Prin 2016, o echipa de juniori de la Droga5 - Kathryn Kvas, copy, si Vignesh Seshadri, art - lansau un concurs studentesc de creatie, Young Shits Awards se numea el, in care castigatorii nu primeau note, trofee si glorie eterna timp de 5 minute, ci ajutor. Inscriind, apelai la sprijinul seniorilor din industrie in problematica "unde si cum ma potrivesc in publicitate"; asa ca primeai feedback real, conexiuni utile si, daca totul mergea bine, o recomandare si chiar un job.
In 2018, proiectul merge in continuare luna de luna. Si, pentru ca oamenii incepusera sa intrebe "de ceeeeee trebuie sa fiu proaspat iesit din scoala ca sa particip?", Kat si Vig au extins concursul dincolo de studenti, catre toti profesionistii.
Cum functioneaza? In fiecare 15 ale lunii, internetul vede cate un brief nou Young Shits elaborat de un Jurat, adica un creativ senior voluntar. Inscrierile sunt deschise timp de-o luna, pana la aparitia urmatorului brief. Dupa ce juratul alege castigatorul/castigatorii, locul intai are rezervat un meet cu el/ea, iar primele doua locuri primesc feedback personalizat.
Luna asta, Samyu Murali (Wunderman Austin) a dat un brief despre sanatatea mintala si normalizarea mersului la terapie; inscrierile sunt si acum deschise, iar deadline-ul mai accepta prelungiri. Dar, inainte, dati o raita prin sectiunile cu reguli si FAQ (de la "Frequently Asked Quesadillas").
Astazi, Kathryn e Associate Creative Director la BBDO New York (si scrie satira din cand in cand pentru The New Yorker). Intre timp, Vignesh o sa intre in al patrulea an de art direction petrecut la Droga5 (si isi cultiva interesul pentru fotografie). I-am intrebat cum se prezinta proiectul la doi ani de la lansare si de ce accesul la guidance individual e atat de important daca vrei sa intri in publicitate.
Searching for an English version? It's right here.
[UPDATE] Intr-o versiune anterioara, titlul materialului afirma ca inscrierile la Young Shits Awards sunt gratuite. Fiind notificati, am editat titlul corespunzator. Costurile sunt: 10 dolari per student si 20 de dolari per om in categoria Professional.
Cum a inceput Young Shits
Am inceput interni la Droga5 si aplicam ca nebunii la tot felul de concursuri de creatie, pentru ca ajuta la obtinerea vizei cand te angajezi. Odata ce ne-am apucat sa si castigam unele dintre concursuri, ne-am dat seama cat de rece si impersonal era totul. Un fel de juriu obscur sau un CCO milionar si ocupat se uitau peste propunerea ta, dadeau o nota si gata.
In piata de concursuri publicitare era un gol care trebuia umplut. Atat studentii, cat si profesionistii sunt in cautare de conexiuni de la creativi aflati in agentii bune, nu doar ca sa-i ajute sa se angajeze, dar si pentru sfaturi sau indrumare. Viata e grea si intotdeauna e o bucurie sa dai peste un om caruia ii pasa.
Asa ne-am lansat propriul concurs, care ne-am fi dorit sa existe cand eram si noi studenti, unde juratii iti ofera feedback personal - si poti ajunge sa-i cunosti in viata reala. In felul asta reusesti sa-ti creezi o noua conexiune plina de sens in industrie (si, de vreme ce in publicitate totul e despre conexiuni, asta chiar inseamna ceva).
O tona de oameni ne-au spus cat de mult a insemnat Young Shits pentru ei si cat de mult i-a ajutat, lucru de care suntem incantati. Suntem recunoscatori si pentru aprecierea si sprijinul continuu din partea studentilor si profesionistilor deopotriva. Cum ar spune influencerii de Instagram, we're #Blessed.
In fiecare luna, din 2016 incoace
Am fost placut surprinsi cand am aflat ca nu eram singurii care isi doreau sa ajute studentii. Am avut de-a face cu o revarsare de apreciere si oferte de ajutor din partea creativilor care isi doreau sa fie jurati. Totodata, am avut si cativa oameni cu branduri inovatoare proprii care si-au dorit sa-i ajute pe studenti sa ajunga la noi pentru a colabora. Nu ne-a fost dificil sa ramanem motivati!
Dar mentinerea concursului on-going vine si cu cateva provocari. Acum doi ani, ne-am invatat lectia cand am lansat un brief in decembrie si nimeni nu a inscris (oops). Deci acum nu mai dam drumul la briefuri pe timp de vacanta.
Totodata, lunar ai de indeplinit o doza buna de intretinere si mentenanta, pentru a updata site-ul cu brieful nou, juratul nou, cu castigatorii lunii trecute, urmeaza mailuri trimise catre toti participantii si nevoia de a te asigura ca toata lumea e in contact cu toata lumea. Incercam constant sa imbunatatim proiectul, dar avem si joburi full-time asa ca, chiar daca e copilul nostru, nu poate fi permanent prioritar.
Juratii si briefurile
Se intampla in ambele directii: juratii ne pot contacta ei sau ii gasim noi. Criteriile de selectie - trebuie sa lucrezi la o agentie onorabila si sa-ti doresti sa-i ajuti pe studenti. La inceput, ii rugam doarp e prietenii nostri sa fie jurati, dar acum avem oameni din toata lumea interesati sa participe - e foarte tare. Daca vrei sa fii jurat, aplica aici!
Vrem ca juratii sa preia complet fraiele si sa-si dezvolte singuri brieful, pentru ca e distractiv.
Am avut un brief despre numirea lui Donald Trump in functia de Presedinte (inainte sa se intamplein realitate), iar lumea se terminase si pe Pamant mai ramasesera doar cartofi, care au devenit noua moneda globala, deci vinde-ti cartofii. Brieful asta ii apartine lui Kay Kim, care obisnuia sa lucreze la Droga si acum se ocupa de propria companie de livrat plante in New York, se numeste Rooted. Inca unul grozav a fost de la Phung Do (un creativ de la Google), despre feminism intersectional.
Briefurile variaza, pot fi caraghioase, satirice sau serioase, si de asta ne si place concursul asa de mult.
Viitorul proces de angajare
Juratii decid singuri daca un student sau un profesionist e pregatit pentru o recomandare la un lco de munca. Totodata, juratii trebuie sa se asigure ca portofoliul participantului e in cea mai buna forma posibila, pentru a creste sansele angajarii. La fel, studentul trebuie sa-i comunice juratului daca e pregatit sa fie angajat. Amandoi trebuie sa fie bine sincronizati.
Indrumare 1la1 pentru angajarea in publicitate
E ATAT DE IMPORTANT. Insist foarte mult pe asta. Chiar daca inscrii sau nu la Young Shits, daca vrei sa intri in industria de publicitate, trebuie sa gasesti pe cineva in carne si oase caruia sa-i pese de tine ca persoana.
Munca multa si calitatea portofoliului sunt si ele importante, dar o cunostinta reala din agentie te ajuta enorm. Din acelasi motiv ajuta mult si scolile de portofolii (n.r. scolile creative) - incepi sa-ti faci conexiuni pornind de la profesorii tai, angajati in industrie. Pentru ca oamenii sunt cei care vor recomanda pentru un job. Functioneaza mult mai bine decat sa trimiti mailuri in gol, credeti-ma ca am incercat.
Dar cred ca in orice industrie e util sa-ti gasesti un mentor. Oamenii au nevoie de indrumare cand sunt la inceput.
Experienta voastra la prima angajare
Cand eram in internship, mentorul nostru de la Droga5 a fost cel care ne-a ajutat sa ne angajam. Am lucrat foarte bine cu el si ne-a dat niste briefuri foarte ok, dar ne-a spus ca angajarea la Droga nu tine in totalitate de el si ca avem de impresionat intreg departamentul de creatie.
Asa ca am inceput sa mergem la fiecare ACD si mai sus de ei ca sa intrebam daca aveau nevoie de ajutor. Am lucrat ca nebunii luni de zile, nopti si weekenduri, dar intr-un final a meritat. Si n-am fi reusit fara ajutorul lui.
Ce urmeaza?
In primul rand, experienta asta ne-a ajutat sa invatam cum se construieste si gestioneaza un business adevarat, ceea ce e destul de tare. Apoi, daca n-ar fi fost concursul, n-am fi reusit niciodata sa cunoastem atat de multi studenti si creativi minunati.
Speram sa crestem Young Shits cat de mult posibil si speram sa avem mai mult timp pentru asta. In viitorul apropiat, planuim sa lansam si o pagina de arhiva cu castigatorii de pana acum.
La pensie din publicitate?
Momentan, nu vrem altceva decat sa continuam sa facem ce facem si sa producem campanii misto. Cat despre iesirea la pensie, cred ca trebuie sa mai facem niste bani pana ajungem acolo, haha. Dar sincer nu stiu daca vom ramane in advertising pentru totdeauna. Suntem amandoi foarte antreprenoriali, eu voi continua sa scriu, Vig o sa continue sa faca poze, si vom vedea unde ajungem.