, expozitie care deschide si un spatiu permanent destinat atelierelor pentru copii.

 

BD-urile si copilaria

Cred ca orice copil are o atractie catre desen, dar nu toti ramin fideli domeniului! Ce nu v-am spus data trecuta a fost ca, pentru mine, au contat foarte mult si filmele - mergeam, alaturi de parintii mei, in gradina de vara din Mangalia! Ma fascinau filmele si veneam acasa cu dorinta de a le continua prin desen. Cel mai eficient limbaj pentru un copil, as spune acum, dupa citiva ani de lucru cu copii de toate virstele. 

Cind esti copil, totul este posibil. Cind faci benzi desenate, totul este posibil.  Am desenat pur si simplu ca asa simteam si asta ma facea fericit. Am incetat sa desenez la un moment dat pentru ca incepuse sa ma pasioneze fotbalul, sport pe care l-am practicat multi ani, de performanta. Insa, incet, am revenit la prima pasiune: banda desenata.

 

 

Temele romanesti

Am incercat intotdeauna sa abordez teme locale, din toate domeniile. Ele s-au schimbat doar ca acuratete. 

Istoria si literatura romana ma inspira in mod deosebit. Dar orice domeniu, orice poveste, ma poate pune pe ginduri din care ies idei ce pot fi redate in banda desenata. In functie de subiect, ma documentez si saptamani in sir daca este nevoie. Nu ma apuc niciodata de desenat daca nu sunt convins ca mi-am creat o baza solida ca informatie.

Cred ca cel mai important element este povestea, scenariul. Conteaza foarte mult sa mergi pe linia unei naratiuni nu numai frumoase, dar si dinamice. Banda Desenata este, prin natura sa, un mod de exprimare diferit si trebuie sa prinzi cititorul atit prin text, cit si prin linia desenului.

Nu pot spune ca exista subiecte care ma obsedeaza. Dar sunt subiecte care m-as bucura sa le vad transformate in benzi desenate. In tara noastra exista o infinitate de subiecte ce ar putea concura cu unele dintre cele mai bune benzi desenate straine. Barierele sunt la editori si la edituri. Conceptia gresita a multora fata de benzile desenate romanesti.

Din cauza lipsei de interes a celor care ar putea investi in banda desenata romaneasca, un autor BD in Romania reuseste cu greu sa fie publicat la o scara larga, sa fie distribuit in toata tara.

 

Enigma Otiliei

De ani de zile lucrez cu elevi de scoala si liceu. Este dureros sa vezi cum nu mai citesc deloc literatura romana. Sunt dezinteresati din cauza invaziei povestilor din literatura straina. E foarte bine sa citesti si autori din alte tari, dar cred ca datoria noastra e ca mai intii sa-i cunoastem pe cei autohtoni.

De aici si dorinta mea de a-i aduce pe tineri mai aproape de aceste povesti romanesti, de cartile pe care ei cu usurinta le dau la o parte, de multe ori, doar pentru ca sunt romanesti.

Pentru transpunerea romanului Enigma Otiliei in banda desenata am lucrat 4-5 luni. Pe langa desen, in acest timp intra recitirea si extragerea textului principal care reprezinta o etapa importanta.

Pentru primul cadru din banda desenata in care apare casa lui Mos Costache am facut o documentare in detaliu, dar si pentru vestimentatia personajelor, mai ales ca am vrut sa pastrez aspectul istoric al operei.

Am citit cartea in scoala si imi aduc aminte ca mi s-a parut greoaie. Adevarul este ca nici profesorii nu mai au interesul de a prezenta un astfel de roman in asa fel incit sa te atraga sa-l citesti. Si, astfel, ti se pare un chin lecturarea unei astfel de carti. Citind-o acum, am inteles-o mai bine, ba chiar mi-a placut foarte mult. 

 

Tabieturi de lucru

Atunci cand lucrez la un proiect BD imi fac programul si in functie de termenul de predare. De obicei, incep lucrul de dimineata si continua spre seara, bineinteles cu pauze de masa, dar imi place foarte mult sa ma plimb afara, in parcuri de obicei, natura ma ajuta sa vizualizez anumite aspecte. Cand desenez, mai ascult o muzica care trebuie sa fie in tema subiectului pe care il abordez.

Nu am frecvent blocaje, dar ma ajuta foarte mult sa lucrez la doua benzi desenate in acelasi timp, dar cu subiecte total diferite.

 

BD-urile romanesti, 2018

Cu citiva ani in urma, stateam rau de tot la acest capitol. Ani de zile banda desenata romaneasca a avut de suferit pentru ca erau prea putini autori bd care desenau si publicau. In ultimii ani as putea spune ca este un nou val al autorilor romani de banda desenata.

Nu toti se axeaza pe subiecte romanesti, dar sunt din ce in ce mai multi si poate intr-un viitor apropiat si publicul va fi din ce in ce mai interesat in munca noastra. Ce ar fi nevoie in acest domeniu? Editori si edituri care sa dea mai mult credit autorilor romani si, mai ales, povestilor romanesti in benzi desenate. Aici are mult de suferit banda desenata romaneasca.

 

Publicul

Publicul este usor de manipulat. Daca vii cu o super reclama, cu cartea sau revista tiparita in China, de exemplu, pentru a reduce foarte mult costurile, daca mai este si distribuita in toata tara, publicul va reactiona pozitiv. Dar daca aceluiasi public ii aduci un produs nou, autohton, de multe ori mult mai bun calitativ (nu numai hartia, dar si continutul), dar mai scump, pentru ca nu-l poti tipari in cantitate industriala, atunci publicul cu greu va cumpara.

Lucrurile s-au mai schimbat. Oamenii au inceput sa se sature de aceleasi povesti straine reciclate si a aparut si un interes pentru banda desenata romaneasca. Dar mai este mult pina cind acest public sa fie atras mai mult de aceste povesti autohtone sau autori romani de banda desenata.

Artistii nu se feresc in a se promova, dar poate nu-si permit sumele cerute de firmele de PR. E foarte greu sa te promovezi cind nu exista investitie in acea promovare. Nu exista investitie pentru ca nu exista interes in promovarea artistilor romani de banda desenata si, mai ales, a povestilor romanesti in banda desenata. Sunt si exceptii, bineinteles. Dar, in general, cauza este lipsa investitorilor.

 

Alte proiecte despre care ar trebui sa stim

Sunt destul de preocupat cu promovarea benzilor desenate in scoli, in special partea de creatie, si ma bucur pentru ca elevii sunt foarte incantati sa descopere banda desenata. Totodata, profesorii din scolile din tara au inceput sa aprecieze banda desenata ca forma de educatie. Numai asa cred ca putem vorbi in viitor si de o cultura a benzii desenate la noi. 

Pentru mine, urmeaza o expozitie la Palatul Sutu cu planse din publicatiile de banda desenata ale Muzeului Municipiului Bucuresti, vernisajul va fi maine, pe 13 noiembrie. O expozitie care deschide si un spatiu permanent destinat atelierelor pentru copii.

Altfel, am inceput documentarea si schitarea unui roman grafic la care lucrez acum despre Legendele Dacilor inspirat de Mircea Eliade. Va fi  destinat pentru productie interna si externa.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related