Van Gogh, Gioconda, Fata cu cercel de perla si Venus care tocmai se nastea s-au intalnit la o cafea, pe platourile de filmare din Friends. Au refacut impreuna si o scena din Baywatch, in timp ce lui David ii curgea sange din nas, iar Isus si apostolii luau ultima cina intr-o telegondola.
Cum s-a ajuns aici? De la o caseta cu salam, prima fotografie de concept a lui aparuta din nevoia de a parasi realismul fotografic si de a crea ceva complet nou.
O perioada s-a jucat cu lucrurile din frigider, construind obiecte si oameni din legume si fructe, apoi s-a concentrat pe mesaj.
Perioada aceasta de sculpturi cu fructe si legume a coincis cu boom-ul retelelor sociale. In anii 2008-2010 erau putini creatori de content original si foarte repede lucrarile mele au aparut peste tot si au devenit virale.
Lucrarile lui au aparut pe Bored Panda, My Modern Met, This Is Colossal, Design Taxi, The Mirror, The Sun, Washington Post, CNN, El Pais, si alte sute de publicatii. Unele au aparut chiar si pe pielea oamenilor, in forma de tatuaje.
De cativa ani, Dan Cretu incearca sa se conecteze cu generatii mai mici decat el, pe Instagram. Are colaborari internationale cu branduri ca Pizza Hut UK, Gucci, Lancel si cateva, mai putine, cu cele romanesti.
Cum isi mentine autonomia artistica in lucrarile comerciale, care sunt tabieturile de creatie, despre public si fani, retele sociale si inspiratie, in randurile ce urmeaza:
Inceputurile
Acum niste ani mi-am cumparat un aparat foto cu care la inceput faceam poze pe strada. Perioada asta realista nu imi reflecta personalitatea. Voiam sa exprim mai mult, sa fac ceva complet nou, si am inceput sa imi construiesc singur subiectul fotografiei cu gandul sa creez ceva ce oamenii vad pentru prima data. Prima mea poza de concept (ca sa ii zicem asa) a fost caseta cu salam.
Am lucrat mult cu lucruri din frigider pentru ca imi erau la indemana si pentru ca era o zona de lucru putin abordata, probabil pentru ca e greu sa scoti arta dintr-un ardei sau o ceapa. Am avut ambitia sa fac lucrul asta bazandu-ma pe rabdarea pe care stiu ca o am cu lucrurile migaloase.
Perioada aceasta de sculpturi cu fructe si legume a coincis cu boom-ul retelelor sociale. In anii 2008-2010 erau putini creatori de content original si foarte repede lucrarile mele au aparut peste tot si au devenit virale.
Nu exista site pe care sa nu fi aparut: Fubiz, Bored Panda, My Modern Met, This Is Colossal, Design Taxi, The Mirror, The Sun, Washington Post, CNN, El Pais, si alte zeci, chiar sute de publicatii online si fizice.
Am dus chestia cu fructe si legume la extrem, iar in ultima serie am facut plansele anatomice dupa Burne Hogarth pentru ca mi se parea cel mai greu lucru de facut. Odata ce am facut asta a trebuit sa gasesc un alt mod de a ma exprima creativ.
Prezentul
Era clar ca s-a incheiat o etapa si am inceput una noua in care am renuntat la aparat si m-am concentrat pe mesaj. Imi doresc sa livrez mesaje fresh si de aceea ma adresez unei generatii mai mici decat mine cu care ma conectez pe Instagram.
Nu am fost pe Instagram de la inceput dar din fericire am apucat o perioada buna inainte sa schimbe algoritmii. Acum nu cred ca as putea ajunge sa am peste 230.000 de followeri organic oricat de misto ar fi lucrurile pe care le fac, orice strategie as avea.
Am crescut in tandem cu paginile de curatoriat care m-au postat si ma posteaza constant. Din nou faptul ca lucrarile mele erau originale a atras foarte tare oamenii. La inceput un tag pe o pagina din asta imi crestea peste noapte folowerii cu miile.
Comportamentul asta s-a schimbat si, acum, chiar daca o pagina are peste 1 milion de followeri si imi da tag, nu foarte multi imi dau mie follow. Prefera sa ramana in continuare cu pagina asta care le livreaza selectiile.
Postari populare
Tabieturi de creatie
Mi-as dori si stiu ca ar fi bine sa postez constant, dar am un proces creativ neprogramabil, reactiv la ce vad, la ce se intampla si nu pot sa fiu constant. Sunt zile in care nu mi se intampla nimic spectaculos, atunci nu ma fortez. Asta ar fi si motivul pentru care imi e greu sa livrez la acelasi nivel la job on a daily basis. Cand exista deadline si casute de bifat lucrurile devin complicate. Uneori imi iese, dar nu de fiecare data.
Cel mai important lucru pentru mine e sa livrez un mesaj puternic – vizual, emotional sau social. Nu vreau sa devin manierist si de aceea nu am incercat niciodata sa imi standardizez procesul creativ, desi stiu ca mi-ar usura viata. Sunt insa convins ca asta m-ar limita foarte mult si asta e ultimul lucru pe care mi-l doresc.
Lucrez cand imi vine o idee. Uneori e ziua, uneori noaptea, vreau sa o vad facuta cat mai repede. Cand am blocaje nu stiu cum sa trec de ele. Astept sa treaca si chiar daca nu am idei o perioada, la un moment dat vin. Subconstientul meu lucreaza pentru mine, am baza in el :)
Simt de multe ori ca am ajuns la capatul sacului si poate ca e cazul sa trec la o urmatoare faza. Am incredere ca o sa se intample, dar habar nu am cand si in ce directie. Am avut de mai multe ori sentimentul ca nu o sa reusesc sa fac ceva la un alt nivel, dar imi bat constant recordurile.
Reactii
Am avut o expozitie personala in 2016 la Summer Well unde am expus 15 lucrari de mari dimeniuni. Am vreo 2 fani care si-au facut tatuaje cu lucrarile mele, lucru care ma valideaza mai mult decat orice critica elevata.
M-am bucurat ca toate cele 3 lucrari de-ale mele au fost cumparate la licitatiile Artmark de arta contemporana. Imi trimit mesaje actori care joaca in filme la care ma uit, muzicieni pe care ii am in playlist.
Sigur as putea sa capitalizez mult mai mult pe urma succesului meu online, dar prefer sa imi folosesc energia in partea de creatie. Se mai leaga lucrurile: am facut o campanie pentru Pizza Hut UK, am creat content de social media pentru GUCCI, am fost selectat impreuna cu alti 5 artisti sa lucrez la campania aniversara 140 ani LANCEL.
Colaborarea cu brandurile
De 2 ani am o agenta la New York care imi gaseste proiecte care mi se potrivesc si se platesc bine. Partea buna e ca brandurile imi cer sa fac ceva in stilul meu pentru ele, partea proasta e ca niciodata un post comercial nu o sa strange numarul de aprecieri pe care le strang alte postari. Desi toti intelegem ca oamenii refuza sa sustina colaborarile comerciale, lucrul asta e destul de neplacut.
Am lucrat doar cu 3 branduri romanesti pana acum pentru care am facut lucrari in stilul meu, lucru care nu mi-a fost niciodata usor. Nu practic genul de endorsement in care fac o poza cu produsul la mine pe terasa sau cu niste flori si o ceasca de cafea.
Din fericire, m-am bucurat de clienti empatici care au apreciat foarte mult ce am facut pentru ei si au avut incredere in procesul meu creativ.