Eva și Marta Yarza au avut însele de trecut prima dată de acest zid: să fie luate în serios, să arate că pot face lucruri nemaipomenite chiar dacă nu sunt bărbați maturi de 50 de ani, ci două tinere imigrante, cu accent, în Londra. Și au reușit. Au studioul lor de design, Yarza Twins, și au lucrat cu până acum cu clienți precum Smirnoff, HP, Formula E, Universal Music Group, Viceland și Adobe.
Am aflat cum au făcut la URSUS Talks, în cadrul conferinței Creativity4Better, organizată de IAA România pe 2-3 octombrie, la Teatrul Național București. Problemele de gen există încă în domeniul designului, au spus ele, dar oamenii devin conștienți că lucrurile trebuie să schimbe. Clienții încep să ceară, în mod special, număr egal de bărbați și femei în vizualuri, diversitate. Și, chiar dacă nu cer, designerii ar trebui să se gândească la asta și să nu amplifice stereotipuri care dăunează.
Obsesia craftului
Eva Yarza: Și noi am avut aceeași nedumerire: care e faza cu obsesia asta pentru craft? Dar credem că e bună. Nu poți să faci designul unei cărți dacă nu știi unde să pui numerele, textul, imaginile. Nu poți să faci o carte bună. Trebuie să știi regulile, craftul, ca să îți exprimi, apoi, versiunea ta asupra lumii. Dacă nu știi tehnicile, poți să pierzi din vedere multe posibilități cool.
Noii consumatori
Marta Yarza: Tinerii sunt subestimați. Restul lumii are impresia că suntem extratereștri, dar nu suntem. Suntem la fel ca ceilalți. E important să fii acolo unde sunt tinerii. Și sunt feluri diferite de a ajunge la ei. Tinerii nu se mai uită la TV, îi găsești pe Instagram și Netflix.
Nu credem că e posibil să-i oprești din scrolling. O zice un studiu: oamenii au atenția de concentrare a unui pește. Așa că trebuie să intri în fluxul lor.
În loc să faci ceva normal, mainstream, trebuie să faci ceva diferit ca să îi atragi. Așa, cel puțin, își vor întoarce capul, vor vedea. Am observat că culorile tari funcționează, dar cel mai important e să nu te repeți.
Mergeam prin Londra, zilele trecute, înainte de a veni în România, și am văzut un poster pentru un brand, destul de prost făcut, dar foarte cool și ciudat. Eu nu îmi amintesc niciodată afișele de pe stradă, dar de ăsta îmi amintesc.
Trendurile
Încercăm să le înțelegem, dar de multe ori sunt pur și simplu oameni care se copiază unii pe alții. Iar anul viitor, cineva va face ceva diferit și îl vor copia pe el. Încercăm să nu facem ce fac ceilalți, dar evident, nu putem ocoli trendurile. Mai ales că uneori clienții vor asta neapărat. Nu ne interesează dacă la anul nu va avea niciun sens, vrem să fie trendy acum.
Anul 2018 în trenduri: nimic nu stă drept anul ăsta. Textul, fotografiile, totul e puțin într-o parte. Brandurile arată mai curat. Și există o tendință barocă. Barocă, dar interpretată modernist.
Obstacole
Suntem două femei, tinere, și trebuie întâi să trecem de zidul ăsta. Nu sunt un bărbat de 50 de ani, dar pot să fac asta. La început a fost foarte greu să fim luate în serios. Suntem imigrante în Londra, avem accent. Dar acum e mai ușor.
Dar da, genul e încă o problemă. Vedem, însă, în design din ce în ce mai multe femei care educă generațiile care vin în legătură cu aceste probleme. Oamenii devin conștienți de ele și încearcă să facă ceva în privința asta.
Lucram, de exemplu, pentru un proiect în Spania, și ni s-a cerut în mod special ca numărul de bărbați și femei să fie egal în vizualuri. Alți clienți ne-au cerut în mod expres diversitate. Asta nu se întâmpla până acum. De obicei, erau doar băieți și poate o fată. Băiatul era aventuros, fata era sexy. Sau perfectă. Niciodată nu era o fată normală.
Am mai avut un proiect cu personaje băieți și fete. Și am făcut fetele caracatițe - dar nu cu gene lungi sau ruj. Caracatițele erau femei și atât. Trebuie să începem să spargem stereotipurile astea. Bărbații nu trebuie să fie super-macho și femeile nu trebuie să fie prințese drăguțe. Când faci design, trebuie să te gândești și la asta. La normalizarea femeii. A oamenilor.
Are loc în acest moment o conversație masivă în legătură cu sexismul și sunt două tabere. Cei care înțeleg că lucrurile sunt greșite și cei care resping subiectul. Noi încercăm să ne facem partea, să ajutăm femeile pe drumul spre egalitate, să arătăm că nu trebuie să fie perfecte și că sunt pur și simplu oameni.
E adevărat, trebuie să fii mai precaut acum, în secolul 21, când spui ceva, când faci o glumă, să nu jignești. Oamenii reacționează exagerat uneori, dar te și face să te gândești: poate nu ar trebui să spui ceva care jignește pe altcineva. Dacă vrei să fii amuzant, de ce să nu spui o glumă inteligentă, de ce să amplifici un stereotip?
URSUS Talks a avut loc în cadrul Creativity4Better, conferință organizată de IAA România pe 2-3 octombrie la București.