Cel mai important lucru de invatat e chiar asta: actoria nu e doar despre talent, ci despre multa munca, seriozitate si responsabilitate. Sunt cateva din invataturile scolii infiintate acum 8 ani de Dragos Bucur, Dorian Boguta si Alexandru Papadopol - Actorie de film. Si, pentru a pune in practica acest motto, absolventii scolii nu primesc diplome, ci un rol in primul lor film. Le-ati vazut sau ati auzit de ele: Love Building, Alt Love Building, Doua lozuri, Hawaii. In aceste productii au jucat exclusiv cursanti de la scoala Actorie de film, alaturi de profesorii lor si cativa invitati speciali, cum ar fi Andi Vasluianu, Serban Pavlu sau Ben Cross.
"Daca le dadeam diplome, nu faceau nimic cu ele, le puneau in rama, poate. Asa, facand filme, nu le poti pune in rama, in schimb le poti arata multor oameni ca sa vada ce ai facut, ce ai descoperit, cum ai devenit dupa acest curs", spune Dorian.
Cei care se inscriu au intre 17 si 50 de ani, povesteste Dragos Bucur, sunt actori profesionisti veniti sa se perfectioneze in arta actorului de film, oameni din publicitate, IT, artisti din domeniul muzical, oameni din televiziune sau oameni de afaceri. In ultimii ani, a crescut numarul celor care vor sa devina actori, dar nu sunt dispusi sa petreaca 4 ani la o facultate de profil.
Recent, scoala si-a adaugat si un modul de Regie de film si scenaristica, coordonat de Iulia Rugina. Dragos Bucur, Dorian Boguta si Iulia Rugina povestesc istoria scolii, despre experienta filmarilor alaturi de elevi, cum a aparut ideea filmelor de absolvire si ce au descoperit despre actorie, invatandu-i pe altii.
Inceputul
Dragos: ADF a aparut acum 8 ani in urma unor ganduri pe care le aveam de 3-4 ani (deci perioada de incubatia a fost destul de lunga). Echipa s-a format oarecum firesc, cu Alexandru cunoscandu-ma de la Marfa si banii si avand mare incredere dpdv profesional unul in altul, iar cu Dorian lucrasem ani buni in teatru si aveam deasemenea repere comune si incredere reciproca.
Ideea scolii a aparut datorita unei lipse reale pe piata de specialitate a unor cursuri de actorie de film, scoli specializate de teatru existand in numar destul de mare si cu reputatie remarcabila. In primii ani am mers destul de timid, testand reactia oamenilor, dar odata cu succesul Love Building realizat impreuna cu cursantii nostri, lucrurile au inceput sa functioneze foarte bine.
Cursuri, profesori
Dragos: Cursurile dureaza 6 luni, profesorii principali suntem noi 3 (Dragos Bucur, Dorian Boguta, Alexandru Papadopol) si invitati cu o frecventa regulata sunt Paul Negoescu, Iulia Rugina, Andi Vasluianu, Dan Bordeianu, Vivi Dragan, Cristi Tarnovetschi.
Incepand cu acest an, pe langa cursurile de actorie de film avem si o clasa de regie si scenaristica coordonata de Iulia Rugina. As putea sa spun fara teama ca cei care termina cursurile noastre sunt, dupa aceste 6 luni, actori capabili sa se desfasoare pe un platou de filmare la un nivel profesionist.
Cursanti
Dragos: Este plaja foarte larga in tipologia, backgroundul si varsta cursantilor. Varsta este intre 17 si 50 de ani, sunt actori profesionisti veniti sa se perfectioneze in arta actorului de film, oameni din publicitate, IT, artisti din domeniul muzical, oameni din televiziune sau oameni de afaceri.
In ultimii ani, a scazut ponderea actorilor profesionisti si a crescut a celor care vor sa devina actori, dar nu sunt dispusi sa petreaca 4 ani la o facultate de profil.
Dupa Scoala
Dragos: In proportie de 90%, reactiile sunt foarte bune, iar faptul ca unii dintre ei s-au intors de cateva ori este o dovada a acestui lucru. In cazul celor care au si fost prezenti in filmele care au ajuns pe ecrane (Love Building, Doua Lozuri) reactiile sunt cu adevarat entuziaste, tinand cont de faptul ca sunt actori "cu acte" de ani de zile, care nu au ajuns sa fie prezenti in productii cinematografice de un asemenea succes.
Asteptari
Dragos: Multi cauta doar sa isi inchida frustrarea de a nu fi incercat acel lucru pe care si l-au dorit toata viata, altii vor sa devina actori, dar nu sunt dispusi sa petreaca 3 ani in facultatile de profil, unii spera sa se pregateasca pentru facultate cu ajutorul acestor cursuri, iar actorii profesionisti vor sa fie pregatiti pentru acea prima intalnire oficiala cu camera, intr-un viitor film.
Surprize, descoperiri
Dragos: Suprizele au fost cand am ajuns sa joc cu fostii mei cursanti in secevente in care am fost egali in intentii, subtilitati, replici si carisma. De la cursanti fur periodic pasiunea si placerea, care din pacate dispare din sufletele celor care sunt de prea mult timp in acelasi domeniu.
Dorian: Am vazut cativa cursanti(te) care erau ca niste diamante neslefuite in actorie, un talent pur.
Am descoperit ca suntem inconjurati de multa lume frumoasa, implicata, generoasa cu sufletul, onesta si in acelas timp foarte sensibila, cand e vorba de emotie si in acelas timp extrem de stapani pe sine, cand e vorba de pragmatism.
Am fost miscat de autenticitatea lor, care m-a pus pe ganduri, iar din aceste ganduri poate am invatat ceva.
Zic prima poveste care imi vine in cap: dupa ce o cursanta de a noastra a aparut in "Love Building", un film produs de noi, in timpul unei curse de maraton la care participa si era deja epuizata, gandul ei era sa renunte si in momentul cand era gata-gata sa abandoneze a aparut un alergator langa ea si ia zis ca a vazut-o in film la cinema si e foarte bucuros ca a intalnit-o aici. Din cuvintele cursantei am inteles ca acest mesaj i-a dat atata forta ca nu a avut nicio problema sa termine cursa.
Iulia: Am vazut oameni care sunt manati strict de pasiune pentru meseria asta. Care sunt deschisi sa simta si sa traiasca, sa iasa din zona lor de confort si care au curaj sa experimenteze cu ei insisi.
Am invatat ca nu exista o varsta corecta pentru care sa incerci meseria asta, regie, actorie, scenaristica. Ca poti incepe oricand, chiar daca ai simtit ca ani de zile ai stat in standby pentru ca nu s-a putut, ca a zis lumea, familia, prietenii, societatea. Sunt oameni care incep la 30 sau 40 si ceva de ani cu aceeasi energie si dorinta pe care au avut-o poate la 18.
Filme de ”absolvire”
Dragos: Noi nu oferim diplome, oferim lucru, expunere si experienta - si acestea, cu ajutorul filmelor de absolvire.
Dorian: Daca le dadeam diplome nu faceau nimic cu ele, le puneau in rama, poate. Asa facand filme, nu le poti pune in rama, in schimb le poti arata multor oameni ca sa vada ce ai facut, ce ai descoperit, cum ai devenit dupa acest curs.
Iulia: Eu cred ca actoria nu se invata pe hartie si filmul nu se invata in sala de cinema sau in carti. Evident ca e vital sa treci pe acolo, dar doar lucrul propriu-zis te completeaza in final ca actor, sau ca regizor, sau ca scenarist.
Cand iti vezi pe platou sau pe ecran produsul muncii de luni de zile, e un sentiment care nu se compara cu nimic. Asta cred ca li se ofera cursantilor nostri. Prezenta pe platou. Prezentul asta din care ei extrag apoi tot ce urmeaza sa faca mai departe, in viitor.
Experienta cu elevii la primul lor film
Dorian: Pai daca ii rugam sa mute Palatul Parlamentului din loc, cred ca il mutau, doar ca nu am cerut asta, poate data viitoare.
Un cursant de al nostru avea o problema mare cu punctualitatea, de altfel un tip de milioane, dar avea el hiba asta, cati dintre noi nu avem hibe? Asa, noi filmam in afara Bucurestiului si, de fiecare data, il asteptam si ne periclita programul.
E, si atunci, ca sa nu mai avem probleme, am fost nevoiti, cu acordul lui bineinteles, sa-l sechestram in locul unde filmam, i-am aranjat un pat acolo si a trebuit sa doarma pe platoul de filmare; cu alte cuvinte, el ne astepta, doar ca noi nu intarziam ;)
Iulia: E intotdeauna o incredere incredibila care vine de la ei catre mine. Un om la primul film se va arunca in el cu toata puterea, legat la ochi de multe ori, convinsi fiind ca, dupa atatea luni de lucru in echipa asta care se creeaza, cineva ii va prinde si vor ateriza in picioare.
E o minciuna sa spui ca intotdeauna aterizezi in picioare la primul film. Cateodata cazi. Dar saltul e atat de frumos, incat merita fiecare vanataie.
Obstacole
Dragos: Cel mai greu lucru a fost ne urnim pentru realizarea acestor filme, apoi sa convingem partenerii ca pot fi proiecte viabile si nu in ultimul rand sa strangem bugetele necesare.
Dorian: Lipsa banilor. Banii scolii acopera cam 20-25 la suta din bugetul filmului, asa ca pentru restul trebuie sa ne zbatem si nu e chiar asa usor.
Iulia: Lipsa de experienta e un obstacol, insa poate fi si un imbold si, de multe ori, e. E o fragilitate care vine la pachet cu "prima oara". O vulnerabilitate pe care o simti in fata colegilor si apoi in fata publicului.
Dar cred ca, atunci cand te lasi cu toata puterea, cand crezi si vrei sa fii acolo, sari peste pragul asta. Si odata sarit, ai senzatia ca poti sa faci orice. E multa munca necesara pentru un rol, pentru un scenariu si pentru un film pe de-a intregul.
Cine crede ca meseriile astea se fac pentru ca ai talent e intr-o eroare grava. E nevoie si de talent, dar e mult mai multa nevoie de munca, seriozitate, responsabilitate. Actoria nu e boemie, ideile de film nu vin in timp ce stai la o bere si filmul nu se face peste noapte.
Asta cred ca se invata in scoala asta. Ca trebuie sa muncesti. Mult. Cu tine, cu altii, cu tine din nou. Si e o selectie naturala in cele din urma. E cumva prima etapa. Daca nu te dedici cu totul, nu va functiona, oricat talent ti se spune ca ai. Insa asta invata ei la primele cursuri. Si majoritatea merg cu noi in stilul asta de lucru.
Reactii
Dorian: Daca ma intrebi despre reactiile cursantilor la filmele in care au jucat, probabil e o intinerire fizica si emotionala cam cu 5-10 ani, depinde de individ/a dar fara exceptii. O reactie foarte frumoasa, zic.