Daniel Zlota pictează experimentând. A testat desenul cu cafea, colajul, diferite tehnice de aplicare a culorilor, a reinterpretat poveștile fotografilor in colectia Conversion, a combinat pictura cu masinile de lux in colectia Como, și-a integrat lucrările în instalații, cum ar fi cele de la festivalurile Teatru sub luna și Pelicula.
Daniel are 32 ani, a terminat Design Interior la Ion Mincu si dupa mai multi ani petrecuti in arhitectura de retail s-a hotarat sa se dedice picturii. A expus pana acum in Franta, Spania, Mexic si Romania, dar și pe Facebook și Instagram. De azi, de la ora 18:30, îi puteți vedea lucrările în expozitia personala Colores de Mexico (parte din cadrul Festivalului Pelicula Latin American Experience), din Atriumul Institutului Francez.
Daca un tablou trebuie explicat atunci inseamna ca fie mesajul a fost prea ambiguu, fie se adreseaza unui anumit tip de public
Daniel vorbește despre obsesiile care se transformă în teme și experimente, despre primele lui încercări, publicul de artă din România, colaborarea cu fotografii, proiecte comerciale, cum se promovează artiștii, obstacole și propriile bariere.
Începutul
Primul moment pe care mi-l amintesc este cel din copilarie, cand am participat la un concurs de desene pe asfalt. Am fost fascinant de faptul ca erau copii mai mari care desenau foarte bine si atunci mi-am spus ca pot si eu sa desenez asa. Din acel moment am incercat sa imi dezvolt abilitatile de desen, visand ca voi ajunge artist.
Etape
Dintotdeuna mi-a placut sa desenez. Toate caietele mele aveau desene alaturi de texte, indiferent de materie. Am urmat studiile Scolii de Arta in Focsani unde am invatat elementele de baza de desen, pictura si sculptura, precum si istoria artei.
O alta etapa importanta a fost admiterea la Ion Mincu la sectia Design Interior, unde am intrat in primii 10 si desenul de mana m-a ajutat enorm, ca si in anii ulteriori de facultate. Am inceput in anii de studiu sa experimentez diverse tehnici. Asa am avut ocazia sa experimentez desenul cu cafea (inspirandu-l si pe Adi Mitu, care acum picteaza masini), colajul, diferite tehnice de aplicare a culorilor.
Mirror of the Soul. (Inspiratie Miluta Flueras)
Primele încercari
Primele incercari serioase au fost in timpul facultatii, in cadrul careia am impletit desenul in carbune cu acuarela si vopsea acrilica si am avut si primele expozitii. La inceput temerile erau ca desenul meu nu va fi apreciat, pe placul oamenilor si in special al expertilor, criticilor. Am trecut peste aceste temeri cand am realizat ca in primul rand este important sa te exprimi din suflet. Indiferent de subiect, de locatie, mesajul este primordial. Daca esti sincer cu tine deja esti mai aproape de privitor, de cel care iti urmareste munca.
Akko Acre Windows. Inspiratie Zoltan Marton
Toate aceste temeri m-au facut mai puternic si m-au impulsionat sa incerc tehnici noi, metode noi de a asterne culoarea pe diferite suporturi.
Pictura. Perspective
La inceput pictura nu m-a atras. Ma simteam mai apropiat de desenul in creion sau carbune. Apoi, usor-usor, am simtit ca desenul este primul layer urmat de pictura. Respect pictura caci prin ea ma pot exprima liber, la fel cum o faci si in cuvinte. Pentru multi pictura este o pata de culoare, insa pentru mine este o metoda excelenta de a povesti despre locurile pe care le-am vazut, oamenii pe care i-am cunoscut, vietile lor.
Chicago. (Inspirațiie Vlad Eftenie)
Comorile României. Poarta Sărutului
Formarea
Scoala de arta si interactiunea cu oamenii. Prima m-a ajutat sa imi pun bazele ca artist si a doua ma ajuta zilnic sa am idei si sa ma pot exprima. Atunci cand vad un loc, cand vizitez un muzeu, cand beau un ceai sau un pahar de vin, cand zbor cu avionul sau pur si simplu ies pe strada, imi place sa privesc oamenii din jurul meu. Ei sunt culorile care prind viata in pictura mea, care spun povesti diferite si sunt tot timpul surprinzatori.
Noble Soul. (Inspiratie Sorin Onisor)
Bariere
Primele bariere mi le puneam singur cand spuneam ca din arta nu poti trai. Poti trai si o poti face foarte bine daca muncesti.
Mi se intampla destul de rar sa am blocaje si cand am pur si simplu desenez altceva sau ies sa privesc oamenii. Sau citesc o carte si ascult muzica. Trebuie sa imi eliberez energiile ce nu au fost consumate si care ma tin in loc.
Tabieturi
Imi place sa pictez dimineata, imi place energia pe care o am si cum pica lumina in atelier. De asemenea este incredibil cum dis de dimineata exista un anumit murmur care se intensifica odata cu apropierea de orele 9-10. Parca vibratiile respective se transforma in energia pe care panza o absoarbe.
Imi place sa ascult muzica specifica temei sau care are legatura cu tabloul. De pilda pentru colectia Conversion (colectie care reprezinta o reinterpretate a unor poze realizate de unii dintre cei mai faini fotografi de la noi) expusa la TNB, am incercat sa ma duc catre radacinile acelor fotografii. Practic sa ascult muzica din Cuba pentru imaginile lui Dan Mirica, italiana pentru Vlad Eftenie, balade romanesti pentru Sorin Onisor.
Big Bang. (Inspiratie Vasile Octavian Liviu)
Conversion
Un prieten fain, Mircea Motataianu, a realizat cateva fotografii in Como, la concursul de eleganta auto Vila D'este. Mi-au placut fotografiile, insa erau prea multi oameni si nu te puteai concentra la masini. Atunci i-am propus sa extragem doar masinile din fotografii si sa le plasam in diferite cadre din Como alaturi de un nou fundal, un fundal de poveste.
Colectia a fost apreciata si astfel m-am gandit la urmatorul proiect. Asa a luat nastere Conversion, o colectie in care am preluat fotografii extraordinare, acceptand provocarea sa creez ceva diferit din ceva grozav. Astfel am reinterpretat fotografiile, dandu-le un alt sens fata de cel initial. De exemplu, Venetia lui Vlad (Eftenie) se transforma dintr-o poza linistita cu un apus superb, intr-un tablou in care Venetia se scufunda intr-o cascada din care ia nastere un curcubeu. Toate tablourile mele sunt pozitive sau au final pozitiv.
Venetia. (Inspiratie Vlad Eftenie)
Ce a vrut să spună autorul
Daca un tablou trebuie explicat atunci inseamna ca fie mesajul a fost prea ambiguu, fie se adreseaza unui anumit tip de public. Mai devreme spuneam ca arta este subiectiva, astfel cu totii ne raportam la universul nostru, la perceptiile noastre, la gandurile noastre.
Oamenii/privitorii au libertatea de a interpreta dupa bunul plac lucrarile mele, sunt chiar fascinat de anumite persoane care dau o conotatie total noua anumitor elemente din lucrarile mele si care ma ajuta pe mine sa privesc si cu alti ochi sau din alta perspectiva acea lucrare. Cel mai mult apreciez criticile constructive.
Soldier praying of the Wall of Crying. Inspiratie Zoltan Marton
Step to Freedom. (Inspiratie Sorin Onisor)
Ce simți când picturile tale sunt privite de ceilalți
Emotii foarte mari. Imi place cand lumea ma intreaba despre ce m-a condus catre acest rezultat, sau de ce am facut asta si nu altceva. Imi place sa vad ca oamenii imi privesc lucrarile, isi ridica anumite intrebari si pun intrebari. Asta inseamna ca lucrarile mele le-au trezit anumite simturi, amintiri, povesti, deci scopul meu a fost atins.
Cine vede prima dată lucrările
Sotia si fiica mea sunt primele persoane care imi vad lucrarile. Sotia mea este cel mai mare critic dar si cel mai important sfatuitor.
Obsesii. Teme
Sunt obsedat de peisajul urban si de natura. Ma inspira calatoriile pe care le fac si pe care incerc cu precadere sa le pictez. Ma enervez destul de greu, iar cand o fac ma enervez ca m-am enervat si iau o gura de aer proaspat. Ma supara cand nu imi iese ceva si atunci incep obsesiv sa refac pana la forma dorita. Sunt inspirat de muzica si de calatorii. Ador sa calatoresc pentru a cunoaste alte locuri, alte persoane, alte povesti, alte forme pe care le pot reinterpreta in lumea mea, o simbioza intre realitate si imaginar.
Yellow Flowers. Inspiratie Radu Gasler
Vibe-ul militant
Cred ca tot timpul a fost un astfel de aer insa acum poate ca este usor mai accentuat. Cauzele sunt diverse, de la asocierea cu anumite grupuri si interese pana la a fi in trend. Eu sunt un pictor al sperantei, al renasterii, al increderii. Toate picturile mele sunt pozitive, sau au un meaning pozitiv, chiar daca coloristic ele sunt mai inchise, mai intunecate. Mie imi place sa pictez emotia, locul, dansul si OMul. Nu imi place neaparat sa fiu in trendul artistic al perioadei, ci incerc sa ma reinventez tot timpul si sa imi creez un drum al meu.
The Surviver. (Inspiratie Sorin Onisor)
Publicul de artă din România
Romania este din ce in ce mai prezenta in acest segment. Am avut evenimente in Romania, Spania, Franta, Mexic etc. si desi publicul este diferit, este atras tot timpul de acelasi lucru: de emotia pe care o transmiti prin lucrarile realizate si de nou. Oamenii vor tot timpul sa vada ceva inedit, ceva ce nu a mai fost facut. Asta este o provocare imensa sa realizezi ceva nou si ceva care sa atraga.
Comorile României. Viscri
Pe internet
Comunic cu publicul online, desi mi-ar placea sa am mai multe discutii fata in fata. Este o relatie de respect, de amicitie si de profunda dragoste. Dragoste de arta.
Comentariile sunt din cele mai diverse, insa pozitive si constructive. Toata lumea a fost impresionata de colectia Conversion si ulterior de Fusion si Comorile Romaniei.
Divine. Inspiratie Zoltan Marton
Promovare
Promovarea trebuie sa faca parte din viata oricarui artist, insa cred ca multi se feresc in a se promova pentru ca acest lucru presupune un alt tip de abilitati. Ideal este ca artistul sa isi foloseasca energia pentru a crea si simultan sa fie sustinut de o echipa pentru aspectele ce tin de promovare, comunicare, logistica etc.
In cazul meu este un mix. Astfel incerc sa fiu cat mai prezent in social media si la diverse evenimente culturale ample, iar pentru expozitii am colaborari cu specialisti din domeniu (in comunicare, etc.).
De asemenea imi aleg locatiile de expunere in functie de unde este prezent un anumit tip de public, acela insetat de arta si cultura. De pilda urmatorul meu eveniment este chiar in cadrul Festivalului “Pelicula”, unde voi fi prezent cu colectia “Colores de Mexico” in perioada 11-16 sept 2018.
Iar pe parcursul acestui an am avut oportunitatea sa expun la Teatrul National (cu colectia “Conversion”), in cadrul Festivalului “Teatru sub Luna”, precum si la “Bucharest Urban Fairs”.
Arta în România. Schimbări
In ultima perioada observ multe evenimente si foarte multe business-uri in domeniul artistic, dovada ca acest mediu este unul prolific. Este foarte bine atat pentru artisti, cat si pentru colectionari, care au o diversitate cat mai mare si o plaja de inspiratie extraordinara.
Din pacate la noi inca nu se apreciaza arta si munca artistului la adevarata valoare si aici ma refer in special la artistii noi, sau mai putin cunoscuti, asta probabil pentru ca lipseste o educatie in acest sens, o putere a exemplului. Sa ne propunem deci ca saptamana viitoare sa ne uitam si la ce vernisaje sau deschideri de expozitii sunt, indiferent de numele artistului, si nu numai la filmul de miercuri.
Colaborari comerciale
Proiectele in care ma implic sunt din cele mai diverse. Ca principiu general accept acele proiecte care imi ofera libertate artistica, un exemplu este ca nu fac reproduceri, ci doar creatii originale.
Am o varietate de clienti, de la persoane fizice sau antreprenori care isi amenajeaza locuinta/spatiul pana la participanti la expozitiile mele care se “indragostesc” de anumite lucrari. Fiind si designer de interior, de multe ori in proiectele mele imbin cele doua arte iar rezultatele sunt spectaculoase. Astfel a luat nastere Stand Up Barber Shop by Micutzu, de exemplu, unde pe langa portrele comediantilor am realizat si designul interior si exterior al proiectului.
O nisa pe care o am in dezvoltarea este cea de colaborare cu branduri si companii, pentru care creez opere originale, potrivite pe de o parte imaginii si valorilor lor, cat si obiectivelor pe care le au cu un proiect anume.