Incubatorul McCann, sezonul 2. Cu protagonisti din Spania, Republica Moldova si Romania

Incubatorul McCann, sezonul 2. Cu protagonisti din Spania, Republica Moldova si Romania

Daca a doua editie a Incubatorului McCann ar avea generic, nu i-ar sta rau cu "Harder, Better, Faster, Stronger" de la Daft Punk. Cam asta e vibe-ul din jurul internshipului de colaborare creativa pe care McCann Bucharest l-a organizat din nou anul asta, prin parteneriate cu scoli de creatie europene pentru a le aduce tinerii pe frontul publicitar local.

Editia 2018 a insemnat o colaborare intre Jonay Sosa (Group Creative Director pe brandurile Coca-Cola) si scoala creativa The Atomic Garden, rezultata in vizitele pe vara a 3 creativi spanioli. In spirit experimental, Incubatorul a cooptat si un student roman usor derutat, dar si un creativ/owner de agentie din Republica Moldova, aflat in cautarea unei experiente care sa-l scoata din rutina si dand de ea pe LinkedIn.

Cu alte cuvinte, Marifer SanchezBelén Turreira ArgamenteríaClara BerenguerTeodor Ghiţă si Constantin Şarcov de la Piko Creative au devenit cei mai proaspeti creativi McCann pe luna august, lucrand pe briefuri de la Coca-Cola, Fanta, L'Oreal si Pizza Hut, dar contribuind si pe briefurile de zi cu zi ale echipelor locale.

Daca va preocupa intrebarea "pai si ce poti sa faci intr-o singura luna de agentie?", aflati ca un concept regional propus de Constantin va fi implementat in mai multe tari europene. Iar, anul trecut, o luna a fost de ajuns ca Jonay si Catalin Dobre sa-i propuna Maríei Carillo un post permanent; azi, lucreaza in continuare ca  Jr. Art Director in McCann.

Ce are de spus fiecare despre sequelul Incubatorului imediat mai jos.

If you're searching for the English version of this piece, it's waiting right here

 

Schimbari de la primul Incubator

Jonay: Experienta de anul trecut a fost una placuta, nu doar pentru internii care si-au dezvoltat portofoliile si s-au intors in Spania familiarizati si "antrenati" prin procesele si tehnicile noastre de lucru, dar si pentru noi, fiindca am avut ocazia sa lucram cu minti creative pline de energie si vibe pozitiv. Dupa care o avem aici pe colega noastra Maria :)

María: Incubatorul de anul trecut a fost o etapa foarte importanta in cariera mea fiindca mi-a schimbat perspectiva asupra viitorului meu profesional. Dupa aventura mea initiala din Romania, Jonay Sosa si Catalin Dobre m-au sunat sa-mi ofere o pozitie permanenta in agentie.

Nu-mi venea sa cred. Nu ma gandisem niciodata sa lucrez intr-o alta tara, deci a fost si putin socant. Dar am acceptat instant pentru ca era o oportunitate extraordinara de a creste si a invata mai repede decat as fi facut-o in mod obisnuit, cum s-a si intamplat. Per total, a fost o experienta in urma careia am avut de castigat si pe care n-o s-o uit vreodata.

Jonay: Legat de schimbari, anul asta am incercat sa implicam in procesul de selectie mai multe scoli, pe care l-am deschis catre toata lumea, nu doar pentru cei cu studii in domeniu. I-am avut ca parteneri pe cei de la TAG (The Atomic Garden), care au scoli in Spania si Lituania, si carora le admiram metoda de predare. Totodata, am implicat acum si agentia MRM//McCann Romania, oferindu-le internilor ocazia sa lucreze cu una dintre cel mai bune agentii de digital din Europa.

 

Work & play la McCann, sezonul 2

Jonay: Briefurile oficiale pe care au lucrat cei din echipa au fost pentru conturile Coca-Cola local, Fanta regional, L’Oreal (global) si Pizza Hut (local). Le-am dat si ocazia de a-si alege singuri alte briefuri (locale si globale) in care sa se implice pe care lucram zi de zi in agentie.

Cat despre primirea creativilor, oamenii sunt foarte ospitalieri aici :) Am pus in lifturi cateva afise cu poze de-ale lor si un call to action clar: scoateti-i la bere. Si asa au facut, au lucrat si s-au distrat din greu deopotriva. In legatura cu ce s-a intamplat la acele petreceri... o sa pastrez totul ca secret profesional ;)

 

Diversitatea, confortul si creativitatea

Jonay: Mereu este nevoie de challengeri si 'sange proaspat'. Avem tendinta ne asezam prea confortabil la birourile noastre uneori si cand cineva incearca sa ne scoata de acolo, avem nevoie de un boost de energie. Generatiile noi aduc de creativi vin cu abordari noi, fiind expuse la alte medii. Fiecare echipa care a lucrat cu oaspetii nostri a fost entuziasmata de rezultate. Pana la urma, toti au fost oameni dornici sa ne ajute cand avem destul de multe de facut... Asa ca intotdeauna e un win-win.

Catalin: McCann Bucharest este un hub creativ al carui scop este sa atraga talente din toata lumea. Avem nationalitati, perspective si personalitati diferite, dar ne uneste aceeasi ambitie: de a lucra din greu si a gasi idei care fac o diferenta.

Diversitatea creeaza un context foarte bun care alimenteaza procesul creativ. Suntem mandri ca putem aduce laolalta oameni diferiti care au ce invata unii de la ceilalti, seniorii de la juniori si juniorii de la seniori.  N-as putea fi mai multumit de rezultate. Vreau sa multumesc tuturor celor care s-au implicat, in special lui Jonay, care este motorul acestei initiative.

 

Absolventii Incubatorului 2018

Constantin: Am fost extrem de fericit si surprins sa primesc e-mailul in care eram acceptat in program. McCann Bucharest a lansat campanii puternice in ultimii ani, si este o mare onoare sa invat de unii dintre cei mai buni creativi din Romania.

 

M-am inscris vrand sa ies din zona mea de confort si din rutina zilnica, un exercitiu pe care toata lumea ar trebui sa-l faca din cand in cand. Pe langa asta, Bucurestiul e a doua mea casa. In ultimele 30 de zile, am cunoscut multi oameni interesanti si mi-am largit astfel reteaua, ceea ce evident va fi de ajutor in proiecte viitoare.

Am primit niste briefuri foarte misto (si grele, in acelasi timp) pentru clienti mari in piata globala si regionala. Ieri, de exemplu, am aflat ca un concept propus de de mine va fi implementat in mai multe tari europene, ceea ce e WOW.

Mi-a placut sa invat de la CDii nostri Jonay, Catalin si Andres, si de la "mamele" noastre, colegele Maria si Miruna, dar si de la restul echipei Incubatorului. Sper sa nu sune prea siropos daca zic ca am lucrat cu un dream team. Intreaga familie McCann a fost primitoare si calda, m-au facut sa ma simt in locul potrivit, la momentul potrivit.

In rest, la Piko lucrurile merg bine, multumesc de intrebare. Avem o retea de parteneri in Moldova cu care avem onoarea sa lucram, dar acum cativa ani am inteles un lucru: daca dorim sa crestem, trebuie sa iesim pe plan global. Sediul nostru din Amsterdam este principalul focus pe termen lung, iar acum ne intarim relatiile si colaborarile cu primii clienti olandezi, BabyMoon Carriers, Are We Europe Foundation si Andrews:Degen, toate cu ajutorul producatorilor nostri din Amsterdam, Daniela si Gabi.

 

Marifer: La mine totul a inceput datorita mamei, si ea a studiat advertising, asa ca aveam casa plina de carti si ale lucruri din zona asta. Adolescenta fiind si gandindu-ma ce cariera sa aleg, am decis sa merg pe publicitate pentru ca imi place mult cum reclamele pot sa transforme ceva plictisitor in ceva interesant.

 

Am stiut ca vreau sa ma alatur Incubatorului din momentul in care am vazut posterul pe Facebook. Chiar si provocarea de a coordona totul cu jobul meu actual era interesanta. M-am gandit si la lucrurile noi pe care le-as invata practic si nu citind despre ele in carti.

Cel mai mult am invatat aici despre modul in care "apar" ideile. Suna usor, dar nu e. Acum pot sa gasesc idei mai repede, folosind mai multe criterii. Cand compar ideile pe care le-am avut in prima saptamana cu cele dezvoltate in ultima saptamana, vad o diferenta uriasa in calitatea lor.

In rest, eu am ramas impresionata de Bucuresti, nu a fost deloc cum ma asteptam. Locul asta e plin de energie, vitalitate si contraste. Imi place foarte mult acum. Publicitatea din Romania imi pare mai conservatoare decat cea de acasa, din mai multe aspecte.

 

Teodor: Facultatea m-a adus aici. In curand trebuie sa aleg o specializare intre Copywriting, Media sau Marketing, dar nu simțeam ca la scoala mi s-au oferit destule informații pentru a putea face o alegere.

M-am grabit sa pun cap la cap un portofoliu cu designuri facute pentru un festival de film, cu fotografiile mele şi cu rugamintea de mi se arata cu ce se mananca domeniul acesta inainte de a ma arunca orbeste in viitor. Am devenit foarte energic si curios cand am vazut ca mi se permite sa cutreier birourile de la echipa la echipa si sa ma alatur oricarei sesiuni de brainstorming.

Parea ca toata lumea vrea sa ma invete ceva cu care sa raman mai departe. Am stat de multe ori langa Iulia si Ovidiu ca sa "fur" din craftul lor de editare video, Mircea venea mai mereu cu idei noi de dezbatut, iar Jonay a evaluat cu rabdare fiecare dintre propunerile mele, in raport cu realitatea :)

In timpul liber discutam despre istorie si filosofie cu Radu sau cautam locuri misto unde sa mancam alaturi de echipa Incubatorului. Asta si sutele de pauze de cafea s-au dovedit a fi exercitii bune de teambuilding; folosesc termenul generic, toti au fost foarte deschisi si prietenosi inca de la inceput. Bineinteles, e de la sine inteles ca imi va lipsi energia brainstormingurilor 'spaniole' pe viitor.

Pana una-alta, ma simt foarte norocos ca am participat anul asta la Incubator. Am intrat fara asteptari, iar asta mi-a tinut minta limpede si am invatat mai mult decat as fi facut-o altfel. Tot ce-mi ramane de facut e sa ma inscriu la cursuri. Mersi!

 

Belén: Publicitatea m-a atras mereu. De cand eram mica, obisnuiam sa fredonez jingle-urile din reclame, comentam spoturile TV cu colegii de la scoala, iar cu prietenii chiar le "reconstituiam" impreuna cu prieteni. Momentul decisiv a venit cand am vazut niste reclame la o companie de asigurari. Nu mi-au placut deloc si atunci m-am gandit ca cel mai bine e sa incerci sa schimbi lucrurile din interior :)

 

Cand am vazut anuntul cu Incubatorul, m-am bucurat foarte tare; mereu mi-a placut Europa de Est, iar McCann este indubitabil una dintre cel mai bune agentii internationale. Sa ai cunostinte despre alte piete e util mai ales cand ai de luat decizii, cunostintele iti permit sa intelegi particularitatile si modurile de viata ale oamenilor, implicit si publicitatea din jurul lor. Lucru important pentru a ajunge sa intelegi ca publicul tau nu se comporta intotdeauna la fel cum ai face-o tu. 

Cat despre invataturi, desi pare simplu la prima vedere, lucrul cu oameni care nu vorbesc aceeasi limba m-a invatat sa-mi organizez ideile mai bine inainte sa le exprim si sa explic mai bine ce urmaresc - fiindca eram foarte constienta de faptul ca cineva trebuie sa ma inteleaga cu totul pentru a putea avansa.

Pentru mine, surpriza a venit din partea contrastelor Bucurestiului. Arhitectura orasului nu se schimba in functie de cartiere, ci de la o strada la alta, uneori chiar si mai "frecvent". Stilul aleatoriu al orasului iti ofera o multitudine de stimuli din toate partile.

Publictatea ar putea avea mai mult suflu international, s-ar putea adapta mai bine la probleme globale, de exemplu, protejarea mediului inconjurator sau lupta pentru drepturile omului. Am fost surprinsa si de nivelul exigentei in ce priveste creativitatea, dar de progresul industriei romanesti la festivaluri.

 

Clara: Am studiat Istoria Artei, iar interesul meu pentru publicitate s-a format treptat, pe masura ce m-am specializat in Arta Contemporana. In acea perioada (prin anii 2000), am vazut multe campanii cu grafica extraordinara si am devenit interesata de graphic design. Cativa ani mai tarziu, am inteles ca imi surade ideea de a avea un job care se schimba permanent si care sa ma provoace intelectual in fiecare saptamana, asa ca m-am concentrat spre o cariera in publicitate si art direction.

 

Experienta mea de pana acum in industrie tine doar de agentia de unde vin, din Spania, deci m-am gandit ca imi va prinde bine sa vad cum se desfasoara procesele creative intr-o agentie mare. Am invatat destul de multe si am vazut cum transformi idei grandioase in campanii accesibile. O alta lectie ar fi: o viata plictisitoare inseamna work plictisitor.

In Romania, in general, m-au surprins multe lucruri, spre exemplu istoria si patrimoniul, mai ales in zona Transilvaniei. Apoi, rosiile merita sa fie mentionate, mi-as dori ca toate rosiile din supermarketurile spaniole sa fie ca ale voastre, haha. Sunt foarte incantata si de mai multe campanii publicitare, ideile sunt foarte istete!

 

Agenda celui de-al treilea Incubator

Jonay: Vrem sa oferim Incubatorului perspective tot mai largi aducand creativi din mai multe tari. Suntem foarte fericiti ca i-am avut ca parteneri pe cei de la TAG anul asta, speram sa ii avem si mai departe alaturi de noi. 

Luand in calcul faptul ca raspunsurile scolilor sunt mereu pozitive, vom incerca in editiile viitoare sa acoperim cat mai multe tari din Europa. In acelasi timp, vrem sa ducem Incubatorul si in alte departamente din agentie - Media, Client Service sau PR.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded


Related