Situatia publicului romanesc in relatie cu arta, scurt pe doi: intelectualul sarac nu si-o permite, cocalarul bogat nu prea are inca timp de ea, spune Kero Zen, artist de strada stabilit in Cluj si membru al asociatiei culturale Launloc. Iar o solutie care raspunde la brieful de aducere a artei mai aproape de oameni se numeste simplu "street art".
Daca aducem in ecuatie si contextul politico-social in care ne aflam, arta de strada capata chiar un rol mai mare: de formare si coagulare a oamenilor, a comunitatilor. Pentru ca scoate spatiul public din fundal, infatisandu-l ca pe "un bun comun de care trebuie sa ne ingrijim la fel cum o facem si cu propria locuinta", spune Kero.
O mana de astfel de oameni care privesc dincolo de propriile locuinte sunt si cei care au organizat saptamana Baile Culturale Herculane, eveniment prin care o statiune balneara cu mare potential este revitalizata printr-o serie de activitati artistice si culturale. Kero Zen este unul dintre artistii care pun muraluri pe cladirile din Herculane de astazi si pana pe 2 septembrie.
Cum scrie Kero vedeti mai jos; cum deseneaza, se vede live in Herculane. Pana ajungeti, lasam aici si o mostra din portofoliul lui fictiv:
Arhitectura Casei Poporului te poate inspira in multe feluri, dar considerand si utilitatea cladirii in momentul de fata, cred ca cel mai bine ar merge scris mesajul “PATRIARHATUL MA-TII” de jur imprejurul Casei Poporului. E genul ala de statement pe care multa lume nu-l intelege, dar il accepta ca sa nu se dea de gol.
Despre Baile Culturale Herculane
Am aflat de eveniment inca din faza de concept, la propunerea organizatorilor de a fi parteneri prin asociatia culturala Launloc, din care fac parte si cu care am demarat mai multe proiecte de acest gen in Cluj-Napoca. Regenerarea urbana prin street art si promovarea ei atat in mediul urban cat si rural este unul din obiectivele principale ale asociatiei noastre. Cunoscand situatia de la Baile Herculane, m-am bucurat foarte mult ca putem sa ajutam si noi la schimbarea situatiei.
Nu am fost niciodata la Baile Herculane, dar sunt la curent cu situatia critica a statiunii, in rezonanta cu starea generala a natiunii.
Cum te-a inspirat locul?
Impreuna cu artista mea preferata, Ocu, o sa desenam unul din peretii localitatii si vom incerca sa ajutam cu toata experienta noastra acumulata din alte proiecte. Ne-a inspirat foarte mult faptul ca este o gradinita pentru copii in cladirea respectiva si ne bucuram ca, la randul nostru, putem sa ii inspiram si noi pe ei mai departe, pentru un viitor cel putin mai colorat si mai vesel.
Evenimentele street art in Romania
Pe la sfarsitul anilor ’90 erau organizate primele intalniri de grafferi, numite „hall of fame”, care mai tarziu s-au transformat in concursuri de graffiti, majoritatea organizate pentru campanii publicitare.
De cativa ani lucrurile au evoluat intr-o directie mult mai sociala si constructiva. Tot mai multe orase din tara sustin sau organizeaza proiecte de street art, considerate o solutie buna la initiativele de regenerare urbana sau vazute ca o alternativa la publicitatea agresiva afisata in spatiul public.
Feedback-ul este pozitiv in toate situatiile pe care le cunosc si se doreste tot mai mult sprijinirea acestui gen de proiecte culturale pentru a creste calitatea vietii.
La fel cum arta transfigureaza omul, ma gandesc ca un proiect de street art ar putea sa transfigureze orasul si sa inspire comunitatea la o asumare a spatiului public ca pe un bun comun de care trebuie sa ne ingrijim la fel cum o facem si cu propria locuinta.
O astfel de asumare a spatiului public este foarte importanta pentru orice comunitate, la fel cum este si echilibrul dintre forta fizica si cea spirituala a unei entitati.
Implicarea comunitatii in astfel de proiecte are un aspect foarte important si benefic in coagularea „celulelor” care formeaza acea comunitate. Workshopurile si lucrarile colective au avut un efect surprinzator de bun de cele mai multe ori.
E momentul sa cultivam tot mai mult aceste valori puternice, daca ne dorim cu adevarat o schimbare in comunitatea noastra. Sa rezistam nu este suficient, trebuie sa ne eliberam de toata starea de letargie mentala si sociala.
Proiectele la care participi
Incerc tot mai mult sa ma detasez de proiectele cu caracter comercial, asta cred ca ar fi cel mai important criteriu in momentul de fata.
Incerc sa pervertesc cat mai putin lucrul pe care il indragesc cel mai mult. Street art-ul cu caracter subversiv s-a tot diluat, majoritatea artistilor prefera sa faca doar concepte „decorative” pentru o priza cat mai mare la public sau la bani.
Cand vreau sa creez orice in lumea asta, pentru mine cel mai important este sa pot sa ma exprim liber si in acelasi timp cu bun simt fata de ceilalti, chiar daca uneori am abordat anumite subiecte in mod ironic sau pagan, dupa cum sustin unii, „preailuminaty”.
Publicul romanesc
Cultura in Romania e cam a 15-a roata la caruta, tinuta pe loc de „dinozaurii” ramasi de pe vremea lui nea’ Nicu, la fel ca in orice alt domeniu: medicina, invatamant, toate cele.
Nu exista inca un statut al artistului in societatea noastra sau in sistemul fiscal, la fel cum legislatia drepturilor de autor parca nu intereseaza pe nimeni, uneori nici pe artisti.
Intelectualul sarac nu isi permite sa cumpere arta la valoarea ei, iar cocalarul bogat nu are timp si suflet ca sa guste putin si din fructul artei. Mai sunt cateva exceptii, Jah Bless! Cel mai rasarit exemplu este avantul tanarului artist Adrian Ghenie. El ce a mai ridicat „moralul” atat pe plan local, cat si international. In rest, multe promisiuni si asteptari.
Vizavi de cultura urbana sau street art, oamenii sunt tot mai „interesati”, la fel si primariile, iar street art-istii sunt putini, dar la un nivel destul de bun, cred eu. Mi-ar placea sa spun ca exista un stil autentic romanesc, dar lucrurile inca mai au nevoie de timp sa se lege.
Mai multa arta in strada va facilita accesul oamenilor la cultura intr-o era a vitezei si o varietate enorma de optiuni pentru a petrece timpul liber. Oamenii vor fi mai deschisi spre frumos si bunul gust, virtuti pe care poporul roman le-a cam pierdut inca din vremea comunismului. Majoritatea consuma ieftin si „bun”.
Putem scapa de „idiocracy” numai prin cultura, iar arta in spatiul public e liantul perfect intre oameni si gust.
Vibe-ul militant al artistilor
Nu stiu cat se simte, dar el exista. Artistii sunt mai sensibili de fel si probabil rezoneaza mai usor cu „vibe-ul” contextului social actual. Oglinda societatii. Axa Bucuresti-Berlin-Paris-Moscova.
Ce ai desena pe Casa Poporului? Dar pe Casa Presei?
Arhitectura Casei Poporului te poate inspira in multe feluri, dar considerand si utilitatea cladirii in momentul de fata, cred ca cel mai bine ar merge scris mesajul “PATRIARHATUL MA-TII” de jur imprejurul Casei Poporului. E genul ala de statement pe care multa lume nu-l intelege, dar il accepta ca sa nu se dea de gol.
Casa Presei ar trebui “legata” in vreun fel de bombardamentul informational din ziua de azi, intoxicarea informatiei cu scopul de a nu mai deosebi adevarul de minciuna. Avem o problema mare in lume legata de acest subiect.
Nu cred ca un desen ar putea salva lumea, dar ar putea ajuta multi oameni sa constientizeze mai bine adormirea “gradinii maicii domnului”, ca doar nu degeaba cantam ”desteapta-te, romane” in fiecare dimineata.