[U-Talks] Tom Szaky (Terra Cycle): Noi, consumatorii, putem schimba lucrurile votând cu banii noștri viitorul pe care ni-l dorim

[U-Talks] Tom Szaky (Terra Cycle): Noi, consumatorii, putem schimba lucrurile votând cu banii noștri viitorul pe care ni-l dorim

"De ce ajungem să deținem lucruri pe care nu vrem să le avem?". E întrebarea cu care rămâi mult timp după prezentarea susținută de Tom Szaky (Founder & CEO, Terra Cycle) la a doua ediție a conferinței Creativity4Better, derulată la București de către IAA România. 

Terra Cycle este o companie care operează în 21 de țări și lucrează cu branduri/companii pentru a crea platforme de reciclare/refolosire a deșeurilor, dar și alte aplicabilități ale economiei circulare. De pildă, alături de Procter & Gamble, Tom a produs prima sticlă de șampon făcută din plastic reciclat din ocean.

Chiar dacă gunoiul pare să ne înconjoare, Tom nu își pierde speranța. Dovada stau cărțile pe care le scrie pe subiect: “Revolution in a Bottle”, “Outsmart Waste” și “Make Garbage Great”. 

"Deci, de ce deținem lucruri pe care nu ni le dorim?" l-am întrebat pe Tom Szaki la URSUS Talks. Din cauza schimbării de mentalitate în privința proprietății, ne-a spus. Într-o lume în care totul este ușor de aruncat, reciclarea nu e mereu răspunsul. Soluția este să fim mai atenți când intrăm într-un magazin și alegem orice produs de pe raft. Pentru că, până la urmă, magazinele sunt oglinda dorințelor noastre. 

  

Optimist sau pesimist?

Aș spune ambele. Dintr-un punct de vedere pesimist, lucrurile merg din ce în ce mai rău, populația crește, gunoiul la fel, așa că din perspectiva macro mă simt chiar îngrijorat. Dar încerc să îmi păstrez speranța pe cât posibil, pentru că, fără speranță, ce ne rămâne?

E o provocare, e un pic de pesimism și de optimism în același timp, așa că ce mă întreb eu e asta: cum pot să influențez cât mai multe companii și cât mai mulți oameni întru schimbare, ca să încercăm să găsim soluții și, sper eu, să și reușim. Da, sunt un pesimist care speră.

 

De ce deținem lucruri pe care nu le vrem

Reciclarea tot crește de ceva timp, așa că m-am întrebat: de ce nu toate lucrurile sunt reciclabile? Avem sute de lucruri reciclabile noi care până acum nu se reciclau. Și apoi m-am gândit: de ce nu facem lucruri din materiale reciclabile? Așa că a crescut și sectorul ăsta și acum avem ambalaje din plasticul din oceane. Dar tot reflectând la asta, m-am întrebat: ăsta e răspunsul?

Partea ciudată cu reciclarea e că pentru a exista reciclare, trebuie să existe și gunoi, sunt conectate. Și tot gîndindu-mă la conexiunea asta, mi-am dat seama că asta nu va fi niciodată răspunsul, din cauze risipei. Așa mi-a venit ideea proprietății.

Dacă te uiți la economiile circulare - AirBNB, UBER, oricare din ele -  vezi că au schimbat ideea de proprietate. Trebuie să aplicăm conceptul acesta, de proprietate, asupra lucrurilor pe care le aruncăm în fiecare zi, paharele de cafea, etc. Așa că asta a devenit o epifanie pentru mine. 

 

Inițiativele companiilor

Nu cred că contează foarte mult dacă mesajele companiilor sunt autentice sau nu. Dacă îți fac un compliment acum, chiar dacă nu sunt sincer, o să te simți mai bine. E mai bine decât să nu zic nimic. Dacă aș fi sincer, poate te-ai simți un pic și mai bine, dar nu cred că autenticitatea contează aici. Cred că e mai important un impuls în directția potrivită.

Companiile nu sunt motoare de sustenabilitate. Foarte puține au scop sustenabilitatea. Dacă te gândești la scopul McDonald’s, acela e de a vinde hamburgeri, de a hrăni omanei. Nu sustenabilitatea e scopul, ci mâncarea. E important să acceptăm că de asta există companiile și să ne gândim cum să le schimbăm ca să îți atingă scopul cât mai sustenabil posibil. Asta e cea mai importantă întrebare. Nu să le criticăm și să țipăm la ele. Ci să votăm cu banii noștri viitorul pe care îl dorim. 

Ce este un magazin? O oglindă a dorințelor noastre. Intri într-un magazin și vezi rafturile de băuturi: A, B, C. Data viitoare când cumperi un produs, gândește-te: în locul celui pe care îl cumperi vor mai apărea două, iar pe raftul celui pe care nu îl cumperi, va apărea cu unul mai puțin. Asta se întâmplă. Și asta înseamnă putere.

Noi, consumatorii, putem schimba lucrurile votând cu banii noștri. Și dacă organizațiile vor vedea că pot câștiga prin sustenabilitate, vor face mai multe în privința asta.

 

URSUS Talks a avut loc în cadrul Creativity4Better, conferință organizată de IAA România pe 2-3 octombrie la București.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dosare editoriale

Companii

Oameni

Pozitii

Sectiune

Dictionar



Branded


Related