25.ooo de cristale Swarovski. Un designer si un arhitect romani. Un laborator de creatie neobisnuit. Doi ani de muncă. O echipă de 15 oameni care a lucrat sase luni doar la asamblare. O rochie. Un concert la Londra, despre un paradis pierdut. Aceasta este povestea din spatele rochiei purtate de Bjork in vara aceasta, in gradinile botanice de la Eden Project, din turneul Utopia. Rochia a fost creată de designerul Lana Dumitru și arhitectul Vlad Tenu în cadrul FORÆVA, un proiect care exploreaza limitele artei, fashionului și ale tehnologiei pana acolo “unde niciun artefact uman nu a mai fost vreodată”.
Proiectul Foraeva e despre acest transfer de motive, de cod cultural tipic tradiției către un viitor global, de ce nu spațial
Manifestul acestui proiect e chiar despre origine, explica Lana: oriunde am ajunge, vom avea pe noi ceva care să ne amintească de unde a plecat totul, nu vom fi niciodată în “no man’s land”. Un punct de plecare esential in era brand-urilor globale care folosesc motive etnice, dar uită să le dea credit autorilor anonimi.
Am vorbit cu Lana si Vlad despre rochia purtata de Bjork si procesul minutios din spatele ei, dar si despre menirea modei, limitele ei, trenduri, cum s-au schimbat consumatorii, pastrarea originilor si a identitatii in era globalizarii.
Povestea colaborarii cu Bjork
Lana: Totul a început cu cei de la Swarovski care mi-au propus să facem o colaborare, un proiect special. Practic, ei mi-au oferit cristalele lor pentru a crea ceva în stilul meu. Am decis să colaborez cu arhitectul și artistul Vlad Tenu care făcuse deja o serie de creații care implicau algoritmi și experimente 3D. Și așa, dintr-un proiect regional al brand-ului Swarovski, a devenit un proiect global.
Cumva, numele lui Bjork a apărut firesc în discuție chiar din perioada schițelor proiectului Foraeva, cum a ajuns să se numească spre final. Ne gândeam cine ar putea purta aceasta mega-construcție de 25.000 de cristale Swarovski și ea a fost singurul răspuns.
Întreg conceptul creativ creat în jurul acestui obiect are tangență cu estetica bio-tehnologică și mesajele tipice lui Bjork, dar nu pot să zic că a fost ceva intenționat, pur și simplu au venit de la sine.
După ce am lansat rochia Foraeva la Shanghai și Hong Kong la aceste evenimente grandioase Swarovski, foarte multe comentarii online spuneau ceva de genul: “This dress screams Bjork”. Am reușit să luăm legătura cu casa de discuri a lui Bjork și apoi cu stilista ei.
Lui Bjork i-a plăcut foarte mult și după o probă și niște ajustări făcute special pentru a-i sta perfect, a ajuns să o poarte la concertul din Anglia, din Eden Project, un paradis ecologic cu păduri tropicale în captivitate, un loc parcă creat special pentru Bjork și conceptul acestui outfit.
Vlad: Povestea colaborarii cu Bjork incepe de fapt cu conturarea proiectului FORÆVA by Lana Dumitru & Vlad Tenu, un parteneriat creativ dintre un designer vestimentar si un arhitect care poate fi considerat un mai degraba un laborator de creatie multi-disciplinara.
Totul a pornit de la oportunitatea unei colaborari cu Swarovski, o reala provocare pentru amandoi in dorinta de a crea o piesa absolut speciala, de a combina expertiza de design vestimentar cu noi metode de design digitale, inspirate din designul arhitectural - CAD. Prin medode algoritmice si tehnici avansate de modelare 3D, am reusit sa utilizam cristale Swarovski intr-o maniera complet noua, creand o piesa care integreaza cristalele atat in structura cat si in patternurile sale.
Intotdeauna am fost inspirat de Bjork iar ideea dea purta aceasta rochie in concert a fost un vis devenit realitate de indata ce am intrat in legatura cu echipa sa si am primit un raspuns neasteptat de pozitiv la prezentarea rochiei. Rochia s-a integrat foarte bine in identitatea vizuala si conceptul artistic si de scenografie al turneului UTOPIA, mai ales pentru acest concert intr-un context extraordinar - in gradinile botanice de la Eden Project. A fost o colaborare de success si un moment deosebit de special pentru noi!
Ideea
Lana: În ADN-ul acestei rochii din cristale se găsește rochia etno reinterpretată pe care am lansat-o acum 10 ani și cu care foarte multe lume mă identifică. Care avea la bază, de fapt, modelul de pe covorul bunicii mele. Foraeva e despre acest transfer de motive, de cod cultural tipic tradiției către un viitor global, de ce nu spațial.
Vlad: Ideea unei colaborari a pornit de la o revelatie - data de constientizarea potentialului urias al unui amestec hibrid dintre creatiile Lanei si piesele sculpturale si instalatiile create de mine in ultimii aproximativ 8 ani.
Am fost interesat dintoteaduna de relatia dintre spatiu, sculptura si corpul uman si am fost deseori inspirat de natura sculpturala a organismelor marine. Nu a ramas decat sa imi imaginez bogatia coloristica si de pattern a creatiilor Lanei mixata cu formele organice si uneori transparente ale sculpturilor mele pentru a deveni extrem de entuziasmat sa incep acest proiect.
Etapele de creație
Lana: A fost un proces foarte laborios, de la schițe simple la simulări 3D în care am stabilit foarte clar care e poziția fiecărui cristal din cele câteva zeci de mii componenete, un nivel înalt de inginerie tehnică. Apoi asamblarea fizică a obiectului care a durat aproximativ 6 luni. De la schițe până la terminarea de asamblat a celor câteva mii de cristale a durat în total 2 ani.
Vlad: Etapa conceptuala si de design a fost lunga si s-a desfasurat aproape exclusiv pe computer. Toate machetele si testele de culoare au fost modelate in 3D in CAD si studiate pana la cel mai mic detaliu. Utilizarea algoritmilor a fost mai mult decat necesara pentru complexitatea acestei rochii si manipularea digitala a unor motive grafice si de basorelief formate din peste 25,000 de cristale.
Aceasta s-a intercalat cu o etapa de testare si prototipuri fizice sau machete care a fost foarte importanta. Procesul de design sustinut si de discutiile cu Swarovski si feedback, a durat aproximativ un an si jumatate. Etapa finala de asamblare a durat aproximativ sase luni si a fost poate cea mai complexa si cu un grad foarte ridicat de dificultate din pnct de vedere tehnic.
Echipa
Lana: La construirea Foraeva a fost implicată o echipă de 15 de oameni: Mara Grigoriu-project team leader, Ciprian Teodorescu –arhitect, Dimos Moysiadis – architect și interni ai brandului Lana Dumitru.
Vlad: Etapele de design si prototipare au fost exclusiv dezvoltate de noi doi, insa asamblarea a fost realizata de aproximativ 15 persoane pe parcursul celor 6 luni. Am fost foarte norocosi sa avem suportul unei echipe excelente care a rezistat eroic provocarilor date de acest proces, echipa in frunte cu Mara Grigoriu - designer de bijuterie care ne-a ajutat foarte mult si cu expertiza sa in lucrul cu cristalele.
Cea mai grea parte
Vlad: Asamblarea rochiei :)
Foræva
Lana: Brandul Foraeva- proiectul lui Vlad Tenu si al meu care urmărește viitoare colabărări cu branduri sau alți artiști în care să explorăm limitele artei, fashion-ului și ale tehnologiei, așa cum scrie pe site la noi, “unde niciun artefact uman nu a mai fost vreodată”.
Foraeva a pornit ca o remodelare a tradiției milenare pentru următoarea eră spațială, pornind de la conceptul de celulă – cod- motiv – algoritm. Ne găndeam la personajul feminine Aeva (care e ilustrat spectaculos în clipul realizat împreună cu cei de la Studioset), purtătoarea unei moșteniri culturale ce pleacă din Gradina Eden către mileniile următoare.
Moda in era globalizarii
Lana: În era brand-urilor globale care folosesc din în ce mai mult motive etnice specifice dar uită să le dea credit autorilor anonimi, sigur că există o problemă din acest punct de vedere. Dar reacțiile oamenilor care se luptă pentru a se face dreptate arată că mai există speranță și că bunul simț va prevala până la urmă. Aceasta e și manifestul Foraeva, că oriunde am ajunge, vom avea pe noi ceva care să ne amintească de unde a plecat totul, nu vom fi niciodată în “no man’s land”.
Trenduri
Lana: Asa cum poate am mai spus si in alte interviuri, nu sunt influentata de trenduri, in sensul in care nu le urmaresc activ. Bineinteles ca ele plutesc in aer, in univers si nu putem scapa de ele nici daca vrem, dar cu cat mai trendless, cu atat mai bine, cu atat mai durabil in timp, cred eu :)
Cu siguranta industria va fi si este deja influentata de noile tehnologii, tocmai de aceea am hotarat si noi sa remixam vechiul cu noul.
Consumatorii
Lana: Tot legat de trenduri, cred ca in ziua de azi consumatorul este destul de mânat de acestea, si nu e de blamat, pentru ca este un rezultat natural al societatii consumeriste in care traim. Din fericire, usor, usor, se va schimba mentalitatea si tot mai multi oameni vor aprecia produsele unicat, facute sur mesure sau pur si simplu “altfel”.