Campania cu un milion de semnături. Roxana Tănăsachi: #FaraPenali ne-a arătat România în antiteză

Campania cu un milion de semnături. Roxana Tănăsachi: #FaraPenali ne-a arătat România în antiteză

In functie de subiectul discutiei sau agenda politica, ajungem sa numaram Romaniile si ies mereu doua. Doua Romanii care nu prea vorbesc una cu alta, care se ignora de cele mai multe ori, care se observa rar si nu se plac. Asa s-a intamplat si cu #FaraPenali, spune Roxana Tanasachi, care s-a ocupat coordonarea campaniei de comunicare. Dar concluzia nu e trista, de data aceasta: 

Cele doua Romanii ne-au lasat sentimentul ca exista posibilitatea schimbarii in viitor, cu efort si prin implicare. Este un drum lung de parcurs care cere timp si dialog constant.  

Fara Penali in functiile publice este o initiativa demarata de USR care cere aceasta modificare in Constitutie: 

"Nu pot fi alesi in organele administratiei publice locale, in Camera Deputatilor, in Senat si in functia de Presedinte al Romaniei cetatenii condamnati definitiv la pedepse privative de libertate pentru infractiuni savarsite cu intentie, pana la intervenirea unei situatii care inlatura consecintele condamnarii."

Pana acum, au semnat aceasta initiativa un milion de romani, iar campania a fost sustinuta de multe personalitati, cantareti, actori, scriitori, dar si oameni obisnuiti de toate varstele, care au devenit si voluntari pentru strangerea semnaturilor. In aceeasi masura, initiativa a fost criticata de celelalte tabere, ajungandu-se in unele cazuri la abuzuri si violente din partea functionarilor publici.

Roxana Tanasachi explica mai jos cum ajungi sa vorbesti cu toate Romaniile, care au fost punctele sensibile, cum ghidezi conversatia politica pentru a nu ajunge la extreme, care au fost etapele acestei campanii, piedicile si surprizele ei, cum s-a transformat pe parcurs si, mai ales, cum a reusit sa stranga un milion de semnaturi.

 

Clientul campaniei

Am plecat de la premisa ca semnatarul #FaraPenali este alegatorul constient de realitatea din tara, ale carei probleme izvorasc din coruptie dar si cel care s-a saturat de actuala clasa politica, cel care nu a votat la ultimele alegeri.

Uitandu-ne la cifrele cu prezenta la vot si profilul alegatorului roman, presedintele Dan Barna a spus inca din prima zi a strangerii de semnaturi ca initiativa va aduna in jurul sau 1 milion de semnatari.

 

Brieful

Comunicarea campaniei a inceput la mijlocul lunii februarie. Am inceput prin a arata cine sunt cei 19 membri ai grupului de initiativa, si care este motivatia unor oameni care nu fac politica dar au decis ca e timpul sa puna umarul la treaba pentru a produce o schimbare. In paralel, am construit mesaje prin care am aratat ce inseamna coruptia in Romania si cum se traduce ea concret: in cifre, in gropi, in situatia din scolile ori spitalele din tara si cine sunt politicienii cu probleme penale.

Apoi, odata cu inceperea strangerii semnaturilor, pe 28 martie, am construit mesajele in jurul actiunilor din strada. Despre cum merge strangerea de semnaturi, cine sunt voluntarii ori problemele si abuzurile cu care ne confruntam prin tara. Mesaje la care oamenii reactionau foarte rapid pentru ca odata ce semnau initiativa, automat simteau ca fac parte dintr-un grup de oameni care isi doresc acelasi lucru. Si, implicit, succesul atingerii pragului de 20.000 de semnaturi intr-un judet era si succesul lor, pentru ca o vedeam in comentariile de tipul: “bravo”, “felicitari”, “vom reusi”, “se poate”. Pe de alta parte, abuzul unui primar ii afecta si pe ei, bataia primita de un voluntar era “luata” de toata lumea.

De-a lungul celor sase luni de campanie, s-a construit o comunitate tare puternica. Iar succesul a fost dat de transparenta comunicarii si faptul ca oamenii se identificau cu ceea ce se intampla in timpul strangerii de semnaturi.

 

Obiective & valori 

Principalul obiectiv a fost strangerea semnaturilor impuse de lege, minimum 20.000 din 21 de judete. Iar in atingerea obiectivului, sa cunoastem si sa ascultam cat mai multi oameni, sa le spunem povestile si sa aratam parte din Romania care crede in schimbarea pe care o propune initiativa. Transparenta comunicarii a facut ca initiativa sa adune in jurul ei oameni implicati si atenti la mesajele pe care le transmiteam. Am evidentiat in permanenta ca mesajul campaniei se reduce la un singur lucru: cinstea si moralitatea trebuie sa fie prima calitate a celor care ne conduc.

 

Echipa

Cei care au avut grija ca #FaraPenali sa fie un succes in online sunt parte din echipa de comunicare a USR. Roxana Tanasachi si Alexandra Jeles au facut continutul campaniei, Claudia Matei s-a ocupat de vizual, Stefan Stoica a avut grija de partea video, iar Andrei Zisu (membru USR Diaspora) a fost cel care s-a ocupat de crearea site-ului in mod voluntar plus 15 membri USR care au raspuns miilor de mesaje din inbox-ul paginii de Facebook.

Toti am fost in strada la strans semnaturi pentru a auzi motivatia celor care semneaza ori explicatia unui refuz. Am vorbit cu oamenii care au fost cu caravana prin tara ca sa aflam povestile pe care le-au intalnit ori am stat printre voluntarii care au muncit la indosariere. Pentru a transmite emotie si a construi campania cat mai autentic am fost constienti ca noi insine trebuie sa fim in mijlocul tuturor. Pentru a face o campanie de succes nu poti sta intr-un birou si sa pui in aplicare un brief. Iar echipa de comunicare a compus mesajele din strada ori din centrul echipelor de voluntari, astfel am reusit sa transmitem atat emotiile, starile si gandurile noastre cat si ale celor implicati.

 

Etape

Campania a avut un ritm firesc de dezvoltare, direct proportional cu amploarea pe care o lua. La inceputul campaniei am indemnat oamenii sa semneze, apoi sa fie ei insisi voluntari si sa ne aduca liste cu semnaturile apropiatilor lor, apoi sa-si indemne prietenii din judetele in care trebuia sa strangem 20.000 de semnaturi sa semneze, mai ales ca puteau aduna semnaturi iar noi trimiteam un curier la ei acasa sa ia lista.

Iar astazi, daca ne uitam in urma, putem spune ca au fost trei etape importante. Prima este cea de la jumatatea campaniei cand oamenii erau deja familiarizati cu procedura completarii listelor si le aduceau ei singuri.

Urmata de Saptamana Actorilor, cand peste 80 de actori romani au iesit la strans semnaturi in Bucuresti si in marile orase in fiecare zi intre orele 17:00-20:00, la indemnul lui Marius Manole. Datorita lor campania a capatat si mai multa vizibilitate.

 

Iar cea de-a treia etapa a fost caravana #FaraPenali, cand membrii si parlamentarii USR au plecat prin tara cu un scop precis: 16 judete in 16 zile cu obiectivul de a aduce toate judetele tinta la 20.000 de semnaturi.

Toate cele trei etape au facut din campania #FaraPenali sa genereze stiri aproape zilnic iar oamenii sa fie constienti de importanta fiecarei semnaturi. Astfel ca, spre finalul campaniei ajunsesem in punctul in care primeam zeci de liste zilnic la fiecare sediu USR, iar plicurile din diaspora aveau destinatii dintre cele mai diverse si de la mii de kilometri departare.

 

Componenta virala

Au fost mai multe momente de crestere si viralizare printre postari, insa este necesar sa facem o delimitare a viralizarii in diferite etape ale campaniei si cu un anumit numar de like-uri la pagina de Facebook. Primul exemplu este vizualul cu casa lui Liviu Dragnea din Teleorman, cu postarea despre proiectul de lege votat de PSD privind executarea pedepsei la domiciliu. La momentul acela, pagina de Facebook avea doar vreo 20.000 de like-uri iar reach-ul a ajuns la peste 250.000.

 

 Daca vorbim despre o actiune care a fost virala, fara dubiu este cea a Saptamanii Actorilor. Marius Manole a contribuit enorm la strangerea celor 1 milion de semnaturi prin apelul lansat colegilor sai.

Saptamana lor a fost o nebunie, totul s-a schimbat la 180 de grade, si aici vorbim despre vizibilitate la TV, engagement-ul postarilor, numarul de like-uri la pagina si numarul de semnaturi stranse in acea saptamana (90.000).

Iar cea mai populara postare este de departe cea in care am anuntat strangerea celor 1 milion de semnaturi. A ajuns la 2.060.000 de persoane, 23k like-uri si 15k share-uri.

 

Anticipasem ca acela va fi anuntul zilei in toata presa si in discutiile de pe Facebook, de aceea am avut mari emotii cand am publicat postarea, stiam ca familia extinsa a Fara Penali va reactiona imediat ce le va aparea informatia in newsfeed.

21 august a fost ziua in care ne-am spus ca indiferent de ce se va intampla in viitor, initiativa a reusit un lucru grozav: construirea unei comunitati active, inchegate si cu constiinta vie a carei spirit civic se va traduce in actiuni concrete in viitor: prezenta la vot, reactia lor in fata oricaror tipuri de abuzuri dar mai ales de mobilizare in jurul ideii de schimbare a Romaniei.

 

Personalitati

Numele domnului Mihai Sora ori a lui Gabriel Liiceanu, de exemplu, au contat tare mult. Sunt doua personalitati pe care romanii ii urmaresc si care reprezinta un vector de moralitate intr-o tara fara repere si in cautarea identitatii. Flyerele cu numele si fotografiile domniilor lor a adus credibilitate demersului inca din prima zi a asocierii lor cu campania.

Domnul Mihai Sora a continuat sa fie un ambasador si in online, mesajele care faceau referire la campanie ori fotografia din spital cu tricoul #FaraPenali i-a determinat pe unii nehotarati sa semneze iar pe alti oameni cunoscuti, si populari in online, sa se alature strangerii de semnaturi.

Pe de alta parte, si Marius Manole si actorii implicati au dat un boost campaniei. Zile in sir dupa Saptamana Actorilor veneau oameni la fantana de la Universitate sa semneze pentru ca “au vazut actorii la televizor”, ori pentru ca “daca si domnul Rebengiuc si doamna Pellea au iesit in strada inseamna ca nu e bine”.

Imaginea cu Victor Rebengiuc purtand banderola #FaraPenali a fost virala, un actor de o varsta respectabila, protestand intr-un loc devenit simbol al libertatii nu a mai fost pana la campania noastra. Emotia transmisa de fotografie a facut ca zile in sir sa se formeze coada la Universitate inca de la primele orei ale zilei, desi actorii ieseau intre 17:00-20:00. Motiv pentru care managerul campaniei a luat decizia de a coordona voluntarii astfel incat sa fie macar o persoana prezenta zilnic intre 10:00-20:00, pana la finalul strangerii de semnaturi.

Dupa actori au urmat, in saptamani tematice, farmacistii, pensionarii si bloggerii. Ajutorul lor a contat tare mult pentru ca saptamanile tematice s-au desfasurat in perioada in care voluntarii si membrii USR se aflau prin tara cu caravana. Astfel, prin implicare lor am reusit sa acoperim atat Bucurestiul cat si toata tara. Toti cei implicati au facut-o in mod voluntar, din dorinta de a trage un semnal de alarma: efectele coruptiei ne afecteaza pe toti. Ei au venit spre noi pentru ca “asa mi-a dictat constiinta”, cum ne-a spus doamna Irina, coordonatoarea farmacistilor, care si-a scurtat vacanta cu o zi pentru a veni in strada la strans semnaturi 

 

 

Surprize

Campania #FaraPenali ne-a aratat Romania in antiteza. Pe de-o parte sunt romanii atat din tara cat si din diaspora care au fost un exemplu de implicare civica, si de cealalta parte sunt primarii din comune si functionarii publici din mediul rural care au raspuns cu ostilitate si agresivitate la depunerea dosarelor.

Cele doua Romanii ne-au lasat sentimentul ca exista posibilitatea schimbarii in viitor, cu efort si prin implicare. Este un drum lung de parcurs care cere timp si dialog constant. Iar membrii si parlamentarii USR sunt hotarati sa reformeze in viitor administratia publica. Campania #FaraPenali a contribuit la cresterea numarului de membri USR tot din motivatia ca schimbarea incepe cu noi, asa cum ne-au spus unii dintre noii membri.

Voluntari in Teleorman

Vazand atat succesul campaniei cat si abuzurile autoritatilor publice din tara, oamenii au decis sa faca pasul spre politica pentru ca vor sa contribuie la schimbarea din comunitatea lor, tocmai pentru ca sunt constienti ca schimbarea incepe de jos.

 

Cea mai grea parte

Comunicarea campaniei a fost o munca dinamica cu multe evenimente neprevazute care au avut deseori nevoie de o reactie si o decizie rapida. Insa pregatirea dosarelor pentru primarii a fost de departe munca de Sisif din campanie. A fost o munca extrem de laborioasa care a avut nevoie de cateva zeci de voluntari care sa pregateasca dosarele.

 

Procesul a fost cam asa: listele au fost numarate, avizate de imputernicit, perforate, indosariate, legate cu sfoara, stampilate si in final atestate, adica o descriere a continutului fiecarui dosar si apoi trimise in judetul de origine. Colegii din “grota”, locul in care s-au facut dosarele, au stat de la 9 dimineata pana la 1 dimineata. Unii dintre ei ieseau de la serviciu la ora 19 si veneau direct la indosariat, unde stateau ore bune. A doua zi procesul se relua exact la fel, timp de trei saptamani. Iar acest lucru a venit dupa cinci luni in care o parte dintre acesti voluntari statusera deja in strada in fiecare zi. In aceste luni, pentru mii de voluntari, campania #FaraPenali a insemnat neglijarea familiei ori a prietenilor pentru ca majoritatea au fost voluntari a caror viata a insemnat birou si in strada.

O atentie sporita a fost indreptata catre primarii in momentul depunerii dosarelor. Colegii din Arges care au fost batuti de primari ne-au facut sa urmarim indeaproape fiecare depunere pentru ca multi primari din mediul rural au reactionat agresiv, atat verbal cat si fizic, fata de colegi.

Iar abuzurile primarilor au continuat in diverse forme: anularea unor semnaturi fara sa explice motivul, refuzul atestarii listelor, intimidarea semnatarilor prin a-i chema la primarie sa semneze o declaratie ca semnatura le apartine. Intimidarea primarilor a facut parte din modus vivendi-ul campaniei, insa voluntarii ori membrii USR au avut mereu un raspuns si o atitudine corecta in fata oricaror provocari, ca doar sunt promotorii schimbarii.

 

 

Cum ajungi la oamenii din tabara opusa

Strategia a fost una simpla: caravana #FaraPenali in tara. S-au luat la pas orase, comune, sate pentru a privi in ochi oamenii si a le asculta povestile de viata.  

Asa am primit semnatura doamnei de peste 70 de ani din Bucuresti care a spus ca ea voteaza cu PSD dar nu este de acord cu hotia politicienilor. Am aflat povestea unei doamne voluntar-erou din Suceava care si-a amanat vizita la medic, fiind bolnava de cancer, ca sa mearga la strans semnaturi la targul orasului si astfel si-a dat peste cap regimul alimentar strict.

Tot asa am primit semnatura unui domn care nu voia sa semneze si nici nu era de acord cu textul propus de noi in Constitutie dar dupa o discutie de 40 de minute cu unul dintre membrii REZISTENTA a ajuns la concluzia ca #FaraPenali este de fapt despre cinstea celor care ne conduc si nu campania unui partid politic.

Un alt exemplu de echilibru pentru a preveni polarizarea si a reduce din tensiuni a fost sa vorbim despre politistii si jandarmii care au strans semnaturi ori au semnat initiativa.

Am vorbit despre politistul Radu Dutu, din Bucuresti, care a purtat banderola #FaraPenali la serviciu si a fost la strans semnaturi cu voluntarii in Teleorman cand in presa vuia stirea despre decizia Politiei Romane de a-i face dosar penal romanului cu masina inmatriculata in Suedia. Ori Raul Ghenciu, politist din Mehedinti si presedintele unui sindicat, caruia i-am zis povestea dupa mitingul din 10 august, cand atentia si tensiunea din social media era indreptata asupra oamenilor in uniforma. Am construit mesajul despre cei doi astfel incat sa subliniem ca nu putem arata cu degetul catre oamenii unei intregi profesii, ca este gresit sa spunem ca toti sunt supusi institutiilor in care lucreaza si uita de indatoririle lor civice. Pe de alta parte, la Sibiu, un grup de jandarmi a venit sa semneze inainte sa-si termine tura, colegii s-au si speriat cand i-au vazut indreptandu-se spre cort, insa ei voiau doar sa semneze #FaraPenali.

Toate acestea puse la un loc au dus la un continut in care s-au regasit toate categoriile de oameni. Un loc unde a contat doar lupta pe care a ales fiecare sa o duca printr-o semnatura si aprecierea celor care alegeau sa isi manifeste spiritul civic contrar normelor impuse de job ori de ratiunile colective din societate.

 

Reactii

Cand a inceput caravana am aratat intens care sunt orasele in care vor ajunge voluntarii si locurile in care vor sta la strans semnaturi. Am vrut ca oamenii sa aiba o imagine clara asupra judetelor in care avem nevoie de 20.000 de semnaturi si am construit harti in care am evidentiat acele judete.

Mentionarea regiunii Moldovei a fost un factor care a starnit reactii de tipul “Moldova ne trage in jos”. Intr-o prima faza am urmarit comentariile si le-am raspuns oamenilor punctual. Cei care au avut astfel de reactii probabil au uitat ca regiunea Moldovei este intens depopulata, ca satele sunt goale iar ele vuiesc doar o luna pe an, in august. Iar aceasta este o consecinta a coruptiei.

Astfel ca dupa reactiile de tipul celor de mai sus am construit mesaje pozitive in care sa spunem cat de receptivi si ospitalieri sunt oamenii cand intalnesc voluntarii pe strazi, ori pe aleile satelor. Iar reactiile au fost direct proportionale cu pozitivismului transmis. Pe masura ce caravana parasea un judet, la scurt timp anuntam si ca au atins tinta semnaturilor impuse de lege. Oamenii se raportau, din nou, la campanie ca la un tot si vedeam cum se bucurau la fiecare anunt, mai ales daca era din Moldova, urmau mesajele de tipul “bravo, mai avem putin”.

Am fost atenti in permanenta la reactii si am urmarit sa avem un echilibru al mesajelor astfel incat sa informam si despre stadiul campaniei dar sa si anticipam reactii prin adaugarea informatiilor suplimentare care ar fi putut starni reactii ostile. Daca ne uitam in urma, noi spunem ca am reusit.

 

Critici

Actiunile care au ecou intotdeauna vor avea parte si de critici, este un lucru firesc. Mai ales daca au venit din anumite tabere politice, insa ele au fost sporadice. Acest lucru o demonstreaza diversitatea semnatarilor, de la cei care abia au implinit 18 ani pana la nonagenari. De la intelectuali la bunicii care vindeau legume la tarabele din provincie. De la membri USR pana la primari PSD.

Asta trebuie sa retinem de fapt. Ca este vorba despre o initiativa care a determinat oamenii din toate categoriile sociale si de toate varstele sa actioneze, sa constientizeze ca o semnatura este de fapt o voce care contesta actiunile celor de la guvernare. Iar cand spunem asta ne referim inclusiv la membrii social democrati care au iesit si public sa spuna ca au semnat asumandu-si, astfel, cu vehementa credintele lor.

#FaraPenali a fost un mod de a spune ca este necesara o schimbare, iar noi, la comunicare, am aratat toate vocile iar reactiile au fost numai de bine: aplaudati primarii PSD semnatari, politistii care au iesit la strans semnaturi ori teleormanenii care le-au adus placinte calde voluntarilor istoviti de caldura lui august. Pagina de Facebook este un loc eterogen si divers dar care graviteaza in jurul aceleiasi idei: coruptia trebuie redusa pentru a ne fi tuturor bine.

De-a lungul campaniei, au fost si critici din zona #rezist insa faptul ca nu ne-am lasat distrasi de mesajele lor a contribuit la succesul #FaraPenali. In permanenta ne-am spus ca nu vom ramane impotmoliti in interminabile dezbateri abstracte. De aceea ne-am dedicat energiile pentru a vorbi cu milioane de oameni si am reusit sa obtinem peste 1 milion de semnaturi.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Campanii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related