Horia Stupu are 20 de ani, Ciprian Dudulea are 21 si amandoi sunt colegi de anul trei la The Entrepreneurship Academy (EA). In afara de varsta si facultate, mai au ceva in comun: o agentie de marketing numita DIFRNT, pornita dupa ce s-au intors inspirati din Sillicon Valley. Primul lor client - un producator de mobila la comanda pentru care au facut un show cu arhitecti.
Prin clasa a 9-a, Ciprian se invoia de la scoala ca sa mearga la conferinte de business in Bucuresti; timp de un an a lucrat in vanzari pentru o companie de suplimente naturale, unde a invatat ce inseamna un sales funnel, o negociere si cum sa-ti castigi proprii bani. Pe la aceeasi varsta, Horia pornea in antreprenoriat cu o afacere cu bratari, care l-a invatat si prima lectie de business: inainte sa investesti intr-o idee, trebuie s-o testezi. A pierdut atunci si toti banii castigati, dar esecul nu l-a dat inapoi, ba din contra. Urmatorul pas a fost EA, Facultatea de Realitate - o initiativa a Maastricht School of Management, Universitatea Alternativa si Grupul Educativa. Aici a invatat cum sa-si construiasca si sa-si dezvolte un business, dar si ca o idee fara o executie ramane doar o idee.
Povestea lor si a agentiei DIFRNT, care isi propune sa devina un partener de inovatie in businessurile clientilor ei, imediat mai jos.
Aventuri business din liceu
Horia: Am inceput sa cochetez cu "afacerile" de la 15-16 ani, pentru ca aveam nevoie de bani de buzunar. Vindeam bratari si alte accesorii. Am avut un mini succes atunci, toata lumea din orasul meu le purta. Cand eu si partenerul meu ne-am dat seama ca ne merge bine, am vrut sa largim gama de produse fara sa testam daca chiar exista o nevoie in piata.
Asta a fost prima mea lectie de business, ca nu am validat o idee inainte de a investi in ea. Chiar daca atunci am pierdut aproape toti banii castigati, acest esec m-a facut sa imi dau seama ca sunt pasionat de antreprenoriat si ca asta imi doresc sa fac mai departe. Asta a fost primul pas pentru mine.
Ciprian: Imi amintesc ca prin clasa a 9-a voiam sa merg la conferinte de business in Bucuresti si reuseam cu greu sa ma invoiesc de la scoala. Tot in clasa a 9-a am lucrat 1 an in vanzari pentru o companie care producea suplimente naturale si am invatat ce inseamna sa creezi un sales funnel, ce presupune o negociere si cum e sa iti castigi proprii bani.
M-a ajutat faptul ca am invatat programare in liceu, in special C#, chiar daca n-am continuat pe drumul acesta. Mi-a schimbat felul in care gandesc si analizez diferite situatii. Programarea mi-a dezvoltat gandirea analitica si m-a pus dese ori in situatii in care nu stiam cum se rezolva o eroare sau un bug, dar trebuia sa o rezolv rapid, fara sa caut scuze sau sa ma plang.
Etape
La EA
Horia: Am ales sa merg la o facultate care nu a mai existat in Romania pana acum 2 ani. A fost un risc la inceput, dar acum imi dau seama ca am intrat intr-un mediu in care m-am dezvoltat continuu. Cand ma uit inapoi la cum eram in primele zile de facultate, nici nu ma mai recunosc.
Am aflat de ea intamplator, printr-o recomandare de la un prieten care stia ca am mai avut incercari antreprenoriale si a fost exact ce mi-a trebuit! M-a convins instant ca aici vreau sa fiu. Primul meu plan era sa intru la Politehnica si sa vad cum pot imbina antreprenoriatul cu ingineria, daca nu auzeam de EA, asta doar pentru a urma totusi o facultate. Ma bucur acum ca nu am facut-o.
Cel mai important lucru pe care l-am invatat aici este sa pun lucrurile in miscare, cat de repede pot. O idee fara executie va fi mereu doar o idee. Al doilea cel mai important lucru este ca fara multa munca si ore in sir petrecute lucrand la businessul meu, nu vor aparea rezultate.
EA ca experienta poate fi cea mai buna facultate de Business din Sud-Estul Europei, dar asta depinde de fiecare in parte. Succesul meu nu va depinde niciodata de altcineva. Cred ca totul depinde de noi, pentru ca noi suntem cei care selectam cu cine si cum ne petrecem timpul, cea mai de pret resursa.
Nu te-ai astepta niciodata de la o facultate sa fie atat de deschisa. Fiind un concept nou pentru Romania si noi abia iesiti din bratele liceului, cand am ajuns intr-un loc atat de open minded, pot sa zic ca a fost o surpriza. Aici nu sunt profesori si examene ci experti care au au/au avut business-uri mari si proiecte la care lucrezi in echipa. Impactul muncii tale e clar vizibil in tot ce faci, nu e doar o nota trecuta intr-un catalog. Un exemplu de proiect poate fi o campanie de recrutare pentru o companie reala, unde cei care evalueaza proiectul sunt chiar beneficiarii campaniei.
Propria agentie de marketing
Ciprian: Am pornit DIFRNT dupa ce ne-am intors din Sillicon Valley. Ne-am dat seama ca agentiile viitorului sunt cele care vor contrui impreuna cu clientul o lume mai buna. Suntem tineri creativi cu background de business. Sunt multe companii in Romania care fac marketing fie in-house, fie in colaborare cu agentii, dar nu au neaparat un partener de inovatie care sa fie alaturi de ei si in business.
Noi ne bagam nasul si in ograda clientului, ii intelegem structura de business, luam decizii impreuna, si muncim pentru a ne atinge obiectivele… nu doar prestam servicii de marketing.
Astfel, ne alegem cu grija clientii si lucram doar cu antreprenori deschisi la minte, cu viziune, care vor cu adevarat sa aiba un impact prin produsul/serviciul lor. Prin urmare, asta ne motiveaza sa dam tot ce-i mai bun si sa gandim campanii creative in care credem cu adevarat si pentru realizarea carora sa muncim din greu, ca si cum ar fi afacerea noastra :).
Horia: Cred ca cea mai provocatoare parte este sa gasim oameni cu care sa impartim aceleasi valori. Printre cei mai importanti factori ai succesului in business se numara o echipa performanta si o cultura organizationala solida. Daca "adevarurile de baza" ale echipei nu sunt bine stabilite de la inceput, fluctuatia de personal va avea mereu un impact negativ.
O zi de munca
Horia si Ciprian: De cand am inceput agentia, am lucrat 7 zile din 7, intre 12 si 14 ore pe zi. Incepem dimineata la 9 si terminam seara la 11-12. Uneori, chiar si mai mult. Ne-am obisnuit cu stilul asta momentan si chiar daca initial a fost obositor, acum stim ca am crescut in 6 luni cat am fi crescut intr-un an sau mai mult daca munceam doar 8 ore pe zi cum e un program normal. Nu prea mai stim cum e sa ajungem acasa si sa fie lumina afara.
Planuri
Horia si Ciprian: Ne dorim sa crestem echipa actuala (in special pe partea de productie video) si sa ajungem la peste 100.000 de euro cifra de afaceri anul urmator.
Ne concentram si pe a gasi un model de business scalabil pentru agentia noastra. Inca nu ne-am dat seama care e solutia, dar suntem convinsi ca merita sa o cautam pentru ca altfel nu ne vom putea extinde dincolo de Romania in urmatorii ani.