”Imi cer scuze pentru scrisoarea aceasta lunga. Daca as fi avut mai mult timp, as fi scris una mai scurta”, incepea Blaise Pascal un text din Scrisori provinciale, acum vreo 350 de ani. Citatul acesta a fost atribuit multora, de altfel. De la Mark Twain la John Locke, Benjamin Franklin si altii. Internetul se pricepe cel mai bine sa amestece ideile oamenilor si, in ciuda originii lor, sa le dea mai departe. Tot internetul a facut din esenta acestui citat un motto de intampinare.
Scurt nu inseamna mai putin. Din contra. In special acum, cand oamenii nu mai au timp, scurt a devenit esential. La asta s-a gandit si John Ketchum in 2005, cand a pornit Filminute, Festivalul Filmelor de 60 de secunde. Iar anul acesta, Filminute a inceput un parteneriat cu Cinepub.ro, brandul cultural al Agentiei GAV, pentru promovarea editiei de anul acesta a Festivalului de Filme de un minut.
John Ketchum, fondatorul Filminute.com si Lucian Georgescu, fondatorul Cinepub.ro si GAV, se cunosc de 20 de ani. De pe vremea cand John era director de marketing Connex, iar Lucian, creativ la BBDO, il surprindea in sedinte corporatiste cu concepte din Trilogia Culturii lui Lucian Blaga. Cei doi povestesc despre colaborarea lor, despre istoria filmelor scurte, cum s-a schimbat peisajul acestora in ultimii ani, dar si despre marketing, poveste, timp si cinematografie.
Ideea
John: Ideea filmelor de un minut mi-a fost prezentata in 2005. Chiar in acel moment, editam intr-un studio din Bucuresti un film. Imi amintesc senzatia de atunci, aceea a unei conexiuni stranse cu conceptul de a fi capabil sa creezi, filmezi, editezi un film in doar cateva zile si apoi potentialul ca acel film sa ajunga la o audienta larga, globala.
Primul film de un minut
John: Primele filme de 60 de secunde le-am vazut in Brazilia. Sincer, niciunul dintre ele nu era puternic si nu m-au atras in niciun fel. De fapt, dupa ce le-am vazut, imi amintesc ca eram surprins de cat de slab era dezvoltat formatul.
Cu toate astea, cercetand ideea, un colaborator si prieten de-ai mei din Toronto, care a ajuns sa fie si co-fondator Filminute, mi-a amintit de faimosul 1984 al lui Ridley Scott, reclama Apple. Prin lentila unui film de 60 de secunde, rezona masiv. Am simtit imediat potentialul acestui format.
Lucian: Am vazut enorm de multe scurt metraje de 60 de secunde. Se chemau pe vremuri spoturi TV. Fac de 30 de ani meseria asta si probabil putini stiu ca formatul de un minut nu era nimic neobisnuit atunci. Pe vremea aia la TV rulau spoturi la tigari, iar Marlboro utiliza chiar si formate de 2 minute.
Imi amintesc ca una din comenzile mele uzuale de copywriter la inceputul anilor 90 era sa traduc poeziile (drumul serpuieste in vale etc) din VO ul lonely rider-ului care incerca sa ne convinga ca a fuma e un gest barbatesc.
Intre timp, publicitatea la tigari a disparut de pe TV, eu continui sa fumez, dar asta nu m-a facut mai barbat. Sunt multe spoturi de 60 pe care le iubesc. John a mentionat deja unul – ala a facut cariera exact un minut in Super Bowl la lansarea Apple 1. Scott a facut multe mini-filme memorabile, dar Jonathan Glazer, Michel Gondry, Caro & Jeunet se numara printre cineastii mei favoriti in scurt metrajul de un minut publicitar.
Glazer e un geniu al formatului scurt. Uitati-va doar la ce a facut pentru Guinness. Swim ramine pentru mine un best ever.
Colaborarea cu Cinepub
John: Primul meu rol in Romania, ca marketing director Connex/Vodafone, Lucian era Senior Creative la BBDO, unde se ocupa de evenimente si initiative in care eram implicati. Era un pionier al marketingului cultural in Romania, imi amintesc prima lui prezentare, bazata pe Trilogia Culturii lui Lucian Blaga - nu mai vazusem nimic similar pana atunci intr-o sedinta corporate. Primul lui eveniment de marketing pentru CONNEX/Vodafone era bazat pe conceptul Commedia dell Arte. Am avut impreuna multe colaborari extraordinare, inclusiv aniversarea de un an CONNEX, eveniment multimedia care a atras 270.000 de oameni la Casa Poporului. Apoi, Lucian a scris si regizat, impreuna cu Emir Kusturica, 2001 A Peace Oddisey, cel mai mare eveniment live multimedia din Romania. Am ramas prieteni de-a lungul anilor.
Cinepub m-a uimit cu modelul modern de streaming, mai ales pentru Romania. Ca cineva care urmareste peisajul cinematografic din Romania indeaproape, e impresionant sa vad ce filme sunt pe Cinepub, dar si numarul incredibil de spectatori. E clar ca oamenii vor sa vada filme romanesti intr-un mediu atent selectionat. Asa ca impartasim etosul si intelegerea audientei online, ceea ce a facut ca cele doua initiative sa colaboreze. Am inceput colaborarea in aprilie si a mers foarte bine. Ca si cu Filminute, vad mult potential pentru o platforma si serviciu ca Cinepub.ro
Lucian: Il stiu pe John de vreo 20 de ani. Pentru mine, el a ramas asa cum mi s-a prezentat prima oara – un cinefil si un cineast – John incercase documentarul ca forma de expresie inainte sa vina in Romania. Suntem amindoi saminta de Don Quijote – avem viziuni care pentru altii sint pure fantasmagorii. Si Cinepub si Filminute sint doua intreprinderi nebunesti, a doi nebuni. Cine se aseamana, se aduna.
Ce au atat de special fimele de un minut
John: Cele mai bune filme de un minut rezoneaza mult timp dupa ce s-au scurs cele 60 de secunde ale lor. Daca sunt cu adevarat bune, ca orice film, ele starnesc discutii, provoaca credinte si perspective, ne misca emotional si amplificp intelegerea noastra colectiva despre cine suntem si incotro ne indreptam.
La momentul in care noi conturam ideea Filminute, lumea digitala si mobila atunci prindea forma. Youtube era nou si incepea sa isi arate puterea.
De asemenea, eram neimpresionati de mult timp de starea in care se aflau shorturile in general - cele mai multe sufereau de un fir narativ slab, performante mediocre si lipsa atentiei in ceea ce priveste valorile de productie.
Ceea ce m-a intrigat la filmele de un minut a fost modelul acela de filmat intr-o singura zi (un filmare obisnuita Filminute dureaza 6 ore). Cineastii pot aborda, in mod realist, performante, filmari si talent de top, pentru ca pot garanta ca dureaza doar o zi.
Cu astfel de filme, problemele scurtmetrajelor pot fi eliminate, lasand greutatea cea mai mare pe ce e mai important: povestea.
Ne-am dat seama ca pentru autorii si consumatorii reclamelor TV de 30 de secunde, 60 de secunde vor parea o eternitate.
O completare esentiala a partenerului meu canadian a fost asta: filmele sa fie fix de 60 de secunde. Nici mai mult, nici mai putin. Ideea era ca cineastii si artistii sa aprecieze aceasta constrangere. E imbucurator sa vedem ca s-a dovedit adevarat.
In ultimul rand, ce ma intriga cel mai mult e cum potentialul de a spune o poveste in 60 de secunde ramane nemarginit. Asta e cea de-a 13-a editie a festivalului. Fiecare editie a venit cu exemple nemaipomenite, de pionierat pentru acest format, precum si insighturi importante de la juriu, toate contribuind la o mai buna intelegere a ceea ce face un film de un minut bun. Stiam ca exista potential de la inceput, dar nu la un asemenea nivel. In multe feluri, pare ca doar zgariem suprafata unei vaste varietati de posibilitati de a organiza 60 de secunde in povesti care misca audienta in moduri profunde.
Acum suntem interesati sa vedem cum aceste filme de un minut pot servi ca baza pentru proiecte comerciale mai lungi pe care sa le dezvoltam.
Cel mai important lucru despre filmele de un minut
John: Cel mai important lucru de stiut despre filmele de un minut de la Filminute este ca de la inceput esti prins in poveste. Este o poveste care te afecteaza la fel cum o face orice film bun, lung sau scurt. Da, povestea poate fi ajutata de o productie buna, sunet si performante puternice, dar la final, calitatea povestii ne intereseaza cel mai mult.
As adauga ca atunci cand priveste unul din aceste filme, publicul ar trebui sa fie constient ca fiecare secunda a fost gandita cu migala pentru impactul povestii. Motto-ul nostru este: Fa fiecare moment sa conteze.
Cum s-a schimbat festivalul in 13 ani
John: In termeni de stadii ale evolutiei, am ramas consistenti de la punctul zero. E adevarat ca ne-am asteptat la o crestere mai mare si mai rapida si, da, am avut salturi mai in primii doi ani. Dar apoi a lovit recesiunea globala din 2008 care a pus sfarsit la multe planuri ambitioase. Ne-a fortat sa conducem o operatiune concentrata pe a arata filme bune, sa atragem un juriu puternic international si sustinerea industriei. Cum sa aducem si sa inspiram filme bune in fata unei audiente cat mai mari. Si abordarea a functionat si ne-a permis sa crestem consisten audienta in fiecare an.
Apoi, in jurul lui 2012, o data cu expansiunea rapida a social media, Filminute a inceput sa evolueze intr-un ritm alert. Facebook a devenit o platforma importanta care ne-a completat site-ul si playerul de Youtube unde gazduiam filmele. Progresul tehnologiei HD a imbunatatit mult experienta vizionarii online dupa 2012. Si acum a venit si video-ul pe mobil! Toate astea ne-au permis sa crestem audienta si sa atragem filme din ce in ce mai bune. In schimb, am crescut editorialul - propriu si curatoriat - si am sporit atentia vizavi de filmele independente prin premiul Filminute Development, realizat in colaborare cu CineCoup, un accelerator canadian de filme, partener al festivalului.
Dar cel mai mult sunt interesat de consistenta acestei evolutii. In fiecare toamna, cele mai bune 25 de filme de un minut ale lumii.
Surprize si invataturi
John: Prima MARE surpriza a fost Recesiunea Financiara Globala din 2008. Pentru un peisaj oricum instabil, a fost o mare piedica. Bugetele de marketing destinate internetului au fost primele reduse. Pe de alta parte, ne-a fortat sa acordam o atentie mai mare competentelor noastre de baza: poveste si calitate. Asta si formatul anual ne-a permis sa trecem de asta si de alte furtuni.
M-a mai surprins, in primii ani, discriminarea la care erau supuse initiativele pe internet. Stiam ca ele exista de la alte proiecte la care am lucrat (cum ar fi Getloaded.ro & Sector 7), dar nu credeam ca vor ramane puternice atat de mult. Acum stim ca multe dintre ele veneau de la media traditioanle, care vedeau in ele o amenintare. Datorita imbunatatirilor ecranelor online si a tehnologiei in general, atitudinea vizavi de initiativele online s-a schimbat.
In cealalta parte, a surprizelor pozitive, am fost surprinsi sa vedem de la inceput entuziasmul cineastilor de a primi feedback si critici constructive. Ca realizatori de film, stiam cat de important este un feedback onest si specialist, si am facut din asta un punct central al proiectului nostru.
Am aflat, atat de la public cat si de la realizatorii de film, cat de putine sunt astfel de initiative si cat de mare este cererea pentru ele. Interesul in a spune povesti si de a le vedea este la fel de puternic ca intotdeauna. Dar, in aceste timpuri schimbatoare, industria a reactionat exact ca o industrie careia i-a fost usor mult timp: incet si negativ.
Publicul
John: Suntem mereu uimiti de audienta pe care o atrage Filminute, de la cei de 18 la cei de 60 de ani. Cu ajutorul tehnologiei care permite o imagine din ce in ce mai buna, publicul mediei traditionale vine, in numar din ce in ce mai mare, la Filminute. Si cred ca asta va continua, pe masura ce social media devin platforme de difuzare. Netflix si altii au facut o treaba buna validand experienta de a urmari online, iar asta, pentru Filminute, e o veste buna.
Apoi, audienta devine din ce in ce mai cunoscatoare. Vedem asta in comentariile din jurul filmelor noastre si care ajung la sute in unele cazuri. Daca la inceput comentariile obisnuite erau Wow!!! si Super sau Frumos, acum publicul merge mai adanc si gasesc lucruri profunde de discutie. Care, la rindul lor, educa audienta.
Cea mai grea parte in a face un film de 60 de secunde
John: Ideea. Totul depinde de o poveste buna. Si a-ti lua timpul sa o faci cumtrebuie, asta e cea mai grea parte. Din acel moment inainte, este despre a demonstra aceasta idee, o viziune clara si un grad de profesionism care asigura atragerea talentelor care te vor ajuta sa aduci acea poveste in fata oamenilor din intreaga lume.
Schimbari in scurtmetraje
John: Datorita evolutiei tehnologice, vedem un salt important in valorile de productie ale filmelor inscrise pe Filminute. Este evident in imagine si sunet, dar se vede si in credite. De asemenea, observam imbunatatiri si calitatea materialelor diverse pe care le aduc cineastii: postere, pagini de Facebook, fotografii din culise. Realizatorii de film acorda mai multa atentie marketingului, un punct critic in prezent.
Performantele actorilor sunt o alta zona in care am vazut imbunatatiri. Nu numai ca vedem din ce in ce mai multi actori cunoscuti, dar vedem si cum regizorii apreciaza potentialul pe care formatul il ofera unor performante nemaipomenite.
Moarte, Iubire, Mister si Comedie sunt prezente in fiecare colectie. Si sunt apoi teme care apar in jurul acestor genuri. Intr-un an e mediul, in altul sinuciderea. Sau relatia dintre parinti si copii. Anul acesta, am observat o crestere a filmelor cu si despre comunitatea LGBTQ, a filmelor despre coruptie si a celor care abordeaza tema dependentei de ecrane din lumea moderne. Filminute reuseste mereu sa reflecte o mai larga viziune asupra lumii.
Si mai important, am vazut realizatorii de filme asumandu-si mai multe riscuri si abordand subiecte riscante.
Si totusi, totul se intoarce la poveste. Cred ca primul nostru castigator Filminute, Line, facut de regizorul Anton Groves, este unul dintre cele mai bune.
Selectia Cinepub.ro
Lucian: La inceput, pana cand Cinepub a capatat notorietate, am abordat direct producatorii si cineastii detinatori de drepturi – am inceput cu cei din generatia mea sau cele apropiate (Tudor Giurgiu, Adrian Sitaru, Anca si Cristi Puiu, Ada Solomon) sau cu fostii mei profesori de la UNATC (Vivi Dragan Vasile, Stere Gulea) pentru ca mi-era (mai) usor sa relationez cu ei.
Ulterior, ceilalti au inceput sa vina catre noi, acum cind Cinepub a devenit cel mai important, ba chiar singurul marketing tool important pentru promovarea filmului romanesc. Si, nu in ultimul rind, e un soi de user generated content site – desigur moderat si curatoriat de mine si de mica noastra echipa.
Primim permanent cereri de inscriere pe Cinepub si nu dam curs la toate. Dar sintem destul de generosi. Eu am fost crescut de George Littera si marele profesor m-a invatat generozitatea receptarii filmului – o chestie care nu se invata la scoala de film astazi, nisata in tot felul de colturi obscure sau umbrita de ego-uri academice mai mult sau mai putin mari.
Ce ma bucura este anvergura noastra internationala si comunicarea cu cineasti din toate colturile lumii. Ieri am primit filmul unui cineast brazilian care a facut un film multi premiat international si care se cheama…. Olteanca!
Nu fac recomandari si nu va spun care sint filmele mele favorite pe Cinepub. E un site democratic, vezi ce iti place si dai skip la ce nu te intereseaza – selectia e foarte mare in acest moment, vom avea 300 de filme in curind. Nu avem o axiologie declarata, iar eu ca fondator Cinepub nu voi face asta. Singurele topuri pe care le veti regasi pe Cinepub sint topuri subiective ale unor filmologi, atit. Ionut Mares a facut un astfel de top pe documentare, in curind veti regasi aici si altele, precum cele al lui Andrei Gorzo, Marian Tutui, Doru Pop, Alin Ludu-Dumbrava, Irina Margareta Nistor, Andrei Rus, Calin Stanculescu si ale altor colegi filmologi care mi le-au promis. Dar timpul lor e scurt, iar finantarea Cinepub, inexistenta.
Ce as putea insa sa recomand publicului este sa nu ignore sectiunile Documentar sau Scurt Metraj (veti vedea si acolo filme superbe) si sa urmareasca sectiunile viitoare – Cinepub student – aici pot vedea filme rare, productii ale UNATC si in curind ale URBB si poate si ale altor scoli romanesti si nu numai – si Cinepub Independent – vrem sa promovam cineasti cu adevarat independenti, adica acei cineasti care nu au calcat pragul unei scoli, al unei institutii publice sau al unei case de productie titrate; sau, cum spunea cindva un teoretician, acei cineasti care dorm cu negativul sub perna. Militam pentru independenta totala si pentru aplicarea conceptului de Open Data in cultura, care credem ca va invinge in curind – cititi mai mult despre asta pe Manifestul Cinepub de pe site.